Serviceluik of niet.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
tje-erd
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 18:06
Locatie: Rotterdam

Serviceluik of niet.

Bericht door tje-erd » zo 28 mei 2017 12:49

Ik overweeg om een serviceluik te plaatsen aan de zijkant van de disselbak van een kip 32 EK uit 1990. Om de gasfles van buitenaf te bedienen. We toeren nogal veel en tijdens het rijden staat de fles dicht uit veiligheidsoverwegingen. Om hem open te zetten moet er een fiets verwijderd worden van de dissel. Even iets klaar maken op het gasstel laten we nu maar achterwege tijdens een stop. Hebben jullie andere suggesties? De volgende stap is zelfbouw of is er in Zuid Holland een plek waar ze het tegen een scherpe prijs monteren. Want het lijkt mij nogal wat om een decoupeerzaag in een caravan te zetten.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door Hobby Linka » zo 28 mei 2017 12:59

RE.gif

Voordat je de zaag er in zet, is dit misschien iets?

Hiermee mag je met een geopende fles rijden. Bij een onverhoopt ongeval wordt de gastoevoer automatisch gesloten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door Conradi » zo 28 mei 2017 13:00

Geen idee hoe dat bij jouw caravan is, maar meestal is de ruimte aan de zijkant die echt in de disselbank komt beperkt. Een serviceluik heeft nogal wat ruimte nodig, inclusief de ombouw rand. Verder heb ik geen idee of je dan bij de gasfles kunt.
LMC heeft een oplossing met een klepje in de disselklep ter hoogte van de gaskranen, zou je zoiets kunnen inbouwen?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door iemand » zo 28 mei 2017 13:10

hierbij hoe ik het heb opgelost

Afbeelding

hele fotoserie vind je op
http://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

tje-erd
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 18:06
Locatie: Rotterdam

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door tje-erd » zo 28 mei 2017 14:03

Bedankt voor de tips. Ik ga ze even naast elkaar leggen.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door Ab » zo 28 mei 2017 14:09

Ik weet niet of je ook in de winter op pad gaat.
Het grote voordeel van de Crash Sensor is dat je onderweg de kachel en de koelkast ook op gas kunt gebruiken.
Ik zou niet anders meer willen.
Btw..als je er goed over nadenkt is een open stalen gasfles veiliger dan eentje die dicht staat.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door meeder » zo 28 mei 2017 15:53

Die kan tenminste druk afblazen in plaats van dat het een bom wordt.

Maar zit er niet een overdruk ventiel in de kraan op de fles. Er zit een rood dopje in de kraan geperst, is dat geen veiligheid voor overdruk bij brand? Afbeelding

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door karelV » zo 28 mei 2017 16:23

@ Chris

Heb je hier wat aan Chris knipoog.gif

iemand schreef:hierbij hoe ik het heb opgelost

Afbeelding

hele fotoserie vind je op
http://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door RonaldP » zo 28 mei 2017 17:38

Kun je niet beter een extra diesel luik kopen (MP)
En daar een stukje van op je eigen luik plaatsen?
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door meeder » zo 28 mei 2017 18:02

Moet de monocontrol/duocontrol nou ook elke paar jaar vervangen worden net als normale drukregelaars?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door Hobby Linka » zo 28 mei 2017 18:36

RE.gif

Ik dacht dat er in de meegeleverde handleiding vervangen na 10 jaar stond. Maar die heb ik even niet bij de hand. Op de Truma site kan ik er niets over vinden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door JPGeetje » zo 28 mei 2017 21:37

thumbup.gif thumbup.gif
tje-erd schreef:Ik overweeg om een serviceluik te plaatsen aan de zijkant van de disselbak van een kip 32 EK uit 1990. Om de gasfles van buitenaf te bedienen. We toeren nogal veel en tijdens het rijden staat de fles dicht uit veiligheidsoverwegingen. Om hem open te zetten moet er een fiets verwijderd worden van de dissel. Even iets klaar maken op het gasstel laten we nu maar achterwege tijdens een stop. Hebben jullie andere suggesties? De volgende stap is zelfbouw of is er in Zuid Holland een plek waar ze het tegen een scherpe prijs monteren. Want het lijkt mij nogal wat om een decoupeerzaag in een caravan te zetten.
Bij een caravan van die leeftijd is het volgende waarschijnlijk ook een optie.
Waarschijnlijk wordt het plafond van de disselbak gevormd door wat de vensterbank in de caravan is.
Welnu, zaag daar dan een luikje in waardoor je hand kunt steken, zodanig dat je boven de gasfles uit komt.
Je kunt dan zittend aan de tafel de gasfles openen en sluiten.
Hoe makkelijk wil je het hebben
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7103
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door karelV » zo 28 mei 2017 21:40

RE.gif

En in dat gezaagde ronde gat zet je een passende bloempot in met een plastic geranium. awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door Hobby Linka » zo 28 mei 2017 22:01

JPGeetje schreef:Bij een caravan van die leeftijd is het volgende waarschijnlijk ook een optie.
Waarschijnlijk wordt het plafond van de disselbak gevormd door wat de vensterbank in de caravan is.
Welnu, zaag daar dan een luikje in waardoor je hand kunt steken, zodanig dat je boven de gasfles uit komt.
Je kunt dan zittend aan de tafel de gasfles openen en sluiten.

