Centrale moer remtrommel

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
cateautje
Berichten: 79
Lid geworden op: do 22 apr 2010 19:40

Centrale moer remtrommel

Bericht door cateautje » di 22 mar 2011 19:09

Wilde vandaag de remmen even na kijken en ook even schoonmaken en opnieuw afstellen er is 7 jaar niks aan gedaan.
Nu is mijn vraag ik krijg de centrale moer van de remtrommels niet los heb al verschillende dingen geprobeerd heb een grote zware luchtsleutel op gehad
en heb hem warm gestookt en een hele grote dopsleutel met een lange staaf opgehad en niets werkt.
Wie heeft er nog een idee om hem los te krijgen het lukt mij niet.

Groetjes henk
Renault Captur 1,2 (145PK) getuned met Chateau Calista 390HU achter de haak

Gebruikersavatar
Lukie Luuk
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 3 nov 2008 21:13

Re: Centrale moer remtrommel

Bericht door Lukie Luuk » di 22 mar 2011 19:53

Hallo Henk,

Kun je wat meer gegevens geven. Merk caravan, welk onderstel.

Groet Lukie.

cateautje
Berichten: 79
Lid geworden op: do 22 apr 2010 19:40

Re: Centrale moer remtrommel

Bericht door cateautje » di 22 mar 2011 20:12

Sorry dat ik vergeten ben de gegevens door te geven.
De caravan is een Chateau 390 HU van 1998
De As is een alko as.

Groetjes Henk
Renault Captur 1,2 (145PK) getuned met Chateau Calista 390HU achter de haak

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Centrale moer remtrommel

Bericht door Micky » di 22 mar 2011 20:17

Tja 7 jaar niets aan gedaan, dan wil het nog wel eens een beetje vast zitten whistle.gif, heb je dat verbogen hoekje goed (de borging) terug gebogen, anders krijg je hem nooit los.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

cateautje
Berichten: 79
Lid geworden op: do 22 apr 2010 19:40

Re: Centrale moer remtrommel

Bericht door cateautje » di 22 mar 2011 20:39

Hallo Micky,

Er zit geen verbogen plaatje het is een grote moer met een ring er aan vast ik weet het niet niet meer.

Groetjes Henk
Renault Captur 1,2 (145PK) getuned met Chateau Calista 390HU achter de haak

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: Centrale moer remtrommel

Bericht door Michel_V » di 22 mar 2011 20:49

Ehh, draai je wel de goede kant op ? Vaak heeft het linkerwiel linkse draad. Dus gaat rechtsom los.
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

cateautje
Berichten: 79
Lid geworden op: do 22 apr 2010 19:40

Re: Centrale moer remtrommel

Bericht door cateautje » di 22 mar 2011 20:51

Heb met het linkerwiel allebei de kanten los proberen te draaien zowel links als rechts om.

Groetjes Henk
Renault Captur 1,2 (145PK) getuned met Chateau Calista 390HU achter de haak

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Centrale moer remtrommel

Bericht door Ab » di 22 mar 2011 22:58

Henk, heb je een momentsleutel ?
Als het goed is, heeft de moer een sleutelmaat van 32.
En als het helemaal goed is, is ie met 280 Nm vastgedraaid.

Wat betekend, dat je 'm met 300 Nm los zou moeten kunnen draaien.
De moer mag je maar 1 keer gebruiken.(voorschrift ALKO) Draai je 'm eraf, dan moet je dus een nieuwe bij de hand hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Centrale moer remtrommel

Bericht door Ralf » za 26 mar 2011 00:08

Het antwoord van losmaken is al gegeven maar wat mij stoort is dat wederom iemand die totaal geen verstand van deze materie met iets bezig is wat door een fout grote ellende kan.
veroorzaken .
warm stoken hoe kom je er bij . Achter deze moet zit het lager ( o ja ) ja .in dat lager zit vet wat doet vet als het warm word .Dun worden, de kans is groot dat door het warm stoken het vet dun is geworden .warm geworden vet word olie en word niet meer dik loopt uit het lager in je trommels . En de caravan remt niet meer . Als je de lagers wilt vervangen Pak een hamer beitel en een brander dan komt ie er waarschijnlijk ook wel uit .
dan de ovaal moer .waarom is deze ovaal ? dan draait hij namelijk strak op de spoed en trilt hij niet los waardoor de trommel niet van de naaf kan lopen met alle gevolgen van dien.
de dop is er zeker ook met hamer en schroeven draaier afgeslagen .dan is hij in iedergeval na terugzetten niet meer water en stof dicht waardoor er viezigheid bij de lagers kan komen.
7 jaar geen onderhoud dus waarschijnlijk nog op de maxmiler banden die het vaak nog geen 6 jaar uithouden .( het profiel is toch nog goed)
Je hoeft heus niet elk jaar je caravan een beurt te geven en elke 2 jaar is ook nog discutabel maar om de 3 jaar is toch wel aan te raden .
wanneer komt de tijd dat caravans als ze ouder zijn dan 3 jaar een verplichte apk krijgen om de 2 a 3 jaar net zoals in omliggende landen .Het zou voor de mensen die wel verantwoordelijk zijn een hoop ellende besparen .

Als je elke 3 jaar een beurt laat geven aan je caravan dan ben je in 6 jaar ca 500 euro kwijt en rijd je veilig . dat is nog geen 100 euro gemiddeld per jaar .dat zijn 20 pakjes sigaretten Als dit al teveel is voor je eigen en andermans veiligheid dan weet ik het niet meer.

Wellicht vind men dat ik te hard reageer maar dit is vaak de enige manier om de mensen op hun verantwoordelijkheden te wijzen.
als je niet weet hoe het zit dan blijf je er vanaf . het is geen broodtoaster waarmee je op onderzoek uitgaat om hem te maken .je gaat met een caravan de weg op en brengt daarmee ook anderen in gevaar .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Centrale moer remtrommel

Bericht door Micky » za 26 mar 2011 09:00

RE.gif

Ralf, ik sluit me helemaal bij je aan whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Centrale moer remtrommel

Bericht door peter s » za 26 mar 2011 09:52

Bijna helemaal met Ralf eens, alleen die APK zegt niets!
APK is net als auto's een moment opname, ook een auto waar jarenlang geen rem is los/schoongemaakt komt meestal perfect door de APK.
APK heeft dus in deze weinig met onderhoud en vooral verantwoordelijkheid te maken!

Voor de rest net als bij auto's, als je er niks van weet blijf je er met je poten vanaf boos.gif
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Centrale moer remtrommel

Bericht door BertJan » za 26 mar 2011 19:54

en als je nu naar de dealer gaat om eea te laten repareren of het alsnog zelf doet ben je meer kwijt omdat je ook de lagers moet vervangen. + je kan best naar de dealer gaan omdat een chateau van 1998 na 6 jaar niets aan doen zeker ook een vochttest kan gebruiken.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”