afstellen remmen

Plaats reactie
Conradus

afstellen remmen

Bericht door Conradus » zo 24 mei 2009 22:19

Hallo,

Ik wil de remmen van mijn Kip ECu 38 van 1994 nastellen.
Heeft iemand hiervoor een handleiding?
Heb veel ervaring met werkzaamheden aan remmen van een auto maar niet aan een caravan.
Het afstellen met de hand van de remmen van een caravan lijkt me niet zo moeilijk.
Kan iemand me dit uitleggen?

*Peter*

Re: afstellen remmen

Bericht door *Peter* » ma 25 mei 2009 11:36

Wie gewend is aan het stellen van tromelremmen, moet dit klusje inderdaad zelf kunnen klaren, ook al is het wat lastiger met dat achteruitrijmechaniek.
Toch zou ik het niet slim vinden om hier open en bloot een handleiding hiervoor neer te zetten op een forum, waar nou eenmaal ook mensen meelezen die gezegend zijn met een zelfoverschatting op veiligheidsgebied.

@dri

Re: afstellen remmen

Bericht door @dri » ma 25 mei 2009 12:54

Brengt de dealer waardering natuurlijk wel in één klap een stuk omhoog. exclaim.gif :wink:

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: afstellen remmen

Bericht door Knaus440 » di 26 mei 2009 10:09

Ik heb best veel ervaring in het afstellen en zelfs complete remrevisies van trommelremmen (2 old-timer campers). Toch is onze camper voor de achteruitrijautomaat naar de garage. Ik heb op zich ook enige kanttekeningen bij het zomaar schema's en werkinstructies zetten op de site.
Remmerij is gewoon een gevoelig punt. Bij de old-timer clubs regelmatig meegemaakt dat mensen zelf gingen sleutelen, en geen technische kennis of
know-how hadden. Dat is oa met de remmerij erg link.
Onze 1e old-timer(Saviem SG2 1972) kochten we met de opmerking van de eigenaar dat na een middag rijden de remolie bijgevuld moest worden, maar hij had niks kunnen vinden bij controle en merkte niks bij het rijden. Een old-timer zou zowiezo anders remmen. Bij kontrole bleken beide achterremvoeringen "verzopen" van de remolie, en op de remmentstbank nog 2 en 4 % te remmen. Zoiet moet je gewoon niet willen en voorkomen.
Gelukkig staan hier veel waarschuiwingen te lezen over remmen stellen/vervangen.
Natuurlijk baal ik best wel wat en voel me in mijn eer aangetast omdat het bij ons geen ingrijpende verbouwing was. De terugrijautomaat was iets met de veertjes, maar vooral schoonmaken remmen en soepel laten draaien alle draai- en scharnier punten. Kijk op zich had ik dat zelf moeten kunnen. Maar geen ervaring met de terugrijautomaat. En wat is dan een 70 - 100 euro voor veiligheid en zekerheid?
Op caravantrekker/caravanhandboek ook gelezen dat een automonteur bijna altijd de remmen van een caravan verkeerd afsteld!! Met dat in mijn achterhoofd dus naar de caravangarage gegaan.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Conradus

Re: afstellen remmen

Bericht door Conradus » di 26 mei 2009 10:43

Ik heb de klus reeds af en het stelde eigenlijk heel weing voor.
Omdat ik ook de lagers niet meer vertrouwde heb ik die ook vervangen. Die heb ik er wel een even door een caravandealer in laten persen. Moer eraf, trommel eraf, oude remvoeringen eraf nieuwe erop, oude lagers eruit nieuwe erin, trommel terug, moer aandraaien met 280Nm en remmen stellen. Omdat ik slechte ervaring heb met het "vakmansschap' van een caravanmonteur die dacht alles met de luchttol af te kunnen doe ik het maar liever zelf. Dat leverde destijds een bijna afgedraaide wielbout en een behoorlijk beschadigd tapgat in de trommel op. Ik stond er zelfs bij en keek er naar en meneer deed als of er niet veel aan de hand was en bleef het maar proberen. Nee, vertrouwen heb ik daar niet echt in. Ik ben al wat ouder en heb in m'n leven al heel wat gestuntel gezien en dan wil ik het nog niet over bandenbedrijven hebben. Die vinden het ook heel normaal om een wielbout twee keer zo vast te draaien dan noodzakelijk waarbij je onderhand een meter extra pijp nodig hebt om ze weer te lossen.

