Scheuren van Bpw chassis
Scheuren van Bpw chassis
Ik ben eens benieuwd hoeveel mensen het al meegemaakt hebben dat er scheuren in het chassis ontstaan zijn.
Ik heb hier op het forum al verschillende draadjes gevonden maar naar mijn idee en ik weet waar ik over praat moeten er veel meer zijn.
Deze caravan was door mij nieuw gekocht en bij het 2 jaarlijks onderhoud in 2015 kwamen deze scheuren aan het licht.
Ik had namelijk een Bürstner flipper 490 tk van 2007 waarvan in Mei 2015 het chassis vervangen is door de dealer.
Bpw leverde gratis het chassis en de montagekosten waren voor mijn rekening, overigens met korting door de dealer.
Toen ook de asrubbers en wiellagers laten vernieuwen.
2 vakanties later en er ongeveer een 6000 km mee gereden te hebben eind Juli 2016 ontstonden er terug scheuren in dit nieuwe chassis op exact dezelfde plaats als bij het vorige chassis.
Dit bleek dus een soort productie fout te zijn in combinatie chassis/opbouw.
Wij hebben zeer veel moeite moeten doen via de klantendienst van Bürstner nederland om met iemand in contact te komen maar uiteindelijk na lang volhouden is het dan toch gelukt om een gesprek te krijgen met het hoofd van de klantendienst in Duitsland en met iemand van BPW om te zien hoe het nu verder moet.
Dit gesprek vond plaats op de beurs in Düsseldorf 2016.
Wij zouden nog iets horen van Bürstner eind september maar tot op heden dus geen enkele reactie gekregen.
Nu is het zo dat de dealer dit probleem naar volle tevredenheid opgelost heeft.
Je staat als klant gewoon machteloos in zulke situaties en je kunt wel een zaak beginnen maar daar is die caravan nog niet mee gerepareerd en kun je die dus ook niet gebruiken.
Mijn dealer heeft mij ook eerlijk verteld dat hij jaarlijks chassis moet vervangen met dezelfde problemen en aangezien deze problemen al jaren bekend zijn bij bpw chassis uit de jaren 2005-2009 of misschien wel nog langer ben ik wel eens benieuwd hoeveel dit er daadwerkelijk zijn hier op het forum.
Het betreft hier trouwens caravans van meerdere merken dus niet alleen van Bürstner. Ook Dethleffs en Eriba ,Kabé en nog meerdere merken gebruikten deze chassis.
Ik heb hier op het forum al verschillende draadjes gevonden maar naar mijn idee en ik weet waar ik over praat moeten er veel meer zijn.
Deze caravan was door mij nieuw gekocht en bij het 2 jaarlijks onderhoud in 2015 kwamen deze scheuren aan het licht.
Ik had namelijk een Bürstner flipper 490 tk van 2007 waarvan in Mei 2015 het chassis vervangen is door de dealer.
Bpw leverde gratis het chassis en de montagekosten waren voor mijn rekening, overigens met korting door de dealer.
Toen ook de asrubbers en wiellagers laten vernieuwen.
2 vakanties later en er ongeveer een 6000 km mee gereden te hebben eind Juli 2016 ontstonden er terug scheuren in dit nieuwe chassis op exact dezelfde plaats als bij het vorige chassis.
Dit bleek dus een soort productie fout te zijn in combinatie chassis/opbouw.
Wij hebben zeer veel moeite moeten doen via de klantendienst van Bürstner nederland om met iemand in contact te komen maar uiteindelijk na lang volhouden is het dan toch gelukt om een gesprek te krijgen met het hoofd van de klantendienst in Duitsland en met iemand van BPW om te zien hoe het nu verder moet.
Dit gesprek vond plaats op de beurs in Düsseldorf 2016.
Wij zouden nog iets horen van Bürstner eind september maar tot op heden dus geen enkele reactie gekregen.
Nu is het zo dat de dealer dit probleem naar volle tevredenheid opgelost heeft.
Je staat als klant gewoon machteloos in zulke situaties en je kunt wel een zaak beginnen maar daar is die caravan nog niet mee gerepareerd en kun je die dus ook niet gebruiken.
