Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door BertJan » vr 23 jun 2017 20:54

een gfk dak is niet duurder dan een aluminium dak, dus altijd die laten plaatsen, dan heb je veel minder kans op nogmaals hagelschade en vaak krijg je korting op je verzekeringspremie.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Ab » vr 23 jun 2017 21:00

Jeroen..
Er hoeft waarschijnlijk helemaal geen nieuw dak op.
Ga eens praten bij een autospuiter.
Als er niet al teveel deukjes inzitten is het met een beetje plamuur en een nieuw laklaagje ook weer onzichtbaar hersteld.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door evr66 » vr 23 jun 2017 21:00

Ferdi schreef:Afspreken met de verzekering dat je het laat repareren en met het schadebedrijf afspreken dat ze 80% van het bedrag aan jou doorstorten. De voordelen kan je zelf wel invullen
Vperzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fraai hoor scratch.gif
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Kiep70
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Kiep70 » vr 23 jun 2017 21:07

Wij hebben bij onze vorige Fendt het dak helaas ook moeten laten repareren vanwege hagelschade. Wij hadden weinig keus omdat er echt op 2 plekken een klein gaatje in het dak zat waardoor lekkage kon optreden. Ook bij ons is er een plaat overheen gegaan welke circa 35 kg woog. Nu hadden wij het geluk dat we voldoende laad vermogen overhadden omdat wij altijd de echt zware spullen zoals voortent e.d. in de auto hebben liggen. Met rijden heb ik er nooit last van gehad. Geen verschil, ondanks dat het gewicht bovenin zit. Hier hoef je je geen zorgen over te maken. Wanneer het echt puur cosmetisch is, en je het laadvermogen al wil laten verhogen omdat dit aan de krappe kant is zou ik inderdaad ook voor de vergoeding gaan in goed overleg met de verzekering. Succes, en beslis volgens je eigen gevoel thumbup.gif
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Ferdi

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Ferdi » za 24 jun 2017 05:50

evr66 schreef:
Ferdi schreef:Afspreken met de verzekering dat je het laat repareren en met het schadebedrijf afspreken dat ze 80% van het bedrag aan jou doorstorten. De voordelen kan je zelf wel invullen
Vperzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Fraai hoor scratch.gif
ik ben net zo creatief als de verzekeringsmaatschappijen zelf met hun kleine lettertjes, die erop uit zijn om vooral niet uit te hoeven keren. Je hoeft niet roomser te zijn dan de paus.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Knaus440 » za 24 jun 2017 11:30

Juridisch en sociaal(normen en waarden) zijn kleine lettertjes en "laten verrekenen"
via een hersteller wel een verschil. Voor "het gevoel" misschien niet.
Ik zou hier als bedrijf niet aan mee willen werken, en zeker niet voor 20%.
Dit is toch echt frauduleus handelen. Geld krijgen om niks te hoeven doen.
En ja, ik ervaar ook dat de kleine lettertjes er vaak zijn om duidelijk te maken dat ze
liever niet uit betalen. In dagelijks Nederlands heet dit dan voorwaarden.
Lastige is dan "ik betaal er voor dus heb ik recht op vergoeding/compensering".
Ik ben om de voorwaarden wel eens van verzekeringsmaatschappij verandert.
Met ons oudje hoef ik geen recht op vergoeding hagelschade. Of waardevermindering.

Na de hagelschade eens laten uitrekenen: per jaar een 150 euro verzekeringskosten.
We hadden hem toen 4 jaar. Waardevermindering zou mogelijk 3 a 400 euro zijn.
Reken jezelf rijk dus. knipoog.gif
En even een vraag of niet in de voorwaarden staat dat bij een "caravan op leeftijd" sowieso tot uitkering waardevermindering over
wordt gegaan.
Zoek maar eens uit bij welke leeftijd dat voor jou(jullie) caravan gaat gelden. (Schrik niet!)

