Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Cara-Fan » vr 23 jun 2017 10:00

Beste allemaal,

We hebben van onze verzekering bericht gehad dat de hagelschade aan het dak van onze caravan gerepareerd mag worden. Het is de bedoeling dat er dan een nieuwe laag over het oude dak gelijmd wordt. (Ik heb nog een navraag lopen over kosten van een hagelbestendig dak) Ik heb gelezen dat het gewicht van de caravan hiermee ook toeneemt. Naast dat het natuurlijk zonde is van je laadvermogen, wie kan mij iets zeggen over de rijeigenschappen met een extra plaat bovenop?

De hagelschade is vooral bovenop het dak en het zijn minimale putjes. Maar goed het zit er wel en we vinden het doodzonde van onze mooie caravan. :( Toch twijfelen we heel erg of we voor deze schade wel moeten vervangen. Het zijn geen deuken van golfballen. Daarom heb ik bij de verzekering ook gevraagd naar waardevermindering uitbetalen, dit is i.d. verder ook geen probleem. Het nadeel daarvan is, als ik waardevermindering laat uitkeren en ik krijg daarna wel grove hagelschade en mijn dak moet zeker worden vervangen. Ik maar een deel van de kosten krijg vergoed. En als dat nou een paar 100 euro is, dan is dat te overzien, maar de praktijk leert dat je zomaar duizenden euro's schade hebt.

Dus ja.. ons dilemma.. Ik ben heel erg benieuwd wie van jullie hier ervaring mee heeft. Wat is volgens jullie wijsheid?

Groet Jeroen

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door evr66 » vr 23 jun 2017 10:08

Ik ga ervan uit, dat je bij een evt grotere vervolgschade het restant krijgt uitbetaald, dus de volledige reparatie minus wat ze nu uitgekeerd hebben als vergoeding voor de waardevermindering? Je legt er dan dus onderaan de streep niets op toe. In dat geval zou ik hem laten zitten. Schade is buiten het zicht en doet niets af aan de constructie van de caravan. Los van het verlies aan laadvermogen zit het extra gewicht ook op een erg ongunstige plaats natuurlijk.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Conradi » vr 23 jun 2017 10:08

Tja, er zullen wel heel veel meningen voorbij gaan komen, want iedereen heeft daar een eigen kijk op.
Los daarvan, je zegt zelf al " we vinden het doodzonde van onze mooie caravan.". Hou vast aan je eigen emotie en laat 'm repareren. Zoals al gezegd, wordt je caravan wel zwaarder.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

ericw
Berichten: 150
Lid geworden op: za 3 jan 2015 12:48
Locatie: Achterhoek

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door ericw » vr 23 jun 2017 10:10

Altijd vervelend dit soort schades.......... :(
En zoals je al zei, met een paar 100 euro ga je dit zeker niet redden. Een paar 1000 komt eerder.
Heb onze caravan paar jaar geleden wel laten maken na forse hagelschade, hierbij kregen we ook een vergelijkbaar "aanbod" van de verzekering zoals jij.
Ik zou me eraan gaan ergeren als het zou blijven zitten, maar was denk ik ook een stuk erger dan bij jou (3 delen zwaar beschadigd.......)
Succes met de afhandeling ervan.
Skoda Superb HB Sportline 1.5TSI (2020) + Hobby 455UF (2010) Enduro Mover, Truma Saphir Comfort airco

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door deusjevo » vr 23 jun 2017 10:31

Dit zijn toch die ieniemienie deukjes waarvan je eigenlijk niet weet of ze er al in zaten bij aankoop?
Als het zo ervoor staat zou ik waardevermindering claimen, die deukjes/putjes waren toch alleen bij een bepaalde lichtinval te zien?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Cara-Fan » vr 23 jun 2017 10:44

RE.gif

Helaas zijn ze wel ontstaan door 1 van de hagelbuien dit voorjaar. En ongeacht de lichtinval, als je er over heen kijkt zie je zeker allemaal deukjes/putjes.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door deusjevo » vr 23 jun 2017 10:53

Maar je moet je best doen om ze te zien dus een trap pakken?

