casette gaat slecht open.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

casette gaat slecht open.

Bericht door Nachtuil » vr 2 dec 2005 20:33

De knop in mijn toillet is slecht te bedienen. Nu heb ik de dichting er eens uitgehaald, en alles gereinig en ontkalkt met wc reiniger en nu is het nog slechter. De schuif gaat stroef onder de dichting, te vergelijken met een ruitewisser op een bijna droge ruit. Kan men dat smeren met een of ander product?

gastjw

Bericht door gastjw » vr 2 dec 2005 20:59

Wij hadden precies hetzelfde. Het ging zó zwaar dat ik bang was dat de knop zou afbreken.
Op de site van Thetford vond ik een trouble shooting. En een lijstje Storingen en oplossingen.
Veel had ik daar niet aan, maar heb toch maar de zgn. lipseal (de rubber ring) vervangen en ook de ventseal (het beluchtingsrubbertje). Flink in de sliconenspray, maar het hielp weinig.
Toen weer de rubberring eruit en gezien dat de schuif aan de bovenkant tamelijk vol zat met kalk. Met een mes heb ik het er redelijk af kunnen krijgen en toen ging het beter. Maar de onderkant van de schuif kun je niet bij. Daar houdt dus het verhaal op.
Op advies van Thetford ben ik bij een dealer langs gegaan die er van dat blauwe spul in gedaan heeft en adviseerde om hem een poosje op z'n kop te leggen en zo nu en dan eens te schudden. (leg er wel iets onder, het kan lekken uit de ventseal).
Samenvattend: de kalk eraf ging iets beter dus de kracht die daarna nodig is, is dan minder en de kans dat 't heel blijft groter. Maar eigenlijk moet ik een heel nieuwe cassette kopen....

DJ

Re: casette gaat slecht open.

Bericht door DJ » za 3 dec 2005 10:07

nachtuil schreef:De knop in mijn toillet is slecht te bedienen. Nu heb ik de dichting er eens uitgehaald, en alles gereinig en ontkalkt met wc reiniger en nu is het nog slechter. De schuif gaat stroef onder de dichting, te vergelijken met een ruitewisser op een bijna droge ruit. Kan men dat smeren met een of ander product?
indien siliconespray niet helpt probeer eens een beetje vaseline

René

Bericht door René » zo 4 dec 2005 15:38

Als er kalk tussen zit waarom gebruik je niet wat azijn,lost kalk op en kan geen kwaat voor kunstof en rubber. :lol:
gr Rene

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Bericht door Nachtuil » zo 4 dec 2005 18:19

Zoals ik al schreef was het na het ontkalken slechter geworden. Maar nu heb ik een redelijk goede oplossing gevonden ik heb er iets aan gesmeerd, genaamd ceran 3000 dat is een smeermiddel ter vervanging van kopervet, het is melkwit, hittebestendig en watervast. De klep schuift veel beter nu. De website die op het doosje staat doet niets meer dus mogelijk bestaat de firma (state industrial products) niet meer, maar er zullen nog wel merken zijn die zoiets maken.

Johan

Bericht door Johan » do 26 jan 2006 23:27

gevonden onder tips op de site van het caravanhandboek.nl

Reinigen cassettetoilet

Na gebruik van het toilet (een heel seizoen) heb ik Thetford gevraagd hoe ik de binnenzijde van de cassette het beste kon reinigen.
Zij adviseerden citroenzuur.
Korrels (100 gram per 3 liter water) oplossen in lauwwarm water en minimaal 6 uur laten staan.
Deze korrels zouden te koop zijn bij apotheek of drogist
E. (Erik) Berg (sep 2003) .........


En als ik daarmee klaar ben dan smeer ik de rubberring in met olijfolie...en dan in de winterstalling...en als ik op vakantie ga doe ik nog ff smeren met olijfolie...geen centje pijn...en die citroenzuurkorrels werken echt....kost wel een paar duiten maar hij is echt schoon....

