Lekkage Kip Kompakt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » ma 10 apr 2017 17:00

Als ik zo naar de foto's kijk ( wat ik er van kan zien), lijkt het mij sterk dat de vorige eigenaar al iets vervangen heeft.
Even schrikken valt wel mee zo te zien. thumbup.gif

Ik zou alles in 1 keer vervangen en niet gaan denken in tussen oplossingen.

Je geeft aan dat er veel hout in zit.
Dat kan een reden hebben.
Wellicht om de dakconstructie sterk te maken, echter dat weet ik niet zeker.
Dat zou ik wel voor je kunnen navragen, binnenkort ga ik richting vakantiewereld daar werkt een kip kompakt: deskundige".
Kan goed zijn dat hij dit weet.

Als ik jou was zou ik de wand eruit halen en kijken wat eronder zit.
Wil je nu niet zo'n grote reparatie uitvoeren, zet er een stuk 3 mm triplex overheen en een likje verf doet wonderen.
Wat nu het belangrijkste is dat je lekkage aan de buitenkant verholpen wordt.

Heb je een multitool? dit is een fijn stuk gereedschap voor dit soort klusjes.

Je vraag over bruislijm, gebruik ik meestal ook bij houtverbindingen inclusief schroeven ;-)
Of dit noodzakelijk = denk ik afhankelijk van de verbinding.
Maar het kan toch geen kwaad om een paar schroefjes ergens in te jassen.
Ik ga altijd voor zekerheid ;-)

Je vraag over (PVC) behang.
Waarom wil je behang?
Je kunt toch ook het triplex verven, als je dit goed doet ziet dat zeker netjes uit.
Pvc behang krijg je overigens ook bij de bouwmarkt.


Blefke

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » wo 12 apr 2017 14:59

He Blefke,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het zou inderdaad zomaar kunnen wat je zegt dat de opvulling met hout dient als versteviging voor het dak. Gaat ook helemaal goed komen hoor met repareren, ik ben gelukkig redelijk handig en vind het geweldig dat de caravan-forum leden zoveel informatie en hulp geven! Ik vind het klussen ook leuk, dus geen probleem mrgreen.gif

Ik heb de beschikking over een multitool en een dremel, moet dus helemaal gaan lukken het wandje eruit te halen. Ik ben het inderdaad met je eens dat de eerste prioriteit is om het lekken helemaal op te lossen. Ik ga ervanuit dat het opnieuw kitten van de daklijst daar al voor gaat zorgen.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » wo 12 apr 2017 15:04

RE.gif thumbup.gif
En als het hout niet al te zacht is, zou ik er voorlopig gewoon dunne triplex over plakken en als je meer tijd hebt goed maken.
Likje verf en kamperen caravan.gif

Zoals gezegd, belangrijk is dat er geen lekkage meer is.

Blefke

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » wo 12 apr 2017 15:15

Inderdaad. Is voor nu ook even het idee! Voor zover het er nu uitziet is het vooral de bovenste balk die direct onder de daklijst loopt en 1 horizontale balk daaronder die echt behoorlijk aangetast zijn. De verticale balken die er in de buurt lopen lijken nog hard. Sowieso hard genoeg om ze met alabastine hout impregneer te behandelen. Dan lekker dit voorjaar en de zomer weer veel plezier maken met de kip en in de winter de klus goed aanpakken. Dan weten we ook gelijk zeker of het opnieuw kitten van de daklijst heeft geholpen.

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » vr 14 apr 2017 16:29

Zo, vandaag weer even aan de kip kunnen werken. Heb de wand er wat verder en netter uitgehaald zodat er een nieuwe plaat in kan. Het bovenste deel was er zo uit (want rot), maar hoe lager je kwam hoe lastiger het werd doordat alles verlijmd is en ik de originele isolatie het liefst wilde behouden.

Afbeelding

Helaas geen tijd om de rechterplaat ook netter te maken.

