Caravan leeg maken Bovagbeurt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
rick76
Berichten: 46
Lid geworden op: za 26 jan 2013 17:26

Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door rick76 » za 24 jun 2017 10:54

Volgende week laat ik mijn caravan een bovagbeurt ondergaan. Nu is mijn vraag moet ik de hele caravan leeghalen. Wat doen jullie??

marsman
Berichten: 145
Lid geworden op: di 20 aug 2013 22:30

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door marsman » za 24 jun 2017 11:03

Nee hoor. Ze wegen wel. Ik heb laatst juist mijn spullen erin gelaten zodat ik direct wist hoe zwaar hij was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door deusjevo » za 24 jun 2017 11:10

Als je een goede vochtmeting wilt zou ik wel zoveel mogelijk opruimen / ruimte maken dat ze goed kunnen meten
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door PD » za 24 jun 2017 13:32

RE.gif
Inderdaad, voor de onderhoudsbeurt is het niet nodig maar wanneer je een vochtmeting wilt hebben, dan moeten ze er natuurlijk wel bij kunnen knipoog.gif

Onze dealer geeft ook aan dat ze echt niet alle banken en kastjes leeghalen wanneer de eigenaar dat niet heeft gedaan; dan dus geen volledige vochtmeting :( en hij heeft nog gelijk ook :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door Vino » za 24 jun 2017 15:22

Er zijn dealers die alleen aan de beurt beginnen, indien de caravan leeg is.Dit om te voorkomen dat iemand achteraf zegt, dat e.e.a verdwenen is.
Hetzelfde als in de stalling plaatsen.Samen bekijken of er beschadigingen zijn, en deze dan aantekenen op een schets.Tekenen voor akkoord en achteraf dan geen gemekker zat er nog niet of wel.Wil of kan je de caravan niet leeg halen teken dan voor akkoord dat er voor de inhoud geen verantwoordelijkheid genomen kan worden.Met andere woorden niet komen zeuren dat je iets mist, en achteraf blijkt dat Truus het thuis heeft opgeborgen.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door Conradi » za 24 jun 2017 15:49

Owkee, dat heb ik (hier) gelukkig nog niet meegemaakt.

Onze caravan zit standaard vol met de tafels/stoelen, servies en basis textiel. Nooit gehoord dat 't er uit moest.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door deusjevo » za 24 jun 2017 15:53

Dus de garage haalt alles eruit of schuift het opzij voor een vochtmeting?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door ycv » za 24 jun 2017 16:19

RE.gif
Of heeft dezelfde dealer als PD scratch.gif

Kasper

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door Kasper » za 24 jun 2017 17:15

Als je een goede vochtmeting wilt hebben, zal de caravan helemaal leeg moeten. Zo is mij altijd verteld, ze gaan niet in volle kasten meten. whistle.gif

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door karelV » za 24 jun 2017 17:28

RE.gif

Daarom laden wij de spullen over van de ene naar de nieuwe caravan als hij aan de vochtmeting toe is mrgreen.gif mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Kasper

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door Kasper » za 24 jun 2017 18:07

RE.gif Ja natuurlijk, uitzonderingen zijn er altijd. knipoog.gif

rick76
Berichten: 46
Lid geworden op: za 26 jan 2013 17:26

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door rick76 » za 24 jun 2017 19:38

Thanks voor alle reacties. Morgen ff de grote spullen eruit halen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door Conradi » za 24 jun 2017 23:49

borm147 schreef:Als je een goede vochtmeting wilt hebben, zal de caravan helemaal leeg moeten. Zo is mij altijd verteld, ze gaan niet in volle kasten meten. whistle.gif
Kijk, ik zie onderweg wel'es een caravandeur openstaan en dan lijken sommige caravans nog het meest op een soort rijdend opbergschuurtjes. Man man, want kunnen mensen aan goedbedoelde troep meeslepen. Ik kan me voorstellen dat je daarin niet kunt/wilt werken. Maar een paar bordjes en kopjes en ander serviesgoed in een kastje?
Daarnaast, mijn keuken bestaat uit drie grote lades, plus een apothekerskast. Daar kom je echt alleen achter als je ze compleet uitbouwt. Dat is een aardig gedoe kan ik je vertellen. Boven de keuken aanrecht, en ook in de badkamer hebben we één grote kunststof voorzetwand. Daar kom je überhaupt niet bij. Hetzelfde geldt voor de douchecel.