Johan

Borrac

Bericht door Borrac » zo 29 jan 2006 10:38

Vraagje aan Johan,

Geld dit alleen voor de tank zelf, of kun/moet je het ook in het spoel reservoir gooien en dan vervolgens doorspoelen?

gr rob

Johan

Bericht door Johan » zo 29 jan 2006 11:29

Hoi Rob, dit doe ik alleen met de tank....
Ongeveer 400 gram citroenkorrels gebruik ik en dat kost ongeveer 4 euro
kan iets meer zijn.....ik weet niet of je dit door het spoelresevoir kan gooien tis wel krachtig spul....maar dat kunnen we vragen aan thetford....

Johan

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 29 jan 2006 13:14

Voor de smering gebruik ik altijd die siliconenspray van de aldi, dat werkt echt probleemloos!

Borrac

Bericht door Borrac » zo 29 jan 2006 13:56

Johan schreef:Hoi Rob, dit doe ik alleen met de tank....
Ongeveer 400 gram citroenkorrels gebruik ik en dat kost ongeveer 4 euro
kan iets meer zijn.....ik weet niet of je dit door het spoelresevoir kan gooien tis wel krachtig spul....maar dat kunnen we vragen aan thetford....

Johan
Ik kan me namelijk voorstellen, als het zoals je zegt een krachtig goedje is, dat het misschien dingen aantast en je dus later problemen mee zou kunnen krijgen. Er zijn namelijk ook schoonmaak middelen die van Thetford zelf zijn.

gr rob

gastjw

Bericht door gastjw » zo 29 jan 2006 15:57

Citroenzuur is inderdaad pittig spul. Het zit ook nogal eens in ontkalker van koffiezetmachines. Het is dus een zuur, dat in contact met kalk gaat bruisen en de kalk oplost.

Ik heb het al eens eerder vermeld, dat je het duur kunt kopen bij de drogist. maar dat is gezuiverd spul, voor door de jam. Beetje zonde om dat in de plee te mikken.
Als je in de buurt van een boerenwinkel woont kun je misschien nog een baaltje van dat spul te pakken krijgen. Kost dan een fractie van het zuivere en kun je misschien met anderen delen. Het werd ooit gebruikt in de mkz-crisis, om desinfectiebaden te maken. Misschien nu ook wel actueel i.v.m. de vogelgriep?

Ik zou het ook niet in het waterreservoir doen omdat je pompje mogelijk aluminium onderdelen heeft en die kunnen er niet tegen. Waarom zou je trouwens? Het gat van de wc is véél groter! En het is toch de bedoeling dat je het reservoir zo nu en dan eens flink schudt en op z'n kop legt? Da's een beetje lastig met een caravan eromheen...

En die olijfolie, zou dat niet ranzig en dik worden? Beter siliconenspray.

Jij_Artemi$

Bericht door Jij_Artemi$ » zo 29 jan 2006 19:01

voor de rubberen ringen gebruik ik spray voor het smeren van sloten.daar zit geen siliconen in dus dikt ook niet in . blijft hiermee echt soepel lopen

Stef

Bericht door Stef » zo 29 jan 2006 21:33

*Peter* schreef:Voor de smering gebruik ik altijd die siliconenspray van de aldi, dat werkt echt probleemloos!
Siliconenspray bij rubberen afdichtringen?

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 29 jan 2006 23:05

Stef schreef:
*Peter* schreef:Voor de smering gebruik ik altijd die siliconenspray van de aldi, dat werkt echt probleemloos!
Siliconenspray bij rubberen afdichtringen?
Ja, ik smeer het niet op m'n billen! ;-)
Wél dat spul van de Aldi gebruiken, want dat is anders dan wat er zo normaal te koop is...
Laatst gewijzigd door *Peter* op zo 29 jan 2006 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ

Bericht door DJ » zo 29 jan 2006 23:05

Ik gebruik ook silicone spray. Werkt perfect. Je kunt natuurlijk ook vaseline gebruiken.

Johan

Bericht door Johan » zo 29 jan 2006 23:26

JasperW schreef: En die olijfolie, zou dat niet ranzig en dik worden? Beter siliconenspray.
Absoluut niet...blijft soepel lopen.....Net nog ff op de thetford site geneusd en die raden het wel af net als vaseline....beter kan je hun spray kopen....

Dat zou ik ook zeggen...dus blijf ik eigenwijs olijfolie smeren werkt als een speer...Ach en voor die paar eurootjes citroenzuur heb ik wel een frisse en schone cassette....