We hebben het over een caravan van bijna 10 jaar oud, als je van plan bent de caravan nog een aantal jaar te houden:

Als je je eraaan irriteert ---> repareren?
Als je je er niet aan irriteert ---> waardevermindering?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Sugar » vr 23 jun 2017 11:00

Pak die waardevermindering, zou ik zeggen. Behalve als je van plan bent om de caravan binnen afzienbare termijn van de hand te doen. Een aanwezige hagelschade zal afhankelijk van de leeftijd de waarde nadelig beinvloeden. Maar als je van plan bent om nog jaren met je caravan te doen en hem dan pas weg te doen, is de waardevermindering door de hagelschade bij doorverkoop steeds geringer. Maar wat een voorganger al schreef: als je je er aan ergert, heb je eigenlijk geen keus. Dan laat je het herstellen. Of die enkele tientallen kilo's extra gewicht op het dak te merken zijn? Mijn gevoel zegt van niet, maar ik heb er geen ervaring mee. Succes!
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Micky » vr 23 jun 2017 11:06

Ik zou het laten herstellen..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017 11:29

Hoi Jeroen.

Als het echt alleen op het dak zit en minimaal is, en als je de caravan nog lang niet wilt inruilen... dan zou ik ervoor kiezen om het te laten zitten.
Waardevermindering.. ja, jammer, maar accepteren en dan incasseren, ook al omdat je er toch nog jaren mee wilt doen.
En ook, vooral ook, het extra dakgewicht is (naar ik eerder gehoord/gelezen hebt) snel 30-50 kg.
Hangt natuurlijk erg van de maat caravan af, het is een nieuwe dakplaat en veel lijm.
Moeilijk moeilijk...daar slaap je nog maar een nachtje over.
100 mensen hebben hierover 100 verschillende meningen natuurlijk.

Greetz en suc6
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Micky » vr 23 jun 2017 11:33

RE.gif scratch.gif

het is heel simpel, 1 repareren en 2 laten zitten knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017 11:41

RE.gif

ok..je hebt gelijk.... 100 mensen en 2 meningen...
1 doen, 2 niet doen.. mrgreen.gif mrgreen.gif
Effe turven???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Knaus440 » vr 23 jun 2017 11:48

Is dit een financiële vraag, of is dit een cosmetische vraag?
Cosmetische vraag is duidelijker denk ik, mooi of niet mooi om te zien. Een roof-lift of niet dus.
Financiële vraag is lastiger;
accepteer ik de waardevermindering, en krijg ik nu een bedrag uitbetaald.
Met een dus in te calculeren bedrag wat je mogelijk minder krijgt ALS je inruilt of verkoopt.
Hangt voor mijn gevoel samen met de leeftijd van je caravan EN plannen hoe lang je hem wilt houden.

Wij rijden rond met een caravan met hagelschade op het dak, na een forse bui in Oostenrijk.
Ook van die kleine deukjes, overal over het dak, maar geen diepe deuken of lekkage kans.
Dit heb ik even laten checken door onze caravanmonteur.
Tja onze caravan is 20 jaar oud. Ziet er nog veel jonger uit, met zeer veel dank aan de vorige eigenaar!!!
We hebben hem nu een 7 jaar.
Ik heb me voorgenomen me er niet aan te ergeren, soms even lastig maar ik zie het slechts af en toe.
Wanneer mijn caravan 4 - 5 jaar, of nieuwer, zou zijn had ik er meer problemen mee.

Ik zou de waardevermindering nemen als je caravan 10 jaar oud is, je hebt al die jaren er premie voor betaald.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Diny » vr 23 jun 2017 12:10

Als je bij dezelfde verzekeraar blijft zal het geen problemen geven bij een nu contant uitbetaald schadebedrag als je weer ernstige schade zou willen claimen na een heftiger hagelbui.

Een andere verzekeraar kan andere regels hanteren.
Wij moesten gedetailleerde foto's maken van het dak, waar wat putjes in zaten toen we de camper kochten.
In ieder geval krijgen wij niet het hele bedrag vergoed als er echte schade ontstaat, hoewel er geen melding is geregistreerd van een uitgekeerd schadebedrag.

Het gaat hier om een importcamper.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Cara-Fan » vr 23 jun 2017 12:47

Bedankt al voor de vlotte reacties!

De caravan hebben we pas geleden gekocht met het idee dat we er jaren mee vooruit kunnen. Dus op korte termijn inruilen/verkopen daar is geen sprake van. Ik hecht veel waarde aan jullie ervaring/mening om tot een weloverwogen keuze te komen.

Wat ik nog niet gelezen heb, is wat een zwaarder dak met de rijeigenschappen van een caravan gaat doen. Iemand ervaring? Ik kan me voorstellen dat de caravan eerder een neiging tot slingeren heeft. Ik kan er ook weinig informatie over vinden. Verder is het de vraag in hoeverre de reparateur er een eerlijk antwoord op zal geven. Deze zal liever zijn centen zien.

