zelf ander dakluik monteren

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
frans

zelf ander dakluik monteren

Bericht door frans » ma 9 aug 2004 16:37

Het dakluik van mijn caravan is kapot en waarschijnlijk moet er een andere in omdat er geen losse onderdelen voor zijn (1990)
Zijn er hier mensen die wel eens zelf een dakluik hebben gemonteerd en zo ja was dit dan een makkelijke of moeilijke klus?

Gebruikersavatar
Forumteam
Forumteam
Berichten: 876
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 19:22

Montage dakluik

Bericht door Forumteam » di 10 aug 2004 16:59

Frans, de net verschenen pagina "montage van een dakluik" komt dan voor jou als geroepen.

Over enkele dagen verschijnt ook een nieuwe pagina met hierin de montage Omnivent dakluik in de kluscaravan.

frans

dakluik

Bericht door frans » wo 11 aug 2004 18:01

Bedankt,het is een interessant artikel.

Dit gaat natuurlijk niet over een ander dakluik monteren dus er komt geen decoupeerzaag aan te pas.

Daar ben ik nou zo benieuwd naar,is het moeilijk om een compleet ander dakluik te monteren.

Gebruikersavatar
Forumteam
Forumteam
Berichten: 876
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 19:22

Kluscaravan: Omnivent dakluik

Bericht door Forumteam » do 12 aug 2004 17:18

Frans,

dan moet je nog even geduld hebben tot volgende week, want dan komt de pagina online waarin we een Omnivent dakluik hebben ingebouwd. In een nieuw gat, dus met decoupeerzaag!

frans

dakluik

Bericht door frans » vr 13 aug 2004 08:16

Prima ,ik wacht het in spanning af.

Vroem

Re: dakluik

Bericht door Vroem » zo 12 sep 2004 21:09

frans schreef:Bedankt,het is een interessant artikel.

Dit gaat natuurlijk niet over een ander dakluik monteren dus er komt geen decoupeerzaag aan te pas.

Daar ben ik nou zo benieuwd naar,is het moeilijk om een compleet ander dakluik te monteren.
Niet al te vroeg maar....een dakluik de & monteren is echt niet zo moelijk!
Heb het zelf ook vorig jaar gedaan, schroeven eruit onder en bovendeel eraf kit verwijderen en bij de nieuwe kit aanbrengen en weer samenvoegen schroeven erin en klaar is heu.......Klara

Amber
Berichten: 818
Lid geworden op: di 28 aug 2007 14:23
Locatie: Regio Emmen

Bericht door Amber » do 6 sep 2007 14:45

:oops: Een vraagje van een leek, kan je ook een veel groter dakluik erin plaatsen??
Of twee kleine vervangen door twee grote??
Groetjes Ada
Vakantie, ik kan er geen genoeg van krijgen.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » do 6 sep 2007 16:29

Jazeker, dat kan.

Alleen wèl goed voorbereiden: goed weten wáár je de zaag in zet. Er lopen wel eens leidingen door het caravandak heen, en het zou zonde zijn als je deze doorzaagt.... Ook moet je weten waar (eventuele) verstevigingsribben lopen als je de zaag ter hand neemt.
Van te voren goed navragen bij de dealer dus.

Als je e.e.a. weet is het eigenlijke werk niet zo héél moeilijk meer.
Het komt voor het grootste gedeelte aan op de combinatie van "durf" en "goed materiaal".

Succes!
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 6 sep 2007 17:42

Dat betekent, dat je je caravan helemaal stroomloos moet maken, voor je een gat gaat vergroten. Eventueel doorgezaagde leidingen kunnen dan eenvoudig en zonder schade worden omgeleid. Het is wel handig, als je een nieuw raamwerk tussen het dak en het plafond frommelt, daarmee behoud je tenminste nog enige stijfheid...

Overigens is het vervangen van een dakluik van dezelfde maat, maar een ander merk, heel eenvoudig. Houd wel in de gaten, dat niet iedere kit zomaar goed is! Als je die bij een automaterialenzaak zou gaan kopen, kun je die het beste aanduiden met "die kit, die van die hele lange draden tussen je vingers blijft geven" ;-)

Gewone butylkit is namelijk binnen een paar jaar ingedroogd....

