Ventilatie dakluik

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Ventilatie dakluik

Bericht door djanssen » wo 2 aug 2017 22:27

Afgelopen weekend reden we met de caravan een paar uur door een enorme hoosbui. Bij een sanitaire tussenstop zag ik wat druppels onder de rand van het oude dakluik zitten. Dit was me eerder nog niet opgevallen, ook niet tijdens een gewone regenbui. Vandaag maar het luik losgehaald, me door het gat gewurmt en het luik van boven bekeken. De boosdoener liet zich al snel zien: er zit een scheurtje op een van de voorste hoeken. Mijn voorraad Ductape aangesproken, zodat we nog een paar weken verder kunnen.

Inmiddels dus aan het oriënteren op een nieuwe en kom uit op twee mogelijkheden : een Heki mini of een MPK, beide 40x40 cm. De huidige is ook een met een melkwitte kap. Het dilemma: bij doortrekken slapen we met ons vijven in de caravan. Dan hebben we graag wat ventilatie, maar een deel van de slapers wil het graag ook zo donker mogelijk hebben. Het huidige dakluik hebben we dan meestal open (ook tijdens een klein buitje blijft het dan wel droog) met de hor er voor. Dit vinden ze voldoende donker. Volgens mij is het MPK dakluik vergelijkbaar. Hoe zit het met de Heki? Om het voldoende donker te krijgen zou daar het verduisteringsscherm dicht moeten. Ventileert het dan nog wel voldoende?
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door MarcoC » wo 2 aug 2017 22:35

Wij hebben ook de mini Heki, wil je het donker hebben in de caravan dan moet je wel het verduistering plissé dicht doen. Maar dat ventileert nog meer dan voldoende hoor!

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door MarcoC » wo 2 aug 2017 22:38

We zitten nu op de camping, zal straks wel even een foto maken.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door RichTrip » wo 2 aug 2017 22:57

Mini Heki! Zonder twijfel. Geeft overdag ook veel meer licht inval.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door djanssen » wo 2 aug 2017 23:01

Ik zag in een andere post dat jij zowel een MPK als Mini Heki hebt. Als de hoeveelheid lichtinval je niet zou uit maken, welke zou je dan aanbevelen?
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door MarcoC » wo 2 aug 2017 23:23

Ik zou je de Heki aanbevelen, alleen al vanwege de hoeveelheid licht die je overdag in de caravan krijgt. Maar das persoonlijk natuurlijk, in het toilet zou ik het niet doen.

Zonet 2 foto's gemaakt maar denk dat ik dat beter overdags kan doen.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door JanPunne » do 3 aug 2017 08:21

Wij hebben deze ook laten inbouwen en zijn er zeer tevreden over.
Zowel ventilatie als verduistering zijn prima.
En het gebruiksgemak uiteraard ook.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door apejoekie » do 3 aug 2017 08:43

Ik heb deze ook maar dan de camper variant. Die sluit beter af tijdens het rijden. Zit een soort tochtband tussen. Omdat hij boven mijn bed is geplaatst (zelf gedaan, zie foyoverslag elders op het forum) heb ik hiervoor gekozen zodat er via de ventilatie geen water op het bed kan komen tijdens het rijden ( snelheden 100+ kan dat gebeuren volgend de Wit in S.)

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door Daphne » do 3 aug 2017 08:44

Wij hebben volgens mij een MPK mini-dakluik in onze caravan. In de vorige caravan hadden we een mini-Heki. Persoonlijk vind ik de huidige prettiger. Bij de mini-Heki regent het in de kleinste stand open toch wel binnen. De MPK blijft op alle standen openstaan zoals je het zelf wil. Je kunt deze dus op een heeeeeel klein kiertje zetten :wink: Verstellen doe je door aan de stang te trekken en naar voor of achter de schuiven.
Knipsel.PNG
dakluik Knaus
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door apejoekie » do 3 aug 2017 08:46

Inderdaad een mooi systeem Daphne. Als ik dat geweten had was ik voor dat raam gegaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door MarcoC » do 3 aug 2017 15:25

Zoals beloofd, foto's van de mini heki bij daglicht
AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door MarcoC » do 3 aug 2017 15:27

De mini heki kent 4 standen: dicht, ventilatie, 1/3 open en helemaal open
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door WillyL » do 3 aug 2017 18:27

Hier ook een mini-Heki tot volle tevredenheid.
Erop letten dat het luikje met het scharnier naar voren staat natuurlijk.
Ook een extra vastmaakpunt voorzien in de kleinste verluchtstand (dus niet wanneer gans dicht) of die stand nooit gebruiken. In een ouder draadje schreef ik dat dit wel eens durft openwaaien bij korte herhaalde rukwindjes en wanneer dat gebeurt tijdens een stortbui is je bed nat, ik spreek van kndervinding, gelukkig toen de caravan naast het huis stond en ik vrij snel opmerkte dat het luikje gans open stond.
De klik in de lage stand is dus echt niet stevig genoeg! Dat is de eerste foto in vorige reply.
Laatst gewijzigd door WillyL op do 3 aug 2017 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door Barreman » do 3 aug 2017 18:28

Ik vind persoonlijk die vergrendeling op de ⅓ open stand van die heki wel ideaal. Dan waait ie ook niet open als er wind onder komt
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 952
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door Tjub » do 3 aug 2017 20:13

