Krönings mover K2GM defect
Krönings mover K2GM defect
Afgelopen weekend zijn wij nog in de buurt wezen kamperen (het was zo'n mooi weer). Toen ik bij thuiskomst de caravan met de mover op de oprit wilde plaatsen, begaf het tandwielmechanisme van de rechter motor op het moment dat ik de schuine stoepranden wilde oprijden. Na het krakende geluid van tandwielen hoor je alleen de motor nog gieren maar de caravan blijft stil staan.
Ik heb dus uiteindelijk de caravan met de auto op de oprit moeten plaatsen. Uitdaging daarbij is dat ik aan een kant aan de bovenkant van de caravan maar een cm of 8 speling heb met een overkapping aan de andere kant raakt de caravan dan al de Taxushaag.. Dit wil ik dus niet te vaak doen.
Omdat ik nooit echt tevreden ben geweest met de Krönings mover, zal ik de defecte aandrijving niet laten repareren. De hele mover gaat eronder uit en er komt een nieuw AL-KO Mammut onder. Ik vind de afstandsbediening daarvan fijner (Joystick ipv dunne folietoetsjes) en de Al-Ko heeft tenminste een softstart. Omdat de Knaus een M-chassis heeft komt de mover nu voor de wielen en een stuk hoger te zitten.
Ik heb dus uiteindelijk de caravan met de auto op de oprit moeten plaatsen. Uitdaging daarbij is dat ik aan een kant aan de bovenkant van de caravan maar een cm of 8 speling heb met een overkapping aan de andere kant raakt de caravan dan al de Taxushaag.. Dit wil ik dus niet te vaak doen.
Omdat ik nooit echt tevreden ben geweest met de Krönings mover, zal ik de defecte aandrijving niet laten repareren. De hele mover gaat eronder uit en er komt een nieuw AL-KO Mammut onder. Ik vind de afstandsbediening daarvan fijner (Joystick ipv dunne folietoetsjes) en de Al-Ko heeft tenminste een softstart. Omdat de Knaus een M-chassis heeft komt de mover nu voor de wielen en een stuk hoger te zitten.
Caravanloos.
Re: Krönings mover K2GM defect
Ai. Da's niet leuk.
Hoelang had je de mover al en hoevaak heb je hem gebruikt (schatting).
Ik heb hem namelijk ook (niet de volautomatische).
Hoelang had je de mover al en hoevaak heb je hem gebruikt (schatting).
Ik heb hem namelijk ook (niet de volautomatische).
Re: Krönings mover K2GM defect
RE.gif RE.gif
Wij hebben ook tot 2 keer toe een Kronings volautomaat K2GM mover gehad en beide keren geen problemen mee gehad ( waren beide keren ook nog maar een jaar oud) maar zal er nooit meer 1 willen wat betreft de kracht. Beide movers lieten de caravans wel eens staan bij hindernissen. Caravans hadden een MTM van 1750 kg. en de movers waren tot max. 2000 kg.
we hebben nu een P1 mover (3000 kg.) en geen centje pijn. De alko mammoet is ook een goede keuze en sterke mover.
Wij hebben ook tot 2 keer toe een Kronings volautomaat K2GM mover gehad en beide keren geen problemen mee gehad ( waren beide keren ook nog maar een jaar oud) maar zal er nooit meer 1 willen wat betreft de kracht. Beide movers lieten de caravans wel eens staan bij hindernissen. Caravans hadden een MTM van 1750 kg. en de movers waren tot max. 2000 kg.
we hebben nu een P1 mover (3000 kg.) en geen centje pijn. De alko mammoet is ook een goede keuze en sterke mover.
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Krönings mover K2GM defect
Toen wij de caravan in 2011 nieuw gekocht hebben. Dus nu 6 jaar. Elk jaar, behalve vorig jaar, 2 keer per jaar op vakantie waarbij wij in de zomervakantie en gemiddeld een zestal campings aandoen.Ruud+Petra schreef:Ai. Da's niet leuk.
Hoelang had je de mover al en hoevaak heb je hem gebruikt (schatting).
Ik heb hem namelijk ook (niet de volautomatische).
Caravanloos.
