[klusreport] inbouwen serviceluik

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
TomN

[klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door TomN » ma 5 jul 2010 22:24

Ik heb recent zelf een serviceluik in de zijkant van mijn caravan gemonteerd. Ter lering en vermaak hierbij een beknopt verslag en wat foto’s.
Het luik is er een van Thetfort. Volgens mij is dat goed spul wat overal wordt gebruikt. Ook kocht ik in de kampeerwinkel een buis butylkit, ik had hier op het forum gelezen dat dat de juiste kit is!
Allereerst heb ik mijn klus voorbereid door de inbouwinstructie nauwkeurig te bestuderen, en deze een paar keer door te lezen, totdat ik begreep hoe het werkte. Ik vond het deel waarbij je geacht werd wat houten latjes toe te voegen voor de stevigheid slecht uitgelegd, en omdat ik nog nooit de zaag in een caravan had gezet kon ik me van dat stuk moeilijk een voorstelling maken. Dit komt dadelijk bij de foto's duidelijk aan bod.

Bij stap 1 monteer je een papieren mal aan de binnenkant van de caravanwand, om de positie van het luik te bepalen. Natuurlijk moet je ook van tevoren goed nadenken of deze plek aan de buitenkant past, en dat je niet te dicht bij een wielkast of iets anders komt.
Afbeelding
Toen kwam de eerste stap waarbij ik door de wand van de caravan heen moest: aan beide zijden van de mal boor je een gaatje. Daarna neem je de mal mee naar buiten, en hangt hem daar op, uitgelijnd op diezelfde 2 gaatjes:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna de zaagmal overgetekend op de caravan, en schilderstape rond de lijn geplakt, om de caravan te beschermen tegen krassende de zool van de decoupeerzaag:
Afbeelding

Onderaan kun je al het gaatje zien waar de decoupeerzaag moest beginnen.
Na het zagen wordt duidelijk hoe de wand van mijn caravan opgebouwd is: een buitenlaag van aluminium (~1mm dik), dan ~25mm piepschuim en aan de binnenkant een laag van vezelachtig materiaal van 2~3mm dik. Nu werd mij pas echt duidelijk waar de houten latjes voor bedoeld waren: het luik wordt aan de buitenkant vastgeschroefd tegen de buitenwand. Die schroeven moeten ergens hun grip krijgen, en als die alleen van de 1mm buitenwand moet komen denk ik dat je de schroeven gemakkelijk doldraait. Ik heb rondom een laag van dat piepschuim weggesneden/gekrabd, zodat daar mijn houten lat geplaatst kon worden:
Afbeelding
Afbeelding
De vervolgstappen:
- het stuk wat ik uit mijn caravan gezaagd had moest op maat worden gezaagd om in het deurtje te passen
- kit in het deurtje, plaat erin, vastklemmen met bijgeleverde klemmetjes
- luik rondom kitten, plaatsen en vastschroeven
- sierlijst aan binnenkant plaatsen en vastschroeven

En het eindresultaat:
Afbeelding

Ik ben in totaal ongeveer 4 uur kwijt geweest aan deze klus, inclusief eten en wat kleine pauzes. Het is niet heel moeilijk, als je je maar goed voorbereid.

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door Stoekie » ma 5 jul 2010 22:27

Netjes hoor thumbup.gif
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door Ab » ma 5 jul 2010 22:46

Het is inderdaad niet moeilijk..
Een kleine opmerking: de latjes moeten eigenlijk breder zijn, precies passend tussen de 2 wanden, zodat je de binnen en buitenwand weer onderling kunt verlijmen en/of aan elkaar nieten/schroeven.

Veel zal dit echter niet uitmaken, behoudens dat het wat steviger wordt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

TomN

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door TomN » ma 5 jul 2010 23:06

@Ab
Over die latjes: Ik heb daar over nagedacht, en ik denk dat het niet nodig is om die de volle dikte te geven. Voordat ik begon met zagen zat er immers alleen maar piepschuim tussen binnen- en buitenwand, en nu zit er deels hout deels piepschuim. Ik denk dat de enige reden voor die latjes is om de schroeven die je er vanaf de buitenkant indraait grip te geven.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door Fred N » ma 5 jul 2010 23:07

Prima thumbup.gif gedaan.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door Ab » ma 5 jul 2010 23:25

Vergis je niet in de sterkte die je kunt bereiken met piepschuim Tom.
Als het aan beide zijden verlijmd is met wandjes, is het enorm sterk.
Denk maar eens aan bijv. een surfplank.

In jouw geval zal het ook niet veel uitmaken, ik geef alleen maar aan hoe het iets beter kan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door TouranDriver455ts » do 16 jun 2011 01:18

Heb vandaag de door mij bestelde 2 stuks Thetford serviceluiken type 5 ontvangen van Kampeergigant. Helaas bleek dat bij 1 van de luiken de bijbehorende slotjes te ontbreken. Worden nagestuurd.
Overigens " off topic " er gaat nog wel eens iets mis bij bestellingen via internet.