En gelukkig ben ik zelf nog vrij creatief. Onze camper met alkoof opbouw, had dak lekkage.
De vorige eigenaar had bouten en moeren gebruikt die aluminiumrot en dus gaten,
hadden veroorzaakt. Even imperial op het dak plaatsen. boos.gif
In de winter het complete dak vervangen, dus ook nieuw frame en plafond.
Een heel groot stuk "restpartij" slagvast kunststof dak op vrijdagmiddag bij een carrosserie bedrijf gehaald.
Al met al een leuke voorjaarsvakantie klus en voor 800 euro een compleet nieuw dak.
Inclusief een demonstratie model groot Heki dakluik, daarvoor slechts een 40 bij 40 dakluikje.
Oja, en inclusief veel patronen kit die flexibel blijft whistle.gif mrgreen.gif
Geeft ook nog eens heel veel voldoening als je klaar bent.

Dat is misschien een derde mogelijkheid; cashen en zelf herstellen.
Door bv zelf een 0.5 - 1mm dikke plaat, of in stroken, er op te lijmen.
Denk er dan wel om dat er verschil in kwaliteit is, door en door gekleurd en gegarandeerd zonder luchtbellen,
maar ook de goedkopere die snel scheurt/breekt etc. Of ook niet recht gesneden!!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

workel

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door workel » za 24 jun 2017 11:57

RE.gif
Het blijft altijd een lastige keuze de ene zegt vervangen de andere zegt uitkeren, je zou toch echt zelf de keuze moeten maken.

Bij onze Dethleffs van 3 jaar oud hagelbui gehad in Oostenrijk tijdens de overnachting, dak zak eruit als een poffertjes pan, luiken gelukkig heel gebleven. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het schade bedrag uit te laten betalen, 100%. Dat was mogelijk in 2005. Caravan uiteindelijk nog 1 jaar gehad en vervolgens verkocht met hagelschade dak, netjes aangegeven.

Verkoopprijs en schadebedrag bij elkaar was in onze ogen een prima prijs, had bij inruil er zeker niet meer voor gekregen.

Nogmaals blijft lastig en succes met het maken van de juiste keuze.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Cara-Fan » ma 26 jun 2017 11:56

Het verhaal lijkt toch weer anders te worden, zoals zo vaak. weenie.gif

De dakplaat kan door de hersteller worden vervangen, wat inhoud dat de aluminium buitenplaat verwijderd wordt en er een hagelbestendige dakplaat op de isolatie wordt verlijmd. Met deze methode is er een nihil gewichtstoename aldus de hersteller. Ook de kleur en glansgraad blijft gelijk aan de oude dakplaat. Verder geven ze 4 jaar FOCWA garantie met garantiebewijs.

Ik wacht nog steeds op de gegevens van een eventuele waardevermindering. Waar ik in eerste instantie een beter gevoel overhad. Maar bovengenoemde oplossing lijkt nu toch wel een prima alternatief. Een nieuw hagelbestendig dak zonder gewichtstoename met behoud van waarde en volledige hageldekking.

Is er iemand bekend/ervaring met deze methode? Heeft het ook nadelen?

Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! thumbup.gif Natuurlijk moeten we zelf de keus maken maar er gaat niks boven gebruikerservaring!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Jan van Vijven » ma 26 jun 2017 12:25

Tja, je vind het zonde van je mooie caravan....repareren dus!
Eigenlijk is een verzekering om de schade te herstellen en niet om je af te kopen!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Knaus440 » ma 26 jun 2017 12:30

Doen!!!
Laten repareren dus, gaat je jaren plezier opleveren op deze manier.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door deusjevo » ma 26 jun 2017 12:54

Jan van Vijven schreef:Tja, je vind het zonde van je mooie caravan....repareren dus!
Eigenlijk is een verzekering om de schade te herstellen en niet om je af te kopen!

Hmm, dat hagelschade zonde van je caravan is is waar, de uitleg van Wikipedia vind ik wel goed:

Met een verzekering poogt de verzekeringnemer de financiële gevolgen van een risico af te dekken die hij zelf niet kan of wil dragen.

Dus vind ik waarde vermindering uit laten keren wel een goede optie.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Jan van Vijven » ma 26 jun 2017 13:01

De waardevermindering vind ik niet direct een onoverkomelijk risico, reparatie wel.
Waardevermindering is voor de verzekering een goede deal, de klant blijft premie betalen maar het beschadigde deel is uit het pakket. Mocht er gevolg schade zijn (Lekkage ofzo...) jammer dan!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”