Mijn dealer heeft mij ook eerlijk verteld dat hij jaarlijks chassis moet vervangen met dezelfde problemen en aangezien deze problemen al jaren bekend zijn bij bpw chassis uit de jaren 2005-2009 of misschien wel nog langer ben ik wel eens benieuwd hoeveel dit er daadwerkelijk zijn hier op het forum.
Het betreft hier trouwens caravans van meerdere merken dus niet alleen van Bürstner. Ook Dethleffs en Eriba ,Kabé en nog meerdere merken gebruikten deze chassis.
Volvo V70 D4 235pk(gechipt) Knaus 500FU Silverselection 2017 ,Thule 6200 luifel, zonnepaneel en Enduro 303 mover.
en wachtend op iets nieuws.....
en wachtend op iets nieuws.....
Re: Scheuren van Bpw chassis
Ik heb daarvan ook enkele gezien.
In alle gevallen heb ik de scheuren uitgeslepen en gelast. Je ziet er niks van en het kan weer jaren mee.
Deze scheuren ontstaan door materiaalmoeheid.
Dat ontstaat als staal langdurig belast wordt op doorbuiging.
Een voorbeeld hiervan is ook de Merwedebrug.
Het is echter goed te herstellen.
Hetzelfde geldt voor een chassis ook.
Het zou zelfs redelijk eenvoudig zijn om de doorbuiging zover te reduceren dat het chassis nooit meer scheurt.
Door dubbelen van het U profiel bijvoorbeeld.
De scheuren zitten meestal net iets voor de as.
Als dit nog in de garantie periode gebeurd kan je soms nog een nieuw chassis verlangen.
Later is dat vaak niet meer mogelijk.
Lassen is dan de beste optie. Het chassis vervangen kost dan vaak meer dan de caravan waard is.
In alle gevallen heb ik de scheuren uitgeslepen en gelast. Je ziet er niks van en het kan weer jaren mee.
Deze scheuren ontstaan door materiaalmoeheid.
Dat ontstaat als staal langdurig belast wordt op doorbuiging.
Een voorbeeld hiervan is ook de Merwedebrug.
Het is echter goed te herstellen.
Hetzelfde geldt voor een chassis ook.
Het zou zelfs redelijk eenvoudig zijn om de doorbuiging zover te reduceren dat het chassis nooit meer scheurt.
Door dubbelen van het U profiel bijvoorbeeld.
De scheuren zitten meestal net iets voor de as.
Als dit nog in de garantie periode gebeurd kan je soms nog een nieuw chassis verlangen.
Later is dat vaak niet meer mogelijk.
Lassen is dan de beste optie. Het chassis vervangen kost dan vaak meer dan de caravan waard is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Ik heb een Dethleffs van 1999 met en BPW chassis.
Scheuren zijn mij nog nooit opgevallen.
Waar zouden die volgens jou ergens moeten zitten ?
Volgens AB vlak voor de as ?
En vervangen door iets wat niet verbeterd is geeft idd hetzelfde resultaat.
Laten lassen en een extra balkje erbij voor de versteviging.
Scheuren zijn mij nog nooit opgevallen.
Waar zouden die volgens jou ergens moeten zitten ?
Volgens AB vlak voor de as ?
En vervangen door iets wat niet verbeterd is geeft idd hetzelfde resultaat.
Laten lassen en een extra balkje erbij voor de versteviging.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Scheuren van Bpw chassis
Die scheuren zaten inderdaad bij de as en waar de disseldelen aan de langsliggers met bouten vastgezet waren.
De caravan staat bij de dealer en krijgt weer een nieuw chassis met verstevegingen.
De caravan staat bij de dealer en krijgt weer een nieuw chassis met verstevegingen.
Volvo V70 D4 235pk(gechipt) Knaus 500FU Silverselection 2017 ,Thule 6200 luifel, zonnepaneel en Enduro 303 mover.
en wachtend op iets nieuws.....
en wachtend op iets nieuws.....
