Beschermhoezen gemaakt voor zitkussens rondzit

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Beschermhoezen gemaakt voor zitkussens rondzit

Bericht door moyzo » di 17 apr 2018 12:41

Degene die al lang op dit forum mee draaien weten misschien nog wel dat ik voor onze vorige nieuwe caravan de gehele bekleding destijds gelijk na aankoop voorzien heb van keurige hoezen omdat ik de kleur niet mooi vond. Op de een of andere manier is dat album weg ( ik denk verjaard) Maar ik kan nu weer mijn nieuwe arbeid laten zien die ik vorig jaar gelijk na aankoop van onze nieuwe caravan gedaan heb.
Omdat wij altijd erg zuinig zijn op onze spullen heb ik gelijk nieuwe overtrekken gemaakt na aankoop van onze nieuwe caravan, omdat ik de bekleding te mooi vond om vies te laten worden.
Ik heb alleen de zitkussens bekleed, de rugkussens zijn origineel. Ik heb ter bescherming nog 2 hele grote zachte fleece plaids die ik er nog extra over heen kan gooien. Mijn ervaring is toch dat het zit-gedeelte het meeste te lijden heeft onder kruimels, knoeien en bijv. zonnebrandsmeersel wat aan je benen zou kunnen zitten.
Stad en land afgezocht naar stof en uiteindelijk een lits jumeaux sprei-set gekocht bij Ikea en daar gelijk de schaar in gezet. De kleur was perfect en doordat de stof iets gewatteerd is zit het zalig. Bovendien is het goed wasbaar en hadden we zodoende ook twee heerlijke kussens die niet alleen gezellig staan maar ook heerlijk in de rug zitten.
De hoezen zijn dus afneembaar, machinewasbaar, van de overgebleven stof heb ik een super deluxe hondenkussen onder de tafel gevuld met traagschuim ( had ik nog over van een topper) gemaakt en zo is het geheel in stijl en compleet. In mijn foto-album staan alle foto's
bekleding nieuw (3).JPG
groetjes Astrid
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 960
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Beschermhoezen gemaakt voor zitkussens rondzit

Bericht door Sofie64 » di 17 apr 2018 12:50

Wat leuk en mooi !!! Knap ook ! thumbup.gif
Hoe heb je de patronen gemaakt ? Originele hoezen uit elkaar gehaald ??
Maakt het kiezen van een occasion ook wat beter als je de stof kunt aanpassen aan je smaak knipoog.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Beschermhoezen gemaakt voor zitkussens rondzit

Bericht door moyzo » di 17 apr 2018 13:04

De hoezen heb ik heel gelaten, het betreft een splinter nieuwe caravan.
Bij een oudere caravan zou je dat wel kunnen doen en als mal laten dienen ik zou ze dan zelfs mee naaien dan heb je een extra stevige stof.

Mal gemaakt van papier van zijkanten en bovenkant, uitgeknipt van stof met ruimte uiteraard, dit netjes in elkaar genaaid passen en meten en weer passen en meten, onderkant overal zo'n 10 cm gemaakt vanaf buitenkant gerekend in vergelijking met bovenkant daar binnenin rondom zeer stevig elastiek in genaaid, alles in elkaar gezet weer passen en meten en als je veel geduld hebt en naai-ervaring en een handige tante/oom bent dan moet het goed komen, alles uitproberen is ook een uitdaging. desnoods eerst met een oude lap stof proberen voor je in dure stof gaat knippen. in mijn album zie een foto van de onderkant.
bekleding nieuw (4).JPG
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beschermhoezen gemaakt voor zitkussens rondzit

Bericht door Chris » di 17 apr 2018 13:16

Hoi Astrid...

Mooi hoor... netjes gedaan...
Maar toch denk ik dan........ aan mijn vroegere chef.
Die kocht eens een nieuwe auto, ook met prachtige bekleding, speciaal uitgezocht en oogstrelend, en maakte daar ook direct hoezen overheen.
Op de vloer kwamen ook matten over die mooie vloerbedekking... het mocht eens vuil worden.
Daar heeft hij jaren mee gereden, zelf nooit van die mooie bekleding genoten, en ruilde de auto toen in voor een nieuwe...
Hij kreeg niets meer voor de onberispelijke mooie bekleding, maar de volgende eigenaar was er super blij mee...
Maar... de GROTE maar...
Je koopt een mooie caravan met mooie bekleding en vervolgens verstop je het....voor wie?? voor jezelf dus...
Zo jammer...
Dat Blaffie een eigen kleedje krijgt dat snap ik wel hoor.... was bij ons ook zo.
Maar zelf ga ik toch lekker op de originele bekleding zitten, veel te mooi om te verstoppen.

Sorry... is mijn gevoel hoor, jou werk is fraai gewoon. scratch.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Beschermhoezen gemaakt voor zitkussens rondzit

Bericht door moyzo » di 17 apr 2018 13:37

Door alleen de zitkussens te bekleden laat ik de mooie rugleuningen nog zien hoor, mocht er een kleinkind mee gaan en een boterham met jam of pindakaas gaan zitten eten dan pak ik die plaids verder niet, maar het belangrijkste is dat de stof veel fijner zit . vooral met blote benen ( heb je toch vaak op vakantie in het buitenland) zit het fijner. onze vorige caravan heb ik ook bekleed, destijds omdat ik de originele nieuwe niet mooi vond en iedereen vond die mooier achteraf dan de echte.
Onze caravan zag er als nieuw uit na jaren gebruik mede daardoor en wij hopen over een jaar of 6 weer een nieuwe te kunnen kopen.. is toch een stukje investering wat je doet denk ik dan.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Techn

Re: Beschermhoezen gemaakt voor zitkussens rondzit

Bericht door Techn » di 17 apr 2018 13:42

Chris schreef:Hoi Astrid...

Mooi hoor... netjes gedaan...
Maar toch denk ik dan........ aan mijn vroegere chef.
Die kocht eens een nieuwe auto, ook met prachtige bekleding, speciaal uitgezocht en oogstrelend, en maakte daar ook direct hoezen overheen.
Op de vloer kwamen ook matten over die mooie vloerbedekking... het mocht eens vuil worden.
Daar heeft hij jaren mee gereden, zelf nooit van die mooie bekleding genoten, en ruilde de auto toen in voor een nieuwe...
Hij kreeg niets meer voor de onberispelijke mooie bekleding, maar de volgende eigenaar was er super blij mee...
Maar... de GROTE maar...
Je koopt een mooie caravan met mooie bekleding en vervolgens verstop je het....voor wie?? voor jezelf dus...
Zo jammer...
Dat Blaffie een eigen kleedje krijgt dat snap ik wel hoor.... was bij ons ook zo.
Maar zelf ga ik toch lekker op de originele bekleding zitten, veel te mooi om te verstoppen.

Sorry... is mijn gevoel hoor, jou werk is fraai gewoon. scratch.gif

Chris
Sorry chris ik moet je weer gelijk geven!!
+1

Je haalt de woorden uit mn mond




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36274
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Beschermhoezen gemaakt voor zitkussens rondzit

Bericht door Chris » di 17 apr 2018 13:45

Prima hoor Astrid....
Echter schrijf je zelf exact wat mijn vroegere chef ook had..
De mooie bekleding heb jij niet van genoten... wel de volgende gebruiker, en die zal je zeker dankbaar zijn... da's zeker.
Natuurlijk begrijp ik het wel als er boterhammen met jam en pindakaas in het spel zijn of nog erger... op de kussens verspreid dreigen te worden.... :lol:
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”