De zaag in een bank zetten.

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
richardvdijk
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 dec 2015 20:40
Locatie: Vleuten

De zaag in een bank zetten.

Bericht door richardvdijk » vr 15 jun 2018 14:28

Hallo.

Wil even van jullie weten of ik ongestraft de zaag in de bank kan zetten. Het volgende zou ik willen. Van onze treinzit heb ik een vast bed gemaakt. Nu wil ik van een van de banken een gat maken in de voorkant zodat ik vanuit het luik aan de buitenkant bijvoorbeeld de stoelen onder het bed neer leggen.
Ik wil dan een cm of 5 vanaf de bovenkant beginnen.

Kan Dit ongestraft of kan ik dat beter niet doen.

Mvg

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk


Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: De zaag in een bank zetten.

Bericht door Chris » vr 15 jun 2018 15:47

Het is me niet helemaal duidelijk hoe en waar je een gat wilt zagen.
Ik snap niet hoe er een luik in de buitenwand van een treinzit kan zitten.... dat is een luik op de kopkant van die bank? heel smal dus??
Maar..
Als het gat wat je wilt zagen alleen in een dun wandje zit.. dan zal het niet zo'n probleem zijn.
Event. zou je een lat boven het gat kunnen maken om de stevigheid weer op te vangen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: De zaag in een bank zetten.

Bericht door RichTrip » vr 15 jun 2018 16:35

Volgens mij heb je van je dinette een slaapplek gemaakt (voorin je LMC 450). Je treinzit zit links achterin. Maar die zul je niet bedoelen.
Of dit kan, dat hangt af van hoe je het bed hebt gemaakt. Als de beide banken het volle gewicht moeten dragen van de lattenbodems, dan lijkt het mij geen ideale oplossing.
Ik leg de stoelen gewoon tussen de beide banken in op de vloer, dus onder de lattenbodems. Daarnaast heb ik ook wel links en rechts een luik zodat ik toch beide banken kan bereiken zonder het bed op te hoeven tillen. Ik heb dus drie verschillende ruimtes/compartimenten. 2 vanaf buiten bereikbaar en 1 in het midden welke gewoon vanuit de caravan zelf is te bereiken. Is gewoon open, zit geen plank/deur voor.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: De zaag in een bank zetten.

Bericht door BertJan » vr 15 jun 2018 20:33

je kan eea ook makkelijk volledig ombouwen, of een wand van de bank er volledig uithalen en een lat met 2 staanders en 4 schoren terug zetten.

richardvdijk
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 dec 2015 20:40
Locatie: Vleuten

Re: De zaag in een bank zetten.

Bericht door richardvdijk » vr 15 jun 2018 21:30

@Richtrip. De manier hoe jij het gebruikt gaat bij mijn niet op. ik heb geen lattenbodem gebruikt voor het bed. Ik heb dus de tafel ingeklapt en deze wordt gebruikt in het midden voor ondersteuning van het bed. Wij slapen dus op de banken en de tafel. Dit is ook de reden waarom ik een gat in de rechter bank wil maken, zodat het middendeel gebruikt kan worden voor de stoelen. Mijn idee was om een deel van die plank eruit te halen zodat er een doorgang ontstaat. niet helemaal weg halen omdat we daarop slapen. Even uitleggen. Zeg dat die plank dat de plank 100cm breed is en 50 cm hoog. dan wil ik vanaf de onder kant gezien een gat ter breedte van zeg 60 cm en hoog een cm of 40.
Hopelijk is het nu duidelijk.

Richard

vso1
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 11 mei 2018 03:34
Locatie: zuid holland

Re: De zaag in een bank zetten.

Bericht door vso1 » za 16 jun 2018 22:42

Je kan niet ongestraft zomaar gaan "zagen" hiermee loop je het risico dat je de constructieve stevigheid beschadigd.
Als je bv zaagt kan je de verzwakking opvangen door een houten balk of een aluminium hoekprofiel gebruiken om de verzwakking op te vangen.

Maar even van uitgaande dat je treinzit 140x200 cm is kan je wel een "nieuwe" box maken.
ik zou bv beginnen met een lattenbodem te kopen van 140x200 die bestaat met een "middenbalk" , als je langs de randen en in het midden voor versteviging zorgt waarop het frame rust. Kan je een stevige constructie bouwen. eventueel gelijk gasveren voor auto achterklep gebruiken om het bed op te lichten.

Zoek anders even op ombouwen treinzit (convert dinette in engels) vind je redelijk wat voorbeelden.
Camping: voor veel geld leven als een zwerver, en vluchten voor je verantwoordelijkheden

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: De zaag in een bank zetten.

Bericht door Daphne » zo 17 jun 2018 20:33

richardvdijk schreef:@Richtrip. De manier hoe jij het gebruikt gaat bij mijn niet op. ik heb geen lattenbodem gebruikt voor het bed. Ik heb dus de tafel ingeklapt en deze wordt gebruikt in het midden voor ondersteuning van het bed. Wij slapen dus op de banken en de tafel. Dit is ook de reden waarom ik een gat in de rechter bank wil maken, zodat het middendeel gebruikt kan worden voor de stoelen. Mijn idee was om een deel van die plank eruit te halen zodat er een doorgang ontstaat. niet helemaal weg halen omdat we daarop slapen. Even uitleggen. Zeg dat die plank dat de plank 100cm breed is en 50 cm hoog. dan wil ik vanaf de onder kant gezien een gat ter breedte van zeg 60 cm en hoog een cm of 40.
Hopelijk is het nu duidelijk.

Richard

Lijkt me geen probleem. Zou het als klep of schuifdeur maken. Dan kan het dicht als je de stoelen eruit hebt als je op de camping bent. Haal voordat je gaat zagen de plank van de zit los, dat heeft mijn man ook gedaan toen hij gaten in de rondzit ging maken voor speakers. Veel handiger. Staat ergens in de klus en tipsrubriek bij autoradio inbouwen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18816
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: De zaag in een bank zetten.

Bericht door Hobby Linka » zo 17 jun 2018 20:56

Daphne schreef:
zo 17 jun 2018 20:33

Lijkt me geen probleem. Zou het als klep of schuifdeur maken. Dan kan het dicht als je de stoelen eruit hebt als je op de camping bent. Haal voordat je gaat zagen de plank van de zit los, dat heeft mijn man ook gedaan toen hij gaten in de rondzit ging maken voor speakers. Veel handiger. Staat ergens in de klus en tipsrubriek bij autoradio inbouwen.
Klikkerdeklik
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: De zaag in een bank zetten.

Bericht door Daphne » zo 17 jun 2018 21:22

RE.gif

Nee dat is ‘m niet Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18816
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: De zaag in een bank zetten.

Bericht door Hobby Linka » zo 17 jun 2018 21:29

RE.gif

Gevonden en link aangepast. :oops:
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

richardvdijk
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 27 dec 2015 20:40
Locatie: Vleuten

Re: De zaag in een bank zetten.

Bericht door richardvdijk » ma 18 jun 2018 08:39

Kijk dat zijn nog eens tips

Verstuurd vanaf mijn SM-J330FN met Tapatalk


Plaats reactie

Terug naar “Interieur”