zelf ander dakluik monteren
zelf ander dakluik monteren
Het dakluik van mijn caravan is kapot en waarschijnlijk moet er een andere in omdat er geen losse onderdelen voor zijn (1990)
Zijn er hier mensen die wel eens zelf een dakluik hebben gemonteerd en zo ja was dit dan een makkelijke of moeilijke klus?
Zijn er hier mensen die wel eens zelf een dakluik hebben gemonteerd en zo ja was dit dan een makkelijke of moeilijke klus?
Montage dakluik
Frans, de net verschenen pagina "montage van een dakluik" komt dan voor jou als geroepen.
Over enkele dagen verschijnt ook een nieuwe pagina met hierin de montage Omnivent dakluik in de kluscaravan.
Over enkele dagen verschijnt ook een nieuwe pagina met hierin de montage Omnivent dakluik in de kluscaravan.
Kluscaravan: Omnivent dakluik
Frans,
dan moet je nog even geduld hebben tot volgende week, want dan komt de pagina online waarin we een Omnivent dakluik hebben ingebouwd. In een nieuw gat, dus met decoupeerzaag!
dan moet je nog even geduld hebben tot volgende week, want dan komt de pagina online waarin we een Omnivent dakluik hebben ingebouwd. In een nieuw gat, dus met decoupeerzaag!
Re: dakluik
Niet al te vroeg maar....een dakluik de & monteren is echt niet zo moelijk!frans schreef:Bedankt,het is een interessant artikel.
Dit gaat natuurlijk niet over een ander dakluik monteren dus er komt geen decoupeerzaag aan te pas.
Daar ben ik nou zo benieuwd naar,is het moeilijk om een compleet ander dakluik te monteren.
Heb het zelf ook vorig jaar gedaan, schroeven eruit onder en bovendeel eraf kit verwijderen en bij de nieuwe kit aanbrengen en weer samenvoegen schroeven erin en klaar is heu.......Klara
Jazeker, dat kan.
Alleen wèl goed voorbereiden: goed weten wáár je de zaag in zet. Er lopen wel eens leidingen door het caravandak heen, en het zou zonde zijn als je deze doorzaagt.... Ook moet je weten waar (eventuele) verstevigingsribben lopen als je de zaag ter hand neemt.
Van te voren goed navragen bij de dealer dus.
Als je e.e.a. weet is het eigenlijke werk niet zo héél moeilijk meer.
Het komt voor het grootste gedeelte aan op de combinatie van "durf" en "goed materiaal".
Succes!
JanW
Alleen wèl goed voorbereiden: goed weten wáár je de zaag in zet. Er lopen wel eens leidingen door het caravandak heen, en het zou zonde zijn als je deze doorzaagt.... Ook moet je weten waar (eventuele) verstevigingsribben lopen als je de zaag ter hand neemt.
Van te voren goed navragen bij de dealer dus.
Als je e.e.a. weet is het eigenlijke werk niet zo héél moeilijk meer.
Het komt voor het grootste gedeelte aan op de combinatie van "durf" en "goed materiaal".
Succes!
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Dat betekent, dat je je caravan helemaal stroomloos moet maken, voor je een gat gaat vergroten. Eventueel doorgezaagde leidingen kunnen dan eenvoudig en zonder schade worden omgeleid. Het is wel handig, als je een nieuw raamwerk tussen het dak en het plafond frommelt, daarmee behoud je tenminste nog enige stijfheid...
Overigens is het vervangen van een dakluik van dezelfde maat, maar een ander merk, heel eenvoudig. Houd wel in de gaten, dat niet iedere kit zomaar goed is! Als je die bij een automaterialenzaak zou gaan kopen, kun je die het beste aanduiden met "die kit, die van die hele lange draden tussen je vingers blijft geven" ;-)
Gewone butylkit is namelijk binnen een paar jaar ingedroogd....
Overigens is het vervangen van een dakluik van dezelfde maat, maar een ander merk, heel eenvoudig. Houd wel in de gaten, dat niet iedere kit zomaar goed is! Als je die bij een automaterialenzaak zou gaan kopen, kun je die het beste aanduiden met "die kit, die van die hele lange draden tussen je vingers blijft geven" ;-)
Gewone butylkit is namelijk binnen een paar jaar ingedroogd....
Wat staat er in mijn bericht?
Butylkit?
Dan is dat, wat ik bedoel.
Doodgewone standaardbutylkit droogt uit.
Er komen ook barsten in, waardoor je lekkage kan krijgen.
Ik heb dat bij een paar (af fabriek) dakluiken en ramen ervaren.
In die gevallen hielden de fabrikanten vol, butylkit te hebben gebruikt.
Ik heb geen reden, aan hun woord te twijfelen.
Die dradentrekkende carosseriekit schijnt óók butylkit te zijn.
Als het dat niet is, is het tóch goed bruikbaar, want na jaren is het nog steeds ellendig spul om van je bekleding af te krijgen... ;-)
Zelf heb ik op een paar plekken ooit butyleenkit gebruikt. Die kit is gek genoeg niet echt uitgedroogd na jaren, maar bij opnieuw plaatsen zonder nieuw te kitten, is het niet meer waterdicht.
Butylkit?
Dan is dat, wat ik bedoel.
Doodgewone standaardbutylkit droogt uit.
Er komen ook barsten in, waardoor je lekkage kan krijgen.
Ik heb dat bij een paar (af fabriek) dakluiken en ramen ervaren.
In die gevallen hielden de fabrikanten vol, butylkit te hebben gebruikt.
Ik heb geen reden, aan hun woord te twijfelen.
Die dradentrekkende carosseriekit schijnt óók butylkit te zijn.
Als het dat niet is, is het tóch goed bruikbaar, want na jaren is het nog steeds ellendig spul om van je bekleding af te krijgen... ;-)
Zelf heb ik op een paar plekken ooit butyleenkit gebruikt. Die kit is gek genoeg niet echt uitgedroogd na jaren, maar bij opnieuw plaatsen zonder nieuw te kitten, is het niet meer waterdicht.
een dakluik vervangen in de zelfde maat is idd niet moeilijk, let wel, er kunnen wat problemen zijn om de bovenzijde eraf te krijgen ivm de kit , maar dat is op te lossen door de kit warm te maken met bijvoorbeeld een elektrische verfbrander, daarna goed kit vrij maken en een goede elastische kit weer gebruiken ( bijv. terrostat , verkrijgbaar bij bijna elke caravan dealer met een werkplaats ) op een 40x40 luik gaat ongeveer een tube kit en daarna goed aantrekken, zie je de kit onder het luik uitkomen aan bovenzijde , weet je zeker dat het genoeg was. binnen kant er weer opschroeven en het luik zit ... overtollig kit lekker laten zitten , wie kijkt nu op zijn dak :D , als er nog vragen zijn..... stel maar...........
Ik weet, dat je heel snel moet zijn... ;-) 't Is trouwens wel goeie kit ;-)pascal schreef:bedankt voor je positief antwoord peter, maar probeer jij terrostat maar eens netjes weg te strijken
Was dat trouwens niet schoon te maken met terpentine? Dan kun je het daar ook mee afwerken.
Dat doe ik ook vaak met Polymax, dat ziet er dan uit als een zonnetje! Je moet alleen niet voor het laatste stukje nog even aan je vinger likken...