Periodiek onderhoud

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Philmar
Berichten: 844
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door Philmar » di 19 mar 2019 11:37

Beste forumleden, wij hebben onze Eriba Touring Triton 430 GT ( 2000 ) nu 2 jaar. Hij is in die 2 jaar redelijk intensief gebruikt, +/- 12000 km. In mei 2016 was er een keuring van Bovag uitgevoerd waarvan sticker en afvinklijst bij de andere nodige papieren aanwezig was. Als ik de lijst bekijk is er veel visuele controle. Waterleidingen heb ik zelf bij de start van elk nieuw seizoen vervangen en ga dit nu voor de derde keer doen. Kranen worden gespoeld. Elektra: verlichting, richtingaanwijzers e.a. is ook visueel te controleren, tweepolige zekeringautomaat is ook te testen, geen aardlekschakelaar aanwezig. Banden zijn van 2014, dus nog even. Gasslangen van 2016 idem drukregelaar, de gasflessen zijn vervangen. Alle zichtbare gasaansluitingen doormiddel van bellenblaas nagekeken. Bij het eerste gebruik voorjaar 2017 hadden we een lek ( mini ) maar dat was snel opgelost. Het achterste raam was de oorzaak.
Op het het dak is er wel wat craquelé maar dat is volgens het forum geen probleem. Binnen 2 weken gaat de caravan naar de 2 jaarlijkse verplichte keuring en zal de remmentestbank uitsluitsel geven ivm met de remmen.
Het gaat mij niet om de € 235 maar ik vraag mij af wat er dan nog te controleren is.

Philmar

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door Micky » di 19 mar 2019 19:33

RE.gif

wat is de 2 jaarlijkse verplichte keuring? in Belgie is het jaarlijks en in Nederland kennen we geen verplichting.
Als je een BOVAG beurt bedoelt, die hoef je niet te doen als alles in orde is wat je opgeeft.
dus als je nu naar een aanhanger bedrijf gaat betaal je een 75 euro voor een onderstel beurt, dus dan worden de remmen losgehaald en schoongemaakt, ook stellen ze ze dan af indien nodig. als je vraagt vetten ze de spindels van de poten ook gelijk in.
Ikzelf doe de overige controles ook gewoon zelf.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Philmar
Berichten: 844
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door Philmar » di 19 mar 2019 20:17

Ik woon in België en heb de uitnodiging voor de 2 jaarlijkse verplichte keuring reeds ontvangen. De spindels van de uitzetpoten heb ik ontdaan van vuil vet en opnieuw ingevet.
Het is zelfs een leerrijke klus alles checken en niet zo moeilijk, zo leer je de caravan ook een beetje kennen.
Van de Bovag lijst heb ik 95 % gecheckt. De kachelpijp is ook vrij van vogelnesten. Nu nog de remmen op de keuring.

Philmar

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door Micky » di 19 mar 2019 21:14

RE.gif

ohw, sorry ik was echt overtuigd dat je elk jaar moest. maar alleen een test van de remmen zegt niets over de staat van de remschoenen enz. dus ik zou daar wel de trommels af laten halen en degelijk onderhouden, het is een moment opname, 500km verder kunnen de remmen hun beslag verliezen en rem je niet goed meer.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Philmar
Berichten: 844
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door Philmar » di 19 mar 2019 21:58

Ja de remschoenen zal ik eens laten checken op dikte en ook de trommels.

Philmar

Autodriver
Berichten: 70
Lid geworden op: za 30 jan 2016 17:33

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door Autodriver » di 19 mar 2019 22:30

Ik doe onderhoud om de drie jaar, past mooi bij ritme banden wissel om de 6 jaar, dwz 1 reserve band wissel (dan nl bijna 12 jaar).
winter, mei, zomer, dus grofweg 7000 km/jaar, om de 20000 beurtje. Geen problemen zover gehad. Caravan remt meestal op de wind bergaf. mrgreen.gif
Knaus Sudwind 500 FDK (2007), A4 Allr. Quattro 2.0 TDI 2010

Wim Verso
Berichten: 6519
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door Wim Verso » di 19 mar 2019 22:47

De laatste grote beurt van de caravan was in Oktober 2015, daarna zijn er geen grote buitenlandse reizen meer mee gemaakt
Nieuwe banden zijn er vorig jaar omgekomen.
Omdat we nu in Mei/juni naar Slovenië en Kroatië gaan, halen we volgende week donderdag de caravan uit de stalling en brengen we hem bij de dealer voor een grote beurt.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door WillyL » di 19 mar 2019 23:23

De nederlandse BOVAC controle is veel uitgebreider dan wat ze in België in de technische keuring testen.
Daar doen ze enkel keuring wat het rijgedeelte en inderdaad voor de wat zwaardere caravans (> 750kg) moet het elke 2 jaar.
Micky, hier moet het trekkend voertuig wel om het jaar naar de keuring, ook voor de rijvaardigheid (alhoewel...).
Ze testen as, remmen, vering , chasis en dissel. Ook de lichten die je nodig hebt voor het rijden kijken ze na, eventueel of ze hard genoeg branden. Dat is het zowat. Niks gas, niks electriche installatie binnen, zeker niet 230 v. Ook geen vochtmeting (ze komen niet in je caravan).
Ah ja, veel aandacht voor chasisnummer en de overeenkomst met de papieren. Ook de verplichte verzekering.
In een kwaartiertje sta je terug buiten en het merendeel van die tijd is aan de kassa...u

Ik snap trouwens niet waarom je vaak de waterleiding vernieuwt. Aan het begin van het seizoen en misschien af en toe erin kan je de leidingen en tank spoelen met steradent, het middel om het kunstgebid te poetsen. Steradent, maar dan wel die van de Aldi...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Philmar
Berichten: 844
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door Philmar » wo 20 mar 2019 09:44

Toen we de caravan 2 jaar geleden kochten was het mijn vrouw opgevallen dat de watertuben vuil waren, aanslag.
Dus vervangen. Dat doe ik nu voor de derde keer. Het is maar om haar een goed gevoel te geven, hygiëne. Die zeepbel niet doorprikken is de boodschap.

Philmar

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38568
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door Micky » wo 20 mar 2019 10:11

RE.gif

tip, koop blauw voor koud en rood voor warm, dan ziet ze niets meer knipoog.gif

https://www.dewitschijndel.nl/fawo-gewa ... rMQAvD_BwE
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Philmar
Berichten: 844
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door Philmar » wo 20 mar 2019 10:22

Goed idee.

Philmar

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 947
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Periodiek onderhoud

Bericht door deemster07 » wo 20 mar 2019 11:20

Wij brengen de caravan om het jaar weg voor een beurt. Eigenlijk hadden de bandjes ook gemoeten maar die hebben we doorgeschoven naar dit voorjaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”