De inbouwinstructie bij de luiken is op zich duidelijk, ware het niet dat de op tekening waarop het plaatsen van de klemmetjes van het deurpaneel behandeld wordt slechts met behulp van een loep een en ander duidelijk wordt.

Misschien is een tip voor de fabrikant/leverancier om de kartonnen verpakking te gebruiken voor het maken van mallen voor de inbouw in plaats van de papieren versie. 't Is maar een suggestie.

Na het komende weekend ga ik vol goede moed beginnen aan de inbouwklus. Nadat ik vorig jaar een extra dakluik heb ingebouwd moet deze klus ook lukken. Foto's volgen.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Zandkasteel

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door Zandkasteel » do 16 jun 2011 07:59

Fijn dat jullie alles zo met foto's erbij weergeven, dat maakt gelijk een hoop duidelijk.
Ik hoop dat mijn man het ook nog een keer aandurft, hij heeft wel een stopkontakt ingebouwd vorige week, aan voortent zijde.
Dan moet het luik ook lukken als ik het zo zie.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door HansHobby » do 16 jun 2011 10:07

Netjes gedaan! thumbup.gif Had je van te voren trouwens ook bekeken dat het logo netjes in het luik viel ?
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

RuudM
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 apr 2010 21:21

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door RuudM » do 16 jun 2011 14:54

Weet iemand wellicht of je ook gelijksluitende sloten kunt bijbestellen zodat je alles van je caravan met 1 sleutel kunt blijven bedienen?

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door PeterD » do 16 jun 2011 15:54

RE.gif
Ik heb een serviceluik laten plaatsen door de dealer en daarbij zijn sloten geplaatst die met m'n bestaande sleutel geopend kunnen worden.

(In een ander draadje wordt gediscusieerd over het kleine aantal verschillende sloten dat wordt gebruikt)
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door TouranDriver455ts » ma 20 jun 2011 23:41

Vandaag de 1e van de 2 serviceluiken in de Burstner gelaatst. Na het openen van de verpakking heb ik eerst de slappe papieren mallen overgezet op het karton van de verpakking. Werkt veel beter.
Hierna heb ik de plaats van het luik rechtsvoor afgemeten aan de hand van het zijraam en de zijverlichting. Vervolgens deze maten meegenomen naar binnnen en kartonnen mal van het luikframe aan de binnenzijde met schilderstape even vastgezet.
Vervolgens op 2 uitgemeten punten aan de onderzijde van de mal 2 gaatjes van 3 mm naar buiten geboord. Door deze 2 gaatjes 2 draadnagels van 3 mm gestoken en daar aan de buitenkant dezelfde mal opgezet. Toen kon ik de contouren van het frame op de buitenzijde aftekenen. Na het boren van een 6 mm gaatje kon ik vervolgens het gat zagen.
Bijlagen
100_7545.JPG
op de spijkers
100_7545.JPG (18.08 KiB) 26743 keer bekeken
100_7542.JPG
de kartonnen mal aan de binnenzijde
100_7542.JPG (24.4 KiB) 26743 keer bekeken
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door TouranDriver455ts » ma 20 jun 2011 23:45

Nog een paar foto's
100_7550.JPG
de zaag erin
100_7550.JPG (24.09 KiB) 26740 keer bekeken
100_7551.JPG
het uitgezaagde deel bestemd voor de klep
100_7551.JPG (26.44 KiB) 26740 keer bekeken
100_7554.JPG
piepschuim weggekrabd
100_7554.JPG (28.44 KiB) 26740 keer bekeken
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door TouranDriver455ts » ma 20 jun 2011 23:55

Nog even een vervolg op het klusreport.

Na het zagen van het gat heb ik het piepschuim weggekrabd m.b.v. een stokje waar ik 3 schroeven op de juiste diepte hen ingedraaid.
In de vrije ruimte daarna een houten frame van latjes 18 x 27 mm gelijmd met constructielijm.
Toen de lijm droog was (30 min.) het frame geplaatst met behulp van lijm / kit Teroson MS 935.
Daarna het uitgezaagde deel op maat gemaakt in het klepframe en met Teroson en klemmetjes vastgezet.
Daarna de scharnieren weer vastgezet en klaar was opa met luik 1. Morgen is nummer 2 aan de beurt.
100_7556.JPG
100_7556.JPG (22.67 KiB) 26732 keer bekeken
100_7562.JPG
de klep is compleet
100_7562.JPG (22.89 KiB) 26732 keer bekeken
100_7563.JPG
zo ziet het er nu uit
100_7563.JPG (21.61 KiB) 26732 keer bekeken
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door deusjevo » di 21 jun 2011 00:07

Mooi werk!
Die striping aftekenen, hoe heb je dat geaan?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door Micky » di 21 jun 2011 00:21

Mooi hoor Golfopa!!!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door TouranDriver455ts » di 21 jun 2011 17:40

