lekkage langs rail voortent

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
JovanTiny
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 11 mei 2016 21:59
Locatie: Nieuwstadt

lekkage langs rail voortent

Bericht door JovanTiny » vr 7 okt 2016 17:39

Sinds kort heb ik een nieuwe Bürstner Premio 490. Na een weekje "uitproberen" bleek dat de rail, waar de voortent door wordt bevestigd, lekte op de plaats, waar 2 (van de 3)stukken rail bij elkaar komen. Terug naar de dealer; met kit werd de naad dichtgemaakt en probleem opgelost (?) Het toeval wil, dat eenzelfde probleem zich ook heeft voorgedaan bij mijn vorige caravan (Beyerland Sport 470 EB) maar nooit opgelost werd. Tijdens onze vakantie op Texel bleek bij een flinke regenbui, dat beide naden in de rail behoorlijk lekten. Weet iemand een afdoende oplossing; ik heb niet de overtuiging dat mijn dealer dit goed kan oplossen.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7065
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door karelV » vr 7 okt 2016 18:58

Is volgens mij bij heel veel caravans wel eens aan de orde. Wij hebben dit zelf ook wel eens meegemaakt bij een hobby, niet dat het erg hard lekte maar soms toch af en toe een straaltje langs de caravan liep met hevige regenval. we hebben ons daar nooit aan gestoord. whistle.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door Gemineye » vr 7 okt 2016 21:17

Bij ons bestaat die rail ook uit meerdere stukken en op de plek waar die bij elkaar komen loopt inderdaad ook af en toe een drupje water langs de caravan naar beneden. Ik stoor me er niet zo aan. Ik zou op dat soort plekken zeker nooit met kit beginnen te smeren; zo'n voortent rail moet je volgens mij te allen tijde mooi schoon proberen te houden!

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door janoniem » vr 7 okt 2016 21:26

Ook onze rail is niet uit één stuk en helaas zit de af en toe licht lekkende aansluiting precies boven de deur.
Mijn dealer heeft ook geprobeerd met wat kit de aansluiting te verbeteren maar erg gecharmeerd van kit op die plek ben ik niet.
Misschien is het plaatselijk "verdikken" van de pees na inschuiven een betere oplossing.
Wij storen ons overigens niet echt aan een paar druppels (zoeken altijd de zon op).

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door Bram » vr 7 okt 2016 21:34

De eerste keer dat we met onze Dethleffs op stap waren, hadden we daar ook last van. Er kwam behoorlijk wat water naar beneden. Thuisgekomen heb ik dat aan de bovenkant dicht gekikt. Daarna nooit last meer gehad.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door BertJan » za 8 okt 2016 00:00

De bovenkant dicht kitten en het probleem is over

JovanTiny
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 11 mei 2016 21:59
Locatie: Nieuwstadt

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door JovanTiny » vr 14 okt 2016 15:21

Bedankt voor alle reacties. Ik heb vanmorgen, vóór het wassen van de caravan, de beide naden aan de bovenzijde dichtgemaakt met kit en deze met de duim erin gedrukt; de binnenkant van de rail heb ik met een gebogen draad vrij gemaakt van de uitstulpende kit. Ik hoop, dat zo het probleem verholpen is.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door Micky » vr 14 okt 2016 15:24

Toch vreemd eigenlijk dta er fabrikanten zijn die de rail dus onderbreken aan de horizontale zijde :( (zou dat kosten besparing zijn?)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door janoniem » vr 14 okt 2016 18:19

Zou een onderbreking niet noodzakelijk zijn om het uitzetten van de strip mogelijk te maken?
De uitzettingscoëfficiënt van aluminium is behoorlijk hoog en die extra millimeters bij hoge temperaturen moeten ergens naar toe.

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door Swift boy » vr 14 okt 2016 20:15

RE.gif

De uitzetting van de tentrail is nagenoeg niets de omvang is zo klein .
De handelslengte van tentrail is 6 mt maar de rail moet ook nog gebogen worden en ook nog gemonteerd worden.
Als je de caravan iets schuinzet heb je minder of hellemaal geen last van water in loop.

Swift Boy.
Nova 470/2 2002

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7065
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door karelV » vr 14 okt 2016 20:25

RE.gif

Dan koelt de koelkast weer niet zo goed.............t' is ook altijd wat mrgreen.gif mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door Swift boy » vr 14 okt 2016 23:49

RE.gif

Ik heb niet geschreven dat de caravan 45 gr scheef moet staaan. weenie.gif .

Swift Boy.
Nova 470/2 2002

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door Micky » vr 14 okt 2016 23:57

janoniem schreef:Zou een onderbreking niet noodzakelijk zijn om het uitzetten van de strip mogelijk te maken?
De uitzettingscoëfficiënt van aluminium is behoorlijk hoog en die extra millimeters bij hoge temperaturen moeten ergens naar toe.
nee, veel caravans hebben deze onderbreking niet in het horizontale gedeelte wellicht wel na de bocht (dus onderweg naar beneden)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door troapel » za 15 okt 2016 19:48

Bij mij is hij halverwege ook onderbroken. Bij een regenbui sijpelt er dan ook water naar binnen. Goede tip van de kit! Dit ga ik ook maar even doen denk ik.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door WillyL » zo 16 okt 2016 20:43

Ik snap iets niet al te best. Wat heeft het onderbreken van een tentrail iets te maken met naar binnen sijpelen van water? Dat er aan de buitenkant een extra afloopstroompje is kan ik aannemen, maar naar binnen? Dat kan toch enkel indien er niet voldoende kit gebruikt was en dat zou dan toch op elk (vastvijs)punt van die rail kunnen voorkomen.
Of zit zulk een rail met een stuk tussen de dak- en zijwandcaravanplaten gekneld? Dan kan het natturlijk wel...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door Patman » zo 16 okt 2016 20:54

Hier een Burstner 435 met hetzelfde probleem. 2 onderbroken stukken op het rechte deel van het dak. Afgelopen zomer in zuid Frankrijk overdag 35 graden, in de avond noodweer met zware regenval. Op 2 plekken loopt/druppelt het regenwater via de peesrail langs de wand de voortent in. Ik vermoed ook dat het werken van het materiaal hier mee te maken heeft. Zolang het binnen niet nat wordt en de voortent niet onderloopt neem ik die paar druppels wel voor lief.

Als het "rustig" regent hebben we er geen last van.

Volvodriver

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door Volvodriver » ma 17 okt 2016 19:28

Onze vorige caravan had ook zo'n "snee" bovenin. Water sijpelde zachtjes langs de pees naar binnen. Niets ernstigs dus gewoon zo gelaten. Huidige caravan heeft doorlopende rail dus geen gesijpel.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door Pino » ma 17 okt 2016 22:05

Ook last van. Weliswaar onder de luifel, maar hoort niet. Gaat ook vieze strepen op de ramen geven.
Wordt as-we-speak gefixed (garantie).
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: lekkage langs rail voortent

Bericht door JanPunne » ma 17 okt 2016 22:31

Ik heb er een klein stukje tape over geplakt. Het alluminium goed ontvet. Net groot genoeg om de kier af te sluiten en doordat het aan de bovenkant zat zag je er niets van. Dat was bij onze vorige caravan de Bürstner.
Bij onze huidige hebben we geen druppage..
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”