Serviceluik of niet.
Serviceluik of niet.
Ik overweeg om een serviceluik te plaatsen aan de zijkant van de disselbak van een kip 32 EK uit 1990. Om de gasfles van buitenaf te bedienen. We toeren nogal veel en tijdens het rijden staat de fles dicht uit veiligheidsoverwegingen. Om hem open te zetten moet er een fiets verwijderd worden van de dissel. Even iets klaar maken op het gasstel laten we nu maar achterwege tijdens een stop. Hebben jullie andere suggesties? De volgende stap is zelfbouw of is er in Zuid Holland een plek waar ze het tegen een scherpe prijs monteren. Want het lijkt mij nogal wat om een decoupeerzaag in een caravan te zetten.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18953
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Serviceluik of niet.
RE.gif
Voordat je de zaag er in zet, is dit misschien iets?
Hiermee mag je met een geopende fles rijden. Bij een onverhoopt ongeval wordt de gastoevoer automatisch gesloten.
Voordat je de zaag er in zet, is dit misschien iets?
Hiermee mag je met een geopende fles rijden. Bij een onverhoopt ongeval wordt de gastoevoer automatisch gesloten.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Serviceluik of niet.
Geen idee hoe dat bij jouw caravan is, maar meestal is de ruimte aan de zijkant die echt in de disselbank komt beperkt. Een serviceluik heeft nogal wat ruimte nodig, inclusief de ombouw rand. Verder heb ik geen idee of je dan bij de gasfles kunt.
LMC heeft een oplossing met een klepje in de disselklep ter hoogte van de gaskranen, zou je zoiets kunnen inbouwen?
LMC heeft een oplossing met een klepje in de disselklep ter hoogte van de gaskranen, zou je zoiets kunnen inbouwen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Serviceluik of niet.
hierbij hoe ik het heb opgelost
hele fotoserie vind je op
http://avento.weebly.com/knutselpagina.html
hele fotoserie vind je op
http://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Serviceluik of niet.
Bedankt voor de tips. Ik ga ze even naast elkaar leggen.
Re: Serviceluik of niet.
Ik weet niet of je ook in de winter op pad gaat.
Het grote voordeel van de Crash Sensor is dat je onderweg de kachel en de koelkast ook op gas kunt gebruiken.
Ik zou niet anders meer willen.
Btw..als je er goed over nadenkt is een open stalen gasfles veiliger dan eentje die dicht staat.
Het grote voordeel van de Crash Sensor is dat je onderweg de kachel en de koelkast ook op gas kunt gebruiken.
Ik zou niet anders meer willen.
Btw..als je er goed over nadenkt is een open stalen gasfles veiliger dan eentje die dicht staat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Serviceluik of niet.
Die kan tenminste druk afblazen in plaats van dat het een bom wordt.
Maar zit er niet een overdruk ventiel in de kraan op de fles. Er zit een rood dopje in de kraan geperst, is dat geen veiligheid voor overdruk bij brand?
Maar zit er niet een overdruk ventiel in de kraan op de fles. Er zit een rood dopje in de kraan geperst, is dat geen veiligheid voor overdruk bij brand?
Re: Serviceluik of niet.
@ Chris
Heb je hier wat aan Chris
Heb je hier wat aan Chris
iemand schreef:hierbij hoe ik het heb opgelost
hele fotoserie vind je op
http://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Caravan die getrokken wordt door een auto
Re: Serviceluik of niet.
Kun je niet beter een extra diesel luik kopen (MP)
En daar een stukje van op je eigen luik plaatsen?
En daar een stukje van op je eigen luik plaatsen?
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.
Re: Serviceluik of niet.
Moet de monocontrol/duocontrol nou ook elke paar jaar vervangen worden net als normale drukregelaars?
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18953
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Serviceluik of niet.
RE.gif
Ik dacht dat er in de meegeleverde handleiding vervangen na 10 jaar stond. Maar die heb ik even niet bij de hand. Op de Truma site kan ik er niets over vinden.
Ik dacht dat er in de meegeleverde handleiding vervangen na 10 jaar stond. Maar die heb ik even niet bij de hand. Op de Truma site kan ik er niets over vinden.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Serviceluik of niet.
Bij een caravan van die leeftijd is het volgende waarschijnlijk ook een optie.tje-erd schreef:Ik overweeg om een serviceluik te plaatsen aan de zijkant van de disselbak van een kip 32 EK uit 1990. Om de gasfles van buitenaf te bedienen. We toeren nogal veel en tijdens het rijden staat de fles dicht uit veiligheidsoverwegingen. Om hem open te zetten moet er een fiets verwijderd worden van de dissel. Even iets klaar maken op het gasstel laten we nu maar achterwege tijdens een stop. Hebben jullie andere suggesties? De volgende stap is zelfbouw of is er in Zuid Holland een plek waar ze het tegen een scherpe prijs monteren. Want het lijkt mij nogal wat om een decoupeerzaag in een caravan te zetten.
Waarschijnlijk wordt het plafond van de disselbak gevormd door wat de vensterbank in de caravan is.
