gasfles vullen met lpg

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
dekkerharderwijk

gasfles vullen met lpg

Bericht door dekkerharderwijk » za 17 okt 2009 08:10

hallo

misschien ben ik de zoveelste alwel die het vraagt maar op het forum kan ik het niet echt terugvinden
ik hoorde laatst dat je je propaanfles kan vullen met lpg doormiddel van een adaptor
is dit relatief veilig om te doen of is het levensgevaarlijk?
opzich ben ik niet bang uitgevallen dus dat vullen zal wel goed komen maar er zijn zoveel verschillende berichten over zowel positief als negatief

ik hoop dat er mensen zijn met ervaringen die reageren en mij verder kunnen helpen met adviezen om het wel of niet te doen

gr ronald

kea
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 21:25

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door kea » za 17 okt 2009 10:15

Hallo over her vullen met LPG weet ik niets. Wel weet ik dat je gewoon je flessen met propaan
kunt vullen bij gasvulstations.
http://www.camperpunt.nl/propaangas.htm




----------------------------------
kea
you can't have all haphop.gif
kea
----------------------------
you can't have it all zwaaien.gif

Blondi

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Blondi » za 17 okt 2009 10:37

Beste;Ik moet oppassen wat ik zeg want hier op het forum zitten allerhande leden die boos gaan reageren en die er heel negatief over zijn.{zo een beetje boos.gif}
Dat kan zeker maaaaaaar is niet wettelijk,u moet weten dat is mengeling van propaan met butaan, en 2liter lpg is 1kilo .en als u vult maar 80%, dat is tegen het uitzetten in de zomer,anders flesje boem en dat is .gif stom.gif
In de zomer gaat dat perfect maar als het echt koud wordt zijn dat niets anders dan problemen,omdat butaan bevriest.
En u moet er een vetfilter tussen plaatsen anders al uw branders na een tijdje heel vuil en slecht verbranding of stuk.
Als u niet meer dan 2 flessen verbruikt op jaar dan zou ik er niet aan beginnen,anders als u een veel verbruiker bent kan ik wel een adres geven waar u alles kan kopen zelf lpg flessen.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Fred N » za 17 okt 2009 11:00

Hi Ronald
Doe het al jaren vullen met LPG
De nippel heb je er na twee flessen uit kost op internet rond de € 20.00

Ik hanteer deze waarde blijf je ruim veilig "dan heb je nog wat speling naar boven"
8 liter LPG moet er in maximaal in de groene fles
16 liter LPG moet er in maximaal in de grijze flessen

LPG
LPG bestaat uit een mengsel van butaan en propaan.
De verhouding tussen dit mengsel kan verschillen (ook wel zomer en winter LPG genoemd)
de gemiddelde verhouding 60% propaan en 40% butaan

Verder kan je overal in Europa je flessen vullen hoe lang je ook weg blijft dat is super handig, geen geknoei met het idee dat je gas bijna op is aan het eind van de vakantie.
Wel de verloopnippels menemen.

dekkerharderwijk

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door dekkerharderwijk » za 17 okt 2009 14:29

Hoi fred

heb jij ook filters (zoals in de reactie voor jou) geplaatst of gewoon lpg erop en stoken maar?

gr ronald

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Fred N » za 17 okt 2009 14:36

heb jij ook filters (zoals in de reactie voor jou) geplaatst of gewoon lpg erop en stoken maar?
Niks er tussen van filters.
Gebruik het zowel in de zomer en winter voor de kachel en het kooktoestel als ik campeer en niet te vergeten de barbecue.

Blondi

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Blondi » za 17 okt 2009 15:56

beste fred;als er iets gebeurdt met die flessen met lpg in dan staat u wel voor alle schade in en de verzekering zegd dan tegen u stom.gif stom.gif stom.gif stom.gif

@dri

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door @dri » za 17 okt 2009 22:44

Dat geeft toch niks, als ze maar gewoon betalen. Hahaha. :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » za 17 okt 2009 23:24

Ze hebben mij kortgeleden ook gewoon uitbetaald... :D :D
Ik moet even opmerken, dat we allemaal LPG in onze flessen hebben, niemand uitgezonderd.

LPG = Liquid Propane Gas= Vloeibaar Propaan Gas.
Butaan hoort hier ook bij.
Autogas ook.

Voor recreatieve toepassing, wordt het bestanddeel butaan er uit gehaald, uit praktische overwegingen, butaan gaat niet over in gasvorm als het koud is.
Onderlinge prijsverschillen zijn een accijns kwestie.

Om op de vraag terug te komen, Het maakt qua veiligheid dus ook helemaal niks uit wat er in je fles zit. Autogas of propaan/butaan.
Het gevaar schuilt in onoordeelkundig vullen van de fles, er zit geen 80 % vlotter en klep in, dus teveel erin is niet denkbeeldig.
Als dit net als bij offciele vulstations gebeurt op gewicht, is er niks aan de hand.