Is dat wel verstandig? Je hebt dan een open verbinding met de disselbak. In het voor- en najaar komt er dan extra kou naar binnen. En wat te doen bij een onverhoopte gaslekkage. Ik weet dat Propaan zwaarder is dan lucht. Maar toch zou ik niet zomaar een verbinding vanuit de binnenkant van de caravan naar de disselbak maken.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door Micky » zo 28 mei 2017 22:03

RE.gif

Lijkt me ook echt niet wenselijk :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

tje-erd
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 18:06
Locatie: Rotterdam

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door tje-erd » ma 29 mei 2017 10:52

Conradi schreef: LMC heeft een oplossing met een klepje in de disselklep ter hoogte van de gaskranen, zou je zoiets kunnen inbouwen?
Ik zoek een afbeelding maar ben nog niet iets tegen gekomen. Een overdrukventiel spreekt me ook wel aan, ze zijn wel duur (>100 euro). En lees elders op dit forum dat ze storingsgevoelig kunnen zijn. Maar een serviceluik kost veel meer en ik ben al attent gemaakt op de spaarzame ruimte voor een luik. En van binnenuit daar twijfel ik ook aan vanwege de reacties.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door JanP » ma 29 mei 2017 11:14

karelV schreef:RE.gif

En in dat gezaagde ronde gat zet je een passende bloempot in met een plastic geranium. awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Één voordeel van deze optie is je kunt gelijk achter de geraniums zitten. awhoea.gif
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door iemand » ma 29 mei 2017 13:54

="Hobby Linka
Is dat wel verstandig? Je hebt dan een open verbinding met de disselbak. In het voor- en najaar komt er dan extra kou naar binnen. En wat te doen bij een onverhoopte gaslekkage. Ik weet dat Propaan zwaarder is dan lucht. Maar toch zou ik niet zomaar een verbinding vanuit de binnenkant van de caravan naar de disselbak maken.
Zo'n hoge gasdruk is dan er niet bij een evt lekkage in de slang dat zo'n deksel omhoog klapt.
.... en het gas zakt/stroomt omlaag door de roosters in de disselbak.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door Hobby Linka » ma 29 mei 2017 14:30

RE.gif

Ik ben ook niet bang dat een deksel omhoog klapt bij een slangbreuk. Maar het is niet voor niets dat caravan en disselbak gescheiden zijn.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door JPGeetje » ma 29 mei 2017 18:16

Hobby Linka schreef:RE.gif Maar het is niet voor niets dat caravan en disselbak gescheiden zijn.
Maar dat is niet vanwege lekgas dat de woonruimte in zou kunnen stromen denk ik.
Een disselbak is een ruimte die, vanwege de gasfles zeer goed geventileerd wordt.
Ventilatie in de bodem, omdat propaan en butaangas zwaarder is dan lucht. Evt. lekgas kan zo via de bodem de disselbak verlaten.
Ik heb overigens niet de illusie dat een disselbak gasdicht is gesepareerd van de woonruimte.
Ik heb het even bekeken bij onze nieuwe LMC, maar ook daar zie ik naden waarbij ik twijfel aan een vermeende gasdichtheid.
In onze LMC zit overigens ook niet meer dat handige klepje in de disselklep waardoor je de gaskraan kon bereiken.
Het voorstel van dat luikje dat ik deed is niet uit de lucht gegrepen, maar een middel dat in de jaren 70 en 80 veel werd toegepast.
Ik heb dat toen zo vaak gezien dat het me niet zou verbazen dat die luikjes er af fabriek ingebouwd waren.
Luikjes met een scharniertje en een viltrand voor de afdichting.
Daar komt in de winter weinig tocht door binnen, net zo min als evt. lekgas. whistle.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18953
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Serviceluik of niet.

Bericht door Hobby Linka » ma 29 mei 2017 18:52

RE.gif

Iedereen mag zelf doen wat hij wil. Ik adviseer het niet te doen. Het is aan TS te bepalen wat hij met mijn advies doet.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”