Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
wolf
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 11 nov 2011 22:35
Locatie: bij Father Damien

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door wolf » ma 20 aug 2018 12:00

Dat is hier toch altijd hetzelfde: heel veel commentaren die niets met de eigenlijke vraag van de TS te maken hebben.

Bij mijn caravan(neke) is de drukkracht waarmee je de oplooprem kan indrukken bepalend om te weten of de oplooprem-demper moet vervangen worden.
Dit staat bij mij in de specificaties vermeld.
Hoe dik de remvoeringen minimaal moeten zijn, moet je ook te weten komen via de specificaties van de constructeur van het onderstel(niet de caravan).
Rapido Golf 380 1993 met deur links;
Eberspacher verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door eurotrotter » ma 20 aug 2018 14:32

Unplugged schreef:
zo 19 aug 2018 17:05


Snap ik. Toen ik de flensmoer op de rekening zag staan, concludeerde ik daaruit af dat een van de trommels eraf geweest is, waaruit ik vervolgens afleidde dat de zo de staat van de remvoering gecontroleerd wordt.
Als je zeker wilt zijn kun je beter de oude flensmoeren erbij vragen,dan weet je zeker dat je naven eraf geweest zijn,een rekening alleen zegt niks.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Micky » ma 20 aug 2018 17:02

RE.gif

dan nog kunnen ze je er 1 van een ander geven, ik heb zoiets gehad met het zogenaamd vervangen van de gasleidingen in mijn dissel, die stonden op de factuur van de dealer, terwijl ik zelf nieuwe had gemonteerd een half jaar eerder met het aanleggen van de buitengas aansluiting, ik had de slang bij dezelfde (mijn vaste) dealer gekocht.
het ging niet om het geld, maar om het principe, ik gaf dus aan dat dit onmogelijk was omdat mijn slang nieuw was en dus niet vervangen diende te worden, dit werd tegen gesproken.
dus ik vroeg, laat mij mijn oude slang maar zien dan, die ligt bij jullie in de bak en er moeten dus 2 gelijke stukken in liggen, 1 lange (naar de andere kant van de dissel) en 1 korte (naar de leiding van de koelkast).
na flink graaien in de bak kwamen mijn slangen dus niet naar boven, men bleef ontkennen, maar ze hebben het wel van de rekening gehaald, dat was mijn laatste keer bij een dealer waar wij als familie al sinds de jaren 80 kwamen en waar mijn ouders sinds midden 80 en tot 2000 zo'n 10 nieuwe Adria's gekocht hebben voor hun caravan verhuurbedrijf.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door eurotrotter » ma 20 aug 2018 18:07

RE.gif

Inderdaad, vertrouwen is goed,maar controle is beter. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Unplugged » ma 20 aug 2018 18:14

eurotrotter schreef:
ma 20 aug 2018 14:32
Unplugged schreef:
zo 19 aug 2018 17:05


Snap ik. Toen ik de flensmoer op de rekening zag staan, concludeerde ik daaruit af dat een van de trommels eraf geweest is, waaruit ik vervolgens afleidde dat de zo de staat van de remvoering gecontroleerd wordt.
Als je zeker wilt zijn kun je beter de oude flensmoeren erbij vragen,dan weet je zeker dat je naven eraf geweest zijn,een rekening alleen zegt niks.
De opmerking dat het op de rekening stond, was een marginale. Als het niet op de rekening had gestaan, had ik het niet geweten. En nu het er wel op staat, heb ik geen enkele reden om te twijfelen. Er lag een flensmoer in de deuropening. Samen met het verwarmingselement van de koelkast wat vervangen moest worden.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Unplugged » ma 20 aug 2018 18:15

Micky schreef:
ma 20 aug 2018 17:02
RE.gif

dan nog kunnen ze je er 1 van een ander geven, ik heb zoiets gehad met het zogenaamd vervangen van de gasleidingen in mijn dissel, die stonden op de factuur van de dealer, terwijl ik zelf nieuwe had gemonteerd een half jaar eerder met het aanleggen van de buitengas aansluiting, ik had de slang bij dezelfde (mijn vaste) dealer gekocht.
het ging niet om het geld, maar om het principe, ik gaf dus aan dat dit onmogelijk was omdat mijn slang nieuw was en dus niet vervangen diende te worden, dit werd tegen gesproken.
dus ik vroeg, laat mij mijn oude slang maar zien dan, die ligt bij jullie in de bak en er moeten dus 2 gelijke stukken in liggen, 1 lange (naar de andere kant van de dissel) en 1 korte (naar de leiding van de koelkast).
na flink graaien in de bak kwamen mijn slangen dus niet naar boven, men bleef ontkennen, maar ze hebben het wel van de rekening gehaald, dat was mijn laatste keer bij een dealer waar wij als familie al sinds de jaren 80 kwamen en waar mijn ouders sinds midden 80 en tot 2000 zo'n 10 nieuwe Adria's gekocht hebben voor hun caravan verhuurbedrijf.
Jammer is dat. Wat schiet je als bedrijf hiermee op. Een vaste klant weg. Dat lijkt me niet best.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door p_vingerhoets » ma 20 aug 2018 21:04

Schuifstuk kun je controleren door de koppeling omhoog en opzij te bewegen hier mag enige speling op zitten
Daarnaa de handrem erop trekken en het schuifstuk met de hand indrukken afhankelijk van het gewicht van de caravan moet dit met enige kracht mogelijk zijn, hetmag niet heel gemakkelijk gaan (hoe zwaarder de caravan, hoe sterker de demper moet zijn) en de benodigde kracht om deze in te trukken. Na loslaten moet het schuifstuk geleidelijk weer uitschuiven
Elke 2 jaar wat vet in de nippels spuiten en je voorkomt ellende.