De opmerking van blefke over de bovenste reep hout (dat dit affabriek zo is) lijkt inderdaad helemaal correct. Die strook ondersteund inderdaad een balk. Ik denk dat deze strook - die bij mij voor een stukje is weggerot - verlijmd hoort te zijn met de triplex plaat waar de aluminium buitenwand op gelijmd is.

Ik kwam er achter dat het nog best wel eens knap lastig zou kunnen worden om de balk van het plafond te bereiken. Ik dacht eigenlijk dat dat de balk was die je na openen van de binnenwand ziet, maar het lijkt erop dat dit niet het geval is. De plafondplaten lopen namelijk over de "buitenste" balk heen die je binnen kan zien. Nog geen flauw idee hoe ik dit tzt ga aanpakken als ik de echte buitenste balk (die onder de daklijst door loopt) wil vervangen. scratch.gif

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » vr 14 apr 2017 17:58

Volgens mij moet je redelijk simpel bij de bovenbalkjes komen.
Haal de witte lijst weg, dan zie je als het goed is 2 latten en daartussen zit stuccoplaat geklemd.
Ik denk dat je dan precies ziet wat er aan de hand is.
Als ik jou was zou ik effe doorpakken en alles in 1 keer klaar maken.

Ben deze week bij vakantiewereld geweest, maar de kip kompakt "expert" was er niet.
Ga volgende week nog eens lang. als hij daar is vraag ik hem om advies.


Grzz,
Blefke

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » vr 14 apr 2017 18:22

Jammer dat de kip expert er niet was - en dank alvast voor het vragen!! Ben enorm benieuwd of hij meer informatie heeft hoe kip dit nou heeft opgebouwd. Het viel me ook op dat er een ijzerenplaatje in de wand zit, ben er nog niet achter waar deze voor dient:)

Welke witte lijst bedoel je? Ik snap niet helemaal over welk stuk je het nou hebt :oops:

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » vr 14 apr 2017 18:30

deze

Afbeelding

Blefke

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » vr 14 apr 2017 18:34

Ik snap 'm! Zal die inderdaad nog even loshalen om te zien of ik dan wat meer kan zien! Wordt vervolgd :)

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » ma 19 jun 2017 18:12

Iemand een suggestie of tip welke lijm ik het beste kan gebruiken om de triplex plaat op de isolatie (ik denk styrofoam?) & de latten te lijmen?

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » ma 19 jun 2017 18:15

Onder andere polymax van bison.

Blefke

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » ma 19 jun 2017 20:32

Thanks Blefke! Ga ik die proberen :)

Kasper

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Kasper » di 20 jun 2017 11:31

Wij gebruiken deze impregneermiddel en meestal voor we met het Kipje op vakantie gaan. De banden onder onze Kip zijn van het merk: Rockstone, geen idee of het goede of slechte zijn, tot op heden nog geen klapband gehad en ook geen lekke band.
Bijlagen
2017-06-20 11.13.44 01.jpg
Max. druk van de banden
2017-06-20 11.12.45 01.jpg
Beschrijving van de spray
2017-06-20 11.12.28 01.jpg
No Nat spray

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » vr 23 jun 2017 18:29

a.s. week ga ik de dakrail terugplaatsen. Alles is uitvoerig schoongemaakt, oude butyl verwijdert etc. thumbup.gif

Vorige keer heb ik Sika Sikalastomer 710 butylkit (https://www.dewitschijndel.nl/sikalasto ... -butylkit/) gebruikt, werkt prima maar lastig te verwerken (behoorlijk dik waardoor het lastig te spuiten is, zelfs na verwarmen van de tube).

Hebben jullie wel eens Dekalin Dekaseal 8936 gebruikt (https://www.dewitschijndel.nl/dekalin-d ... -8936-kit/) ? Is dit net zo lastig te verwerken?

Hoeveel 310ml tubes zal ik ongeveer nodig hebben? Hoe dik breng je het ongeveer aan? Liever teveel dan te weinig lijkt me!:)

Iemand verder nog handige tips hoe het klusje het beste te klaren? Ik dacht zelf:
- kit aanbrengen op dak van caravan
- kit aanbrengen op wand van caravan
- onderlegrubber erover heen plaatsen en op een paar plekken tijdelijk vastzetten (ik ga het oude onderlegrubber hergebruiken en wil geen extra gaten erin maken!)
- rails erop leggen en monteren maar.

