Lekkage Kip Kompakt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Dennis_
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 24 aug 2012 22:09

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Dennis_ » wo 15 jun 2016 00:09

Is dit geen oude uitgedroogde butylkit? Ik kom her en der ook die kit tegen in onze Kip.

Hefdakdoek hier ook ingesprayd met spray van de action. Werkt prima.

Bijzondere constructie die overgang dak naar doek. Bij ons is een aluminium L profiel gebruikt die ik een paar jaar geleden opnieuw ingekit heb met grijze butyl 37 Simson kit. Achteraf had ik beter andere kit kunnen gebruiken om de onderkant af te kitten tegen de dakplaat (polymeer kit?) en de afdichting tussen het doek en aluminium profiel met butyl kit te houden. De butyl kit wordt nl. wel erg plastisch in de volle zomerzon.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » wo 15 jun 2016 08:10

Wellicht een bijzondere constructie die overgang, maar is wel origineel zo vanaf de fabriek gedaan.
Zou natuurlijk kunnen dat een vorige eigenaar de lijsten al eens los heeft gehad.

Dat impregneer spul ga ik ook maar eens kopen, baad het niet schaad het niet thumbup.gif


Blefke

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » do 16 jun 2016 18:00

blefke schreef:RE.gif
En als je die bolletjes bedoelt, lijkt het mij geen plamuur.
Plamuur is kei hard en moet je echt afschrapen.
Dit is inderdaad meer korrelig en ruikt naar klei. Niet hard. Ach, 't maakt ook niet uit eigenlijk dat ik niet weet wat het is...het moet er toch af mrgreen.gif
StevenD schreef:Mijn zwager heeft vorig jaar impregneerspul gekocht bij de Action en daar de voortent mee behandeld.
Werkt goed en goedkoop.
Thanks voor de tip! Ga ik daar even kijken!
Dennis_ schreef: Achteraf had ik beter andere kit kunnen gebruiken om de onderkant af te kitten tegen de dakplaat (polymeer kit?) en de afdichting tussen het doek en aluminium profiel met butyl kit te houden. De butyl kit wordt nl. wel erg plastisch in de volle zomerzon.
Volgens mij kan je het beste, als je het echt goed wilt doen, het hele hefdak verwijderen. Ik weet zelf nog niet precies hoe de constructie in elkaar zit, maar waarschijnlijk kan je dan het kleinere stukje aluminium stucco plaat (in L vorm) (waar nu het hefdakdoek op vast zit) helemaal losmaken en eronder kitten. Ik denk in ieder geval dat dat af-fabriek zo heeft gezeten en dath et probleem is dat de kit na die 23 jaar wel eens op is?

Weet jij toevallig hoe dat zit Blefke (of iemand anders die z'n halve kip al uit elkaar gehad heeft)? Kan ik me vast psychisch voorbereiden thumbup.gif mrgreen.gif

Gebruikersavatar
henkjan doff
Berichten: 8
Lid geworden op: za 1 nov 2014 08:28

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door henkjan doff » wo 10 aug 2016 21:38

Goedenavond allemaal ik heb ook net het hefdakrand van mijn kip kompakt caravan afgekickt en heb dat gedaan met super 7 kit van den Braven dit is een PU kit die ongekende goede dichtings en lijm eigenschappen heeft blijft flexibel ens kan trillingen opvangen en is zeer sterk kwa hechting misschien is dat ook een tip om te gebruiken .Het wordt in de professionele markt veel gebruikt bij de carrosserie bouw.

Gebruikersavatar
henkjan doff
Berichten: 8
Lid geworden op: za 1 nov 2014 08:28

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door henkjan doff » wo 10 aug 2016 21:42

Afgekickt moet natuurlijk zijn afgekickt en het gaat mijn hefdak van de kompakt kk300ak die ik ok in mijn bezit heb samen met de kk300 die alleen van achteren opengaat

Gebruikersavatar
henkjan doff
Berichten: 8
Lid geworden op: za 1 nov 2014 08:28

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door henkjan doff » wo 10 aug 2016 21:43

Dat afkick moet echt zijn afgekit

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19708
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Daphne » wo 10 aug 2016 21:46

