Dak... voorkomen probleem

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Dak... voorkomen probleem

Bericht door Cheke » vr 14 apr 2017 11:11

Wij hebben een caravandak met 3 dakluiken en een originele dakbouwconstructie van 3 platen.. De platen zitten ten dele met een naad midden op het dak. Een lengte naad en een breedte naad dus zeg maar een T-vorm.. Ik denk dat ik eraan kan als ik me door de dakluiken naar boven zet op een trapje staande..
Dekit van de naden ziet er brokkelig uit dus wil ik die gaan wegsteken en goed schoonmaken. er zitten alu afdeklijsten met schroeven erdoor. Stel dat ik de lijsten er af wil halen , dan denk ik dat ik een probleem ga uitlokken omdat de constructie van dat dak loskomt..

Ik heb via vooral engelstalige youtube filmpjes gezien dat men daar het heel vaak oplost door er butylband over heen te plakken , dan is dat speciale caravan eenzijdige tape, Die kun je goed aanduwen en dan ben je weer voor jaren klaar......Natuurlijk dien je eerst goed schoon te maken en te ontvetten , vandaar dat ik de resten eerst wil weghalen.. Eventueel zou ik schroeven een voor een kunnen loshalen en ipv daar nieuw rvs schroeven door een dotje butyl kunnen indraaien.. Daarna de Butylband erover te tapen.. en ook tegen de strip van de zijwanden laten over de kant afdichten op het punt waar de breedte naad aan de zijwandstrip raakt

Vervolgens de dakluiken schoon maken en opnieuw in de kit zetten, de dakluiken lijken helemaal ok, zoniet moet ik daarvoor even nieuwe halen en die in de dubbelzijdige butylband vastzetten

Ik heb hier zoals jullie lezen al over nagedacht ......mogelijk vergeet ik iets?????
Is er iemand die me hier nog wat kan bijstaan of me zeggen als ik iets extra zou moeten doen waar ik nu niet aan gedacht heb..
Oh ja de strip aan de disselkant hebben we in afgelopen jaar helemaal afgenomen schoongemaakt en opnieuw in de kit gelegd en de schroeven waren nog schoon en ook daar hing nog butylkit aan.. dus daar was geen vocht.. Ik heb boven de deur bij zware regen een heel klein streepje zien donker worden van het binnen hout. Dat is nu allemaal droog je ziet er ook niets meer van en we zouden de caravan nog enkele keren willen gebruiken en die in zo goed mogelijke conditie willen houden..
Alvast dankjewel aan degenen die willen meedenken

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Cheke » vr 14 apr 2017 12:22

dakstrip 3.jpg
dakstrip 2.jpg
dakstrip 4.jpg
geen idee of dit gelukt is maar er zouden 3 foto's te zien zijn als het gelukt is van de daksituatie zodat duidelijker is waar ik het over heb...

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Chris » vr 14 apr 2017 12:32

Hoi Cheke.
Je foto's staan er hoor.

En je vraag.. moeilijk voor mij om te beantwoorden.
Als je tijdens regen al wat verkleuring van hout boven de deur ziet....oeps, da's niet best denk ik.
Daar is dus lekkage, of geweest, toch een teken dat je die kans hebt, de leeftijd van je caravan zal daarnaar zijn.
Wellicht toch een keer een vochtmeting laten doen, dan weet je exact waar je aan toe bent, en kan je gericht werken.

Succes.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door deusjevo » vr 14 apr 2017 15:24

Kan het zijn dat ik dit probleem ook op Feestboek voorbij heb zien komen?

Ik ben niet zon fan van dit soort tape, ik zou eerder de lekkage wat grondiger aanpakken.
Dit blijven lapmiddelen denk ik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Cheke » vr 14 apr 2017 16:32

