gemaal inbouwen in caravan

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
de belastingadviseur

gemaal inbouwen in caravan

Bericht door de belastingadviseur » di 14 apr 2009 14:27

Hallo,

Ik ben nieuw op he forum hier en heb een vraag. Heeft iemand ervaring met het kopen van en het inbouwen van een gemaal op de plek van de cassette toilet. Ik ga namelijk onze caravan op een vaste plaats zetten en wij hebben daar een vaste afvoer.

Graag kom ik te weten waar ik het kan kopen en of er tekeningen of handleidingen zijn om dit te doen.

Ik hoor graag van jullie,

de belastingadviseur

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7804
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door Nimma » di 14 apr 2009 14:53

Gemaal :| vertel, wat is dat question.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

*Peter*

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door *Peter* » di 14 apr 2009 15:06

Dat is waarschijnlijk een wc-pot, die is aangesloten op een strontvermaler, zodat men kan volstaan met een afvoerslang of -buis van 40 of 50 mm. In woningen wordt dit toegepast om bijvoorbeeld een tweede toilet te plaatsten op een plek waar geen afvoer van 110 mm aanwezig is en ook niet kan worden aangelegd, maar waar bijvoorbeeld wel een wastafel is, zoals in een doucheruimte.

Bob1976

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door Bob1976 » di 14 apr 2009 15:14

:D hehehe, ik dacht ook al, hoe krijg je dit nou in je caravan :wink:

Gebruikersavatar
Moneymover
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 3 feb 2007 12:02

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door Moneymover » di 14 apr 2009 15:35

Hoi belastingadviseur, bedoel je dit misschien?

http://www.sanibroyeur.nl/nl/

Gr.Henk
Toyota Avensis 1.8 automaat
Knaus Sport 450 UF

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door HansHobby » di 14 apr 2009 21:43

Moneymover schreef:Hoi belastingadviseur, bedoel je dit misschien?

http://www.sanibroyeur.nl/nl/

Gr.Henk

Dat bedoelt hij inderdaad hoogstwaarschijnlijk. Dus is het vrij simpel. Cassettetoilet er uit slopen en een Sani Broyeur terug plaatsen. :)
Met de Sanicompact®-wc’s kunt u een wc installeren in elke gewenste ruimte, zelfs als deze erg klein is. De Sanicompact®-wc’s hebben een ingebouwd vermaal en pompsysteem, dat perfect is weggewerkt in het keramisch gedeelte. Doordat de fecaliën worden fijngemalen heeft u slechts een dunne afvoerbuis nodig (maximale doorsnede 32 mm i.p.v. 110 mm). De installatie is eenvoudig en kostenbesparend.
En zo'n compact ziet er zo uit...

Afbeelding
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door caspar » di 14 apr 2009 22:24

is een leuke klus maar hou er rekening mee dat hij nergens lekt want een winter vocht en je kan de caravan weg gooien
en gaat de camping baas het goed vinden om ff grof gezegt strond door die pijp te laten persen want ik denk dat dit riool niet op de normale riool staat maar op een septictank en die is zo vol als de toilet er ook in gestort wordt
dus vraag eerst voor je begint blah blah.gif
burstner amara 520 ts

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door Ab » di 14 apr 2009 22:32

Ik denk niet dat het een succes wordt..
De meeste vaste afvoeren zijn alleen bedoeld voor (het redelijk schone) afwaswater.
De kans is groot, dat de aansluitng ook voorzien is van een stortputje, meestal is het een gecombineerde kunststof unit, die op een afvoerbuis zit aangesloten.
De vaste rioolaansluiting zit dan in open verbinding met het stortputje.
Ik vrees dat de stank iets te heftig gaat worden uit dat putje. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Moneymover
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 3 feb 2007 12:02

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door Moneymover » wo 15 apr 2009 09:00

De mogelijkheid bestaat natuurlijk ook dat de Belastingadviseur
een vaste plaats heeft met een aansluiting op het riool.
Misschien horen wij het nog wat voor plaats hij heeft.