RE.gif

Tip: Je kunt je eigen bericht nog tot een uur na plaatsing wijzigen door op de wijzig button boven het bericht te klikken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

avondzon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 30 aug 2016 23:35

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door avondzon » wo 31 aug 2016 18:44

Hallo,
Ik heb een onlangs een kk400ek uit 1985 gekocht en afgelopen weekend bij het proef kamperen een lekje geconstateerd. Er zit geen kit meer tusen de aansluiting van de platen op het dak tussen de daklijst en het L profief van het hefdak. Eerder in dit topic kwam een foto voorbij waarop te zien was dat er een stripje over deze naad gekit en geschroefd zat. Dat is ook de oplossing waar de caravanboer mee kwam. Moet je om dit goed, professioneel en langdurig op te lossen zowel de hele daklijst en de lijst van het hefdak loshalen en opnieuw kitten?

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » wo 31 aug 2016 19:42

Het beste is om de lijst te verwijderen en alles op nieuw in de kit te zetten.

Grzzzz,
Blefke

avondzon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 30 aug 2016 23:35

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door avondzon » do 1 sep 2016 16:11

Daar was ik al bang voor ....
Hoeveel tijd en kit zal daar voor nodig zijn, één hoeklijst over de volle lengte en het hefdak loshalen schoonmaken en kitten?

Welke kit gebruiken jullie hiervoor?
De verroeste schroefjes meteen vervangen door nieuwe. Nu las ik dat sommigen hier RVS voor gebruiken, maar dat gaat toch corroderen met de aluminium lijst?

groeten

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Leentje » do 1 sep 2016 16:53

Onlangs gedaan met butylkit. Bij ons ging het om 2 luiken en de zijstrip van beneden tot stukje dak. Dat waren 2 tubes kit. Zou er denk ik 3 halen en evt retour brengen. beter op dat moment mee verlegen dan om verlegen zitten.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » do 1 sep 2016 17:03

RE.gif RE.gif
Tijd kan ik niks over zeggen, hangt van je handigheid af en hoe gemakkelijk alles los komt.
Wat betreft verschillende metalen met elkaar gebruiken kan leiden tot corrosie, maar dan tegen die tijd zal de kip wel in verre gaande staat van ontbinding zijn mrgreen.gif
En kit gebruiken zoals Leentje aangeeft.


Blefke

avondzon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 30 aug 2016 23:35

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door avondzon » do 1 sep 2016 22:17

Bedankt!

Ik haal hem volgende week uit de stalling en ga dan eens een grondige kit-inspectie houden, materiaal bestellen en dan aan de slag. Zal als ik er aan denk wat foto's maken.
Hebben jullie een merk en type voorkeur mbt de kit?



groeten

arnoldlinda

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door arnoldlinda » ma 5 sep 2016 22:37

Hallo,

Wij hebben een zelfde soort lekkage gehad en na de nodige reparaties het grondig aangepakt bij het vervangen van het hefdakdoek.
De lekkage werd veroorzaakt door een schroef van het borgplaatje waar je de hefdak haak in zet.
Deze schroef tilde de 2 latten op waar ook het alu dak van de carvan tussen zit.
Aan deze plaatjes zit het dak als hij dicht zit en die rammelt tijdens het rijden vrolijk mee.
Hierdoor helpen de reparaties maar tijdelijk omdat de kier elke keer wordt opengetrokken.
Ik heb eerst de 2 plaatjes verwijderd daarna het dunne fineer dan zie je 2 latten met daar tussen het alu dak.
Als je nu kijkt waar de schroeven hebben gezeten en als dan blijkt dat dat is tussen het dak en lat dan is dat de oorzaak van de lekkage.
succes met de reparatie.
Bijlagen
kier.jpg
kier.jpg (70.67 KiB) 6757 keer bekeken

avondzon
Berichten: 4
Lid geworden op: di 30 aug 2016 23:35

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door avondzon » di 6 sep 2016 10:13

Hallo,

Dat is een interessante foto van de daklijst. Zit het doek er aan de buitenkant tegenaan geschroefd met het L-profiel?