Heb deze een paar weken geleden nog ingebouwd ter vervanging van. Prima luikjes. Veel licht en lekker donker te maken met toch voldoende ventilatie. Bij harde regen spettert het wel een beetje in.... Ook op de minst open stand. Maar dat verdampt wel weer... 8-)
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door djanssen » do 3 aug 2017 22:11

Daphne schreef:Wij hebben volgens mij een MPK mini-dakluik in onze caravan. In de vorige caravan hadden we een mini-Heki. Persoonlijk vind ik de huidige prettiger. Bij de mini-Heki regent het in de kleinste stand open toch wel binnen. De MPK blijft op alle standen openstaan zoals je het zelf wil. Je kunt deze dus op een heeeeeel klein kiertje zetten :wink: Verstellen doe je door aan de stang te trekken en naar voor of achter de schuiven.
Knipsel.PNG
Dit is de MPK 48p (Vision star M pro) . Een mooi luik vergelijkbaar met de mini Heki, alleen dan op elke stand te vergrendelen. Ben er helaas nog niet achter waar deze te koop is. Google laat me tot nu toe in de steek...
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door Daphne » do 3 aug 2017 23:17

"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door djanssen » vr 4 aug 2017 13:23

Barreman schreef:Ik vind persoonlijk die vergrendeling op de ⅓ open stand van die heki wel ideaal. Dan waait ie ook niet open als er wind onder komt
Hoe werkt die vergrendeling? Gaat dat door het indrukken van de grote knop of nog weer anders?
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36082
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door Chris » vr 4 aug 2017 15:15

Daphne schreef:Wij hebben volgens mij een MPK mini-dakluik in onze caravan. In de vorige caravan hadden we een mini-Heki. Persoonlijk vind ik de huidige prettiger. Bij de mini-Heki regent het in de kleinste stand open toch wel binnen. De MPK blijft op alle standen openstaan zoals je het zelf wil. Je kunt deze dus op een heeeeeel klein kiertje zetten :wink: Verstellen doe je door aan de stang te trekken en naar voor of achter de schuiven.
Knipsel.PNG
Ook hier dit dakluik, en super tevreden mee.
Lijkt iets ruimer in functie's t.o.v. de mini Heki.
Ik heb op de glijrailtjes nog wat PTFTe spray gespoten, werkt vrijwel geruisloos nu.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door Barreman » vr 4 aug 2017 15:19

@Djanssen, die vergrendeling zit aan beide kanten waar het luik in de geleider loopt. Je schuift dan aan beide zijden 2 palletjes omhoog, en je dakluik glijdt voorbij de palletjes. Weer naar beneden en je dakraam is 'gefixeerd' in die positie. Volgens mij is het bedoeld om stevig te zijn in een rijdende camper maar zeker weet ik dat niet.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16285
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door Jan van Vijven » vr 4 aug 2017 22:11

Zowel in onze vorige als huidige caravan Heki luiken met een slinger, dus traploos in elke stand open te zetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door WillyL » vr 4 aug 2017 23:50

Ik kan niet genoeg herhalen, sorry, maar let met dat MiniHekiluikje op bij de kleinste verluchtingsstand (dus niet gans dicht of de andere standen) en bij hevige windvlagen en regen, het kan open waaien! Raar en zelden, maar je wilt dat echt niet op camping wanneer je toevallig niet aanwezig bent.
Je kan het zelf testen door herhaaldelijk kort na mekaar lichte duwtjes geven tegen het dakraam en na enkele keren schiet de hendel uit de vergrendeling en is het raam open. Rukwindjes zuigen het raampje op een gelijkaardige manier open.
Gebruik dus steeds de vergrendelsystemen! In de laagste stand kan dat door bv een stuk touw of draad in de voeg/gleuf te knellen zodat de hendel geblokkeerd zit.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Ventilatie dakluik

Bericht door djanssen » za 5 aug 2017 08:31

Over de mini Heki zijn meerdere ervaringen op het internet te lezen, ook het camperforum heeft meerdere draadjes lopen. Er wordt veel gewaarschuwd voor open waaien in de ventilatiestand, ook dat het met zonnig weer nogal warm kan worden onder de heldere kap en dat de plisséhor na een tijdje gaat doorhangen vanwege stof of vuil. Daarentegen heeft de standaard MPK 42 zo'n stomme klep waar de hor in zit die je eerst open moet doen voordat je bij het luik kan.

Andere luiken heffen deze nadelen deels op. Mijn groslijst bestaat nu uit de MPK vision star m pro (goed te vergrendelen, maar wel helder en plisséhor) of de MPK 42K (goed te vergrendelen, witte kap en rolhor met lelijke grepen). Ik denk er nog een paar weken over na, dan staat de caravan weer thuis.

Bedankt voor het meedenken.
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Ventilatie dakluik

Bericht door Daphne » za 5 aug 2017 10:04

RE.gif

Als er al problemen zijn met het doorhangen van de plisséhor dan zal dat waarschijnlijk bij de grote dakluiken zijn. Bij zo'n mini luik echt niet. (En dan moet je wel heel veel stof en vuil verzamelen........) Hetzelfde geldt voor de zon. Het luik is te klein om daar echt last van te hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”