Lekkage dakluik

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Leon Weterings

Lekkage dakluik

Bericht door Leon Weterings » vr 3 feb 2017 08:27

Hallo allemaal,

Ik ben Leon Weterings en gebruik mijn oude Burstner Clipper City als foodcaravan op festivals en evenementen.

Nu heb ik sinds een tijdje een lek bij het dakluik. Balen want de vloer staat bij een stevige bui blank en als we op een festival staan en het regent zijn we zelf ook nat ;-(. Ook het houtwerk op het plafond heeft er van te lijden..

Ik heb de randen allemaal al gekit en alles met bitunentape afgeplakt. Maar helaas blijft het toch nog druppelen. Hebben jullie misschien tips? Ik moet zeggen dat ik na al dat klussen de wanhoop een beetje nabij ben. Geen idee wat ik nog kan doen. Met die tape heb ik alles afgeplakt, ook de opstaande randen en toch weet het water nog zijn weg te vinden.

Het dakluik is overigens ook niet helemaal heel meer, maar ik heb het idee dat het lekt langs de randen. En dat terwijl een Burstner een dak heeft dat uit een geheel is. Dus een opstaande rand waar het luik op gemonteerd is.

Hebben jullie tips, hoor ze graag. Wondermiddel bijvoorbeeld..

Groet,

Leon

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18312
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Lekkage dakluik

Bericht door deusjevo » vr 3 feb 2017 08:52

Wondermiddel is een nieuw luik erin laten kitten, ben je klaar voor 125 euro denk ik.
De rest zijn allemaal lapmiddelen.
Waarschijnlijk heb je maat 40 x 40?
Dan zou je een Heki Mini kunnen (laten) monteren.

https://www.obelink.nl/mini-heki-s-dakraam.html

Mochte je het zelf willen doen, meet dan eerst even de dakdikte op voor je een luik gaat halen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Lekkage dakluik

Bericht door nicolaas » vr 3 feb 2017 11:57

als je het ene lapmiddel over het andere plakt, blijf je tobben. ben bang dat het eerste lapmiddel niet goed voorbewerkt is, schoon maken en ontvetten.
als je geen nieuw luik wilt (laten) plaatsen, zal je alle lapmiddelen er weer af moeten halen en opnieuw beginnen met eerst goed schoon maken en ontvetten,
anders is het zonde van je werk, tijd en materiaal.
succes!
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lekkage dakluik

Bericht door Micky » vr 3 feb 2017 12:32

Als het luik ook al niet heel meer is moet je gewoon een nieuw luik laten plaatsen, of zelf doen, maar gebruik geen gewone kit, gebruik de zoekfunctie maar even er is genoeg over geschreven. Als je eten verkoopt zou ik het direct goed aanpakken, je zit ook met de hygiene immers.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Lekkage dakluik

Bericht door janoniem » vr 3 feb 2017 12:48

De afdichting wordt gevormd door voldoende kit welke in een ruimte van het bovendeel van het luik wordt gespoten vóórdat het bovendeel op het dak wordt geplaatst. Daarna wordt aan de binnenzijde het 2e deel daaraan vastgeschroefd zodat het geheel klem wordt getrokken en de kit na samendrukken voor de optimale afdichting zorgt. Deze kit kan door dat samentrekken zichtbaar worden aan de rand maar dient daar niet als afdichting.
Let goed op de juiste maat wanneer je een nieuw luik besteld. Schroef eerst van het aanwezige luik de onderkant los om de maten van de opening te bepalen.
Bij de link die deusjevo plaatste zie je ook de juiste kit die gebruikt moet worden.
Het meeste werk is het goed reinigen van het dak rondom de opening.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lekkage dakluik

Bericht door Knaus440 » vr 3 feb 2017 13:59

Ik begrijp dat ook je houtwerk aan het plafond te lijden heeft?
Dan zul je dat (wat) los moeten halen om te kijken of er niet meer waterschade is.
En mogelijk daardoor schimmels en/of zwamvorming.
In een Foodcaravan wil je vast geen schimmels en zwammen boven je hoofd, of erger; boven de food! scratch.gif
Eten en schimmel/zwam is geen goede combinatie!!!!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”