Deusjevo weet niet welk feestje je bedoelt ;-) De caravan hebben we in het najaar gekocht. Wij hebben dit ook reeds besproken met een caravanreparatie bedrijf , die zouden dan het hele dak losmaken en geven dan zelfs geen garantie.. en praten over bedragen waarvoor we weer een andere caravan kunnen kopen...
Momenteel is er geen vocht alles is droog , en staat onder zeil.. Wel heb ik voor de winter begon, gezien dat er aan een stukje tussen wandrail en de daklijst op het dak de kit zeer brokkelig is.. is een stukje van een paar cm, maar groot hoeft het niet te zijn om water binnen te laten!! en ook daar aan de binnenzijde zag ik iets.. dus wil ik niet alleen dat stukje maar ook de rest van de daklijst doen en de dakluiken opnieuw in de kit leggen.. We hebben nieuwe raamrubbers geplaatst en daar was niks van vocht of houtrot te bespeuren, alle wanden zijn goed hard en vlak..
Ben gaan zoeken ivm breed overlappende butylband. en vond dus nogal wat filmpjes.. Blijkbaar zijn er hier in onze regio niet zoveel die hiermee ervaring hebben, heel veel mobilhome camper daken worden op die manier behandeld ofel om problemen te voorkomen en ook om te dichten en met succes.. Gezien dat wij verwachten niet zo heel veel te kunnen gaan kamperen lijkt dit een goede oplossing ..

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Knaus440 » vr 14 apr 2017 17:18

Ik zou de strips loshalen en alle kit ook weghalen.
Vervolgens goede nieuwe kit en de strip er weer op monteren.
Bijkitten en en tape is in mijn ogen broddelwerk en tijdelijk.
Gaat eerder lekken ook.
Beter wat extra tijd aan besteden.
Verdiep je wel even in welke kit. Van belang is dat het gaat om een elastisch blijvende kit.
Namen/merken en typenummer weet ik zo snel niet meer, maar zullen wel volgen.
Ooit eens een dak zelf opgelapt, om na 6 maar aan het echte werk te gaan!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Cheke » vr 14 apr 2017 17:50

Knaus, ik heb al vermeld dat het butyl gaat worden en heb de butyl al in huis dat is speciaal butyl voor caravans, staat er op..

De voorlijst hebben we er al afgehad en ondanks de verdroogde zwart brokkelige resten die er buiten de strip te zien waren was de onderliggende butyl nog mooi zacht en de schroefjes nergens geroest of aangetast. die lijst is schoongemaakt en in de butyl teruggeplaatst.
Alles vervangen van de andere lijsten zie ik dus nog niet zo zitten.. verder zie bovenstaande uitleg en foto 's

Het zou fijn zijn als er mensen zijn die reeds wel hebben gewerkt met de eenzijdige butylband speciaal voor caravans als ze hun bevindingen willen delen.

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Knaus440 » vr 14 apr 2017 18:39

De eenzijdige butylband had ik dus ook gebruikt.
Na 6 maanden bleek toch dat er vocht onder kon komen.
Dit omschreef ik eerder dus als "opgelapt".
En direct op het dak met regen, wind, zon, zand, ect was het niet waterdicht genoeg meer.
Vilton meldt op de site dat het is voor luchtdicht bouwen, in combinatie met dampdicht.
Een ander merk vermeld wel waterdicht zag ik.

Als de butyl kit maar de niet uithardende soort is.
Speciaal voor caravan of camper maakt weinig uit.
Vanuit de ervaring die ik heb met oldtimer campers met alkoofopbouw, en aanpassingen onze huidige caravan,
ben ik wat voorzichtiger geworden met kit randen.
Er zitten dus al twee lagen kit op/aan/onder jullie lijsten.
Onderschat niet "de kracht van water" bij naden dak en randen van een caravan.

Mocht je hier te weinig ervaringen vinden die je zoekt, kijk dan ook op enkele camperfora.
Met name camperaars met alkoof opbouw kunnen je van veel informatie voorzien.
Herstel lekkages kun je veel over lezen en ervaringen delen.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Cheke » vr 14 apr 2017 19:47

