breekkabel oplooprem

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: breekkabel oplooprem

Bericht door erichendri » di 18 apr 2017 23:54

Ik monteer het gewoon zoals het moet volgens voorschrift.
Tot 750 kg gebruik ik ook de hulpkabel zoals het hoort.
Laat de te huren kar ook staan als hier geen of geen juiste kabel heeft.
Want ik wil na losraken van caravan of karretje geen eventuele
slachtoffers op mijn geweten hebben omdat er niet geremd
wordt of het karretje rechtdoor schiet.
Wil ook daarna gewoon nog lekker kunnen slapen.
Dat anderen zonder kabel of breekkabeltje op hun
te zware 750 kg kg karretje willen rijden moeten ze zelf weten.
Hetzelfde geldt voor de caravanrijders die hun breekkabel
bovenlangs geleiden of los over de kogel.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2843
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: breekkabel oplooprem

Bericht door Hans1954 » wo 19 apr 2017 07:41

erichendri schreef:Ik monteer het gewoon zoals het moet volgens voorschrift. Want ik wil na losraken van caravan of karretje geen eventuele slachtoffers op mijn geweten hebben omdat er niet geremd
wordt of het karretje rechtdoor schiet. Hetzelfde geldt voor de caravanrijders die hun breekkabel bovenlangs geleiden of los over de kogel.
Ik hoop dan dat je naast de voorschriften van de overheid ook die van de onderstelbouwer volgt. Als je dat laatste niet doet spreek je jezelf natuurlijk tegen. Bij losschieten bestaat de kans dat je krijgt wat je zo graag wilt vermijden. Met los over de kogel is overigens alleen wettelijk iets mis. Functioneel veel beter dan de Nederlandse wet.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Seb
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 dec 2016 18:24

Re: breekkabel oplooprem

Bericht door Seb » wo 19 apr 2017 09:22

HanK schreef:
Seb schreef:Die sleufplaten zijn bedoeld voor die dikkere staalkabels van ongeremde aanhangers, toch?
Tenminste, omdat mijn trekhaak alleen zo'n gat heeft en geen sleuf, heb ik een karabijnhaak in de kofferbak liggen om de dikke staalkabel van de kleine kar mee aan het gat in de trekhaak vast te maken.
De breekkabel van de caravan / tandemasser clip ik altijd direct door dit gat.
Als ik het goed lees, dat je de clip van de breekkabel aan dat gat clipt, dan is dat niet goed.
Zo is de kracht te klein om de rem aan te trekken, want die clip gaat te vroeg open.
( heb ik altijd begrepen).
Hij zit ook nog n keer om de trekhaak gedraaid, omdat ie wat te lang is. Nu snap ik pas waarom!
Vreemd dat men daar bij E-achter-B helemaal niet over gesproken heeft...
Het zou in mijn ogen logischer zijn als ze de clip een klein beetje sterker zouden maken zodat hij wél op het juiste moment pas open gaat.
Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Intense (2009) - Adria Altea 502DK (2005)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2843
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: breekkabel oplooprem

Bericht door Hans1954 » wo 19 apr 2017 09:29

RE.gif Bij -E- achter -B- wordt wel meer onzin geleerd. Zoals gas geven bij slingering. Gewoon rijscholen die geen enkele affectie hebben met hun doelgroep.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7962
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: breekkabel oplooprem

Bericht door VIP » wo 19 apr 2017 09:34

Seb schreef:
HanK schreef:
Seb schreef:Die sleufplaten zijn bedoeld voor die dikkere staalkabels van ongeremde aanhangers, toch?
Tenminste, omdat mijn trekhaak alleen zo'n gat heeft en geen sleuf, heb ik een karabijnhaak in de kofferbak liggen om de dikke staalkabel van de kleine kar mee aan het gat in de trekhaak vast te maken.
De breekkabel van de caravan / tandemasser clip ik altijd direct door dit gat.
Als ik het goed lees, dat je de clip van de breekkabel aan dat gat clipt, dan is dat niet goed.
Zo is de kracht te klein om de rem aan te trekken, want die clip gaat te vroeg open.
( heb ik altijd begrepen).
Hij zit ook nog n keer om de trekhaak gedraaid, omdat ie wat te lang is. Nu snap ik pas waarom!
Vreemd dat men daar bij E-achter-B helemaal niet over gesproken heeft...
Het zou in mijn ogen logischer zijn als ze de clip een klein beetje sterker zouden maken zodat hij wél op het juiste moment pas open gaat.
Die clip die je bedoelt is er in verschillende uitvoeringen.

Een breekkabel die af fabriek op een caravan zit is veel zwaarder uitgevoerd dan die pullen die je voor 2-4 euro kunt kopen.

Die af fabriek kabels met clip zijn minstens 2-3 dikker dan die prullen.
Porsche + Tabbert

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: breekkabel oplooprem

Bericht door janoniem » wo 19 apr 2017 10:00

Wanneer ik als NL'er in het buitenland de breekkabel alleen maar om de trekhaak lus, ben ik dan in overtreding?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: breekkabel oplooprem

Bericht door FWalraven » wo 19 apr 2017 10:07

Nee, maar waarom zou het doen?

Over de grens eventjes stoppen om voor de breekkabel om de kogel te lussen. scratch.gif

Frans

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2843
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: breekkabel oplooprem

Bericht door Hans1954 » wo 19 apr 2017 12:33

janoniem schreef:Wanneer ik als NL'er in het buitenland de breekkabel alleen maar om de trekhaak lus, ben ik dan in overtreding?
Ja dan ben je in overtreding. Want landen accepteren elkaar uitvoeringseisen. Een Duitser met de kabel om de trekhaak krijgt hier ook geen bon. Dat is dus het kromme. Het is alleen bij Nederlandse combinaties gevaarlijk volgens de wetgever.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: breekkabel oplooprem

Bericht door Micky » wo 19 apr 2017 12:43

Lijkt me niet die Duitse agent kent de Nederlandse regels niet, als je voldoet aan de lokale eisen moet het goed zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2843
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: breekkabel oplooprem

Bericht door Hans1954 » wo 19 apr 2017 13:47

RE.gif Ik denk ook niet dat een Duitse agent de Nederlandse uitvoeringseisen door gaat spitten. Het zit goed volgens Duitse regels en dus zal het wel geaccepteerd worden. Met een voorbehoud voor afneembare kogels omdat daar vergelijkbare regels voor gelden als bij ons. Tot zover heb je gelijk. Het probleem ontstaat aan onze kant van de grens. Elke agent die maar iets van caravans weet of die van plan is een Duitser op dit punt te beboeten krijgt dus gelijk te horen dat het in Duitsland wel mag. Dat gaat hij dan opzoeken of bergt het bonnenboek weer op. Krom is dan dat jij daarvoor of daarna een bon krijgt met waarschijnlijk een preek dat kabels zich in de koppeling kunnen werken of nog erger; de kogel weleens af kan breken.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”