Caravan opnieuw afkitten

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
dethleffsrondo
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 aug 2014 14:58

Caravan opnieuw afkitten

Bericht door dethleffsrondo » vr 2 dec 2016 09:18

Hoi allen,

ik zou graag mijn caravan (Solifer 550) opnieuw aflaten kitten. Dus van buiten alle ramen, naden en aanbouwdelen!. Laatste vocht meting was hij droog maar tis een oudje en ik zou de caravan graag voor langer conserveren.

Je kunt ook vaak meten en dan gaan kitten i know maar ik voel toch meer voor een preventieve reparatie.

Ik heb met de locale caravanboer al eens overlegd maar die is niet heel happig. Heeft iemand hier ervaring mee en adviezen over hoe dit te (laten) doen, wat zijn kosten, waar op te letten etc.

gr

Rene

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 2022
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door Hans 555 » vr 2 dec 2016 11:23

De kitnaden van onze caravan waren ook aardig verdroogd. Hiermee bedoel ik de kit van de aluminium profielen. Ik heb voor deze klus, uitgevoerd door een hersteller, 250,00 Euro per kant mogen betalen. Op zich best wel veel geld maar het is dan ook best wel een lastige klus. Profielen demonteren, oude kit verwijderen en vervolgens kit aanbrengen en alles weer monteren.
De caravan kan weer jaren mee zonder bang te hoeven zijn voor lekkage.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

wolf
Berichten: 1647
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door wolf » vr 2 dec 2016 15:02

Bij mijn oude Rapido was de kit aan de aluprofielen eveneens verduurd en ik vertrouwde het niet helemaal meer. (daar ik die caravan nog jaaaaren wil houden)
Ik heb met een cuttermesje de kit zo veel mogelijk verwijderd, alles goed ontvet en dan terug toe gespoten met Tec7.
Dat is zo'n 4jaar geleden, ziet er nog steeds als nieuw uit.
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door Ab » vr 2 dec 2016 15:21

Dat kan..is de goedkope oplossing. Echter moet je dan eigenlijk ook nog alle schroeven van een dotje kit voorzien.
De betere is, alles eraf halen, goed schoonmaken, goed kitten en de afwerkrubbers en profielen weer terug plaatsen.
Goed te doen. Maar ik vind het een rotklus. Ik snap wel dat die caravanboer niet zo happig is..
Met name het schoonmaken van het onderlegrubber zoals dat bij vele caravans zit. Hopeloos gepruts..
De laatste keer dat ik het gedaan heb, heb ik het hele rubber weggesmeten en nieuw rubber geplaatst.
Ook meteen de inlegbies vernieuwd, daar knapt het geheel ook enorm van op.
De caravan was een oudere Hobby.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door Fred G » vr 27 jan 2017 19:21

Kheb dr gewoon overheen gekit
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door Micky » za 28 jan 2017 00:00

Ik heb gewoon niets gedaan en na 28 jaar is de caravan nog steeds waterdicht....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door graaf » za 28 jan 2017 01:24

Van mijn eervorige Troll was de kitzoom op veel plaatsen op de horizontale midden rail verdroogd en zelfs kleine stukjes afgebrokkeld. Ik heb toen de hele aluminium lijst rondom er afgehaald (voor zover de schroeven nog los te krijgen waren) en de ondergrond en het profiel helemaal schoongemaakt. Wat een klerewerk! Moest heel wat schroeven uitboren. Heb die speciale maat schroeven in RVS gehaald en zowel de ondergrond als het profiel voorbehandeld met "Seal & Bound Remover" en een nieuwe witte kitzoom van Adheseal van "Innotec" aangebracht. Deze kit komt uit de auto-industrie en wordt gebruikt om ruiten in de carrosserie te lijmen. Bij veel corporaties wordt deze de laatste jaren gebruikt voor afkitten van natte ruimtes. (kan geen sanitair kit aan tippen!) De rode bies laten weken in een emmer sop en kon die gewoon weer terugplaatsen.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door Fred G » za 28 jan 2017 08:02

Micky schreef:Ik heb gewoon niets gedaan en na 28 jaar is de caravan nog steeds waterdicht....
Ok, maar dr zijn zat kipjes die wel problemen hebben toch

Hobby's ook btw
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door Micky » za 28 jan 2017 09:30

