Dakluik door dwarsbalk?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
martijn_vt
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 15 jun 2014 19:30

Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door martijn_vt » ma 9 mei 2016 20:55

image.jpeg
Ik heb lekkage gehad in het dak dit heb ik vorig jaar gemaakt. Echter zit er in het dak nu wel wat zachte plekken. Ik zat te denken om hier over dwars een groot dakraam te plaatsen. Mooi veel licht en de zachte plekken in het dak zijn weg. Ik moet alleen door een dwarsbalk heen weet iemand of dit een probleem is? Ik heb een foto toegevoegd waar ik ongeveer het raam wil plaatsen.

Bedankt alvast voor de reacties.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door JPGeetje » ma 9 mei 2016 21:30

Hoe weet jij dat daar een dwarsbalkje zit?
Hoewel niet goed te zien denk ik dat daar een verbindingsstrip/afwerkstrip zit waarmee plafonddelen met elkaar zijn verbonden.
Het kan ook een plaats zijn waar stroomdraden van de ene kant naar de andere lopen. weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Ab » ma 9 mei 2016 22:36

Hoeveel denk je dat een latje van 35 x 35 mm van ruim 2 meter lang bijdraagt aan de sterkte van het dak ? knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door blefke » ma 9 mei 2016 22:53

RE.gif RE.gif
Zou inderdaad wel een een afwerk latje kunnen zijn, maar dat is niet goed te zien op de foto ( te slecht van kwaliteit).
En zoals Ab aangeeft een dun latje hoeveel denk je dat dit bijdraagt aan de sterkte van het dak knipoog.gif

Als je een nieuw dakluik wilt plaatsen gewoon de zaag erin mrgreen.gif
MAAR wel eerst goed meten whistle.gif
En mocht er stroom in zitten is dit geen probleem, gewoon aanpassen aan de situatie.
Belangrijk is wel dat je een nieuw raamwerk maakt om het dakraam stevigheid te geven, anders geheid lekkages.
Ik heb het zelf ook een paar jaar geleden gedaan, weliswaar een mini heki en niet zo'n hele grote maar de werkwijze blijft hetzelfde.
METEN IS WETEN thumbup.gif

blefke

martijn_vt
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 15 jun 2014 19:30

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door martijn_vt » ma 9 mei 2016 23:04

Haha gaat niet om de afwerkstrip maar ik weet dat er een dwarsbalk in zit omdat de lekkage in de kast zat (viewtopic.php?f=80&t=25673&p=390357#p390357) daar heb ik een deel van het plafon weggehaald en zag dat daar een dwarsbalk loopt. Vraag is kan ik deze zomaar doormidden zagen mrgreen.gif

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Stef » di 10 mei 2016 00:12

Ik neem aan dat het hier niet om een zgn sandwichdak gaat , maar om een dak met dwarsspanten en een losse dakplaat.
De dakspanten dragen weldegelijk bij de gehele opbouwsterkte. Dakspanten houden ook de zijwanden bij elkaar.
Ik zou er dus niet zomaar de zaag inzetten. Wil je dit toch wel doen , dan zou ik er in iedergeval voor twee nieuwe dwarsspanten zorgen die ook dwars lopen maar dan aan het begin en einde van het dakluik. Dakspanten dienen wel uit een stuk te bestaan en verbonden zijn met de zijwanden idee.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door blefke » di 10 mei 2016 08:23

@martijn_vt,
Laat je niet afschrikken door de reactie van Stef!!
Tuurlijk kun je gewoon een dakluik plaatsen en de dwarsbalk doorzagen.
Hoeveel carvanners laten achteraf niet een (extra) dakluik inbouwen!

Zoals eerder aangegeven je moet wel weer een houten raamwerk maken.
Tegenwoordig heb je geweldige machines die je daarbij kunnen helpen, zoals een decoupeerzaag, multitool, bovenfrees etc etc.
Daarbij kun je ook hele goede lijmen kopen die je hout verbinding weer sterk kunnen maken.
Het enigste obstakel is de doe het zelver knipoog.gif

Als je een gat in het dak maakt, moet je ook het piepschuim verwijderen,hierdoor krijg je ruimte om het latten werk te gaan plaatsen.
Ik heb de latten langer gemaakt dan het gat, waardoor het dieper in het dak komt te liggen.
De hout aluminium verbinding gelijmd met polymax en de hout verbindingen gelijmd met epoxy en geschroefd.
Ik heb een kleine heki, die vanuit de binnenkant geschroefd wordt en aan de buitenkant gekit, ook hierdoor wordt he contructie weer sterker.
Een kennis van mij bouwt in de winter dakluiken in de rest van het jaar staat hij in een kampeerwinkel.
Hij heeft mij destijds aangegeven hoe ik het het beste kon doen.