Re: Krönings mover K2GM defect
Probleem van de kracht ervaar ik ook met onze caravan. Het gaat allemaal zeer moeizaam als er een hobbeltje is. Ik heb al een deel van de voedingskabels vervangen voor significante dikker exemplaren. Dat heeft wel iets geholpen.karelV schreef:RE.gif RE.gif
Wij hebben ook tot 2 keer toe een Kronings volautomaat K2GM mover gehad en beide keren geen problemen mee gehad ( waren beide keren ook nog maar een jaar oud) maar zal er nooit meer 1 willen wat betreft de kracht. Beide movers lieten de caravans wel eens staan bij hindernissen. Caravans hadden een MTM van 1750 kg. en de movers waren tot max. 2000 kg.
we hebben nu een P1 mover (3000 kg.) en geen centje pijn. De alko mammoet is ook een goede keuze en sterke mover.
Caravanloos.
Re: Krönings mover K2GM defect
Je moet gewoon een heel ruime marge hebben.
Alle fabrikanten geven een max gewicht op bij bijv. 2000 kg en dat dan vaak bij een bepaalde helling.
Trek daar maar gerust 500 kg vanaf.
De meeste opgaven zijn nogal optimistisch..
Ze zullen het best doen op 20 graden omhoog op asfalt.
20 graden gras is toch wat anders.
Te sterk is een mover niet gauw.
Niet sterk genoeg is niet handig.
Alle fabrikanten geven een max gewicht op bij bijv. 2000 kg en dat dan vaak bij een bepaalde helling.
Trek daar maar gerust 500 kg vanaf.
De meeste opgaven zijn nogal optimistisch..
Ze zullen het best doen op 20 graden omhoog op asfalt.
20 graden gras is toch wat anders.
Te sterk is een mover niet gauw.
Niet sterk genoeg is niet handig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krönings mover K2GM defect
De vraag is... Hoeveel kilometer heb je al gereden met je mover ......
t'Zijn handige apparaatjes maar de kilometerprijs is wel hoog
t'Zijn handige apparaatjes maar de kilometerprijs is wel hoog
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Krönings mover K2GM defect
Daar staat dan weer tegenover dat de brandstof kosten per km erg laag zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krönings mover K2GM defect
Ik zou de mover toch eerst eens uit elkaar schroeven voor ik een nieuwe kocht ,
Mijn kronings mover heb ik gebruikt gekocht ook defect en heb deze gerepareerd .
Weet dus uit ervaring dat de onderdelen van de kronings mover niet heel duur zijn .
Er is een forum lid die je wellicht aan de onderdelen kan helpen
Mijn kronings mover heb ik gebruikt gekocht ook defect en heb deze gerepareerd .
Weet dus uit ervaring dat de onderdelen van de kronings mover niet heel duur zijn .
Er is een forum lid die je wellicht aan de onderdelen kan helpen
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Krönings mover K2GM defect
RE.gif
Nee er komt sowieso een Al-Ko mover eronder. Ik ben wel nog aan het nadenken of ik de Krönings mover zelf demonteer en tweedehands verkoop (wat zou je daarvoor nog kunnen vragen?) of dat ik het caravanbedrijf de mover laat demonteren en daar achter laat.
Nee er komt sowieso een Al-Ko mover eronder. Ik ben wel nog aan het nadenken of ik de Krönings mover zelf demonteer en tweedehands verkoop (wat zou je daarvoor nog kunnen vragen?) of dat ik het caravanbedrijf de mover laat demonteren en daar achter laat.
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 31 mei 2017 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
Caravanloos.
Re: Krönings mover K2GM defect
Yep maar zonder mover is ook erg lastig... Gemak mag wat geld kosten.iemand schreef:De vraag is... Hoeveel kilometer heb je al gereden met je mover ......
t'Zijn handige apparaatjes maar de kilometerprijs is wel hoog
Caravanloos.
Re: Krönings mover K2GM defect
Grote voordeel is natuurlijk de hoogte waar een Mammut komt te zitten.
Chassishoogte verminderd helemaal niet, echt goed.
En achter de as, waar ik mijn mover (helaas) heb moeten monteren blokkeer je ook gelijk de reserverwieldrager.. die past ook niet meer.