ahha dat is idd hetgeen ik dus over aan het denken ben. de kit onder de voorste lijst boven de 3 ramen zag er ook slecht uit, dus dat was ons begin, die zat dus nog wel goed in de butyl, hebben we toch alles afgehaald en opnieuw gedaan.. . De grootste klus was dus blijven liggen voor nu als het iets warmer word.. doordat ik idd was gaan zoeken op andere middelen etc kwam ik op de camper daken en die gebruiken dus heel vaak de butylband..
In het stukje tussen de lijst op het dak en de voortentlijst , en dat zie je op een van de foto's , is er heel breed en brokkelige troep te zien en ik zie daar dus ook openingen en vermoeden is dus gerezen dat daar een klein lekje zit. Dat heb ik ook gezien, met een flinke bui, zag ik binnen iets..
We hebben dan ook direct alles onder zeil gezet op een manier dat er nergens water op kan blijven staan , want er is daar ook een geultje waar water makkelijker blijft staan dat is het ribbeltje in het kunststof deel..
Binnen in de caravan is alles hard zijn nergens plekken van vocht geen geur , en toen we de raamrubbers hebben losgehaald was er ook niks aan het hout te zien. De caravan heeft bij de vorige eigenaar onder carport gestaan... en bij ons slechts enkele weken vorig jaar..
Vw dat ik zag dat die brokkelige substantie er niet fris uitzag zijn we daar dus alerter op geworden..
Dat er meerdere lagen onder de lijsten zit denk ik niet ik denk dat er iets tegenaan gezet is omdat het bovenop de lijst te zien is en een dakluik ook over de rand iets zwarts gesmeerd is.... zie je op de foto ook..
De dubbelzijdige butylband heb ik ook al hier liggen en beide soorten zijn geschikt voor reparatie die ook dampdicht werkend zijn
https://www.vebatec.de/produkte/caravan ... araturband

Fijn dat U Uw ervaring wilde meedelen...

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door deusjevo » vr 14 apr 2017 19:55

Cheke schreef:Deusjevo weet niet welk feestje je bedoelt ;-)
Ik dacht dat ik de foto's in een kampeergroep op Facebook had gezien, misschien via een gezinslid?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door deusjevo » vr 14 apr 2017 20:02

Ik heb butylband wel eens gebruikt bij de serre van mijn ouders en moet Knaus440 zijn ervaringen onderschrijven.
Luchtdicht maar niet waterdicht en dat op een statische serre laat staan op een rijdend object waarbij de invloeden van regen en wind nog groter zijn.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Cheke » vr 14 apr 2017 20:25

Klopt hoor Deusjevo, daar staan niet alle 3 de foto's op. En krijg ik geen reacties op de strips wel op de dakluiken zoals je ook vast gezien hebt en dus maar weer hier eens . Jij had me daar dus best kunnen helpen... waarom niet??

FB is denk ook niet echt de plaats voor vragen.. Vaak krijg je totaal andere antwoorden die niet te maken hebben met de vraag..
Bv mijn vraag Ik zoek een camping in Frankrijk waar honden mee mogen zwemmen gewoon overdag vanaf de camping ...
wat krijg ik als antwoord??
De tegenvraag of ik wel alle entingen goed gedaan heb en welke ik zeker moet doen en wanneer etc..

Je hebt dan misschien ook de vraag gezien of er iemand een bepaald soort butylband Eternabond kent en er iets over kan vertellen.. ook niemand die antwoord geeft....!!


Blijkbaar zijn er dus ivm de butylband nog verschillende kwaliteiten

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door deusjevo » vr 14 apr 2017 20:32

Cheke schreef:Klopt hoor Deusjevo, daar staan niet alle 3 de foto's op. En krijg ik geen reacties op de strips wel op de dakluiken zoals je ook vast gezien hebt en dus maar weer hier eens . Jij had me daar dus best kunnen helpen... waarom niet??

FB is denk ook niet echt de plaats voor vragen.. Vaak krijg je totaal andere antwoorden die niet te maken hebben met de vraag...
Je schrijft het zelf al, geen echt leuke groep daar.
Wat mij betreft te veel gillende mensen die vaak echt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn als ze met een caravan rijden.
Beetje vechten tegen de bierkaai daar, het verhaal dat je gas moet geven als je caravan gaat slingeren wordt daar nog onderschreven, dan weet je het wel.
Veel verkeerde adviezen dus.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Cheke » vr 14 apr 2017 20:41

ja idd.. het gaat dus best een klus worden met het dak en manlief ziet het helemaal niet zitten om alles los te halen.. Mijn man is ook niet meer zo gezond, vandaar dat we eigenlijk ook geen grote kosten meer willen gaan doen..
Ik ben als vrouw dus beetje aangewezen op mezelf en hoop dat de zoon ,die is lang en slank ;-) en technisch!! dus even helpt, zal dus schroefjes uitdraaien worden en voorzichtig zien.. Maar ik denk dat het een klein lekje is net boven de deur.. daar ga ik dus beginnen.. en ja heb hier ook al ergens gelezen dat dakluiken soms ook kunnen breken terwijl ze er goed uitzien..