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » vr 23 jun 2017 21:19

Maarten112 schreef:
Iemand verder nog handige tips hoe het klusje het beste te klaren? Ik dacht zelf:
- kit aanbrengen op dak van caravan
- kit aanbrengen op wand van caravan
- onderlegrubber erover heen plaatsen en op een paar plekken tijdelijk vastzetten (ik ga het oude onderlegrubber hergebruiken en wil geen extra gaten erin maken!)
- rails erop leggen en monteren maar.
RE.gif

Is er nog haast geboden na het aanbrengen van de kit met het erop plaatsen van het onderlegrubber?

6inlijn
Berichten: 31
Lid geworden op: za 16 jun 2012 20:08
Locatie: Nieuwleusen

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door 6inlijn » vr 23 jun 2017 23:21

Je hebt butyl kit en butyleen kit dit was butyleen kit en werd voeger gebruikt voor beglazing in huizen en is niet geschikt voor de caravan wereld.

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » za 24 jun 2017 18:25

6inlijn schreef:Je hebt butyl kit en butyleen kit dit was butyleen kit en werd voeger gebruikt voor beglazing in huizen en is niet geschikt voor de caravan wereld.
Dank voor je reactie...maar.....beide kitten waar ik naar refereer hierboven zijn butylkitten en zijn voor zover ik weet beiden geschikt om de daklijst mee te kitten, ik ben vooral benieuwd of de dekalin makkelijker te verwerken is dan de sika.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » za 24 jun 2017 21:17

heel simpel de kit in warm water liggen

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » za 24 jun 2017 22:02

RE.gif
Heb ik vorige keer inderdaad gedaan, en dat maakte al een enorm verschil!

Denk je dat ik met 4x 310ml het ga halen? Ik koop wel weer gewoon sikalastomer 710, behalve de verwerkbaarheid beviel dat vorige keer prima en het zit er, zelfs zonder mechanisch klemmen, nog prima op.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » za 24 jun 2017 22:05

Geen idee wat maakt het uit, beter teveel dan te weinig

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » di 27 jun 2017 12:30

Eens, voor de kosten maakt het ook weinig uit. Heb een zooitje besteld van het weekend, wat over blijft kan mooi gebruikt worden voor alle andere dingen die nog nieuwe kit kunnen gebruiken mrgreen.gif

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » ma 3 jul 2017 13:47

't klusje vordert gestaag. Nieuwe balken zitten er nu in verlijmd & geniet en ik ben nu bezig het deel op te vullen waar officieel een 25mm dikke multiplex plaat zat. 25mm multiplex was slecht verkrijgbaar of onbetaalbaar, dus ik heb 3 9mm platen verlijmd en zal de 2 mm die teveel is afschuren.

Het plafond bleek amper aangetast en was daardoor niet nodig om compleet open te maken! haphop.gif Alle balken waren nog goed genoeg en te redden met houtrotstop!

Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.

Ben al een beetje bezig met de volgende stap, en misschien dat jullie hier ervaring mee hebben. Ik wil het muurtje met zelfklevend pvc behang gaan behangen (zo'n fotoprintje leek me wel tof) of misschien verven. Nu is het zo dat mijn muurtje straks uit een deel triplex en een deel originele caravanwand (met zo'n pvc/rubber achtige afwerklaag) bestaat. Hoe kan ik het beste over de bestaande originele wand heen behangen / verven?

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » ma 3 jul 2017 15:49

Als je gaat verven zou ik zeker eerst een goede hechtprimer er op zetten.
Ik gebruik voor zulke klusjes altijd allgrund..
Mocht je dit gaan gebruiken wel goed ventileren.

En vergeet vooral niet om veel foto's te plaatsen, succes thumbup.gif

blefke

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » ma 10 jul 2017 20:23

Dank voor de tip wat primer betreft! Voorlopig zal ik het gewoon gaan verven.