*Peter*

Re: afstellen remmen

Bericht door *Peter* » di 26 mei 2009 16:51

Ik kan me dat gevoel helemaal voorstellen...

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: afstellen remmen

Bericht door Knaus440 » wo 27 mei 2009 12:05

Ik kan me dat gevoel ook helemaal voorstellen, heb gelukkig even een blik "in de keuken" mogen werpen bij dit caravanbedrijf. Klinkt flauw, maar is absoluut niet zo bedoelt: ik kan echt genieten als ik een vakman/vrouw aan het werk zie. Nu dus bij de caravan, maar bv ook van de timmerlieden die onze nieuwe keuken plaatsten. Voor een kleine vervanging kwam een ander bedrijf, wat een onbehouwen eikels zeg. Meteen geregeld dat ik dat bedrijf niet weer in ons huis wilde hebben! Daarna zijn de timmerleiden nogmaals langs geweest om een lade te herstellen van de aanval door de ........ .
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Conradus

Re: afstellen remmen

Bericht door Conradus » vr 29 mei 2009 20:07

Ja d'r gaat wat mis bij de "vakmensen".
Als ik kijk wat er bij m'n dochter bij een verbouwing van een huis niet allemaal mis liep.
Ze vergeten zomaar het lood boven het kozijn, ze schuren zomaar over spiksplinternieuwe ruiten, bedroevende kwaliteit stucwerk, gebruiken de verkeerde gipsplaten, zagen gasleidingen te kort af die in de afdelvloer moeten en solderen er gewoon weer een stuk aan,slecht schilderwerk en noem maar op. En dat dan allemaal voor 50euro/uur. Werkelijk bedroevend. En haal het niet in je hoofd om ze daarop aan te spreken.

atmosphere

Re: afstellen remmen

Bericht door atmosphere » ma 1 jun 2009 11:06

Ik heb best veel ervaring in het afstellen en zelfs complete remrevisies van trommelremmen (2 old-timer campers). Toch is onze camper voor de achteruitrijautomaat naar de garage. Ik heb op zich ook enige kanttekeningen bij het zomaar schema's en werkinstructies zetten op de site.
Inderdaad , je kunt niet altijd volgens een vast schema /werkinstructie te werk gaan .

Het lijkt mij hoe dan ook aan te bevelen je remsysteem uit te laten testen op een rembank om meer zekerheid te hebben. Dan kun je ook zien hoe de remmen zich gedragen wanneer wanneer ze echt warm zijn , als het goed is remmen ze dan beter ( bij 450 graden optimaal)

Wanneer je niet in de drukke tijden bij de dealer komt kun je je remmen op de rollen laten zetten en er zelf bij zijn met een beetje mazzel. Dat moet kunnen het gaat tenslotte om jouw caravan en jouw veiligheid.
Laatst gewijzigd door atmosphere op di 2 jun 2009 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

PKing

Re: afstellen remmen

Bericht door PKing » di 2 jun 2009 21:22

Conradus schreef:Ik heb de klus reeds af en het stelde eigenlijk heel weing voor.
Omdat ik ook de lagers niet meer vertrouwde heb ik die ook vervangen. Die heb ik er wel een even door een caravandealer in laten persen. Moer eraf, trommel eraf, oude remvoeringen eraf nieuwe erop, oude lagers eruit nieuwe erin, trommel terug, moer aandraaien met 280Nm en remmen stellen. Omdat ik slechte ervaring heb met het "vakmansschap' van een caravanmonteur die dacht alles met de luchttol af te kunnen doe ik het maar liever zelf. Dat leverde destijds een bijna afgedraaide wielbout en een behoorlijk beschadigd tapgat in de trommel op. Ik stond er zelfs bij en keek er naar en meneer deed als of er niet veel aan de hand was en bleef het maar proberen. Nee, vertrouwen heb ik daar niet echt in. Ik ben al wat ouder en heb in m'n leven al heel wat gestuntel gezien en dan wil ik het nog niet over bandenbedrijven hebben. Die vinden het ook heel normaal om een wielbout twee keer zo vast te draaien dan noodzakelijk waarbij je onderhand een meter extra pijp nodig hebt om ze weer te lossen.

Trommels niet uitgedraaid?
Geen overmaat remvoering nodig gehad?
Nadeel van niet uitdraaien van de trommel is dat de remvoering eerst alleen op de "hoge" ribbels remt en daar al gelijk wat harder wordt.
Maar ik ben daar nogal ouderwets in oeps2.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”