Ik heb bij veel Knausen gekeken, bijna allemaal de mover achter de as, ivm de hoogte.
Mooi dus dat je dan voor de Mammut kiest.
Ik vrees alleen dat je voor je defecte mover niet veel meer zal krijgen...beetje peanuts vrees ik..
Chris
Chassishoogte verminderd helemaal niet, echt goed.
En achter de as, waar ik mijn mover (helaas) heb moeten monteren blokkeer je ook gelijk de reserverwieldrager.. die past ook niet meer.
Ik heb bij veel Knausen gekeken, bijna allemaal de mover achter de as, ivm de hoogte.
Mooi dus dat je dan voor de Mammut kiest.
Ik vrees alleen dat je voor je defecte mover niet veel meer zal krijgen...beetje peanuts vrees ik..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krönings mover K2GM defect
Hier ook de mammut gewoon voor de as en achter de as de reserve wiel houder. Ging prima met de alko tegen het chassis gemonteerd in plaats van eronder.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Krönings mover K2GM defect
Tja als ik er iemand voor kan vinden dan haal ik de mover eronderuit anders mag het caravanbedrijf de mover gratis hebben onder de voorwaarde dat hij geen meerkosten berekent voor het demonteren van de mover.Chris schreef:Ik vrees alleen dat je voor je defecte mover niet veel meer zal krijgen...beetje peanuts vrees ik..
Caravanloos.
Re: Krönings mover K2GM defect
Mmm dat is wel een idee. Ik heb nu het reservewiel in de disselbak. Ik zou de ruimte goed kunnen gebruiken maar aan de andere zo'n zwaar wiel is ook weer handig om voldoende kogeldruk te realiseren...pvaken schreef:Hier ook de mammut gewoon voor de as en achter de as de reserve wiel houder. Ging prima met de alko tegen het chassis gemonteerd in plaats van eronder.
Caravanloos.
Re: Krönings mover K2GM defect
RE.gif
Is ook mijn idee.
Reservewiel is wel nodig om een beetje kogeldruk te verzorgen.
Hut is nu bijna geladen, even op de "hand" gewogen, lijkt aardig, morgen goed wegen.
Maar in de dissel: reservewiel, 2 gasflessen, 2 CEE kabels en wat los gesnor...
Chris
Is ook mijn idee.
Reservewiel is wel nodig om een beetje kogeldruk te verzorgen.
Hut is nu bijna geladen, even op de "hand" gewogen, lijkt aardig, morgen goed wegen.
Maar in de dissel: reservewiel, 2 gasflessen, 2 CEE kabels en wat los gesnor...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krönings mover K2GM defect
henry12 schreef:Ik zou de mover toch eerst eens uit elkaar schroeven voor ik een nieuwe kocht ,
Mijn kronings mover heb ik gebruikt gekocht ook defect en heb deze gerepareerd .
Weet dus uit ervaring dat de onderdelen van de kronings mover niet heel duur zijn .
Er is een forum lid die je wellicht aan de onderdelen kan helpen
Enig idee wie?
Frans
Re: Krönings mover K2GM defect
RE.gif
Je zou Moverwiki kunnen vragen.
Ook bekend onder de naam Ralf..
Hoezo.. ook problemen met een Kronings mover, Frans?
Je zou Moverwiki kunnen vragen.
Ook bekend onder de naam Ralf..
Hoezo.. ook problemen met een Kronings mover, Frans?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krönings mover K2GM defect
Kwam er gisteren achter dat er wat speling op een aandrijfrol zit.
Weet nog niet zeker of het dan een lager oid is of de vertragings bak.
Was me net iets te koud om eea goed te bekijken.
Zodoende al vast aan het google geweest naar een onderdelen tekening oid.
Maar daarover kan ik weinig of niets vinden.
Kwam dus wel dit bericht tegen.
Vandaar mijn vraag.
Frans
Weet nog niet zeker of het dan een lager oid is of de vertragings bak.
Was me net iets te koud om eea goed te bekijken.
Zodoende al vast aan het google geweest naar een onderdelen tekening oid.