Afgelopen tijd eindelijk tijdens wat vrije uurtjes goed kunnen doorpakken met de kip.

Afgelopen weekend hebben we de daklijst teruggeplaatst. Deze had ik er al afgehaald en helemaal oude butyl vrij gemaakt. Na het ontvetten de butylkit (Sika Sikalastomer 710) dik aangebracht (achteraf te dik, maar beter teveel dan te weinig mrgreen.gif). Prima te verwerken dit keer, spuitmond wat groter en langer in warm water gelegd. Mocht iemand ooit hetzelfde klusje moeten doen bij een KK37: ik heb 3,5 kittube van 310ml verbruikt, maar heb het (veel) te dik ingekit. met 3 haal je het ook makkelijk.

Afbeelding
Afbeelding

Het onderlegrubber was nog in zo'n nette staat na het schoonmaken dat we deze wilden hergebruiken, maar geen nieuwe gaten wilde aanbrengen tijdens het opnieuw monteren. We hebben dat opgelost door cocktailprikkers te gebruiken en een stekelkip te maken

Afbeelding

Daarna de schoongemaakte originele dakrail teruggeplaatst en vastgezet. De kopjes van de schroeven heb ik allemaal ingesmeerd met wat butyl.

Afbeelding

De nieuwe bies moet er alleen nog even in en het overtollige butyl moet ik nog weghalen. Nog even ontdekken hoe het het makkelijkst weg te halen is, ik denk dat ik een plastic pasje scherp schuur en daarmee voorzichtig de overtollige kit wegsnijd.

Verder ben ik al goed gevorderd met het opnieuw opbouwen van de wand die lekkageschade had. Als je het zo terug ziet lijkt het een klein klusje, maar er zit aardig wat uur in. Alles goed en netjes weghalen viel vies tegen op de plekken waar de rot niet meer aanwezig was.

Na het wegtrekken van wat van de originele plaat
Afbeelding

Ja.....dat is rot....heel rot
Afbeelding

De wand met de multitool zo recht mogelijk afgesneden, om zo later er een nieuwe plaat in te kunnen maken
Afbeelding

Alle rot weghalen tot het punt dat het niet meer rot. Ik heb helaas geen foto van hoe het was nadat alle rotte delen eruit zijn gehaald. Alle delen die aan de rotte delen grensde heb ik met houtrotstop behandeld.
Afbeelding

Nieuwe balken op maat gemaakt. Helaas was de exacte maat niet makkelijk te vinden, dus dan maar schaven:) Daarna de nieuwe balken ingelijmd op het aluminium en aan de goede balkdelen vastgezet met bruislijm. Kartonnetjes om ervoor te zorgen dat eventueel overtollige bruislijm niet naar beneden droop.
Afbeelding

Bij de Kip Kompakt is blijkbaar gekozen om de buitenste balk te ondersteunen met hout (ik denk ivm het hefdak). Ik kon helaas geen 25mm triplex of multiplex vinden, waardoor ik genoodzaakt was om 3 stukken van 9mm dik te verlijmen en daarna op maat te maken. Ook dit heb ik weer ingelijmd tegen het aluminium en het goede houtwerk. Voor het aluminium heb ik Bison Polymax gebruikt en voor het houtwerk weer bruislijm.

Afbeelding

Het geheel heb ik met een een Excentrische schuurmachine helemaal vlak afgeschuurd, zodat straks de triplex plaat er netjes op past. Deze ga ik geheel verlijmen met het styropor en het lattenwerk. Op het styropor ga ik het met Bison Polymax verlijmen.

Wat kan ik het beste voor het houtwerk gebruiken? Normale houtlijm? of is Bison polymax ook hiervoor een betere keuze ivm de flexibiliteit? scratch.gif scratch.gif

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » ma 10 jul 2017 22:11

RE.gif thumbup.gif thumbup.gif
Goed gedaan jochie mrgreen.gif

Ik zou een bruisende houtlijm of een epoxylijm gebruiken.

Grzz,
Blefke

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”