Welnu, zaag daar dan een luikje in waardoor je hand kunt steken, zodanig dat je boven de gasfles uit komt.
Je kunt dan zittend aan de tafel de gasfles openen en sluiten.
Hoe makkelijk wil je het hebben
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Serviceluik of niet.
RE.gif
En in dat gezaagde ronde gat zet je een passende bloempot in met een plastic geranium.
En in dat gezaagde ronde gat zet je een passende bloempot in met een plastic geranium.
Caravan die getrokken wordt door een auto
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18953
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Serviceluik of niet.
JPGeetje schreef:Bij een caravan van die leeftijd is het volgende waarschijnlijk ook een optie.
Waarschijnlijk wordt het plafond van de disselbak gevormd door wat de vensterbank in de caravan is.
Welnu, zaag daar dan een luikje in waardoor je hand kunt steken, zodanig dat je boven de gasfles uit komt.
Je kunt dan zittend aan de tafel de gasfles openen en sluiten.
Is dat wel verstandig? Je hebt dan een open verbinding met de disselbak. In het voor- en najaar komt er dan extra kou naar binnen. En wat te doen bij een onverhoopte gaslekkage. Ik weet dat Propaan zwaarder is dan lucht. Maar toch zou ik niet zomaar een verbinding vanuit de binnenkant van de caravan naar de disselbak maken.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Serviceluik of niet.
RE.gif
Lijkt me ook echt niet wenselijk
Lijkt me ook echt niet wenselijk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Serviceluik of niet.
Ik zoek een afbeelding maar ben nog niet iets tegen gekomen. Een overdrukventiel spreekt me ook wel aan, ze zijn wel duur (>100 euro). En lees elders op dit forum dat ze storingsgevoelig kunnen zijn. Maar een serviceluik kost veel meer en ik ben al attent gemaakt op de spaarzame ruimte voor een luik. En van binnenuit daar twijfel ik ook aan vanwege de reacties.Conradi schreef: LMC heeft een oplossing met een klepje in de disselklep ter hoogte van de gaskranen, zou je zoiets kunnen inbouwen?
Re: Serviceluik of niet.
Één voordeel van deze optie is je kunt gelijk achter de geraniums zitten.karelV schreef:RE.gif
En in dat gezaagde ronde gat zet je een passende bloempot in met een plastic geranium.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
Re: Serviceluik of niet.
Zo'n hoge gasdruk is dan er niet bij een evt lekkage in de slang dat zo'n deksel omhoog klapt.="Hobby Linka
Is dat wel verstandig? Je hebt dan een open verbinding met de disselbak. In het voor- en najaar komt er dan extra kou naar binnen. En wat te doen bij een onverhoopte gaslekkage. Ik weet dat Propaan zwaarder is dan lucht. Maar toch zou ik niet zomaar een verbinding vanuit de binnenkant van de caravan naar de disselbak maken.
.... en het gas zakt/stroomt omlaag door de roosters in de disselbak.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18953
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Serviceluik of niet.
RE.gif
Ik ben ook niet bang dat een deksel omhoog klapt bij een slangbreuk. Maar het is niet voor niets dat caravan en disselbak gescheiden zijn.
Ik ben ook niet bang dat een deksel omhoog klapt bij een slangbreuk. Maar het is niet voor niets dat caravan en disselbak gescheiden zijn.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Serviceluik of niet.
Maar dat is niet vanwege lekgas dat de woonruimte in zou kunnen stromen denk ik.Hobby Linka schreef:RE.gif Maar het is niet voor niets dat caravan en disselbak gescheiden zijn.
Een disselbak is een ruimte die, vanwege de gasfles zeer goed geventileerd wordt.
Ventilatie in de bodem, omdat propaan en butaangas zwaarder is dan lucht. Evt. lekgas kan zo via de bodem de disselbak verlaten.
Ik heb overigens niet de illusie dat een disselbak gasdicht is gesepareerd van de woonruimte.
Ik heb het even bekeken bij onze nieuwe LMC, maar ook daar zie ik naden waarbij ik twijfel aan een vermeende gasdichtheid.
In onze LMC zit overigens ook niet meer dat handige klepje in de disselklep waardoor je de gaskraan kon bereiken.
Het voorstel van dat luikje dat ik deed is niet uit de lucht gegrepen, maar een middel dat in de jaren 70 en 80 veel werd toegepast.
Ik heb dat toen zo vaak gezien dat het me niet zou verbazen dat die luikjes er af fabriek ingebouwd waren.
Luikjes met een scharniertje en een viltrand voor de afdichting.
Daar komt in de winter weinig tocht door binnen, net zo min als evt. lekgas.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18953
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Serviceluik of niet.
RE.gif
Iedereen mag zelf doen wat hij wil. Ik adviseer het niet te doen. Het is aan TS te bepalen wat hij met mijn advies doet.
Iedereen mag zelf doen wat hij wil. Ik adviseer het niet te doen. Het is aan TS te bepalen wat hij met mijn advies doet.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.