RVE5800

Bericht door RVE5800 » do 6 sep 2007 21:00

bedoel je hiermee niet butyleen kit, die droogt uit, butyl kit blijft zacht en kleverig.

gr,
Rob

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 6 sep 2007 21:21

Wat staat er in mijn bericht?
Butylkit?
Dan is dat, wat ik bedoel.

Doodgewone standaardbutylkit droogt uit.
Er komen ook barsten in, waardoor je lekkage kan krijgen.
Ik heb dat bij een paar (af fabriek) dakluiken en ramen ervaren.
In die gevallen hielden de fabrikanten vol, butylkit te hebben gebruikt.

Ik heb geen reden, aan hun woord te twijfelen.

Die dradentrekkende carosseriekit schijnt óók butylkit te zijn.
Als het dat niet is, is het tóch goed bruikbaar, want na jaren is het nog steeds ellendig spul om van je bekleding af te krijgen... ;-)

Zelf heb ik op een paar plekken ooit butyleenkit gebruikt. Die kit is gek genoeg niet echt uitgedroogd na jaren, maar bij opnieuw plaatsen zonder nieuw te kitten, is het niet meer waterdicht.

RVE5800

Bericht door RVE5800 » vr 7 sep 2007 10:40

*Peter* schreef:Wat staat er in mijn bericht?
Butylkit?
Dan is dat, wat ik bedoel.
Sorry hoor, wijsneus

gr,
Rob

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 7 sep 2007 12:10

rve5800 schreef:
*Peter* schreef:Wat staat er in mijn bericht?
Butylkit?
Dan is dat, wat ik bedoel.
Sorry hoor, wijsneus

gr,
Rob
Graag gedaan!
Ik zie jou toch ook voor vol aan... ;-)

KeesCV

Bericht door KeesCV » za 8 sep 2007 17:46

een dakluik monteren is niet moeilijk pas nog een omnivent 40x40 vervangen bij mijn schoonouders en zelf 2 dakramen vervangen bij mijn caravan.

weet niet waar je vandaan komt maar wil je wel even helpen erbij.

Pascal

Bericht door Pascal » za 8 sep 2007 23:24

een dakluik vervangen in de zelfde maat is idd niet moeilijk, let wel, er kunnen wat problemen zijn om de bovenzijde eraf te krijgen ivm de kit , maar dat is op te lossen door de kit warm te maken met bijvoorbeeld een elektrische verfbrander, daarna goed kit vrij maken en een goede elastische kit weer gebruiken ( bijv. terrostat , verkrijgbaar bij bijna elke caravan dealer met een werkplaats ) op een 40x40 luik gaat ongeveer een tube kit en daarna goed aantrekken, zie je de kit onder het luik uitkomen aan bovenzijde , weet je zeker dat het genoeg was. binnen kant er weer opschroeven en het luik zit ... overtollig kit lekker laten zitten , wie kijkt nu op zijn dak :D , als er nog vragen zijn..... stel maar...........

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 9 sep 2007 00:35

overtollig kit lekker laten zitten , wie kijkt nu op zijn dak
Jij hoeft bij mij geen kitwerk uit te voeren! Juist door het afstrijken weet je namelijk zeker, dat de zaak waterdicht is, omdat je door dat afstrijken eventuele gaatjes dichtperst...

Pascal

Bericht door Pascal » zo 9 sep 2007 16:13

bedankt voor je positief antwoord peter, maar probeer jij terrostat maar eens netjes weg te strijken :wink:

*Peter*

Bericht door *Peter* » zo 9 sep 2007 17:38

pascal schreef:bedankt voor je positief antwoord peter, maar probeer jij terrostat maar eens netjes weg te strijken :wink:
Ik weet, dat je heel snel moet zijn... ;-) 't Is trouwens wel goeie kit ;-)
Was dat trouwens niet schoon te maken met terpentine? Dan kun je het daar ook mee afwerken.
Dat doe ik ook vaak met Polymax, dat ziet er dan uit als een zonnetje! Je moet alleen niet voor het laatste stukje nog even aan je vinger likken... :lol: :lol: :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”