Dat het verboden is in Nederland, heeft hier ook mee te maken, naast de accijnskwestie. Goedgekeurde flessen met overvulbeveiliging en overdrukventiel mag je ook niet vullen in Nederland.
Je mag je huis (of caravan) niet verwarmen met autogas.
Je kunt wel een grote tank (laten) vullen met bijna hetzelfde produkt, maar dan moet je een hogere prijs betalen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Fred N » zo 18 okt 2009 09:32

Prima uitgelegd Ab.
Ik wist het wel, maar de andere forum leden misschien niet.

Bedankt thumbup.gif

@dri

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door @dri » zo 18 okt 2009 10:11

Ab schreef:Als dit net als bij offciele vulstations gebeurt op gewicht, is er niks aan de hand.
Dat is bij het zelf vullen aan de pomp natuurlijk wel wat lastig.
Door met een weegschaal nauwkeurig bij de pomp op gewicht te vullen zal een pomp medewerker geneigd zijn geen gas te leveren omdat hij verantwoordelijk is voor de overtreding. Hij riskeert daarmee ontslag op staande voet.
Fred ML320 schreef:Ik hanteer deze waarde blijf je ruim veilig "dan heb je nog wat speling naar boven"
8 liter LPG moet er in maximaal in de groene fles
16 liter LPG moet er in maximaal in de grijze flessen.
Let hierbij dan wel op dat restanten butaan in de winter als gas de fles niet uit wil.
Zit er nog restant in dan voor het vullen de fles met geopende kraan op zijn kop houden zodat het vloeibare butaan eruit loopt. Pas wel op met het verdampen daarvan.
Dán pas heb je een echt lege fles.

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Peter1379 » zo 18 okt 2009 11:08

Moet ik wel ff opmerken dat de P niet staat voor Propaan maar dat LPG "Liquefied petroleum gas" betekend.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

JP
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 nov 2007 14:32
Locatie: 023 en omstreken

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door JP » zo 18 okt 2009 15:08

LPG mag je alleen gerbruiken voor de voortstuwing, je mag alleen dus de VASTE tank in je auto vullen, losse flessen mag je niet vullen.
Als tijdens een verkeersinspectie word gecontroleerd op accijnsen, kun je wel eens van een koude kermis thuis komen.
Het valt onder een economisch delict met een prijskaartje van €500 boete.
Nu zul je zeggen, ach dat valt wel mee, maar 2 jaar geleden een combinatie auto+caravan, bij Nieuwegein in een controle, kassa dus, stond dus ook accijnsencontrole.
Nu zijn wij als Hollanders over het algemeen zuinig, maar verkeede zuinigheid (hier dus ook veiligheid) kan je wel eens opbreken. scratch.gif

gr JP
Mazda CX5 2.0 TS+Leasepack (2013)
Adria 432 PX (max 1300 kg) (bj 2002) + Power Mover + Tempo Doeloe + Emuk.

Dutch Veteran
Afbeelding
We don't remember the Days only the Moments

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » zo 18 okt 2009 15:48

Dat klopt allemaal, maar dat was de vraag niet..
De vraag was: Is het veilig of is het levensgevaarlijk om een gasfles met LPG te vullen.

De accijns speelt geen rol in dit verhaal, (hoewel het iderdaad best wel gevaarlijk voor de inhoud van je portemonnee kan zijn) :lol:

Btw: Je hoeft niks te wegen bij de pomp.. Dat kan je thuis ook doen.
Als je dan ook nog weet hoeveel gas weegt per liter, kan je het aantal ontbrekende kilo's zonder gevaar voor overvulling bijvullen.

Dat het niet mag, is weer een heel ander verhaal.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door deusjevo » zo 18 okt 2009 16:35

Fred ML320 schreef:Hi Ronald
Doe het al jaren vullen met LPG
De nippel heb je er na twee flessen uit kost op internet rond de € 20.00
Uhh, linkje misschien question.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

gastjw

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door gastjw » zo 18 okt 2009 17:27

dekkerharderwijk schreef: ik hoorde laatst dat je je propaanfles kan vullen met lpg doormiddel van een adaptor
Ja, dat zou moeten kunnen.
Maar of het ook lukt om een pompbediende zover te krijgen dat ie zo gek is om z'n baan op het spel te zetten? weenie.gif

Want dat is natuurlijk wat je bedoelt: tanken bij een station langs de weg. Propaanflesje in de kofferbak en de lpg-slang erop.
En een winst maken! :roll: Vooral als je op zoek moet naar het volgende station. Kilometer na kilometer na kilometer... :idea:

Gebruikersavatar
Cheers
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 7 jun 2009 14:45
Locatie: Friesland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Cheers » zo 18 okt 2009 21:31

