reparatie lagers oldtimer
reparatie lagers oldtimer
Ik heb een verzoek en ik hoop dat iemand mij op dit forum kan helpen.
Het betreft het volgende.
Ik ben in het bezit van een Kali 330 caravan, bouwjaar 1968.
Deze caravan is toen der tijd door mijn vader nieuw aangeschaft.
Afgelopen jaar is er onderweg in Duitsland een wiellager stuk gegaan. Bij een garage daar zijn de lagers aan beide zijden vervangen, leek mij gezien de leeftijd van de caravan een juiste keus.
Helaas blijkt nu dat de reparatie niet goed is uitgevoerd en er is in beide wielen flinke speling ontstaan waardoor de remvoeringen zijn beschadigd. De garage (mijn "eigen" autogarage) ziet er geen been in om de zaak te repareren.
Die zeggen dat de speling is ontstaan doordat de lagers waarschijnlijk niet juist zijn gemonteerd of niet de juiste lagers zijn gebruikt.
Nu mijn verzoek: Zo iemand me kunnen helpen aan een adres(sen) een bedrijf of particulier waar ik terecht zou kunnen om dit te repareren. Het gaat dan niet om reguliere caravanbedrijven, maar meer om iemand die niet terug schrikt voor een dergelijke klus.
Alvast bedankt voor de reacties.
Het betreft het volgende.
Ik ben in het bezit van een Kali 330 caravan, bouwjaar 1968.
Deze caravan is toen der tijd door mijn vader nieuw aangeschaft.
Afgelopen jaar is er onderweg in Duitsland een wiellager stuk gegaan. Bij een garage daar zijn de lagers aan beide zijden vervangen, leek mij gezien de leeftijd van de caravan een juiste keus.
Helaas blijkt nu dat de reparatie niet goed is uitgevoerd en er is in beide wielen flinke speling ontstaan waardoor de remvoeringen zijn beschadigd. De garage (mijn "eigen" autogarage) ziet er geen been in om de zaak te repareren.
Die zeggen dat de speling is ontstaan doordat de lagers waarschijnlijk niet juist zijn gemonteerd of niet de juiste lagers zijn gebruikt.
Nu mijn verzoek: Zo iemand me kunnen helpen aan een adres(sen) een bedrijf of particulier waar ik terecht zou kunnen om dit te repareren. Het gaat dan niet om reguliere caravanbedrijven, maar meer om iemand die niet terug schrikt voor een dergelijke klus.
Alvast bedankt voor de reacties.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: reparatie lagers oldtimer
Tja ik heb geen idee maar hoeveel is de daadwerkelijk opgelopen schade zijn het alleen de remvoeringen dan zou je kunnen zoeken naar de juiste lagers, maar als de lagers daadwerkelijk teveel speling hadden dan zouden ook de as einden beschadigd kunnen zijn of de trommels. Misschien eens informeren bij een auto restaurateur neem zo veel mogelijk foto's mee van de delen en of neem trommels en lagers mee
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: reparatie lagers oldtimer
Misschien heb je hier iets aan:
http://citroclassic.webklik.nl/page/cit ... li-caravan
Ik denk dat het mogelijk moet zijn om, als er geen passende lagers beschikbaar zijn, om het lagerhuis passend te laten maken voor huidige, gangbare lagers door een metaaldraaierij.
Als het gelukt is mag je je verhaal hier doen. Hebben anderen er ook wat aan.
http://citroclassic.webklik.nl/page/cit ... li-caravan
Ik denk dat het mogelijk moet zijn om, als er geen passende lagers beschikbaar zijn, om het lagerhuis passend te laten maken voor huidige, gangbare lagers door een metaaldraaierij.
Als het gelukt is mag je je verhaal hier doen. Hebben anderen er ook wat aan.
Kia Sorento 3.5 6 cyl, Hobby Excelsior 560 UFe, E&P levelsysteem. Sympark handmatic
Re: reparatie lagers oldtimer
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: reparatie lagers oldtimer
Ik verbaas me over de reactie van die garage.
Als de remvoeringen nog verkrijgbaar zijn, is reparatie een fluitje van een cent voor elke monteur.
Gezien de leeftijd vermoed ik dat de as per kant 2 conische lagers heeft. Die zijn nog vlot verkrijgbaar.