Ik heb mijn kipje weer bij huis en heb de oorzaak van het lekken gezien. Een open naad van de beplating en een kiertje in de kit bij de hoek van het hefdak. Eerst een voorlopige oplossing met kit er op, volgend voorjaar of zomer een paar kitdagen inplannen. Er zijn meer plekken waar de kit niet meer zo tof is.

Ik heb contact gezocht met Dekalin en zij gaven de volgende antwoorden op mijn kitvragen:
"
Alle schrofverbindingen zoals serviceluiken, strips, deurhouder, contactdoos, etc á Dekaseal 8936 afdichtingskit
Indien er een combinatie gewenst is van lijmen en afdichten dan adviseren wij de Dekasyl MS-2
Voor de bodem adviseren wij de Dekaphon 958.
De Dekasyl MS-7 adviseren wij alleen voor binnen toepassingen en alleen als afdichting. (Niet als lijm)
"

Tevens een paar foto's van mijn kit(/p)probleempje.

groeten
20160905_142504.jpg
rechts voor
20160905_142240.jpg
rechts achter
Dekalin_3-luik_folder_Guide_caravan_NL_08-2016.pdf
Deze kreeg ik meegestuurd
(517.9 KiB) 103 keer gedownload

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » di 6 sep 2016 10:24

De eerste vraag die ik mij stel is wat voor kit hebben ze gebruikt.
De kit is erg wit…
Hopelijk is dit geen siliconenkit..
Zo ja heb je nog een klusje deze te verwijderen…
De kleur kit die je gebruikt, maakt niet zo veel uit.
Ik zou voor grijs gaan.

De "Nieuwere" modellen hebben nog een aluminium strip gemonteerd, om lekkages te voorkomen.
Was destijds een bekend euvel.
Deze worden geplaatst daar waar de 2 stucco platen overlappen en afgewerkt met zwarte plastic kapjes.
Daaronder natuurlijk genoeg kit ;-)
Afbeelding

Wat betreft de lijsten die moet je in zijn geheel verwijderen….
Dit klusje staat ook nog op mij te wachten….
Wil al een paar jaar een nieuw hefdak doek hebben, maar daar het veel werk is houd mij dit een beetje tegen door een herniaatje [aschrik.gif]
Maar waarschijnlijk zit de lekkage ergens onder de aluminium lijst.
Het hefdakdoek zit in een pees is alleen geniet aan de bovenkant (dak).
Ik heb sinds vorig jaar links aan de voorkant van het dak een kleine lekkage.
Gelukkig slaap ik aan de andere kant hahahaha.
Nu heb ik dit provisorisch verholpen door een dikke laag kit op de vermoedelijke plek te leggen.
En tot nu toe heeft het geholpen…
Maar het probleem moet wel verholpen worden.
Wordt waarschijnlijk iets voor volgend jaar, of ik moet wel heel erg veel zin krijgen om het dit jaar nog te gaan doen whistle.gif

Blefke

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » wo 7 sep 2016 15:35

Hallo allen! Ik ben inmiddels (alweer een tijdje) terug na onze eerste echte vakantie met de kip!

Hele leuke vakantie gehad, alleen wel veel regen gehad. Kamperen met de caravan is ons erg goed bevallen en een verademing tov een tent! Wat een luxe...!! Wel even wennen hoe je de caravan gemakkelijk op z'n plek zet, vooral bij erg schuinlopende plekken. Wij dachten met z'n tweeen de caravan wel even op een oprijblok te duwen....want hij weegt niks toch?! awhoea.gif Niet te doen!

Helaas bleek het tijdelijk kitten van het hefdak zoals ik het gedaan had niet te helpen, en hadden we bij harde regen toch lekkage. Hefdak dicht en nergens last van. Uiteindelijk erachter gekomen dat het water simpelweg op de plekken die ik niet gekit had (ik had alleen heel ruim de hoeken gekit) toch onder de lijst weet te sijpelen en uiteindelijk in de laagst gelegen hoek dus gaat lekken. Voor nu was de oplossing dus om dan maar het hefdak dicht te doen als er veel regen voorspelt was. Irritant, maar geen natte kip! Verder geen echte gebreken of defecten tegen gekomen. Deze winter wil ik wel even de gasleiding laten nakijken en de slang laten vervangen. Ik kreeg deze er zelf met geen mogelijkheid af (zelfs niet toen ik erachter was gekomen dat je rechtsom moet draaien bij die verbindingen om 't los te draaien) mrgreen.gif

In de voorkappen van de dissel zitten op de scharnierpunten twee scheuren, ook daar eens iets goed voor bedenken! Deze winter maar eens wat aan 't kipje opknappen!