In mijn woonplaats staat een onbemand tankstation, waar ik ook 's avonds met m'n bankpasje kan tanken.
Dus m'n twee lege 7 kg gasflessen elk voorzien van 10 liter LPG en klaar is Kees!
Op de gasflessen staat 7 kg tarra (100%), 6 kg butaan (85%) of 5 kg propaan (71%).
Soortelijke massa propaan 0,51 kg/liter, butaan 0,58 kg/liter, LPG bestaat uit ca. 60:40 propaan/butaan en weegt 0,54 kg/liter.
Tank je dus 10 liter LPG (= 5,4 kg) in een lege gasfles, dan zit je altijd goed (77% vulling).
Ik weeg niks, maar laat het laatste restje gas er - met de fles op de kop - uitlopen.
Voor 10 euro twee volle gasflessen en weer een heel seizoen koken, koelen en verwarmen.
Bij de kampeerhal was ik altijd ruim 20 euro kwijt voor één tankinhoud!
O ja, 1 liter vloeibaar gas geeft ongeveer 500 liter gasvormig gas.
Dus een tank met 10 liter vloeibaar LPG geeft 5.000 liter = 5 kuub gas!

Tja, gevaarlijk ... Als je niet weet wat je doet, is het inderdaad gevaarlijk. Maar dan is oversteken ook gevaarlijk.
Gewoon een lege 5 kg gasfles nemen, verloopnippel er op schroeven, 10 liter LPG er in tanken en je doet precies hetzelfde wat de gasboer ook doet.
"Alles wat thuis blijft is meegenomen..."
Karmann Colorado Ti655 2.5TDI

pd0bao

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door pd0bao » zo 18 okt 2009 23:24

De berekeningen kunnen gevoeglijk achterwege blijven De Dienst voor het Stoomwezen vermeldt nog altijd de literinhoud van de flessen Veel makkelijiker ook ,die wijzigt nl. nooit. Op de 5,2 resp 6 kilofles staat 12 liter. Daar de inhoud in volumeprocenten wordt opgegeven mag men dus 80 procent van 12 liter is 9,6 liter vullen. Sorry, bij mag heb ik de aanhalingstekens "vergeten" Groets , Jaap.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » ma 19 okt 2009 00:02

Cheers schreef:.
Bij de kampeerhal was ik altijd ruim 20 euro kwijt voor één tankinhoud!
Da's erg duur.. Bij Obelink kost een vulling € 4.50
:wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

@dri

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door @dri » ma 19 okt 2009 00:20

Da’s erg goedkoop.
Nog goedkoper dan zelf vullen aan de pomp waarvan men gemakshalve stelt dat dat de helft scheelt.

Draagt Obelink de accijns niet af of zo? Kan haast niet kloppen joh.


deusjevo schreef:Uhh, linkje misschien question.gif
Heb je hier wat aan

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » ma 19 okt 2009 00:22

Kijk maar effe op de site.. Het is inderdaad erg goedkoop.
Maar deze prijs hanteren ze al heel lang.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

dekkerharderwijk

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door dekkerharderwijk » ma 19 okt 2009 07:46

bij obelink is een gasvulling inderdaad niet duur
een dagje obelink is natuurlijk harstike gezellig en leuk
maar een ritje harderwijk-winterswijk weegt denk ik niet op tegen de goedkope gasprijs en kan ik denk ik beter hier mijn flessen vullen en dan het liefst met lpg


gr

Blondi

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Blondi » ma 19 okt 2009 15:30

nog heel effe off.

Vandaag bij dealer geweest en uiteraard ook over lpg gehad,die vertelde; al de toestellen met 30mb en met lpg werken krijgen allemaal problemen met de branders..

En nu de beterweters weer . thumbup.gif blij.gif

@dri

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door @dri » ma 19 okt 2009 17:28

Het had zoveel waardevoller geweest als hij ook had uitgelegd waarom dat dan zo zou zijn.
Nu lijkt het meer een losse kreet om zijn eigen handel te beschermen.

Hij mag het beter weten maar dat mag-tie bewijzen ook.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gasfles vullen met lpg

Bericht door Ab » ma 19 okt 2009 21:06

Er zijn er meer dat dat roepen. Heeft hij ook verteld welke problemen ? Waarschijnlijk niet. :wink:

Hoofdzakelijk zijn het loze kreten, hoewel je in theorie iets vaker de brander moet schoonmaken. (inplaats van 1 x in de 10 jaar (of nooit,) 1 x in de 8 jaar of ook nooit.) Ik roep maar zo iets...
Er schijnt wel wat verschil in kwaliteit van het autogas te zijn.
Auto's verbranden LPG ook probleemloos. En die techniek is toch heel wat gevoeliger en ingewikkelder dan een simpele gasbrander.. :wink:
Er zit wel een filter tussen meestal.

Zou je ook tussen de gasleiding van de caravan kunnen zetten, die zijn ook in de handel.

Ik ken overigens iemand, die al ruim 10 jaar LPG gebruikt op een vaste standplaats, en ook nog nooit enig probleem heeft gehad. Ook geen filter.

Uit voorzorg maak ik overigens elk najaar de brander en mengbuis van kachel en koelkast wel schoon.
Ik heb er eens een soort geelachtig insectenweb uitgehaald.
Maar dat had niks met gas te maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”