Deze lagers vereisen iets meer zorg bij montage dan de nu gebruikelijke dubbele lagers.
Die pers je erin..en je draait de borgmoer goed vast (280 Nm) en dat is het.
Bij conische lagers is het veel meer een gevoelkwestie.
De borgmoer moet dan niet zo vast.
Integendeel. Die draai je op gevoel vast tot de lagers zwaarder gaan lopen. Daarna 3 tandjes van de borgmoer terug, en dan een splitpen erdoor.
Bij optredende speling op tijd van duur is dit dan ook nog na te stellen.
Dit kan bij de nieuwere lagers niet.
Speling is vervangen.
Bij de nieuwe lagers heb je een werkplaatspers nodig als je het goed wilt doen.
Bij de oudere lagers niet echt.
Ik hoop dat het inwendige van de trommels niet beschadigd is.
Op zich ook te repareren door uitdraaien, maar dat geeft weer wat extra kosten.
Als de remvoeringen nog verkrijgbaar zijn, is reparatie een fluitje van een cent voor elke monteur.
Gezien de leeftijd vermoed ik dat de as per kant 2 conische lagers heeft. Die zijn nog vlot verkrijgbaar.
Deze lagers vereisen iets meer zorg bij montage dan de nu gebruikelijke dubbele lagers.
Die pers je erin..en je draait de borgmoer goed vast (280 Nm) en dat is het.
Bij conische lagers is het veel meer een gevoelkwestie.
De borgmoer moet dan niet zo vast.
Integendeel. Die draai je op gevoel vast tot de lagers zwaarder gaan lopen. Daarna 3 tandjes van de borgmoer terug, en dan een splitpen erdoor.
Bij optredende speling op tijd van duur is dit dan ook nog na te stellen.
Dit kan bij de nieuwere lagers niet.
Speling is vervangen.
Bij de nieuwe lagers heb je een werkplaatspers nodig als je het goed wilt doen.
Bij de oudere lagers niet echt.
Ik hoop dat het inwendige van de trommels niet beschadigd is.
Op zich ook te repareren door uitdraaien, maar dat geeft weer wat extra kosten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: reparatie lagers oldtimer
RE.gif
toch was het 2 jaar geleden best wel een uitdaging voor het bedrijf waar ik de caravan in onderhoud had om aan het juiste lager te komen binnen een acceptabele tijd...
toch was het 2 jaar geleden best wel een uitdaging voor het bedrijf waar ik de caravan in onderhoud had om aan het juiste lager te komen binnen een acceptabele tijd...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: reparatie lagers oldtimer
Dat zou kunnen. Is ook wel een kwestie van de weg een beetje weten in lagerland..
Hier bij mij in de buurt zitten zowel SKF als ook INA met enorme centrale magazijnen.
En ook nog een aantal voorraadhoudende dealers.
Praktisch elk lager kan je binnen een dag in huis hebben. Ook heel aparte lagertjes die je bijna nooit tegen komt.
Kortgeleden heb ik nog eens een heel aparte Italiaanse mengmachine gereviseerd.
Daarin kwam ik een lager tegen waar ik echt mijn twijfels over had..
Was geen probleem.
Hier bij mij in de buurt zitten zowel SKF als ook INA met enorme centrale magazijnen.
En ook nog een aantal voorraadhoudende dealers.
Praktisch elk lager kan je binnen een dag in huis hebben. Ook heel aparte lagertjes die je bijna nooit tegen komt.
Kortgeleden heb ik nog eens een heel aparte Italiaanse mengmachine gereviseerd.
Daarin kwam ik een lager tegen waar ik echt mijn twijfels over had..
Was geen probleem.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: reparatie lagers oldtimer
RE.gif
Inderdaad.
Het grootste probleem zou kunnen zijn dat de as stomp beschadigd is.
Frans
Inderdaad.
Het grootste probleem zou kunnen zijn dat de as stomp beschadigd is.
Frans
Re: reparatie lagers oldtimer
Hier kan je misschien informatie vinden.
Dit is een club met oldtimer caravans. De voorzitter is een echte kenner.
Succes,
Philmar
http://www.bocc.be/
Dit is een club met oldtimer caravans. De voorzitter is een echte kenner.
Succes,
Philmar
http://www.bocc.be/