Lekkage Kip Kompakt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » di 11 jul 2017 10:56

Thanks!! Ben blij met al je hulp en suggesties, ik ben wel redelijk handig en heb gereedschap, maar aan een caravan klussen is totaal nieuw voor me en ik leer graag van alle ervaringen van anderen! Leuke klus om te doen, maar ik heb me wel vergist hoeveel tijd erin gaat zitten! mrgreen.gif

Als ik de lijmwijzer van bison volg geven ze aan dat montagekit of bison polymax ook geschikt zou zijn voor het verlijmen van multiplex/triplex op balken. De bruislijm die ik gekocht had (Bison konstruktielijm) is verticaal echt slecht te gebruiken omdat deze erg gaat lopen. Ik zou er eventueel 1 kunnen zoeken in kit vorm die niet zo loopt. Heb je wellicht een concreet merknaam/type voor me? Ik zie soms ff door de bomen het bos niet meer in lijm en kitland scratch.gif

In hoeverre denk je dat Bison Polymax gaat werken voor de hout op hout verbindingen in een caravan? Ik heb nog een hele zooi over van de Polymax.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » di 11 jul 2017 12:56

RE.gif
Ik zou toch voor bruislijm of epoxy gaan.
Maar dat is persoonlijk.
Neem een gerenommeerd merk.
Ik blijf je volgen thumbup.gif

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » wo 12 jul 2017 15:47

Tussendoor projectje: 12V lier plaatsen.

Omdat de stoep voor onze garage hol loopt en de caravan maar net wat hoogte betreft in de garage past is het niet mogelijk de caravan met de auto in de garage te rijden omdat de caravan dan het dak zou raken.

Omdat we niet elke keer mensen willen vragen om even te helpen met duwen omdat het voor 2 mensen te zwaar is, heb ik een tijd terug al een 12v liertje gekocht. Sterk zat om de caravan naar binnen te lieren. Eindelijk die ook eens goed verankerd in de betonnen vloer.

Afbeelding

Er zat standaard ook een afstandsbediening bij, zodat je veilig op afstand kan lieren.

Afbeelding

Ik moet alleen nog even een paar hijsbanden of rondstroppen kopen zodat ik de lier goed kan bevestigen aan het chassis van de caravan. De lier zal op een 105Ah accu gaan draaien die ik binnenkort ook in de caravan ga inbouwen. Ik ga de accu aan de lier verbinden via startkabels, mocht ooit het relais ofzo blijven hangen dan kan je heel snel de stroom van de lier afhalen.

De mallen voor de triplex plaat heb ik vanmorgen ook gemaakt. Eerst uit papier en daarna van karton. Past nu perfect en ga het zo op het hout aftekenen. Ik had nog een 3,5mm hardhouten triplexplaat staan, dus die ga ik er voor gebruiken.

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » do 1 feb 2018 11:52

Zo, tijd geleden dat ik hier iets van me heb laten horen. Afgelopen zomer zijn we 2x 20 dagen met de Kip weggeweest
  • vakantie1: rustig via normandie - bezoeken aan de WO2 stranden en musea - afgezakt naar een aantal campings in Bretagne
  • vakantie2: in een aantal stops west jutland (Denemarken) ontdekt (van zuid naar noord).
Caravan is weer top bevallen en het opnieuw kitten van de daklijst en de reparatie van de rotte wand is perfect gegaan. Het rijdt prima, is meer dan ruim genoeg en biedt comfort!

Het wandje moet nog wel worden afgewerkt, dat gaat binnenkort gebeuren. Ik ben helaas vergeten een foto te nemen voor het terughangen van het kastje (haast omdat we nog geen 24 uur later op vakantie gingen [aschrik.gif]) Zo is het resultaat na het opnieuw inlijmen van de triplex plaat:

Afbeelding

Ik ga voorlopig de triplex plaat eerst gewoon verven en de naden afkitten. Wellicht dat ik in de toekomst het hele wandje van een nieuwe verflaag voorzie.