Gr.Henk
Toyota Avensis 1.8 automaat
Knaus Sport 450 UF

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door Ab » wo 15 apr 2009 09:33

Een vaste riool aansluiting heeft voldoende doorlaat voor een normaal toilet toch ? :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

de belastingadviseur

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door de belastingadviseur » wo 15 apr 2009 09:43

Dank voor jullie reactie allemaal alvast

Ik zie dat ik inderdaad niet duidelijk ben. Een gemaal is inderdaad ontlasting vermaler wat je op de plek van je cassette toilet plaats. Wij hebben op onze vaste plek in Oostenrijk een vaste afvoer van 50 mm en daarop mogen we de wc lozen. Er zijn er bij ons op de camping die hun wc in de (vaste) voortent hebben geplaats met een vast toilet.

Nu heb ik mij laten vertellen dat het ook mogelijk is om dit te plaatsen op de plek van het cassette toilet en dat er niet een vast toilet voor geplaatst moet worden.

Ik hoop meer duidelijkheid gegeven te hebben en dat jullie mij kunnen helpen waar ik dit kan aanschaffen en hoe ik dit kan inbouwen.

Met vriendelijke groeten,


de belastingadviseur

*Peter*

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door *Peter* » wo 15 apr 2009 10:28

Moneymover schreef:Hoi belastingadviseur, bedoel je dit misschien?

http://www.sanibroyeur.nl/nl/

Gr.Henk
Dit lijkt me duidelijk genoeg als uitleg?

Het uitbouwen van het cassettetoilet wijst zichzelf wel. Het deurtje kun je gewoon laten zitten en aan de binnenkant netjes vlak afwerken.
Voor de afvoer zou ik flexibele afvoerslang gebruiken, die bij veel caravanzaken tegenwoordig aan de rol te koop is.

caspar
Berichten: 630
Lid geworden op: za 24 jan 2009 19:28

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door caspar » wo 15 apr 2009 18:55

maar is het wijs om dit toilet er uit te halen ik weet niet hoe oud de caravan is en blijven jullie deze gebruiken tot hij instort
want als je over een paar jaar deze caravan wilt verkopen en er staat een gewoon toilet in inplaats van een cassette toilet
zullen er veel mensen afhaken denk ik dus ze zegen wel eens verzin eer je begint :idea:
burstner amara 520 ts

de belastingadviseur

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door de belastingadviseur » do 16 apr 2009 10:43

Ja het is de bedoeling om hem te laten staan en hem nooit te verkopen. Althans over 15 jaar of zo. Ik heb een nieuw tabbert besteld en moet nog in productie maar ik heb begrepen dat het niet af fabriek mogelijk is. Dus vandaar dat ik het op deze manier aan jullie vraag.

Gilbert

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door Gilbert » do 16 apr 2009 14:56

Het is inderdaad best mogelijk een gemaal toestel in te bouwen maar niet die van de foto, je hoeft een gewoon wc met H uitgang en een apart gemaal toestel er achter plaatsen, let wel op dat je hem in de winter kan verwijderen of hij vriest naar de vaantjes ok steeds de wc goed leegmaken, ne geen vod of spons in laten zuigt vocht op en pot vriest zo kapot, even opletten op het stroomverbruik er bestaan wel verschillende types in, en zelfs 1 speciaal voor caravan, welliswaar stacaravan maar dat kan geen moeilijkheid vormen hoor als de plaats er maar is.
Besst is even langs te lopen bij een verdeler van sanibroyeur.
het beste met de klus, plannen zijn er bij.

Berg1957

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door Berg1957 » za 11 feb 2017 12:28

Beste belastingadviseur[/quote]

Heb je al een oplossing gevonden om je chemisch toilet vast aan te sluiten op het riool.