Re: Scheuren van Bpw chassis
Wij hebben hiervoor een 'Bürster Flipper (2006 met Bpw chassis) gehad. Ik heb nooit haarscheuren kunnen ontdekken. Wat ik wel altijd vond, was het behoorlijke door veren van de dissel als hij achter de auto hing. De Kip heeft een ALCO chassis en is veel stugger/stabieler. Hij veert ook veel minder door als je bv over een drempel rijd. Het materiaal is ook dikker/zwaarder. Bpw was idd lichtgewicht. Waar ik ook later achter kwam was dat de as niet verzwaard kon worden. Op de as stond 1100kg en deze kon niet verzwaard worden tot bv 1300kg.
Ik heb trouwens ooit foto's van deze scheurtje gezien op dit forum, maar kan ze niet zo gauw vinden.
Ik heb trouwens ooit foto's van deze scheurtje gezien op dit forum, maar kan ze niet zo gauw vinden.
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBL
- ArjanK1981
- Berichten: 53
- Lid geworden op: di 18 feb 2014 09:49
Re: Scheuren van Bpw chassis
Ik heb helaas van ‘t weekend geconstateerd dat beide chassisbalken van onze Dethleffs 530 TK Summer Edition kapot zijn.
Aan een kant is een bout er ‘helemaal doorheen’ en in het bovenste deel zit een scheur. Deze balk kun je gewoon heen en weer bewegen... Aan de andere kant zit een haarscheur rondom een boutgat.
Aan een kant is een bout er ‘helemaal doorheen’ en in het bovenste deel zit een scheur. Deze balk kun je gewoon heen en weer bewegen... Aan de andere kant zit een haarscheur rondom een boutgat.
Volvo V70 2.5T 2008 - Dethleffs 530 TK Summer Edition 2005
Re: Scheuren van Bpw chassis
Da's niet best..
Met een caravan van dit bouwjaar zal je geen garantie meer kunnen claimen.
Maar, 1 geruststelling..het is relatief vrij eenvoudig te herstellen.
Mogelijk door lassen, of door uit gegalvaniseerd plaatstaal een nieuw, en iets sterker chassisdeel te vouwen.
Of een klein gedeelte van het chassis ter plaatse van de scheuren in combinatie met lassen ook nog te versterken door de chassisbalk te dubbelen met een stukje balk wat erin of overheen past.
Met een caravan van dit bouwjaar zal je geen garantie meer kunnen claimen.
Maar, 1 geruststelling..het is relatief vrij eenvoudig te herstellen.
Mogelijk door lassen, of door uit gegalvaniseerd plaatstaal een nieuw, en iets sterker chassisdeel te vouwen.
Of een klein gedeelte van het chassis ter plaatse van de scheuren in combinatie met lassen ook nog te versterken door de chassisbalk te dubbelen met een stukje balk wat erin of overheen past.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Ja..ik zag het later VIP..
En heb mijn vraag over het bouwjaar verwijderd en mijn bericht aangepast.
En heb mijn vraag over het bouwjaar verwijderd en mijn bericht aangepast.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Bij onze Hobby 450 UF uit 2003 is er een chassisbalk gescheurd
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Scheuren van Bpw chassis
dit weekend hetzelfde vastgesteld met onze Eriba Living 505 bouwjaar 2005.
foto's : [album]app.php/gallery/album/1113[/album]
Heeft er iemand een suggestie voor een hersteller ? Liefst in België, provincie Antwerpen of dicht bij Belgische grens ?
De caravan staat nu nog op de camping en moet daar voor 11/11 (jaarsluiting) weggesleept worden.
foto's : [album]app.php/gallery/album/1113[/album]
Heeft er iemand een suggestie voor een hersteller ? Liefst in België, provincie Antwerpen of dicht bij Belgische grens ?
De caravan staat nu nog op de camping en moet daar voor 11/11 (jaarsluiting) weggesleept worden.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Mijn TEC Tour 510 TK bouwjaar 2004 heeft ook een gescheurd BPW chassis. Kosten vervangen chassis €5700. Het onderdeel van BPW dat de caravan chassis fabriceert is inmiddels verkocht aan Alko. Alko zegt niets te weten van een structureel probleem met BPW chassis en ook niet te weten van een terugroep actie. De fabrikant van mijn caravan, LMC, zegt met Alko contact te hebben gehad en geen mogelijkheid te zien voor garantie of coulance.
