Banden-kwestie

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
ygeffens
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 mei 2017 19:51

Banden-kwestie

Bericht door ygeffens » ma 15 mei 2017 22:18

Hoi

Ik heb een paar banden in zeer goede staat, 1000km mee gereden, 2 jaar geleden, verder niet meer gebruikt.
Maat 195 70 R15c
Ze staan op een oude caravan die in de tuin staat, dus ik heb ze niet meer nodig.

Probleem:
Ik ging (althans dat was de bedoeling) onze nieuwe caravan halen in de stalling, er bleek 1 band lek te zijn. Helemaal leeg gelopen, dus velg zat tot op het rubber. Even opgepompt, blijkt een probleem met het ventiel te zijn. Dat loopt leeg.

2 oplossingen:
1 nieuwe band kopen, de andere goede band, daar is 2000km mee gereden. Dus als ik een identieke kan vinden, doe ik hier niet veel mee mis denk ik zo.
of
en nu komt ie :-)
dat paar banden van de oude caravan over zetten. Maar, op de nieuwe caravan (een Hobby 420KB) zit 195 70 R14c.

Kan dat, mag dat, ... ?

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Banden-kwestie

Bericht door Paul » ma 15 mei 2017 22:22

Als ze in je wielkast passen zie ik er niet zo een probleem in.
Hou er wel rekening mee dat je caravan een paar cm hoger komt te staan en je dan mogelijk je voortent er niet lekker meer aan krijgt.

Ik zou gewoon een nieuwe band kopen zit je in ieder geval safe.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Banden-kwestie

Bericht door hoboken » ma 15 mei 2017 22:23

Dag ga je van 14 naar 15 inch dat past niet op de velg, wielen wisselen is maar de vraag of dat past, 4 gaats of 5 gaats, steekmaat, et waarde moet allemaal overeen komen, je wiel diameter word groter past dat nog wel in de wielkast?
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

ygeffens
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 mei 2017 19:51

Re: Banden-kwestie

Bericht door ygeffens » ma 15 mei 2017 22:24

pvaken schreef:Als ze in je wielkast passen zie ik er niet zo een probleem in.
Hou er wel rekening mee dat je caravan een paar cm hoger komt te staan en je dan mogelijk je voortent er niet lekker meer aan krijgt.

Ik zou gewoon een nieuwe band kopen zit je in ieder geval safe.
Gaat me ook een stuk minder werk kosten, ik heb een mooi hekje rond "de kinderclub" gebouwd :-) En nu kan ik nog moeilijk aan die banden.

ygeffens
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 mei 2017 19:51

Re: Banden-kwestie

Bericht door ygeffens » ma 15 mei 2017 22:27

hoboken schreef:Dag ga je van 14 naar 15 inch dat past niet op de velg, wielen wisselen is maar de vraag of dat past, 4 gaats of 5 gaats, steekmaat, et waarde moet allemaal overeen komen, je wiel diameter word groter past dat nog wel in de wielkast?
De velg is niet het probleem, want dat paar banden ligt op zijn eigen velg, en die hergebruik ik dan uiteraard. Dan moet de caravan maar op zijn pootjes blijven staan.
Het is 5 gaats.
Maar euh, wat is een "steekmaat" ?
En of ie idd in de wielkast past, 2,5 cm speling zou er toch mogen op zitten niet. Als je in een putje terecht komt ben je dat zo kwijt.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Banden-kwestie

Bericht door Chris » ma 15 mei 2017 22:32

Hoi Ygeffens.

De banden die je hebt passen niet op de velg van de Hobby 420KB.
( Grappig, ik had dezelfde caravan)
En ik weet ook dat de 14 en 15 " velgen niet verwisseld kunnen worden, 15" past gewoon niet in de wielbak.
De banden die Hobby standaard levert zijn geen dure banden, ik had wel een reserve velg en heb daar toen een nieuwe exact gelijke band bijgekocht.
Dat bandje kostte maar net 70 euro. ( bij Reifendiscount.de gekocht)

( Hobby maakt gebruik van Knott assen, en daar kan je niet zomaar een andere velg opschroeven, je moet echt de Hobby velg hebben...en ik meen dat de velg steekmaat 112,5 mm 5 gats was en de ET35....maar knoop me daar niet aan vast)

succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Banden-kwestie

Bericht door Dutchdrummer » ma 15 mei 2017 22:40

De steekmaat is de diameter van de denkbeeldige cirkel die je door het midden van de wielbouten kunt trekken, met de as van het wiel als middelpunt van deze denkbeeldige cirkel.

Als je niet eens weet dat verschillende wielen verschillende steekmaten kunnen hebben, zou ik er niet aan beginnen. Kans bestaat dat je alles krom trekt als er slecht een paar mm verschil in steekmaat zou zitten........
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

ygeffens
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 mei 2017 19:51

Re: Banden-kwestie

Bericht door ygeffens » ma 15 mei 2017 23:02

Ok, 't is me allemaal wel duidelijk.
Afblijven, en gewoon een nieuwe band laten leggen op velg die ik al heb.
Klaar :-)

Bedankt allemaal !

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Banden-kwestie

Bericht door eurotrotter » di 16 mei 2017 09:41

RE.gif
In je openings post schrijf je dat t probleem in het ventiel zit,,,,,Waarom zou je dan een hele band vervangen?????
Is t dan niet beter en goedkoper om je ventiel te vervangen???
(stalen) ventiel kost ook de hoofdprijs niet( ik betaalde vorig jaar € 1,80(incl dopje)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Banden-kwestie

Bericht door Chris » di 16 mei 2017 12:48

Wellicht een dikke deuk in het karkas of de staalgordel.
Anders... idd

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ygeffens
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 mei 2017 19:51

Re: Banden-kwestie

Bericht door ygeffens » di 16 mei 2017 19:40

eurotrotter schreef:RE.gif
In je openings post schrijf je dat t probleem in het ventiel zit,,,,,Waarom zou je dan een hele band vervangen?????
Is t dan niet beter en goedkoper om je ventiel te vervangen???
(stalen) ventiel kost ook de hoofdprijs niet( ik betaalde vorig jaar € 1,80(incl dopje)
Omdat ik vreesde voor beschadiging van het staal in de band.
En omdat veiligheid nog steeds primeert.

Ondertussen langs de bandenman gepasseerd, die heeft de band (voor zover dat kan) onderzocht en goed bevonden. Er is ook geen meter mee gereden op die velg.
Stalen ventiel laten plaatsen. Met de andere band ga ik ook nog langs (voor nieuw ventiel).

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”