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » wo 7 sep 2016 15:39

avondzon schreef:Bedankt!

Ik haal hem volgende week uit de stalling en ga dan eens een grondige kit-inspectie houden, materiaal bestellen en dan aan de slag. Zal als ik er aan denk wat foto's maken.
Hebben jullie een merk en type voorkeur mbt de kit?

groeten
Ja, zou top zijn om er foto's van te maken! Zeker nuttig voor andere eigenaren die dezelfde klussen moeten gaan doen. Zou mooi zijn als we deze informatie op een centrale plek of een centraal topic verzamelen. Weet iemand of er al zoiets is?

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » di 4 apr 2017 22:29

Zo...eindelijk weer eens verder gegaan met de kip!

Omdat 1 wand toch wel behoorlijke lekkage heeft (gehad) bij de vorige eigenaar besloten om dit aan te gaan pakken.

Eerst de daklijst en het onderlegrubber verwijderd. De bies was zo oud dat deze verteerd is en op meerdere plekken was de butyl niet meer geweldig. Het loshalen ging een stuk gemakkelijker dan gedacht dankzij de oude butylkit!
Afbeelding

Meteen ook duidelijk de plek gezien waar de lekkage zit. Het water kon onder de oude butyl lopen omdat de butyl precies op het punt van de lekkage totaal niet meer aan het dak hechtte. Gelukkig is dit de enige plek. De rest van de balk ziet er heel netjes uit en is keihard.
Afbeelding


Hier is het goed zichtbaar waar de lekkage de balk heeft aangetast. In dit geval kwam het niet door de twee overlappende stuco dakplaten, maar door te weinig butyl op een wat holler deel van het dak. Plasjes water sijpelden daardoor de wand in. Helaas heeft de vorige eigenaar hier nooit wat aan gedaan, met als resultaat schade aan de balk.
Afbeelding

Het idee is nu om het stuk rotte balk voor nu niet te gaan vervangen, maar weer hard te maken. Ik las elders op het forum over de mogelijkheid om met hout impregneer van alabastine (vroeger houtrot stop) de balk te injecteren en met een kwast te behandelen. Als het goed is zou deze dan weer keihard moeten worden en is ook gelijk het verottingsproces gestopt. Moeite waard van het proberen. Mocht dit niet werken dan ga ik a.s. winter de balk vervangen.

Om bij de balk te komen en goed te kunnen behandelen moet wel een deel van de binnenwand eruit. Het gaat om dit deel (loopt deels door in het kastje)
Afbeelding

Ik heb inmiddels alles op het hangkastje na uit de achterkant gestript. Om het kastje los te maken heb ik even een paar extra handen nodig, zal denk ik a.s. vrijdag eruit gaan. Daarna de zaag in de wandplaat om de binnenwand open te maken.

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door blefke » di 4 apr 2017 23:12

thumbup.gif Dit ga ik zeer zeker volgen, komt goed van pas knipoog.gif

Blefke

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » vr 7 apr 2017 16:03

Vandaag met extra handen het kastje uit de caravan gehaald, en de binnenwand opengemaakt. Even schrikken hoor.... [aschrik.gif]

Afbeelding

Afbeelding

Ik had verwacht om het volgende aan te treffen: fineer-->houten plaat-->isolatie-->houten plaat-->aluminium
Wat ik echter aan trof was vooral houten platen...Het lijkt wel of er door een vorige eigenaar al eens iets mee gedaan is. Als je op de laatste foto kijkt lijkt het alsof er ooit een vakje is uitgezaagd, welke is opgevuld met hout. In dit "vakje" vond ik namelijk nergens styropor (isolatie), maar alleen maar hout. Precies onder de horizontale rechte houtsnede vind ik dan opeens wel fineer-->houten plaat-->styropor. Volgens mij loopt helemaal bovenaan de horizontale buitenbalk.

