Vochtschade rond raam

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » za 7 apr 2018 13:31

Dit is een oude Vochtschade achterin mijn kip, het zit al 9 jaar zo. Maar wil toch eens kijken of ik dit kan vervangen door goed hout. Hoe krijg je dat binnenste van het raam eruit? Weet iemand hoe dat heet?
36FD956E-EA84-4C4B-873E-66210E0A4403.jpeg
image.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door Chris » za 7 apr 2018 14:21

Niet moeilijk hoor.

Raam buitenkant is te demonteren, uitzetterje los schroeven, en dan kijken of er een stopje in het scharnierprofiel, naast het raam zit.
Dat dan event. verwijderen en dan kan je het raam er zo uitschuiven.
Rubber binnenrand: Alle appendage's die op het witte kunststof zitten losschroeven, witte plastic eruitfrummelen en dan is het rubber makkelijk los te halen.
Zit wel kit tussen, beetje opletten met knoeien dus.

Montage precies andersom, maar...... maar... met butylkit natuurlijk, aan de alu plaatwerkkant.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » za 7 apr 2018 16:23

Zo is het nu...

Ik krijg die hoge kast, rechts van het raam, niet los... daar zit nog een schroef in, precies ter hoge van de lijst aan de buitenkant. Kan daar ter versteviging een schrijf achter de lijst naar binnen in de kast zitten?


[attachment=2]image.jpg[/attachment]

[attachment=1]image.jpg[/attachment]

[attachment=0]image.jpg[/attachment]

En het plafond zit ook muurvast terwijl daar in de hoek ook een zachte balk zit die vervangen moet worden...
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » za 7 apr 2018 16:26

Hoe zit dat plafond vast?

image.jpg
image.jpg

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » za 7 apr 2018 21:27

Het plafond lijkt me nog wel goed, maar hoe kan ik dat fatsoenlijk demonteren om bij het bovenste stukje wand te komen? Iemand idee?

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door nicolaas » zo 8 apr 2018 08:51

pas op met de kunststof profielen op de raamhoeken onder het rubber
deze zitten met nietjes vast op de houten latten.(waarschijnlijk nu weggeroest)
het kunststof is uitgehard en breekt snel kapot.
microhome 370 luxe

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door BertJan » zo 8 apr 2018 11:25

raamrubber ook gewoon vervangen.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door Chris » zo 8 apr 2018 13:37

Het zit niet mee hoor Caravan Racer...
Je moet toch wel flink aan de klus zo te zien... scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » zo 8 apr 2018 15:06

Och het zit ook niet zo vreselijk tegen hoor, we hebben die caravan 8 jaar geleden gekocht voor EUR 2100....

Maar ik wil eigenlijk dat slechte hout vervangen maar hoe krijg ik dat plafond weg? Iemand al eens eerder die hoek achter gedaan?

We willen over 2,5 week weg dus het moet óf voorspoedig verlopen óf ik zet er even provisorisch triplex tegenaan om na de vakantie verder te gaan. Maar als hier nog tips en ideeen zijn hoor ik dat graag!

Ik kan aan de buitenkant het alumium ook een beetje indrukken, hij is daar dus echt slecht.... kan er wel voor de zekerheid even nieuwe kit insmeren om het droog te blijven houden maar dit moet natuurlijk toch even hersteld worden. Ik ging aan de slag met het uitbouwen van de dinette, om een 3 stapelbed te maken en toen ging ik eerst hier ff goed kijken mrgreen.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door Ab » zo 8 apr 2018 17:46

Het plafond zit gelijmd waarschijnlijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door nicolaas » zo 8 apr 2018 19:20

profiel eraf en de schroeven eruit, plaat voorzichtig iets terug buigen en er iets tussen drukken, met behulp van beitels, schrobzaagje, en heel veel geduld het rotte materiaal eruit halen.
daarna weer opbouwen, door maatwerk passtukjes in te lijmen. de verbindingen met lange boor en pennen versterken. wordt het beter als nieuw.
echte grote probleem, is de wand weer netjes vlak terug te lijmen, want je kan er niet meer bij, om er nog wat af te schuren.
lijkt allemaal lastig, maar als je eenmaal bezig bent, valt het reuze mee.
succes!
microhome 370 luxe

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » zo 8 apr 2018 19:40

Hi dank voor je uitleg

Maarre welk profiel met schroeven bedoel je? En welke plaat opzij buigen?
Ik heb zelf de indruk dat ik aan de buitenkant de bovenste sierlijst moet weghalen, en de lijst op het dak. Dat daar schroeven achter zitten die de boel binnen vast houden, iig de hoge kast tot aan plafond die er ook ff uit moet. Kan dat kloppen?