Ook ik ben benieuwd naar het aantal gevallen van gescheurde chassisbalken in combinatie met het bouwjaar. Het plaatsen van foto’s van de schade is daarbij van belang. Alko zegt de uitspraken op dit forum geen indicatie van een structureel probleem te vinden.
Ook ik ben benieuwd naar het aantal gevallen van gescheurde chassisbalken in combinatie met het bouwjaar. Het plaatsen van foto’s van de schade is daarbij van belang. Alko zegt de uitspraken op dit forum geen indicatie van een structureel probleem te vinden.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Zou dit ook veroorzaakt kunnen worden omdat er te stugge banden zijn gemonteerd die teveel draag vermogen hebben en daardoor te hard zijn op gepompt een band moet ook kunnen in veren zodat er wat energie word vernietigt in de band het is misschien het uit zoeken waard.
Er zijn tabellen voor die aangeven.
Er zijn tabellen voor die aangeven.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Oef....
Dat is een grote domper...
Als er niemand verantwoording neemt mag je dat toch zelf op gaan lossen.
Is een goed metaalbewerkingsbedrijf dan geen optie?
Zeker voordeliger dan een heel nieuw chassis...
Dat is een grote domper...
Als er niemand verantwoording neemt mag je dat toch zelf op gaan lossen.
Is een goed metaalbewerkingsbedrijf dan geen optie?
Zeker voordeliger dan een heel nieuw chassis...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Ziet er heel bekend uit..
Ik heb er door de jaren heen diverse gerepareerd met ongeveer dezelfde scheuren.
Inderdaad..zoek een goede lasser/ carrosseriebouwer op.
Met een paar uur werk is het weer zo goed als nieuw.
Ik heb er door de jaren heen diverse gerepareerd met ongeveer dezelfde scheuren.
Inderdaad..zoek een goede lasser/ carrosseriebouwer op.
Met een paar uur werk is het weer zo goed als nieuw.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Hey ben wel nieuwsgierig waarom jouw dealer (wie dan) wel wist te vertellen dat er problemen zijn met chassis van het jaar 2005-2009.Stephandz schreef: ↑ma 16 jan 2017 10:05Ik ben eens benieuwd hoeveel mensen het al meegemaakt hebben dat er scheuren in het chassis ontstaan zijn.
Ik heb hier op het forum al verschillende draadjes gevonden maar naar mijn idee en ik weet waar ik over praat moeten er veel meer zijn.
Deze caravan was door mij nieuw gekocht en bij het 2 jaarlijks onderhoud in 2015 kwamen deze scheuren aan het licht.
Ik had namelijk een Bürstner flipper 490 tk van 2007 waarvan in Mei 2015 het chassis vervangen is door de dealer.
Bpw leverde gratis het chassis en de montagekosten waren voor mijn rekening, overigens met korting door de dealer.
.......
Mijn dealer heeft mij ook eerlijk verteld dat hij jaarlijks chassis moet vervangen met dezelfde problemen en aangezien deze problemen al jaren bekend zijn bij bpw chassis uit de jaren 2005-2009 of misschien wel nog langer ben ik wel eens benieuwd hoeveel dit er daadwerkelijk zijn hier op het forum.
Het betreft hier trouwens caravans van meerdere merken dus niet alleen van Bürstner. Ook Dethleffs en Eriba ,Kabé en nog meerdere merken gebruikten deze chassis.
Hebben 3 maanden geleden onze Bürstner Flipper 495tk verkocht () en kreeg telefoon en foto's van de nieuwe eigenaar dat er scheuren in het chassis zitten bij de boutverbindingen.
Caravan elke 2 jaar BOVAG keuring; laatste van mei 2017.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Foto's
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Re: Scheuren van Bpw chassis
Ik heb me altijd laten wijsmaken dat bij het oplassen het probleem maar tijdelijk oplossing is.
Omdat er een goeie kans is dat het naast de las opnieuw gaat scheuren omdat het materiaal door het lassen verandert is.
En dat las gebied zal dan ook nog wel goed geconserveerd moeten worden en ook daar heb ik weinig vertrouwen in.