Blefke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Micky » di 10 mei 2016 08:36

Ab schreef:Hoeveel denk je dat een latje van 35 x 35 mm van ruim 2 meter lang bijdraagt aan de sterkte van het dak ? knipoog.gif
Als het latje verlijmd is aan de boven en onderkant, veel meer dan je denkt, waar zou anders de stevigheid van een caravandak vandaan moeten komen?

Edit: daarom dus een raamwerk maken om de stevigheid terug te krijgen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door blefke » di 10 mei 2016 08:47

Micky schreef:[
Als het latje verlijmd is aan de boven en onderkant, veel meer dan je denkt, waar zou anders de stevigheid van een caravandak vandaan moeten komen?
Tuurlijk zorgt dit voor sterkte,maar ook de verlijming tussen het piepschuim boven en onderkant van het dak.
Heb in de garage nog een paar stukken liggen, daar zit heel veel stijfheid en sterkte in.
Maar inderdaad zonder raamwerk geen dakraam maken.

Blefke

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Micky » di 10 mei 2016 08:55

RE.gif

er vanuitgaande dat deze caravan er hard schuim in heeft zitten, dat is bijv. bij Tabberts uit de jaren 90, gewoon glaswol, daar komt de stevigheid puur uit het raamwerk kan ik je uit eigen ervaring vertellen [aschrik.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mees

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Mees » di 10 mei 2016 09:03

Wij hebben ooit in onze vorige caravan, een groter dakluik laten zetten,
op dezelfde plaats waar voorheen een klein luikje zat.
Dat hadden wij niet moeten laten doen !

Bij het aankoppelen en het voorover-hellen van de caravan tijdens het indraaien van het neuswiel,
werd ik verrast door een koude douche.

Na regenval, werd het dak een vijver waar menig gevleugeld vriendje in badderde en zou kunnen verdrinken.
Na meting bleek het dak 4 cm doorgezakt.

Boos terug naar de bouwer, die al jarenlang het onderhoud aan de caravan deed.
".....ach meneer: u rijdt er misschien te ruig mee;
normaal gesproken kan je best wel een dwarsbalk missen
en bovendien, zo'n dak zakt na 13 jaar toch wel door....."

Of er een 'raam' was aangebracht zoals hierboven omschreven, weet ik niet.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Micky » di 10 mei 2016 09:19

Dat bedoel ik, hangt erg van de constructie af, het dak van onze Tabbert golfde ook na een paar winters sneeuw, bij een degelijk dat zoals bijv. van een Kip is het zeker geen probleem.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Swift boy » di 10 mei 2016 09:38

En gebruik genoeg lijmklemmen en maak ook twee staanders van af de bodem van de caravan tot aan het dak.
En laat die staan tot de lijm is uit gehard dan is het dak gegarandeerd recht.
Swift boy.
Nova 470/2 2002

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door JPGeetje » di 10 mei 2016 10:06

In de beginjaren van dit forum was er ook een rubriek "De kluscaravan". Waar istie gebleven? weenie.gif
Daar had men toen een LMC waaraan men van alles heeft versleuteld.
Daar is toen ook een extra dakluik in geplaatst.
Wat ik me daarvan meen te herinneren was, dat het houten raamwerk wat rondom het raam, exact passend tussen de buiten en binnenhuid van de caravan moest worden geplaatst, bedoeld was als basis om het luik op te klemmen.
Bij een dakluik heb je meestal een binnen en een buitendeel die voor de montage naar elkaar toe worden getrokken en daardoor klemmen om de dakplaat.
Als dat dak zonder die opvulling mee gaat geven (zich plat laat drukken) wordt het een lekkende boel. :(
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Ab » di 10 mei 2016 10:14

Het is jammer dat niet vermeld wordt om wat voor caravan het gaat hier.
Mijn reactie over dat latje wat hoegenaamd niks bijdraagt aan de sterkte van het dak, gaat inderdaad alleen op bij verlijmde sandwich daken.
Wat toch wel inmiddels algemeen toegepast wordt.
Het is echter waar, dat in het verleden nog wel losliggende dakplaten toegepast werden.
Dan is een dakligger wel een constructiedeel wat bijdraagt aan de sterkte van het dak
Natuurlijk moet er rondom het te maken gat een houten frame tussen onder en bovenkant van het dak komen.
Dat gaat op voor elke dak constructie.
Zelfs bij een huis. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Knaus440 » di 10 mei 2016 11:07