De schokbrekers blijft een open punt voor de werking zou je ze er eigenlijk even af moeten halen en controlerennof je ze kunt bedienen met de hand deze moeten in te drukken en uitte trekken zijn met een hoeveelheid tegenwerking, gaat het heel gemakkelijk of lekken ze dan zijn ze kapot.

Ik denk niet dat er tegenswoordig nog veel bedrijven zijn die een testbank hebben voor schokbrekers zeker niet voor caravans
Daarbij is het goed mogelijk dat schokbrekers slecht bevonden worden door elke testbank
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

arievdberg
Berichten: 11
Lid geworden op: do 27 apr 2017 09:29

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door arievdberg » wo 22 aug 2018 16:54

Dank voor de reacties , zal in het voorjaar bij de beurt jullie adviezen voor de oplooprem tekenpasser. Zal ook wel even een schokbreker losmaken en dan testen .

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Chris » wo 22 aug 2018 20:01

@ Micky..

Zo ken ik er eentje die 4 bougies moest betalen bij een servicebeurt voor een 3 cylinder auto...
Of topic, dat zeker, maar erg duidelijk dat je toch je ogen open moet houden.

On-topic...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door eurotrotter » wo 22 aug 2018 20:32

Chris schreef:
wo 22 aug 2018 20:01
@ Micky..

Zo ken ik er eentje die 4 bougies moest betalen bij een servicebeurt voor een 3 cylinder auto...
Of topic, dat zeker, maar erg duidelijk dat je toch je ogen open moet houden.

On-topic...
Bij mij in de buurt zat een heel groot transport bedrijf met een eigen garage,waar door meerdere monteurs onderhoud werd gepleegd.
Één monteur was zo supersnel,niemand gaf een vrachtwagen zo snel een beurt zoals hij( olie verversen,olie en brandstoffilters,luchtfilter en accu,s controleren,)
OP een dag begon de winter ,en een chauffeur belde dat zijn auto niet meer trok,de dealerservice erheen en bleek zijn brandstiffilter dicht gevroren te zijn,kon niet zei men,was pas de week ervoor vernieuwd.
Wat bleek,onze "snelle "monteur haalde nieuwe filters uit het magazijn,doopte deze in de bak met afvalolie,zodat ze er "gebruikt "uitzagen en deponeerde ze gelijk in de vuilniscontainer.
Die kon gelijk zijn gouden medaille inleveren. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door eurotrotter » wo 22 aug 2018 20:35

arievdberg schreef:
wo 22 aug 2018 16:54
. Zal ook wel even een schokbreker losmaken en dan testen .
Je kunt ze er beter allebei afhalen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Ab » wo 22 aug 2018 23:01

Spaar je de moeite om ze eraf te halen.
Testen is bijna niet mogelijk met de hand.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoe bepaal je slijtage van schokbrekers en oplooprem ?

Bericht door Micky » do 23 aug 2018 01:32

eurotrotter schreef:
wo 22 aug 2018 20:32
Chris schreef:
wo 22 aug 2018 20:01
@ Micky..

Zo ken ik er eentje die 4 bougies moest betalen bij een servicebeurt voor een 3 cylinder auto...
Of topic, dat zeker, maar erg duidelijk dat je toch je ogen open moet houden.

On-topic...
Bij mij in de buurt zat een heel groot transport bedrijf met een eigen garage,waar door meerdere monteurs onderhoud werd gepleegd.
Één monteur was zo supersnel,niemand gaf een vrachtwagen zo snel een beurt zoals hij( olie verversen,olie en brandstoffilters,luchtfilter en accu,s controleren,)
OP een dag begon de winter ,en een chauffeur belde dat zijn auto niet meer trok,de dealerservice erheen en bleek zijn brandstiffilter dicht gevroren te zijn,kon niet zei men,was pas de week ervoor vernieuwd.
Wat bleek,onze "snelle "monteur haalde nieuwe filters uit het magazijn,doopte deze in de bak met afvalolie,zodat ze er "gebruikt "uitzagen en deponeerde ze gelijk in de vuilniscontainer.
Die kon gelijk zijn gouden medaille inleveren. mrgreen.gif mrgreen.gif
Ach, een oliefilter vervangen (ook bij een vrachtwagen) is letterlijk minder dan 60 seconden werk, dus dit lijkt me een broodje aap die ze jou voor gehouden hebben awhoea.gif awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”