De in de garage geplaatste lier werkt super! De lier is aangesloten op een 105Ah semi-tractie accu en heeft meer dan genoeg kracht om de caravan met de achterkant eerst de garage in te trekken. Voor de dorpel van de garage, die vrij hoog is (zodat er geen regenwater in kan lopen), heb ik twee hard aluminium plaatjes liggen die van een oud zonnescherm komen en toevallig precies de goede hoogte hadden. De caravan zit aan de lier vast met twee hijsbanden om de ashoezen (Alko adviseerde me om hieraan te lieren) en de hijsbanden gaan dan weer naar de lierhaak. De lier is met een draadloze afstandsbediening te bedienen, waardoor ik in m'n eentje de caravan in en uit de garage kan halen blij.gif

To do lijstje voor de komende tijd:
  • gerepareerde wandje afwerken
  • nummerplaat opnieuw monteren (lijkt nu niet gekit te zijn op de plekken waar de nummerplaat in de caravan geschroefd zit)
  • gasslang vervangen die van het ijzerenpijpje naar de gasfles loopt. Ik kreeg deze helaas niet zo makkelijk los, dus daar moet ik nog even naar gaan kijken.
  • gasleiding controleren
  • accu plaatsen (tegenover het keukenblok onderin de kleding kast nast het wiel. ik twijfel nog over 55Ah of 105Ah ivm het gewicht), extra 12V sockets installeren, spanningsmetertje inbouwen (en evt een goedkoop batterij management systeem), bestaande 12V verlichting ombouwen naar warmwit led.
  • hefdak opnieuw kitten
  • onderstelbeurt laten uitvoeren
  • uithouders van het voorraam vervangen
  • scheurtjes in de kunststof disselkleppen verhelpen. Nog geen idee hoe ik dit ga aanpakken.
Het meeste van bovenstaande lijstje is voor het comfort niet nodig, maar vooral leuk of handig. Wij zijn inmiddels in ieder geval super blij met de caravan!

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » do 1 feb 2018 12:07

thumbup.gif
Die lier is een echt handig, overheen gelezen knipoog.gif

Blefke

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » wo 7 feb 2018 13:59

Die is inderdaad echt top, super blij mee! Was natuurlijk nog mooier geweest als de gemeente de stoep voor de garage gewoon eens zou ophogen, maar dat lijkt er niet van te komen.

Ik heb net eens wat spullen voor verlichting in de caravan gekocht. Het lampje boven het zitje was kapot
en de verlichting boven het bed ben ik niet zo kapot van. "originele" caravanlampjes zijn me veel te duur, dus dan maar iets anders verzinnen! De bestaande verlichting ga ik vervangen voor warm witte led strips in aluminium profielen, die via een (of meerdere) draadloze schakelaar te schakelen zijn.

Ik heb in mijn domotica systeem thuis al ervaring met wat producten van milight (de lampen en led strip controllers) waar ik tevreden over ben, dus in de caravan komt een simpele versie ervan met een stand alone controller.

Dit komt bij de deur:
Afbeelding

En hier komen de ledstrips op:
Afbeelding

Die kan dan tot maximaal 4 individuele led strip controllers aansturen (of meer door ze gezamelijk in groepen te zetten). Eventueel koop ik voor een paar euro nog een losse afstandsbediening erbij die ik boven het bed leg thumbup.gif

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » di 13 feb 2018 16:03

Eergisteren heb ik de naden tussen de bestaande caravanwand en het zelf ingezette stukje triplex met acrylaatkit gedicht. Leek in eerste instantie mooi, maar helaas kroop de acrylaatkit naar binnen tijdens het drogen.....niet over nagedacht/te weinig ervaring scratch.gif Maar weer wat geleerd!

De kit er maar weer uitgehaald en gekozen voor polymax, die is krimpvrij, flexibel, overschilderbaar en verlijmd gelijk. Net gekit, maar ik vrees dat de naden alsnog niet zo strak gaan worden als ik gehoopt had. Waar mijn triplex plaatje precies gelijk is aan de caravanwand wordt het wel mooi, maar op sommige punten is dit niet 100% vlak en blijf je de naad zien. We zullen zien hoe het na het verven eruit ziet. Ik heb wel al een ideetje hoe het anders op te lossen thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”