Ik heb een 4 jaar geleden een groot heki dakluik in onze Knaus Sudwind uit 1997 gemaakt.
Ik had de stroom en de accu al losgekoppeld, want er liep daar wel een stroomleiding die ik dus
ook doorgezaagd heb, maar dat valt simpel om te leggen.
Na het uitmeten, sandwich panelen, heb ik dus het groot gat gezaagd.
Voorheen zat daar een 40 bij 40 luik.
En inderdaad een deel piepschuim er uit "gepeurd".
Om daar een stevig houten frame in te maken.
Die kon ik vrij simpel ook vast schroeven aan 2 bestaande dwars balken.
Een lekker stevige constructie dus.
En ook geen problemen met zakkend dak of lekkage.
Had gelukkig wel ervaring opgedaan met het vervangen van een compleet dak van onze oldtimer camper met alkoof opbouw.
En wist dus van een stevig frame maken.
Maar het kan dus wel.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Sugar » di 10 mei 2016 13:19

Als het een sandwich dak is, doet het balkje niet veel voor sterkte en stijfheid. De sandwich-wijze en verlijming tussen de diverse lagen zorgt daar dan primair voor. Als er een dwarsbalk loopt, zal die voor de sterkte van het dak nodig zijn en voor de stabiliteit van de gehele doosconstructie. Daar zou ik niet zomaar de zaag inzetten. In de bouwkunde is dit ook ' not done' en daarom past men een raveling toe, waarbij het gemis van het weggezaagde stuk balk wordt opgevangen door een dwarsverbinding te maken tussen de naastgelegen intacte balken. Dat wordt in een caravan wat lastig. Dan moet je het plafond of dak demonteren. Zomaar een kistje met randbalkjes maken aan de binnenzijde van het gezaagde gat zal niet veel helpen.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door FWalraven » di 10 mei 2016 13:43

Er kunnen net zoveel "goede/stevige" raamwerken worden gemaakt zoals hierboven omschreven, maar als die niet vastzitten aan vaste punten heb je er totaal niets aan.
Met vaste punten bedoel ik de dwarslatten die van links naar rechts lopen.

Ja, het luik zit inderdaad goed vast aan het raamwerk, maar zakt het dak dan zakt het luik compleet met raamwerk net zo hard mee.

Knaus440
Berichten: 3720
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Knaus440 » di 10 mei 2016 14:19

Precies!
Daarom schreef ik ook; Die kon ik vrij simpel ook vast schroeven aan 2 bestaande dwars balken.
De ervaring van zelf een nieuwe constructie van een dak moeten maken van een alkoof camper,
had me al eea duidelijk gemaakt. Aluminium dakplaat en frame was aangetast na lekkage.
Overigens rijdt de camper 8 jaar na vervanging dak nog steeds rond.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

vikingpirate
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
Locatie: Ergens waar mijn huis staat

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door vikingpirate » di 10 mei 2016 14:32

Kijk dit filmpje even en dan zapp je door naar 1.40min dan zie je dat er een houten frame er nieuw in geplaatst word.
zo krijg je weer je sterkte terug,vergeet niet waar je houten balkje zit en schroeven en lijm daar je nieuwe balkjes tegen,vergeet niet om alles netjes haaks erin te zetten en op maat van het nieuwe dakraam.

https://www.youtube.com/watch?v=-XncL8LDFqE
Trekker met sleurhut

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Sugar » di 10 mei 2016 16:03

RE.gif
Dat is om wat 'vlees' te krijgen om het binnenkader in vast te schroeven. Je moet niet rekenen op sterkte of stijfheid van dat houten framepje. dit is een sandwich-dak dat van zichzelf sterk en stijf is.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door FWalraven » di 10 mei 2016 18:48

RE.gif

thumbup.gif thumbup.gif

Bovendien is het niet meer dan een verfilming van: "waar wil ik het luik hebben, zaag daar het gat, plaats het luik".

martijn_vt
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 15 jun 2014 19:30

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door martijn_vt » zo 20 mei 2018 09:05

Ik ben dit topic ooit begonnen na alle reacties had ik toen besloten om geen groot dakraam te plaatsen knipoog.gif maar wil dit nu toch gaan doen (heki 2 dakluik). Nu zit ik nog steeds met die dwarsbalk en extra versteviging. We hebben een delta caravan (aluminium dakplaat van een delta is los liggend). Kan ik hier zonder problemen een houten frame in maken zonder extra nieuwe dwarsbalken te plaatsen?

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Wally » zo 20 mei 2018 10:55

Ik verwacht dat dat vragen om problemen is.
Als het enigszins kon had de fabrikant de dwarslat wel weggelaten.
Minder materiaal is minder geld en minder gewicht.
Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dakluik door dwarsbalk?

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018 10:59

Ik zou er zonder extra dwars ondersteuning ook mijn handen niet aan branden..
Ondanks dat het Delta dak los ligt...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”