Neem je olijfolie met knoflook is het net of je in spanje aan het....bent. :D

gastjw

Bericht door gastjw » zo 29 jan 2006 23:51

Siliconenspray bij rubberen afdichtringen?
Stef, je bedoelt dat siliconenspray een oplosmiddel heeft dat rubber aan zou tasten?
Dat denk ik niet, omdat dit rubber geen rubber is, maar een kunststof.
jij_artemi$ schreef:
voor de rubberen ringen gebruik ik spray voor het smeren van sloten.daar zit geen siliconen in dus dikt ook niet in. blijft hiermee echt soepel lopen
Maar ik had toch niet gezegd dat siliconen zouden indikken? Dat ging over de olijfolie.
En siliconenspray mag van Aldi zijn, of van Lidl, of van Praxis, of van de Hema, maar niet van Thetford...

Stef

Bericht door Stef » ma 30 jan 2006 18:46

*Peter* schreef:
Stef schreef:
*Peter* schreef:Voor de smering gebruik ik altijd die siliconenspray van de aldi, dat werkt echt probleemloos!
Siliconenspray bij rubberen afdichtringen?
Ja, ik smeer het niet op m'n billen! ;-)
Lijkt mij ook, anders zou je zo van de bril glijden :lol:

Stef

Bericht door Stef » ma 30 jan 2006 18:48

JasperW schreef:
Siliconenspray bij rubberen afdichtringen?
Stef, je bedoelt dat siliconenspray een oplosmiddel heeft dat rubber aan zou tasten?
Dat denk ik niet, omdat dit rubber geen rubber is, maar een kunststof.
Nee, ik ben in de war met nylon en siliconenspray. Dat bijt mekaar.

Patje

Bericht door Patje » ma 30 jan 2006 20:52

De dichtingen in het toilet zijn inderdaad synthetisch.
Met natuurrubbers moet je opletten: nooit insmeren met een vetstof op basis van aardolie (olie of vet), want dat vreet het rubber op.

gastjw

Bericht door gastjw » ma 30 jan 2006 22:02

Ik zie nu dat m'n verhaal vanaf het begin van dit draadje niet helemaal sluitend is.
Ik was begonnen met (natuurlijk) oplossingen van dat citroenzuur te gebruiken. Nog steeds volgens advies van Thetford.
Maar anders dan een paar jaar terug werd wel de poep zacht, maar loste de kalk niet goed op. Pas toen ben ik begonnen om het er met een mes af te krabben.
Zie verder mijn eerste reactie.
Maar wat dus nog vermeldenswaard is, is dat citroenzuur blijkbaar niet altijd alle kalk kan oplossen. Misschien bestaat die aanslag uit nog iets anders. ?????
Daarom staat momenteel de cassette in de schuur met van dat blauwe thetford spul erin. Ik zal in het voorjaar nog es kijken.

*Peter*

Bericht door *Peter* » ma 30 jan 2006 22:05

Ik gebruik tegenwoordig kemdirect en het valt me op, dat die cassette schoner wordt en blijft. Uiteraard verdiep ik me niet in welke chemische werking van toepassing zou kunnen zijn, daar zijn anderen heel goed in! ;-)

kweenie

Re: casette gaat slecht open.

Bericht door kweenie » vr 29 jun 2018 08:01

Wat late reactie, maar nu onze porta-potti-365 tien jaar oud is (en ongeveer 500 maal gebruikt) ging hij ook zeer stroef open en toe. Smeermiddelen haalden niet veel uit. Maar het volgende werkte wel:
- de dunne band bovenaan van de afdichtingsring was op en neer gekarteld, dus was de ring uitgezet (door de azijn*?). Raar maar waar, rubber krimpt bij warmte. Een vijftal minuten op 150 graden opnieuw vulkaniseren deed de ring terug krimpen en ook de karteling was verdwenen.
- daarnaast heb ik ook de bovenkant van de afsluitklep wat opgeschuurd met fijn water-schuurpapier.
Nu werkt alles terug perfect.
Kweenie

(*) Wij gebruiken het laatste jaar geen speciale (stinkende) vloeistoffen meer, maar nog alleen azijn (ong 15cl) en dan alleen maar in de onderste pot.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”