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door deusjevo » vr 14 apr 2017 21:00

RE.gif

Daarom is die van mij ook vervangen, ook eerst lopen modderen met bijkitten, toen het hele luik eruit en geheel opnieuw inkitten en uiteindelijk een nieuw luik gekocht, een mini Heki en dat was een prima keus.
Na 20 jaar is zo'n dakluik gewoon op en de rand helemaal broos met haarscheurtjes en wellicht ook poreus geworden.
Zo te zien zijn jouw dakluiken ook redelijk op leeftijd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Cheke » vr 14 apr 2017 21:39

Ze moeten iig er eerst uit dan is dat pas echt goed te bekijken, daar heb ik niet zo'n schrik van, dakluik vervangen heeft mijn man al gedaan bij een vorige caravan , was hetzelfde soort.. en strip boven de ramen heb ik afgelopen najaar ook gedaan.. De raamrubbers heb ik ook gedaan, en de inlegbiezen moet ik nog een deel doen.. daar zag alles onder de oude inlegbies nog goed uit... komt goed.. Gewoon niet alles tegelijk, er is nog tijd.. Ik ben wel zo dat ik me eerst heel goed inlees voor ik ergens aan begin.. en dan mobiliseer ik wel wat helpers en kan het goed uitleggen..

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Knaus440 » vr 14 apr 2017 21:45

Cheke,
Ik heb van een van onze oude campers, met alkoof opbouw, na lekkage samen met onze zoon het complete dak vervangen.
Dus inclusief binnen plafond platen en nieuw frame maken. En gelijk maar een groot heki dakluik ingebouwd.
Naast een waterdicht dak als resultaat, getest in Noorwegen, was het ook nog eens leuk om met onze zoon
die klus te klaren. En de trots natuurlijk als het klaar is!!!!! thumbup.gif
Gewoon beginnen en rustig met plezier door klussen.
En focus op vakantie natuurlijk. blij.gif
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Cheke » vr 14 apr 2017 22:00

inderdaad, hij staat onder zeil dus droog en ook al ligt het zonder dakluik het is dicht en de vakantie dat duurt nog heel even... Intussen ben ikzelf al een heel eind hersteld van blessures dus ik kan zelf best wat schroefjes uit draaien en op een ladder ben ik ook niet bang...

Gebruikersavatar
Cheke
Berichten: 436
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:28

Re: Dak... voorkomen probleem

Bericht door Cheke » di 14 jul 2020 12:54

update .. intussen heb ik de dakstrips van op foto schoongemaakt tot en met de metalen afdekstrips.. de rommelige wat verdroogde kit weggesneden en alles goed ontvet.. Dan met butylband eenzijdig , daar zit nog een witte laag op, een flinke breette overheen afgeplakt.. goed aangedrukt .. ook langs ABS kunststof waar het water kon blijven staan afgetaped.. Het is nog steeds droog.. de caravan is in gebruik door de zoon bij zijn huis dat volledig gestript word en verbouwd..
Het enige stukje waar ik bang voor was was een direct boven de deur omdat daar de voorlijst van de zijwand met peesrail voor de voortent tegen het dak zit en ik daar dus ribbeltjes voelde.. Naar de nietjes gekeken binnen onder het stripje en er waren enkele nietjes die licht verkleurd waren dus zelfs niet verroest.. Dus ook een strip butylband over een grote lengte getaped zodat daar ook nergens vocht doorkan.. De dakluiken had onze voorganger reeds gekit en geen butylkit gebruikt dus kreeg ik die niet los.. Ik kon wel het hout zien van het dak als ik het binnenluik er af haalde.. daar was het hout als nieuw.. . Heb de buitenkant het vlakliggende deel van de luiken toch nog getaped.. uit voorzorg.. Alles is nog steeds droog.. Dus die engelstalige filmpjes op Youtube over "RV roof repair" hebben hun dienst bewezen.... Er was geen alternatief vw dat het dak bestat uit 3 delen wilden men ons bij goed bedrijf niet helpen .. vw te kostelijke grap en geen garantie .. ze hadden ook schrik dat eenmaal zo'n 3 delig dak uit elkaar ze dan niet perfect waterdicht terug zouden krijgen.. en ze waren bekend met het type caravan.. Dus deze optie was betaalbaar en functioneel blijkbaar ook nog steeds voldoende

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”