Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door PopupPaul » za 1 apr 2017 13:59

Vorig jaar had ik al wat aluminium rot aan de rand van de disselklep geconstateerd. Belachelijk snel na 5 jaar. Het is blijkbaar een ontwerpfout want het water kan niet weg uit het profiel en is niet goed afgekit. Zojuist de Troll uit de stalling gehaald en de disselklep gedemonteerd.

In dit forum en een engels forum heb ik begrepen dat je alle aluminium rot moet weghalen anders blijft het doorrotten. Op de fotos is de rot aan de onderrand en achterkant te zien.

Ik wil de aluminium rand er afhalen maar hier zit een borstelband in. Deze was vastgezet aan de onderkant door een stoppertje van kit, die het verschuiven van de disselband tegengaat.
Ik neem aan dat als ik de borstelband kan verschuiven ik bij de schoefjes kan om de rand los te maken.
Dan de plaat schuren en behandelen.
Maar ik krijg geen beweging in de borstelband.
Iemand een idee of ervaring hier mee?

Er zit geen garantie op (geen vochtcontrole door vorige eigenaar). Een nieuwe deur is €730 incl btw...
Bijlagen
IMG_2839.jpg
IMG_2836.jpg
IMG_2835.jpg
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door PopupPaul » wo 14 jun 2017 01:20

In april heb ik de aluminiumrot op de disselbakdeur van mijn Eriba Tourimg Troll gerepareerd.
Ik heb eerst de aluminiumrot verwijderd. Daarna ontvet en geverfd met Hamerite non-ferro en daarna met zilveren Hamerite er overheen.
In het onderste profiel heb ik gaatjes geboord, zodat im de toekomst eventueel binnengedrongen water weg kan lopen. Tot slot afgekit met siliconenkit voor buitengebruik. Het eindresultaat zag er mooi en strak uit (zie de foto)
Afbeelding

Maar inmiddels zitten er blaasjes in de siliconenkit, dus de rotting gaat verder. Voordat ik begon heeft de caravan in de winter droog binnen gestaan en slechts één buitje gehad. Dus erg nat kan het niet geweest zijn.
Heeft iemand een idee hoe ik de aluminiumrot tegen kan gaan?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door BertJan » wo 14 jun 2017 21:21

de aluminium plaat vervangen, anders gaat het rotten gewoon door.

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door PopupPaul » wo 14 jun 2017 21:29

Is de rot niet te stoppen met een sealer of zo?
Vervangen heb ik ook aan gedacht, maar de alumium profielen zijn vastgekit en en krijg ik er niet heel uit. Ik zal wel eens naar een metaalbedrijf gaan en kijken of ik er een plaat overheen kan zetten.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door Nimma » do 15 jun 2017 09:13

Shit zeg, dat is erg snel. En kennelijk lastig op te lossen. Betreft het een Franse óf een Duitse Troll?
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door PopupPaul » do 15 jun 2017 22:43

Het is inderdaad lastig op te lossen Jakkemeiner. Toen ik de Troll vorig jaar kocht van een particulier dacht ik, dat repareer ik wel even. Valt dus tegen omdat het door blijft rotten. Mijn vorige Coleman Fleetwood vouwwagen had gegalvaniseerde beplating. Dit is wel zwaarder maar als het gaat roesten is het eenvoudig te repareren. Bij campers komt de rot vaker voor omdat deze vaker buitenstaan heb ik het idee.

Het is een Duitse Troll uit 2011. De handgrepen op de disselklep staan vertikaal ipv horizontaal (Frans). Modellen uit 2011 en 2012 hebben last van rot op de disselklep. De klep is anders dan de Franse uitvoering
Heb jij de laatste Franse Troll?
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7811
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door Nimma » do 15 jun 2017 22:53

Zou goed kunnen, is iig Franse import. Ben direct naar buiten gelopen om de klep te inspecteren, geen smetje te vinden, tot nu toe kus.gif en wat een bezopen prijs voor een nieuwe. Kocht net een houder voor een reservewiel voor ruim €200 :oops:
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door JPGeetje » vr 16 jun 2017 08:54

Aluminiumrot! ik wist niet dat het bestond omdat ik op school altijd geleerd heb dat aluminium niet roest, in die zin dat er wel een oxidatielaag ontstaat maar dat die een bescherming voor de onderlaag vormt.
Er is wel nog iets anders waar aluminium aan ten gronde kan gaan, en dat is electrolyse.
Zorg er voor dat het aluminium niet rechtstreeks in contact komt met staal want dan kan het aluminium zich gaan "opofferen"
Wellicht dat daar hier ook sprake van is weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door VIP » vr 16 jun 2017 09:01

Aluminium rot bestaat echt.

Kwam in de 80er jaren ook al voor.


Wellicht een oplossing voor de disselklep: blaasjes wegschuren en daarna de klep wrappen met folie in de juiste kleur.

Als er dan na een jaar weer blaasjes ontstaan hetzelfde doen, opnieuw schuren en weer wrappen met folie.

Kostentechnisch een hele goedkope oplossing.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door JPGeetje » vr 16 jun 2017 09:47

RE.gif
Waarschijnlijk niet de officiële benaming dan want op het internet vind ik er niets over behalve op caravan, camper en autofora scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door PopupPaul » vr 16 jun 2017 10:04

@JPGeetje, aan de binnenkant van de klep was er ook sprake van aluminium rot bij de bevestiging van de scharnieren. Een aantal verzinkte schroeven waren aan het rotten. Wellicht was daar spraken van electrolyse. Maar normaal worden lampjes en dergelijke ook vastgezet met rvs of verzinkte schroeven en dan rot het ook niet. Aan de onderkant zaten geen schroeven, dus dat is iets anders. Ik denk dat er via de onderkant vocht in de deur is gekomen. Doordat er geen gaatjes in zaten kon dat water niet weg en zijn de schroeven bovenin ook aangetast.

@VIP Premium, folie is idd een mogelijke oplossing. Ik heb eerder al gezocht of ik dezelfde ribbels kon vonden als de steenslagbescherming die op de rest van de voorkant zit. Nog niet gevonden.
Voor voorlopig zal ik de kit verwijderen en opnieuw de blaasjes behandelen. Zolang ik het met een brede kitrand kan oplossen is dat ook een nette oplossing.
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

PopupPaul
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 29 aug 2016 21:27

Re: Aluminium rot disselklep Eriba Troll 2011

Bericht door PopupPaul » vr 16 jun 2017 10:17

Naar aanleiding van de reactie van JPGeetje over de officiele benaming van alu rot heb ik gezocht op corrosie. Dit artikel geeft een aardige beschrijving over de oorzaak.
http://innomet.nl/docs/Corrosiepokkenp24-27.pdf
Eriba Feeling 442 2022 (voorheen Touring Troll 550
Passie voor koken: Coleman 2-pits benzine brander en een Skotti Grill.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”