Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door creative explorer » za 8 apr 2017 19:52

Ik kom vandaag bij de caravan en zie dat er een gat in het rechter achterlicht zit, het lijkt een recente breuk, dus waarschijnlijk gebeurd in de stalling.
Nu heb ik de caravan 2 weken terug uit de stalling gehaald en kan dat dus ook niet hard maken. En ik wil er ook geen welles/niets spelletje van maken, terwijl ik toch vrijwel zeker weet dat dit daar is gebeurd.

Nu zoek ik dus een nieuw (ander) achterlicht glaasje en schrok een beetje van de prijzen. De gebaande paden heb ik gevonden, en op zijn goedkoopst bij de wit voor 50 euro voor een unit.

Zijn er nog andere adressen waar ik een andere kan vinden? Denk aan slopers, demonteerders of wat dan ook.
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door Hobby Linka » za 8 apr 2017 20:17

RE.gif

Hoe ben je verzekerd? Als je geen eigen risico hebt zou ik het gewoon proberen te claimen. Je hebt uiteindelijk schade.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Waar kan ik een Caraluna achterlicht vinden?

Bericht door creative explorer » za 8 apr 2017 20:28

@Hobbylinka, Ik denk dat ik hem allrisk heb verzekerd. Ik moet dat even opzoeken. Ik ben bang dat ik hem met een 150 euro eigen risico heb.
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door creative explorer » za 8 apr 2017 20:52

Hij is allrisk zonder eigen risico. Dus dat is inderdaad een mogelijkheid. Ik kan zo gauw niets vinden over een noclaim
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door VIP » za 8 apr 2017 22:13

Plaats eens een foto van het achterlicht, Wie weet kan iemand je dan helpen.

Ik heb ook een 5-6 tal verschillende losse oude kappen liggen, maar weet dus niet welke je zoekt.
Porsche + Tabbert

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door creative explorer » za 8 apr 2017 22:22

Deze is het:

Ik heb al gezien dat het een complete unit is, dus er zullen waarschijnlijk geen losse kappen van zijn.
Afbeelding
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door creative explorer » za 8 apr 2017 22:24

Overigens heb ik de polisvoorwaarden doorgelezen en zie dus niets over een noclaim. Dat is mooi.

Waar ik geen helderheid over krijg is de afhandeling; het is een simpele afhandeling en zou omslachtig zijn als er een schade-expert langs moet komen om te zien dat de lampen kapot zijn en dat ik daarna naar een caravanzaak moet gaan om de boel te laten vervangen.
Dit omdat de caravan op een seizoensplaats staat in Assen, dus dan zou alles weer los moeten, enkel om 8 schroeven los en vast te doen. Ik zal ze maandag eens bellen of ik niet gewoon een bonnetje op mag sturen.
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door deusjevo » za 8 apr 2017 22:30

Nee, zijn geen losse kappen voor, hele unit kost je inderdaad ca 50 euro maar dat kan er toch wel af voor een caravan uit 2002 scratch.gif

Vorig jaar is er bij mij ook een stukje van een hella unit afgebroken (bij het vervangen van een gloeilamp is "iemand" op de kap gaan staan die dus even op de grond lag....) en na redelijk lang zoeken een nieuwe gevonden, was ook rond de 50 euro maar je moet blij zijn als je wat vind voor een caravan uit 1995.

De oude met het stukje eraf heb ik nog als noodoplossing in de caravan liggen, is links en rechts te gebruiken trouwens, denk jouw caraluna unit ook.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door creative explorer » za 8 apr 2017 22:39

deusjevo schreef:Nee, zijn geen losse kappen voor, hele unit kost je inderdaad ca 50 euro maar dat kan er toch wel af voor een caravan uit 2002 scratch.gif

Vorig jaar is er bij mij ook een stukje van een hella unit afgebroken (bij het vervangen van een gloeilamp is "iemand" op de kap gaan staan die dus even op de grond lag....) en na redelijk lang zoeken een nieuwe gevonden, was ook rond de 50 euro maar je moet blij zijn als je wat vind voor een caravan uit 1995.

De oude met het stukje eraf heb ik nog als noodoplossing in de caravan liggen, is links en rechts te gebruiken trouwens, denk jouw caraluna unit ook.
Tja, las ik een gebruikte unit kan vinden voor 25, dan liever 25 dan 50. Jan Splinter moet ook door de winter.

Links en rechts hebben overigens aparte bestelnummers, ik verwacht niet dat ze uitwisselbaar zijn.
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door deusjevo » za 8 apr 2017 22:47

Zou inderdaad kunnen dat ze bij jou verschillend zijn, jouw caravan is uit 2002 en heeft dus een mistlicht en achteruitrijverlichting?

Mijn Knaus heeft dat niet, was nog niet verplicht in 1995.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door janoniem » za 8 apr 2017 23:48

Voor een schade van deze "omvang" laat een verzekeringsmaatschappij echt geen expert opdraven.
Maak een foto, vraag ergens een offerte en claim daarmee de schade bij je maatschappij.
Laat achterwege dat de schade mogelijk in de stalling is ontstaan en wacht de reactie af.
Bij een eventueel telefoongesprek je niet laten afschepen, neem de tijd (die is geld voor de maatschappij).
Vervolgens zul je een nieuwe unit moeten aanschaffen en de factuur bij de maatschappij moeten indienen.
Van de nieuwe unit gebruik je alleen de kap; het restant (ook lampjes) is "helaas" reserve materiaal.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door deusjevo » zo 9 apr 2017 06:35

Bij mij was het een geheel en kon je de kap niet los gebruiken.
Complete unit dus.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

creative explorer
Berichten: 360
Lid geworden op: do 31 mar 2011 23:35
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door creative explorer » ma 12 jun 2017 21:19

Even een update:

Het heeft even geduurd, met dank aan @Hobby-Linka, maar inmiddels zitten er 2 nieuwe units t.w.v. 180 euro op de caravan. Met de verzekering was het zo geregeld, maar met de caravan-zaak duurde het lang, die deed moeilijker dan de verzekeraar, maar ook dat is helemaal op zijn pootjes gekomen en toen de bal eenmaal aan het rollen was, ging het ook wel vrij vlot.
De caravan stond toch op het circuit en het had ook totaal geen haast.

Mijn verzekering was zonder eigen risico, dus daar doet het geen pijn. Ik heb het maar op vandalisme schade gehouden, gezien ik zeker weet dat ik het niet ben geweest en volgens de verzekeraar het beestje maar een naam had.

Ik heb ook direct maar de AMP-stekkertjes vervangen, daar zat wat corrosie op en heb bij de linker unit wat moeten knutselen, de vorige eigenaar heeft de schroefgaten te stevig aangedraaid, waardoor die unit redelijk los zat. Ik kreeg de grote hoek-kappen niet zo makkelijk los, dus heb met een ijzerzaagje een kleine snede gemaakt en daardoor heen een kleine metalen strip met een gaatje erin doorheen geduwd (beetje het idee van die luidsprekerklemmetjes), gepositioneerd achter het gat en vast gemaakt door het stripje te buigen.
Nu zit alles weer lekker op zijn plek met frisse aansluitingen.
Groeten, Erik

Renault Mégane 1.5 DCi GT-Line Estate (2012)
Renault 5 GTTurbo (1988)
Eifelland 520 TKM (2002)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Caraluna achterlichten, rechts heeft prio

Bericht door Hobby Linka » ma 12 jun 2017 22:14

thumbup.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”