Hagelschade?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Cara-Fan
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Hagelschade?

Bericht door Cara-Fan » zo 23 apr 2017 14:33

Ik ontdek net tot mijn schrik dat in het dak van onze caravan allemaal kleine putjes zitten. :( De caravan staat sinds 2 weken naast huis ivm reparatie, klussen etc. We hebben afgelopen dagen i.d. zo nu en dan een buitje gehad met een paar hagelsteentjes. Is het dak inderdaad zo ontzettend kwetsbaar dat er bij het minste geringste al putjes ontstaan? Want dan is het het toch eigenlijk ook niet te voorkomen?

Wat is normaal, wat doen jullie ermee?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23450
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Hagelschade?

Bericht door PD » zo 23 apr 2017 15:03

RE.gif RE.gif
Van een gewone hagelbui krijg je geen schade hoor, die zal er dus al langer in hebben gezeten :(
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Hagelschade?

Bericht door barney » zo 23 apr 2017 15:04

Kijken of je hier tegen verzekerd ben Verkoop later wordt lastiger.

BonnyR
Berichten: 11
Lid geworden op: di 21 mar 2017 12:24

Re: Hagelschade?

Bericht door BonnyR » zo 23 apr 2017 15:11

Wij hebben op het punt gestaan een caravan met hagelschade te kopen, want de aanschaf waarde is lager. Op zich geeft het geen problemen of lekkage aan de caravan, mits je ziet dat de putjes echt gaan bladderen o.i.d. dan is het minder. Op het dak zie je het niet dus dat is dan weer een "voordeel"

koning

Re: Hagelschade?

Bericht door koning » zo 23 apr 2017 15:46

Kijk je verzekeringspolis na of je ook gedekt bent voor hagelschade. Als dat het geval is kun je de schade melden en wordt je doorverwezen naar een schadebedrijf.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Hagelschade?

Bericht door Diny » zo 23 apr 2017 16:03

Hagelschade vermindert de waarde van de caravan, duidelijke zaak. Bij een caravan uit 2008 lijkt de waardevermindering minimaal.

Laten repareren, is een kwestie van afwegen. Het hangt er helemaal van af hoe de verzekering de schade wil behandelen en welke kosten voor eigen rekening zijn.
Ben je niet of onvoldoende verzekerd dan zou ik geen actie ondernemen. Kwaad kunnen die putjes niet.
In de meeste gevallen wordt je caravan zwaarder, omdat er een plaat over het dak wordt gelegd.

Een kleine hagelbui veroorzaakt geen schade, dus het is de vraag of de verzekering vergoedt, omdat er geen exact tijdstip is aan te wijzen waarop de schade is ontstaan.
De meeste verzekeraars stellen een termijn waarin je schade gemeld moet hebben.

Ben je niet de eerste eigenaar, dan kan het ook zijn dat de vorige eigenaar een schade bedrag heeft geïncasseerd.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18360
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Hagelschade?

Bericht door deusjevo » zo 23 apr 2017 16:10

Hoe lang hebben jullie die caravan?
Kan mij niet voorstellen dat het naast jullie huis gebeurd is, een gemiddeld Nederlandse hagelbuitje met een paar hagelsteentjes veroorzaakt geen putjes in je dak.
Wellicht hebben ze er altijd al in gezeten en vallen nu pas op met een bepaalde lichtinval?
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36253
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hagelschade?

Bericht door Chris » zo 23 apr 2017 16:12

Om hagelschade te veroorzaken moeten het toch flinke stenen gaan worden hoor.
Dan praat je over 1 cm. en meer.
Daaronder zou het wel vreemd worden.

Enne....is het hier en daar een putje of is het een grote poffertjespan??

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Cara-Fan
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Hagelschade?

Bericht door Cara-Fan » zo 23 apr 2017 18:38

Het was me niet eerder opgevallen met het wassen van de caravan in oktober, toen nog met een kritische blik het dak bekeken. scratch.gif

Het zijn echt minimale putjes. Volgens mij niet de moeite er iets aan te gaan doen. Maar zonde vind ik het wel.

Twijfel echt of ze er al inzaten.

Knaus440
Berichten: 3727
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Hagelschade?

Bericht door Knaus440 » zo 23 apr 2017 21:14

Jeroen,
We hebben met onze Knaus uit 1996 ook aardig wat hagelbuien gehad en nooit putjes.
behalve die ene keer in Oostenrijk. Sinds die tijd rijden we rond met "hagelschade".
Als je zon er op staat en je kijkt goed, zie je op het hele dak de deukjes.
Maar bij een caravan uit 1997 heb ik daar geen probleem mee.
Natuurlijk is het wel jammer, vooral omdat ons oudje er verder nog zo goed uit ziet en goed is.

We hadden ook geen hagelschade verzekering in 2013 toen we de enorme hagelbui op ons dak kregen.
Enkele tenten in de omgeving waren stuk gehageld.
Een gemiddelde Nederlandse hagelbui zal niet dit effect hebben schat ik zo in.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19809
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Hagelschade?

Bericht door Daphne » zo 23 apr 2017 21:38

Chris schreef:Om hagelschade te veroorzaken moeten het toch flinke stenen gaan worden hoor.
Dan praat je over 1 cm. en meer.
Daaronder zou het wel vreemd worden.

Enne....is het hier en daar een putje of is het een grote poffertjespan??

Chris
Het formaat hagelsteen is niet allesbepalend. Ook de snelheid waarmee het naar beneden komt speelt mee. Onze vorige caravan had ook zeer lichte hagelschade opgelopen. Wanneer dat was gebeurd weten we niet. Wij hebben geen abnormale hagelbuien gehad toen wij deze caravan hadden. We hebben waardevermindering laten uitkeren. Van deze waardevermindering hebben we een paar jaar later bij inruil geen last meer gehad.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Cara-Fan
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Hagelschade?

Bericht door Cara-Fan » ma 24 apr 2017 00:09

We hebben wel hageldekking in onze verzekering. Misschien toch verstandig bij de verzekering even te informeren naar de eventuele waardevermindering.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”