Kortom, ik hoop toch echt dat ze op een andere manier meten, anders wordt 't wel heel lastig :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door JPGeetje » zo 25 jun 2017 12:14

Ik denk ook dat je moeten kijken naar de grondslag van die vochtmeting.
Is het een vochtmeting om garantie in stand te houden, of wil de klant weten in welke "vochtstaat" de caravan verkeerd.
Is de aanleiding garantie, dan is het in het belang van de dealer/fabrikant dat de meting goed wordt gedaan. hij zal dan ook hogere eisen stellen aan de bereikbaarheid van de meetpunten.
Komt de opdracht van de klant dan zal de dealer er minder moeite mee hebben als hij de meetpunten niet kan bereiken.
Dan wordt daar dus niet gemeten en krijg je een onvolledige vochtmeting door eigen "nalatigheid" whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door karelV » zo 25 jun 2017 12:31

RE.gif

TS bericht over een Bovagbeurt, betwijfel of daar überhaupt een vochtmeting aan de orde is. Vochtmeting is wat je schrijft alleen voor de 5 jaartermijn voor de garantie of voor je eigen gemoedsrust na de garantieperiode.

Als wij de caravan aanbieden voor een vochtmeting binnen de garantietermijn (wat zelden gebeurt omdat we dan weer een nieuwe hebben mrgreen.gif knipoog.gif ) dan laten we ook alles in de hut liggen en krijgen toch een stempel in het onderhoudsboekje.
Als de vochtmeting niet goed uitgevoerd kan worden doordat er teveel in de caravan zit/ligt dan is dat toch een probleem voor de dealer lijkt mij, want de stempel wordt wel gezet binnen de garantietermijn. scratch.gif en het lijkt mij onlogisch dat de dealer alles leeg haalt en alles weer zo terug plaatst zoals wij dat neergelegd hebben. knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door Dutchdrummer » zo 25 jun 2017 13:32

RE.gif

Dat is ook onze ervaring. Caravan krijgt elk jaar een vochtmeting, vanwege de garantie.
Caravan wordt gewoon gevuld gebracht, dealer doet de meting en zet een stempel in het onderhoudsboekje.
Leeghalen hebben we nog nooit gedaan, niet bij deze en niet bij de vorige caravan.
Zolang er een een stempeltje komt vind ik het prima.
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door HansHobby » zo 25 jun 2017 18:33

Aangezien de onze inmiddels 23 jaar oud is, maak ik hem één keer per jaar (voor de grote vakantie) sowieso helemaal leeg. Zo kan ik zelf overal goed bij om schoon te maken, maar zeker om de hoeken e.d. goed te kunnen inspecteren op bijvoorbeeld zachte plekken. Eens in de twee jaar doe ik dat een dag of twee voor de onderhoudsbeurt. Daar is het niet verplicht, maar ze vinden het wel fijner als hij leeg is. Het enigste wat blijft staan is het servies. De rest gaat allemaal de huiskamer in. We kijken dan ook meteen alles na of het nog goed is, en of we het überhaupt nog wel nodig hebben. Hierdoor is de inboedel de laatste paar jaar al minstens gehalveerd. blij.gif knipoog.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door ycv » zo 25 jun 2017 18:52