Wat ik me verder nog bedacht, als er wederom hagelschade aan het dak ontstaat wat zeker dient te worden vervangen. Wordt dan plaat 3 erop gelijmd? scratch.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door deusjevo » vr 23 jun 2017 12:53

Ik vraag mij net af wat het huidige laadvermogen van je caravan is gezien het feit dat er ook al een mover onder zit?
Als een nieuw dak 30-50 kilo extra weegt ga je snel naar beneden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Diny » vr 23 jun 2017 13:17

Sommige verzekeraars bieden ook aan om een hagelbestendig dak te laten monteren.
De meningen over de bestendigheid bij echt heftige hagelbuien, esthetiek, schoonmaakgemak en nog wat dingen lopen uiteen.
Het weegt ook een aantal kilo's en als voordeel wordt ervaren dat het geluiddempend is.
Het schijnt duurder te zijn, voor sommige verzekeraars blijkbaar geen punt, omdat zo'n dak in ieder geval veel minder snel putten heeft bij een matige hagelbui en er dus minder geclaimd wordt.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Cara-Fan » vr 23 jun 2017 13:44

Ons maximale laadvermogen is op dit moment 1200 kg. Maar deze wordt na de zomer verhoogd naar maximaal 1350 kg. Het typekeuringsplaatje en formulier hebben we al klaar liggen, dat komt dus wel goed. Dit grapje kost alleen wel 500 euro voor het plaatje en 130 euro voor de RDW herkeuring. Dus als er dan meteen al 50 kilo laadvermogen weer afgaat is dit erg zuur. De caravan is in april gewogen met 1240 kg zonder kogeldruk bij de dealer.

De offerte voor vervanging van een hagelbestendig dak is onderweg.

thumbup.gif

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door evr66 » vr 23 jun 2017 13:50

Das niet veel laadvermogen. Dan zou ik het lekker laten zitten op dat dak.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23437
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door PD » vr 23 jun 2017 16:47

Gezien de leeftijd van de caravan en het feit dat je er nog enkele jaren mee blijft rijden, zou ik maar cashen blij.gif De waardevermindering wordt (absoluut) steeds minder knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Conradi » vr 23 jun 2017 17:09

Onze opbouw was indertijd zo'n 6m20 en het extra dak woog zo'n dikke 30 kg.
Met rijden niet echt gemerkt...
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door ycv » vr 23 jun 2017 17:11

Wij wilden al langer eens naar Oostenrijk. Kroatië het gardameer. Eventuele hagelschade aan de auto en caravan hield mij tegen.
Nu niet meer...het is uiteraard niet de bedoeling dat je schade oploopt maar gezien nu alles all risk verzekerd was tegen nieuwwaarde zijn we toch eens die kant opgegaan. T was prachtig. Ik was er bijna 40 jaar niet meer geweest. Ps. Ben begonnen met reizen toen ik 3 was love.gif
Toch iedere dag kijken op een onweer app.
Onze stormvaste voortent zo ingericht dat de cabrio zo naar binnen kan.
T is dan wel allemaal verzekerd......maar zo werkt t bij mij nu eenmaal niet weenie.gif
Ik zou die hagelschade niet kunnen verdragen :oops:

Ferdi

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Ferdi » vr 23 jun 2017 17:27

Afspreken met de verzekering dat je het laat repareren en met het schadebedrijf afspreken dat ze 80% van het bedrag aan jou doorstorten. De voordelen kan je zelf wel invullen



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Peter150368
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 16 apr 2017 14:48

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door Peter150368 » vr 23 jun 2017 17:48

Ben erg benieuwd ik heb mijn schade ook gemeld maar dit zijn deukje zo groot als paaseieren boven en achterkant heel erg zijkant stuk of 30 over de gehele zijkant maar mijn caravan is 3 mnd oud . Repareren kan maar ik twijfel of het er beter van wordt waarde vermindering zit ik nog op te wachten . Hoop dat ik in kan ruilen of zo zonder toeleg maar geen idee hoe het werkt. Baal er erg van

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Er is maar 1 vakantie en das een caravan vakantie haphop.gif

ycv
Ban
Berichten: 467
Lid geworden op: di 20 dec 2016 15:10

Re: Dilemma: hagelschade repareren of waardevermindering?

Bericht door ycv » vr 23 jun 2017 17:55

Ja. Heb je eindelijk die gedroomde caravan...gebeurd je zoiets...waar is t gebeurt...kan ik er wegblijven :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”