@deusjevo,

Striping aftekenen gaat als volgt:
Als het luikframe in de wand zit even de klep losvast monteren met daarin de kartonnen mal van het kleppaneel.
Dan kan je daarop de striping exact aftekenen. Als je dan de mal op het uitgezaagde paneel legt kan de striping op 1 lijn leggen en het exacte kleppaneel aftekenen. Vervolgens kan je het kleppaneeltje precies op maat uitzagen.
Klepframe weer losnemen en voorzien van kit / lijm, paneeltje erin en vastzetten met binnenframe en bijbehorende klemmetjes.
Daarna de klep definitief monteren. Slotjes zitten er al standaard in.
Zo heb ik vanmorgen ook het 2e serviceluik tussen de buien door geplaatst.
100_7568.JPG
serviceluik nr. 1
100_7568.JPG (26.83 KiB) 26694 keer bekeken
100_7566.JPG
serviceluik nr. 2
100_7566.JPG (23.87 KiB) 26694 keer bekeken
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door HansHobby » di 21 jun 2011 17:53

Netjes hoor! thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door Aernout » di 21 jun 2011 19:18

Is er een reden dat het ene luik hoger zit dan het andere? (gewoon nieuwsgierig)

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door TouranDriver455ts » di 21 jun 2011 22:50

RE.gif

Scherp opgemerkt.
In de bakken links en rechtsvoor lopen tegen de buitenkant zgn. kabelgoten. Een koker met klemdeksel.
In het vak bij serviceluik 2 is deze koker hoger dan in het andere vak bij serviceluik 1. Hier kwam ik achter toen ik luik 1 al geplaatst had.
Hier moest ik bij het zagen rekening mee houden. Ik moest natuurlijk niet in de koker terechtkomen met de decoupeerzaag.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door Aernout » di 21 jun 2011 23:58

Kijk! weer wat geleerd van deze inbouw ....
Bij inbouw van meerdere delen eerst alles uitzetten om te bepalen of alles mogelijk is!
Ik ga binnenkort 2 voortentstopcontacten zetten, maar had dus nog niet bedacht ze eerst beide uit te meten.
Nu ga ik dat dus wel eerst doen!

Nette klus trouwens hoor! Ik was gewoon nieuwsgierig ... absoluut geen kritiek! thumbup.gif

AJvdveen
Berichten: 20
Lid geworden op: di 17 aug 2010 22:50

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door AJvdveen » do 30 jun 2011 23:02

Aernout schreef:Kijk! weer wat geleerd van deze inbouw ....
Bij inbouw van meerdere delen eerst alles uitzetten om te bepalen of alles mogelijk is!
Ik ga binnenkort 2 voortentstopcontacten zetten, maar had dus nog niet bedacht ze eerst beide uit te meten.
Nu ga ik dat dus wel eerst doen!

Nette klus trouwens hoor! Ik was gewoon nieuwsgierig ... absoluut geen kritiek! thumbup.gif
Ik heb inmiddels ook een voortentstopconcact in de TEC geplaatst.
Ter hoogte van het keukenkastje naast de koelkast. Daar zit (bij onze TEC) een schakeldoos waar het contact goed op aan te sluiten is.
Er is ook een draadje over. Heb wel een gatenzaag gebruikt.

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door Aernout » do 30 jun 2011 23:31

Ik heb ook een gatenzaag gebruikt.
Aan de binnenzijde van de wand heb ik een plaatje multiplex gezet (vierkant met een even groot gat als in de wand) en het contact met RVS bouten door en door vast gezet, met gebruik van een gepaste hoeveelheid kit uiteraard tussen wand en rubber, en rubber en contact. (hufter-proof; je trekt de contacten echt niet van de wand af!)
De mijne zitten voor het voorste luik, en achter het achterste luik.
Beide bedraad naar orginele lasdozen ( 1 x bij de boiler in de buurt, en 1 x achter de kachel).

Dit is wel een beetje topic vervuiling denk ik.
Van service luiken naar contactdozen .........
Ik zal eerdaags een nieuw draadje starten met wat foto's van hoe ik het gedaan heb.

Japio

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door Japio » zo 4 sep 2011 20:15

Hallo. Ik wil ook een service luik inbouwen maar op de plek waar het moet komen zit een lampje van de zijverlichting. Heeft iemand ervaring hoe je dit gaat oplossen.

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: [klusreport] inbouwen serviceluik

Bericht door Aernout » zo 4 sep 2011 21:56

Een lampje verplaatsen is eigenlijk in mijn ogen niet te doen.
Om het lampje ergens anders te plaatsen is het probleem niet.
Maar! de wegenverkeerswet wil dat bij aanhangers langer dan 6(????) meter er op bepaalde plaatsen zij verlichting is (dacht maximale afstand 1,5m).
Dus als je het lampje verplaatst kun je daar al mee in de knoei komen. Je kunt dan misschien een extra lampje plaatsen om weer aan die regels te voldoen.
Verder heb je het plaatdeel waar je het lampje afhaalt weer nodig voor het luik.
Als je het lampje weghaalt, zit daar dus wel een gat en 2 schroefgaten in ........
Kan het luik niet een stukje verplaatst worden zodat je deze problemen niet hebt?

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”