Aanhaalmoment moer remtrommel

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gradje1952

Re: Aanhaalmoment moer remtrommel

Bericht door Gradje1952 » do 25 feb 2010 16:45

Dit wordt mij te (theoretisch) technisch. Ik wacht de discussie wel af!

Gradje 1952

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: Aanhaalmoment moer remtrommel

Bericht door Renaat » do 25 feb 2010 17:43

Als ik het draadje goed gelezen heb, schijnt hier een misverstand te ontstaan.

De gekartelde moer waarmee het lager op de as dient afgeregeld/gezekerd te worden is konisch en voorzien van kogels. toch?
Het zaakje moet zonder speling en met weinig wrijving afgesteld worden en gezekerd met een splitpen - coupille voor de Vlamingen :wink: - hier komt geen momentsleutel aan te pas , wel "Fingerspitzengefüll"...toch?
De bouten voor de wielen daarentegen worden aangetrokken met een momentsleutel en volgens het tabelletje van @dri moet dat een koppel van ± 130 Nm zijn.

Als ik het fout heb hoor ik het wel. :wink:

Renaat: met ervaring met het afstellen van konische lagers bij fietswielen, maar niet bij auto- / caravanwielen
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Ab
Moderator
Berichten: 26705
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aanhaalmoment moer remtrommel

Bericht door Ab » do 25 feb 2010 23:39

Lees dit draadje aub nog eens, Renaat.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Conradus

Re: Aanhaalmoment moer remtrommel

Bericht door Conradus » zo 14 mar 2010 15:07

Als je zelf de remmen eens wilt controleren kan dit gerust als de de nodige technische achtergrond hebt.
Het losdraaien van de moer vergt alleen wat verlenging van de arm op de dop en dan gaat die wel.
Het terugplaatsen kan gerust nog wel met de bestaande moer maar beter is een nieuwe te plaatsen.
Je kunt 'm zelf aantrekken door er b.v. een pijp van een meter op te zetten en dan met 30 kg aan te trekken.

Gradje1952

Re: Aanhaalmoment moer remtrommel

Bericht door Gradje1952 » zo 14 mar 2010 17:39

Renaat, bij mijn caravan is er geen conische moer bevestigd, maar een gewone moer en deze moet met 300NM vastgedraaid worden.

Gradje1952

Re: Aanhaalmoment moer remtrommel

Bericht door Gradje1952 » do 22 apr 2010 20:35

Willie schreef:Het aanhaalmoment van deze flensmoeren is afhankelijk van welke moer er is gebruikt en om welk merk het gaat.
Dit aanhaalmoment is of 280 Nm of 330 Nm.

Gaat het hier om een alko of een BPW uitvoering ?
Alko-moer met een sleutelwijdte van 32 mm = 280 Nm Alko-moer met SW 41mm. = 330 Nm.
Bpw met SW 32 of 36 = 280 Nm en als laatste BPW met SW 41mm = 330 Nm.

Dit zijn de officiele gegevens zoals de fabrikanten voorschrijven voor flensmoeren icm euro/compactlagers.

G.
Willie,
Ik heb de caravan gisteren uit de stalling gehaald, de dop van de flensmoer verwijderd en gezien dat deze een een sleutelwijdte van 32 heeft. Onder mijn caravan, Eriba Touring bouwjaar 2005, is de volgende 1200 kg as gemonteerd:
Op het typeplaatje op de as staat vermeld:
BN 079 05
Type: B1200-3/663651D VP
A 204195 02 F 811294 (PS deze F is geen schrijfleter F, maar het teken van een soort moersleutel)

Ik heb vandaag gebeld met de technische dienst van ALKO tel: 074-2559955, alwaar een geïrriteerde medewerker mij vertelde dat ze deze info alleen maar aan werkplaatsen verstrekken. Na enig doorvragen vertelde hij uit de losse hand dat het aanhaalmoment 350 NM is. Toen ik hem vertelde dat de as 1200 kg kan dragen volgens het typeplaatje, ging hij het opzoeken in een boek. Hierna vertelde hij me dat het aanhaalmoment 300 NM was en dit heeft hij nogmaals bevestigd.

Is dit inderdaad de juiste aanhaalmoment voor deze as?
Graag een reactie terug!

Gradje 1952

Willie

Re: Aanhaalmoment moer remtrommel

Bericht door Willie » do 22 apr 2010 22:44

De bij U gemonteerde moer heeft een aantrekmoment van 280 a 290 Nm. Dit is de officiele Alko-norm. De moer heeft een sleutelwijdte van 32 mm. en er staat de laatste 2 a 3 jaar Alko in de moer gegoten.

G.

Gradje1952

Re: Aanhaalmoment moer remtrommel

Bericht door Gradje1952 » vr 23 apr 2010 17:22

Bedankt Willie voor de info. Ik heb vandaag een momentsleutel besteld, dus zodra die binnen is kan ik aan de slag! :lol:

Groetjes, Gradje 1952

Gradje1952

Re: Aanhaalmoment moer remtrommel

Bericht door Gradje1952 » vr 14 mei 2010 22:07

Hoi,

Ik heb onlangs een momentsleutel gekocht van Tengtools met een bereik van 70-350NM (prijs € 122 incl BTW). Vandaag de flensmoeren verwijderd, de remtrommels verwijderd, alles zag er nog piekfijn uit (caravan is ook pas 5 jaar oud). Het stof (erg veel aanwezig van de remschoenen) verwijderd met perslucht. Hierna de remtrommel weer teruggeplaatst. Vervolgens heb ik dezelfde flensmoer (deze is pas voor de eerste keer losgeweest) weer gebruikt en met de momentsleutel aangetrokken op 290NM. Ik had van tevoren de stand van de flensmoer ten opzichte van de as gemarkeerd en wie schetst mijn verbazing? De stand is na terugplaatsing en aantrekken met 290 NM exact hetzelfde. Ik denk, sterker nog, ik weet zeker dat Willie dus wel gelijk heeft met de aanhaalmomenten voor deze as met 290NM. Deze gegevens had de ALKO fabrikant mij overigens ook doorgegeven! De stofkap er weer op en het wiel weer gemonteerd. De bouten, aluminium velgen met 120 NM aangedraaid. Nu moet ik de remmen nog stellen.
Ik heb gezien dat de remmen te stellen zijn met een wieltje dat vanaf de buitenkant bereikbaar is. Heeft iemand (Willie misschien) hier goede tips voor?

Groeten, Gradje1952

Willie

Re: Aanhaalmoment moer remtrommel

Bericht door Willie » ma 17 mei 2010 22:02

Aanhaalmoment voor lichtmetaal ligt gewoonlijk voor caravans op 130 Nm.
Misschien is het verstandig om het remmen stellen over te laten aan een onderhoudsbedrijf of caravandealer. Ik weet uit ervaring dat het remmen stellen door anderen dan caravanmonteurs gewoonlijk uitdraait op te strak afgestelde remmen.

G.

Gradje1952

Re: Aanhaalmoment moer remtrommel

Bericht door Gradje1952 » di 18 mei 2010 15:15

Willie,

Dit verbaast me een beetje. Vroeger moesten remmen van een auto (met remschoenen/ trommel) altijd handmatig worden afgesteld, middels die nokken. Ik heb dat toen ook altijd gedaan en nooit last gehad van te strak afgestelde remmen. Wat is het verschil met het stellen van de remschoenen van een caravan?
De 120 NM waarmee ik de wielbouten heb aangetrokken komt uit het handboek dat ik bij mijn Eriba Touring heb gekregen toen ik hem nieuw kocht!

Gradje 1952

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”