Oploopdemper vervangen maar nu probleem met handrem?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Oploopdemper vervangen maar nu probleem met handrem?

Bericht door deusjevo » za 5 aug 2017 22:52

Twee maanden geleden is bij mijn Knaus met AlKo chassis de oploopdemper vervangen.
Nu valt het mij op dat mijn handrem zich wat anders gedraagt dan anders.
Hij lijkt wat "gammeler" te zijn als vroeger (ik kan de handremhevel zijdelings wat bewegen en dat was volgens mij vroeger niet) en als ik achteruit parkeer bij huis op een aflopend stukje straat houdt de handrem de caravan niet meer, normaal slaat hij aan na een cm of 30 achteruit, daar hou ik altijd rekening mee.
Vooruit rijdend/remmend heb ik voorzover ik kan beoordelen geen probleem.

Om even wat uit te sluiten, kan die wazige handrem iets te maken hebben met het vervangen van de oploopdemper?

Caravan gaat sowieso weg voor een onderstelbeurt, op vakantie is er weer een spindel van een uitdraaisteun gesneuveld, een jaar of 3 geleden zijn alle 4 de spindels al vervangen toen er 2 spindels op 1 dag gesneuveld waren in de strijd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Oploopdemper vervangen maar nu probleem met handrem?

Bericht door p_vingerhoets » zo 6 aug 2017 11:46

Is er wat los aan de ophanging van de handrem ? Verder als je de demper hebt laten vervangen gewoon ermee terug gaan en op laten lossen of in ieder geval een uitleg vragen.

De handrem van onze hobby heeft ook duidelijk wat speling, maar als ik die speling weg haal door de bout aan te draaien wil die niet meer goed naar beneden en blijft dus de rem aanlopen , kan er geen zinnige verklaring aan geven dus maar een beetje speling erop.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Oploopdemper vervangen maar nu probleem met handrem?

Bericht door deusjevo » ma 7 aug 2017 23:00

Nee, heb de ophanging en remstang onder caravan nagekeken maar zit niets los.
Mijn caravanonderhoudsbedrijf heeft pas tijd van half augustus en caravan staat hier midden in de stad dus kan niet al die tijd blijven staan.
Zal denk ik wel van het voorjaar worden.

Wel even de kapotte uitdraaisteun gedemonteerd, spindelblokje was nog heel!
Bleek een versleten spietje te zijn dat achter de kop van de steun zit.
Dat spietje houdt een ring op zijn plaats en nu dat spietje versleten was ging die ring naar achteren en valt de steun naar beneden.

Spietje uitgeboord en vervangen door boutje/moertje en boel is weer in orde, was wel een handschoenen klusje zoals je ziet,inderdaad, dezelfde die Edd China van Wheelerdealers ook draagt. blij.gif
IMG_1919.JPG
IMG_1918.JPG
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Oploopdemper vervangen maar nu probleem met handrem?

Bericht door deusjevo » ma 7 aug 2017 23:58

Nu ik de foto's weer zie ga ik denk ik maar even investeren in een bus remmenreiniger om die vette zooi eraf te krijgen. whistle.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Oploopdemper vervangen maar nu probleem met handrem?

Bericht door deusjevo » di 8 aug 2017 13:13

Net de caravan weggebracht naar een ander onderhoudsbedrijf.
Eerste conclusie: de demper van AlKo handremhendel is defect, geen probleem, prima te krijgen.
Verder waarschijnlijk kwestie van opnieuw afstellen maar hij haalt de wielen en trommels eraf en kijkt alles even na

Monteur was verbaasd dat ik geen remmentest rapport had gekregen na het vervangen van de oploopdemper.
Toen ik zei bij welk bedrijf ik geweest was zei hij: oh, maar die hebben geen remmentestbank.... scratch.gif

Denk dat ik afhankelijk van de uitkomst van deze reparatie toch maar even ga babbelen bij het onderhoudsbedrijf dat mijn oploopdemper heeft vervangen. whistle.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Oploopdemper vervangen maar nu probleem met handrem?

Bericht door p_vingerhoets » di 8 aug 2017 16:24

Als alleen de demper vervangen is veranderd er toch niks aan de remmerij scratch.gif waarom dan een rapport
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Oploopdemper vervangen maar nu probleem met handrem?

Bericht door deusjevo » di 8 aug 2017 17:03

Het onderhoudsbedrijf waar de caravan nu staat doet standaard een remmentest na vervangen oploopdemper.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”