RE.gif

klopt, daarom moet je ook zeker wel wat gaan doen als het er verdroogt uitziet en aanvoelt thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door JPGeetje » za 28 jan 2017 10:21

Ik vraag me af hoe nuttig het is om de zaak opnieuw te kitten.
De kit die je ziet, en dus steeds is blootgesteld aan weer en wind, is maar een deel van de kitlaag.
De echte werkzame kit zit uit het zicht tussen de twee op elkaar gebrachte delen.(de uitpuilende kit is er tussenuit gedrukt toen de twee delen op elkaar zijn gedrukt)
Dit kitdeel staat veel minder in contact met voornoemde negatieve invloeden en is vaak nog in uitstekende staat.
Daarom wordt ook vaak geadviseerd om uitpuilende kit niet te verwijderen. Die vormt weer een beschermingsbuffer voor de onderliggende kit.
Als er lekkage ontstaat door een slechte kitlaag, is dit vaak veroorzaakt omdat de kitlaag niet sluitend is. bijv. een nieuwe aanzet met de spuit die niet goed aansluit op de plaats waar gestopt is, of een luchtbel in de kit. De gevolgen daarvan komen meestal veel eerder aan de dag dan die uitgedroogde uitstulpinkjes.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door Fred G » za 28 jan 2017 10:29

RE.gif

En om die reden heb ik maar gewoon overheen gekit
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door nicolaas » za 28 jan 2017 12:09

kit?, welke kit?, heb geen kit aan de caravan.
heb wel veel schroeven aangedraaid in een oude kip, en de oude kit flexibel genoeg was om nog verder mee te geven.
op plaatsen waar het alu plaatwerk er helemaal af is gehaald bleek de kit nog zacht, (na 26 jr) maar ontzettend slecht aangebracht.
waardoor het lekte. de opgespoten zigzag kit was onvoldoende aan gedrukt, om zich netjes te verdelen.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door Micky » za 28 jan 2017 12:47

JPGeetje schreef:Ik vraag me af hoe nuttig het is om de zaak opnieuw te kitten.
De kit die je ziet, en dus steeds is blootgesteld aan weer en wind, is maar een deel van de kitlaag.
De echte werkzame kit zit uit het zicht tussen de twee op elkaar gebrachte delen.(de uitpuilende kit is er tussenuit gedrukt toen de twee delen op elkaar zijn gedrukt)
Dit kitdeel staat veel minder in contact met voornoemde negatieve invloeden en is vaak nog in uitstekende staat.
Daarom wordt ook vaak geadviseerd om uitpuilende kit niet te verwijderen. Die vormt weer een beschermingsbuffer voor de onderliggende kit.
Als er lekkage ontstaat door een slechte kitlaag, is dit vaak veroorzaakt omdat de kitlaag niet sluitend is. bijv. een nieuwe aanzet met de spuit die niet goed aansluit op de plaats waar gestopt is, of een luchtbel in de kit. De gevolgen daarvan komen meestal veel eerder aan de dag dan die uitgedroogde uitstulpinkjes.
Helemaal mee eens, als ik dus de zwart geworden tjak een beetje weghaal zit er mooie zachte kit onder, daarom doe ik er niets aan, wel heb ik alle roosters verwijderd en deels vernieuwd en opnieuw aangebracht omdat dit bij 1 rooster nodig bleek.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Caravan opnieuw afkitten

Bericht door PMT » za 28 jan 2017 14:51

Afgelopen voorjaar heeft mijn schoonzoon de caravan gerepareerd nadat op 2 schroeven van het hoekprofiel lekkage aan de zijwand was ontstaan. Na de wand met epoxy te hebben behandeld de hoeklijsten weer gemonteerd. Ik had bij de dealer 20m nieuwe rubber hoekprofiel gekocht dat voor iedere caravan weer een ander profiel kan zijn. Dit profiel is al voorzien van een ruime kitlaag. Daar overheen weer het aluminium profiel voorzien van nieuwe schroeven en 20m nieuwe witte inlegbies. 12 afdekkapjes voor de hoekbumpers en klaar was kees voor €150,- De andere kant gelijk ook vervangen.
rubber hoekprofiel caravan (2).jpg
rubber hoekprofiel caravan (1).jpg
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”