Maar daarover kan ik weinig of niets vinden.
Kwam dus wel dit bericht tegen.
Vandaar mijn vraag.
Frans
Re: Krönings mover K2GM defect
Ik bedoel idd Ralf ja .
Maar je kan ook gewoon bij kronings Nederland bestellen heb daar al eens wat lagers vandaan .
Tekeningen kan ik je niet aan helpen .
Maar je kan ook gewoon bij kronings Nederland bestellen heb daar al eens wat lagers vandaan .
Tekeningen kan ik je niet aan helpen .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe
Re: Krönings mover K2GM defect
Heb ondertussen toch een schema gevonden en met een beetje mazzel zijn het twee lagers.
Frans
http://www.groveproducts.co.uk/medias/d ... ONINGS.pdf
Frans
http://www.groveproducts.co.uk/medias/d ... ONINGS.pdf
Re: Krönings mover K2GM defect
Lagers hebben heel vaak standaard nummers en maten.
Het zou me niets verbazen als je die gewoon bij een betere auto-onderdelen handel kan kopen hoor.
Ben je vaak beter en goedkoper uit...
Even goed de tekening bekeken en volgens mij zit dit erin: https://www.lager-techniek.eu/index.php ... f-60042rsh
Of deze: https://www.lager-techniek.eu/index.php ... ken-6004rs
Dat is een Lager model: 6004-RS
Succes
Chris
Het zou me niets verbazen als je die gewoon bij een betere auto-onderdelen handel kan kopen hoor.
Ben je vaak beter en goedkoper uit...
Even goed de tekening bekeken en volgens mij zit dit erin: https://www.lager-techniek.eu/index.php ... f-60042rsh
Of deze: https://www.lager-techniek.eu/index.php ... ken-6004rs
Dat is een Lager model: 6004-RS
Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krönings mover K2GM defect
Chris,
Doe lagers bestellen zal niet het probleem zijn.
Duurste op internet zo,n 8 Euro per stuk.
En zo te zien makkelijk te vervangen.
Maar moet morgen toch nog eventjes kijken of het speling op de rol is of de complete behuizing die los zit.
En dan is het, hoop ik, een paar bouten vastzetten.
Frans
Doe lagers bestellen zal niet het probleem zijn.
Duurste op internet zo,n 8 Euro per stuk.
En zo te zien makkelijk te vervangen.
Maar moet morgen toch nog eventjes kijken of het speling op de rol is of de complete behuizing die los zit.
En dan is het, hoop ik, een paar bouten vastzetten.
Frans
Re: Krönings mover K2GM defect
Hoi Frans...
Hoop ik ook voor je, scheelt toch zeker een hoop geknutsel en vuile/vette handen...
Succes.. crossed fingers...
Chris
Hoop ik ook voor je, scheelt toch zeker een hoop geknutsel en vuile/vette handen...
Succes.. crossed fingers...
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krönings mover K2GM defect
Chris,
Het is het zijn niet de lagers, dat was misschien wel beter geweest.
Het is de ophanging van de motor/aandrijving.
Als je de tekening van het chassis bekijkt zijn het de bouten nr. 1 waar het hele spul mee vast zit.
Maar de strippen nr, 5, 6 en 7 moeten kunnen scharnieren en of draaien. Dus de bouten nr 1 kunnen niet te vast worden gezet.
Ik vermoed dan ook dat de gaten van de base nr. 10 wat uit gelubberd zijn en daardoor er wat speling op de aandrijving zit.
Ik hou het er voorlopig op het in de gaten houden van de speling.
Frans
Het is het zijn niet de lagers, dat was misschien wel beter geweest.
Het is de ophanging van de motor/aandrijving.
Als je de tekening van het chassis bekijkt zijn het de bouten nr. 1 waar het hele spul mee vast zit.
Maar de strippen nr, 5, 6 en 7 moeten kunnen scharnieren en of draaien. Dus de bouten nr 1 kunnen niet te vast worden gezet.
Ik vermoed dan ook dat de gaten van de base nr. 10 wat uit gelubberd zijn en daardoor er wat speling op de aandrijving zit.
Ik hou het er voorlopig op het in de gaten houden van de speling.
Frans