Wij hebben een Nieuwe LMC hierop zit 12 jaar garantie tegen vocht. Deze nieuwe caravan moet dus ieder jaar door de keuring. Ik kreeg een lijst waarop alle meetpunten staan...ook hierop punten die door de bouw v d hut helemaal niet te meten zijn. Niet aangekruist dus. Caravan zelf was leeg.
Komend jaar 1e bovag. Hij gaat leeg naar de dealer.
Ook is ons bij de stalling in gronsveld gevraagd de hut leeeeg te brengen.
En eigenlijk is het allemaal meer werk dan gedacht boos.gif city

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door Dutchdrummer » zo 25 jun 2017 19:01

ycv schreef:......Komend jaar 1e bovag. Hij gaat leeg naar de dealer.
Ook is ons bij de stalling in gronsveld gevraagd de hut leeeeg te brengen.
En eigenlijk is het allemaal meer werk dan gedacht boos.gif city
Ik zou meteen een andere stalling zoeken. Moet er niet aan denken om elke keer de caravan leeg naar de stalling te moeten brengen. Als je zoals wij 10 a 15 keer per jaar een weekendje weg gaat (nog afgezien van de zomervakantie), dan is de lol daar ook snel vanaf.......
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door iemand » zo 25 jun 2017 19:05

gasfles eruit... da's een normale eis voor een stalling

verder ff ontopic... Caravan hoef je dus niet leeg te maken voor een Bovagbeurt, maar wel als je de vochtmeting als extra wilt laten uitvoeren.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door ycv » zo 25 jun 2017 19:20

iemand schreef:gasfles eruit... da's een normale eis voor een stalling

verder ff ontopic... Caravan hoef je dus niet leeg te maken voor een Bovagbeurt, maar wel als je de vochtmeting als extra wilt laten uitvoeren.
Ja. Ieder jaar dus de LCM 12 naar garantie...mits keurinb6
Laatst gewijzigd door ycv op zo 25 jun 2017 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door Hobby Linka » zo 25 jun 2017 19:20

RE.gif RE.gif

Onze caravan is inmiddels 10 jaar oud. Voor de vocht controle nog nooit de caravan leeg aangeboden. En het boekje is in al die jaren altijd netjes ingevuld en afgetekend. Zal wel dealer afhankelijk zijn.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door ycv » zo 25 jun 2017 19:41

Wij hebben er überhaupt geen gasfles in. Dus dat is t niet.
Onze caravan is van maart 2016. Die gaat dus leeg vanuit de stalling naar de dealer voor keuring whatever. Daarna gaat ie naar n camping. Of naar Spanje en naar stalling en daarna naar Italië. name it. Keuring worden dus gedaan na de winter stalling. En dan is dat ding gewoon leeg. Ik haalde het bestek uit de la..ietsje vochtig...carVan überhaupt niet....ik denk nou??????
Dus van okt tot en met maart maar naar de stalling

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door Daphne » zo 25 jun 2017 19:51

RE.gif

Ik begrijp het niet waarom de caravan leeg moet zijn. Het hoeft geen probleem voor de vochtgarantie te zijn. Niet bij onze vorige en ook niet bij de huidige caravan. Dat jouw caravan 12 jaar lang garantie heeft tegen vocht kan het mi ook niet zijn. Onze Eriba had na 6 jaar vochtcontroles (met dealerstempel) levenslang garantie op vocht door eigen gebrek. Die dealerstempel kregen we gewoon met een gevulde caravan. Onze huidige caravan heeft de eerste stempel ook net gehad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Caravan leeg maken Bovagbeurt

Bericht door ycv » zo 25 jun 2017 20:01

RE.gif sorry dafne
Wij zijn op dit gebied nieuw.
Het liefste zou ik de grote stukken gewoon erin laten...vind het nogal een toestand....helemaal leeg.
Ik zou zeggen . Het service Luik..
Waarom leeg...daar onder het bed???.
Dat ik de handdoeken eruit haal?. Tja. Hoeft een vreemde niet aan te raken. Ik ken die controleurs niet eens
Service luik scratch.gif op de lijst op papier moeten ze zowat in alle hoeken
Laatst gewijzigd door ycv op zo 25 jun 2017 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”