Ik denk zelf dat er iets mogelijk moet zijn om de afvalwatertank weg te halen en daar voor in de plaats iets te maken i.c.m. een sanibraieur ?? of in ieder geval een vermalende vuilwaterpomp
en deze op een plank te monteren die je dan i.p.v. je vuilwatertank in de toiletruimte plaatst onder je toilet.

Ik hoor heel graag van je.

Met vriendelijke Groet,
Rob van den Berg

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door MarcoC » za 11 feb 2017 12:35

RE.gif
Rob, ik vrees dat je geen antwoord gaat krijgen van de belastingadviseur.... hij is namelijk geen lid meer.
Dat kun je zien omdat er geen registratiedatum meer onder zijn naam staat. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door karelV » za 11 feb 2017 13:15

Berg1957 schreef:Beste belastingadviseur

Heb je al een oplossing gevonden om je chemisch toilet vast aan te sluiten op het riool.

Ik denk zelf dat er iets mogelijk moet zijn om de afvalwatertank weg te halen en daar voor in de plaats iets te maken i.c.m. een sanibraieur ?? of in ieder geval een vermalende vuilwaterpomp
en deze op een plank te monteren die je dan i.p.v. je vuilwatertank in de toiletruimte plaatst onder je toilet.

Ik hoor heel graag van je.

Met vriendelijke Groet,
Rob van den Berg
En @ marocC

Nou dan gaan wij hier maar verder met dit onderwerp:
Een vermaler is volgens mij niet meer van toepassing nadat dit éérste bericht in 2009 is verschenen, want je kunt nu volgens mij al verbrandingstoiletten toepassen in een caravan. Dit is een systeem wat in de Scandinavische landen al heel lang wordt toegepast in vakantiewoningen en is volgens mij ook al (optie) in caravans te koop van Scandinavische afkomst. knipoog.gif
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 11 feb 2017 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

JaapB

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door JaapB » za 11 feb 2017 13:53

Nee hoor, die bestaan echt voor caravan toiletten.
Ik heb van Chris wel eens de digitale catalogus van een Duitse kampeerwinkel gekregen.
Ik kan even niet op de naam komen, Reimo of zoiets.
Al bladerend kwam ik dat apparaat tegen.
Maar nu geen zin om te zoeken, want het was iets van ruim 800 pagina's.
Maar het bestaat dus wel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door Hobby Linka » za 11 feb 2017 14:21

RE.gif

Deze?
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door JanP » za 11 feb 2017 15:18

RE.gif

Toevallig gisteren een site voorbij zien komen (en ik kan hem niet meer terug vinden) waarin ze een normaal thetford chemisch toilet ombouwen naar een gewoon toilet, met een elektrische pomp en een aanpassing, die de afval tank loost op het regenwaterriool middels een slang (die de meesten van ons gebruiken voor het lozen van afwaswater), dus je hoeft de afval container niet meer uit het deurtje te halen.
Alleen is er een probleem je mag geen chemisch toilet legen achter je caravan op het regenwaterriool.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door karelV » za 11 feb 2017 16:37

Ik prefereer toch in de toekomst voor een verbrandingstoilet als het betaalbaar wordt, nu reizen de kosten nog de pan uit met plus/min. €2500.00 maar zal na meer productie wel goedkoper worden en misschien wel milieuvriendelijker. Dan krijgen we er misschien wel subsidie op. mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

JaapB

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door JaapB » zo 12 feb 2017 10:05

Ik ben toch eens gaan bladeren door die ruim 800 pagina's.
Volgens mij had ik dit gezien:
Bijlagen
Pomp.png

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door Ivo » zo 12 feb 2017 10:08

Waar reizen ze naar toe? De kosten? Gaan ze op vakantie?
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

JaapB

Re: gemaal inbouwen in caravan

Bericht door JaapB » zo 12 feb 2017 10:29

????????

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”