Maar ik snap ook wel niet geschoten is altijd mis.
Er zullen best wel lassers zijn b.v. uit de Ofshore die hun mannetje staan. Maar de ene lasser is de andere niet.
Maar dit ziet er wel heel ernstig uit.
Omdat er een goeie kans is dat het naast de las opnieuw gaat scheuren omdat het materiaal door het lassen verandert is.
En dat las gebied zal dan ook nog wel goed geconserveerd moeten worden en ook daar heb ik weinig vertrouwen in.
Maar ik snap ook wel niet geschoten is altijd mis.
Er zullen best wel lassers zijn b.v. uit de Ofshore die hun mannetje staan. Maar de ene lasser is de andere niet.
Maar dit ziet er wel heel ernstig uit.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Cadance, je denkt veel te moeilijk.cadance schreef: ↑za 13 jul 2019 17:47Ik heb me altijd laten wijsmaken dat bij het oplassen het probleem maar tijdelijk oplossing is.
Omdat er een goeie kans is dat het naast de las opnieuw gaat scheuren omdat het materiaal door het lassen verandert is.
En dat las gebied zal dan ook nog wel goed geconserveerd moeten worden en ook daar heb ik weinig vertrouwen in.
Maar ik snap ook wel niet geschoten is altijd mis.
Er zullen best wel lassers zijn b.v. uit de Ofshore die hun mannetje staan. Maar de ene lasser is de andere niet.
Maar dit ziet er wel heel ernstig uit.
Een caravanchassis is niks meer of minder dan een stuk gegalvaniseerde plaat die van een paar gaten voorzien is en in een bepaalde vorm gebogen is met een kantbank of pers.
Echt geen rocket science.
Elke constructieplaatwerker maakt dat in een paar uur.
Als een chassis gaat scheuren kan dat een vorm van metaalmoeheid zijn.
Dat komt heel vaak voor bij metaal wat onderhevig is aan trillingen.
Daar heb ik in mijn werkzame leven heel veel mee te maken gehad.
Lassen is een goede optie.
Dat het een paar jaar later weer gaat scheuren is mogelijk, zelfs waarschijnlijk.
De scheuren zijn immers ontstaan door een te lichte constructie.
Een dubbelingsplaat monteren waarbij het chassis sterker wordt kan het probleem oplossen.
Over de conservering na het lassen hoef je niet in te zitten. Daar zijn uitstekende middelen voor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Wow gewoon door ook heftig.....hoelang zit het er vanwege de roestvorming?
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Re: Scheuren van Bpw chassis
Geen idee. Pas gisteren ontdekt. Gelet op mijn vermoeden in september vorig jaar was dit al bij aankoop.
Re: Scheuren van Bpw chassis
Ai vervelend maar je had een vermoeden maar 10maandan later ben je gaan kijken/controleren....of volg ik je niet. Je roestvorming is dan wel verklaarbaar.MOT schreef:Geen idee. Pas gisteren ontdekt. Gelet op mijn vermoeden in september vorig jaar was dit al bij aankoop.
Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Re: Scheuren van Bpw chassis
Ik ben wel gaan controleren. Maar heb enkel aan de buitenzijde gekeken omdat ik er heel moeilijk onder geraak. Hij hangt vrij laag en daar was niks te zien. Ik ben geen kenner en omdat hij pas gekeurd was leek het me onwaarschijnlijk dat er grote zichtbare beschadigingen zouden zijn.
Re: Scheuren van Bpw chassis
We hebben hem pas de eerste maal gebruikt rond pasen voor een weekendje weg. Toen viel de eerste maal op dat de kastdeuren en badkamerdeur niet dichtbleven tijdens het rijden. Pas nu met ons groot verlof ook opgemerkt dat er bovenaan kieren zitten die er niet hoeven te zijn.
Bij thuiskomst nog extra zaken opgemerkt (zie foto's in ander topic) waardoor de alarmbel afging en ik na advies op dit forum me eronder heb gewrongen.
Bij thuiskomst nog extra zaken opgemerkt (zie foto's in ander topic) waardoor de alarmbel afging en ik na advies op dit forum me eronder heb gewrongen.