Ik vind het lastig om er nou soep van te maken waar precies de balken lopen of zouden moeten lopen. Weet even ook niet zo goed wat ik hier nou eens mee ga doen. Maar eens even goed over nadenken. Tips en suggesties uiteraard meer dan welkom! Als iemand toevallig weet waar de originele balken horen te lopen......ik hoor het graag! mrgreen.gif

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door MarcoC » vr 7 apr 2017 17:02

[aschrik.gif] ai ai ai [aschrik.gif]
Dat is geen kleine lekkage geweest..... :shock: :( :(
Als dit al zo erg is, hoe is dan je plafond? En de rest van de wand?
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » vr 7 apr 2017 17:21

RE.gif
Inderdaad...goed balen! De lekkage in deze wand komt van de daklijst af. De butyl hechtte hier simpelweg niet meer...dus al het water liep vermoedelijk zo de wand in (is al bij de vorige eigenaar gebeurd) boos.gif

De wand is eigenlijk vooral aan de bovenkant aangetast, als je een paar foto's omhoog scrollt zie je dat ik het gebied met wat electrotape heb gemarkeerd. De rest van de wand is keihard.
Het plafond heeft lichte vochtschade door de "bekende kip plekjes" waar de twee dakplaten elkaar overlappen, maar niet deugdelijk waterdicht zijn gemaakt in de fabriek.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Ab » vr 7 apr 2017 20:34

avondzon schreef:Daar was ik al bang voor ....
Hoeveel tijd en kit zal daar voor nodig zijn, één hoeklijst over de volle lengte en het hefdak loshalen schoonmaken en kitten?

Welke kit gebruiken jullie hiervoor?
De verroeste schroefjes meteen vervangen door nieuwe. Nu las ik dat sommigen hier RVS voor gebruiken, maar dat gaat toch corroderen met de aluminium lijst?

groeten
RVS schroeven corroderen absoluut niet in combinatie met aluminium.
Alles beter dan verzinkte schroefjes.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Maarten112
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 3 jun 2016 09:53

Re: Lekkage Kip Kompakt

Bericht door Maarten112 » ma 10 apr 2017 16:11

Hoi allen,

Helaas nog te weinig tijd gehad om echt serieus door te pakken. Het is de planning om in ieder geval a.s. vrijdag weer aan het kipje te werken. Het idee is om in principe te proberen de verotte balken met alabastine houtrotstop (impregneer) in te spuiten/in te kwasten en het dan van de winter echt goed aan te pakken door de balken te vervangen. Maar, het zou ook zomaar kunnen dat ik toch uiteindleijk besluit de balken waar verder niks aan vast zit (zoals het plafond) nu al te vervangen. Als ik namelijk ook de buitenste balk wil vervangen moet het plafond ook open. Wil ook nog dit jaar plezier maken met de caravan....dus dat moet dan maar van de winter. Ondanks het rotte stuk lijkt de stevigheid nog prima in orde (vorig jaar ook met deze rotte plek op vakantie geweest naar het uiterste puntje van bretagne).

Ik heb nog even een paar simpele vragen en hoop dat iemand mij daarbij kan helpen:
  • Ik begrijp dat je voor het vervangen van balken bruislijm kan gebruiken, maar welke balken (houtsoort) is het beste om te gebruiken? Zet ik de balken dan ook met nieten aan elkaar of is alleen bruislijm voldoende?
  • Ik wil het dicht gaan maken met een triplex plaat. Voor zover ik nu kan zien is de plaat die er nu op zit zowel geniet als gelijmd aan de balken. Is het inderdaad de bedoeling om zowel te nieten als te lijmen? En welke lijm is hiervoor aan te raden?
  • Ik zag op internet zelfklevend pvc behang. Heeft iemand al ervaring met het gebruik van dit spul? Is het wat? Ik bedoel dus dit idee: http://www.ebay.com/itm/Wall-Wood-Grain ... ecor-10M-/
Alvast dank voor het meedenken!

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”