Haha ik heb iets meer detail in de uitleg nodig vrees ik haphop.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door Ab » zo 8 apr 2018 21:10

Ik zou de buitenbeplating laten zitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door nicolaas » ma 9 apr 2018 10:01

CaravanRacer schreef:Hi dank voor je uitleg

Maarre welk profiel met schroeven bedoel je? En welke plaat opzij buigen?
haphop.gif
het hoekprofiel/rail bij "het zachte" gedeelte, in de bovenhoeken vanaf het begin losschroeven. hoe meer je los maakt hoe groter stuk plaat je terug kunt trekken om achter te werken,
zonder dat de plaat knikt of niet meer netjes terug komt.
Als de plaat nog vast zit op stukken waar je aan het werk bent, dan niet door trekken, maar met een oude zaag, waar het tandverzet van plat geslagen is, voorzichtig loswerken.
Bij de kk3oo zaten onder de lijst ook schroeven en niet alleen nieten. heb destijds met waterhardende bruislijm gewerkt, en was daar dik tevreden over. dat vult de loze ruimtes en maakt
een prima geheel. Mijn eerste hoek werd wat te dik door onvoldoende voorbereiding om te klemmen, niet echt naar, maar als je langs de plaat keek, kon je het zien. Tweede hoek, met voldoende klem materiaal
(plaat met balk en spanbanden) is mooi strak geworden. heb gezocht naar foto's ,maar nog niet gevonden. (teveel data dragers met beeldmateriaal)
microhome 370 luxe

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » ma 9 apr 2018 21:13

nicolaas schreef: het hoekprofiel/rail bij "het zachte" gedeelte, in de bovenhoeken vanaf het begin losschroeven. hoe meer je los maakt hoe groter stuk plaat je terug kunt trekken om achter te werken,
zonder dat de plaat knikt of niet meer netjes terug komt.

Maar ik snap nog steeds niet welk hoekprofiel je nou bedoelt... ik ga uit van de buitenkant? Dat profiel met die inlegbies erin, waar rubber en daarna kit onder zit?

Want aan de binnenkant zie ik geen schroeven of profielen meer...

Verder heb ik het probleem dat de hoge kast er niet uit wil, het lijkt alsof het plafond daar ook van bovenaf op is vastgeschroefd (dus onder de aluminium dakplaat). Misschien niet origineel, maar onder een horizontaal profielstrip aan de zijkant zat ook een lange schroef dwars door de wand heen in de opstaande wand van de hoge kast.... ook niet origineel, ik denk dat ze dat na het ontstaan van de vochtschade al eens ter versteviging hebben gedaan...

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door nicolaas » di 10 apr 2018 08:55

tja, ik heb het echt alleen maar over de buitenkant
microhome 370 luxe

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » di 10 apr 2018 13:22

76A34B74-866F-4A64-89ED-B3F8D544557F.jpeg

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » di 10 apr 2018 13:24

210E5822-97F4-419A-8CB9-01ED6E2644B9.png
Dit zijn dan even 2 foto's vanaf mijn telefoon direct op het forum gepost.

Ik ben vanmorgen maar direct begonnen dat hoekprofiel tussen zijwand en dak te demonteren, had al de indruk dat dat mijn volgende stap moest zijn want binnen liep ik een beetje vast. Daar achter dat profiel zat me een partij verroeste en kapotte schroeven bij, bah. Sommige draaiden dol en moest ik uitboren. Idem achterkant, de strip waarmee het dak vast zit. Toen kon het dak een stukje omhoog en zat daar mooi de balk, althans het stukje dat er nog van over was.
Zoveel mogelijk eruit gepeuterd, toen de zaag erin, ongeveer 30cm balk helemaal gaar. Binnen verder gegaan met stukken weghalen, ben redelijk vergevorderd met de oude meuk eruit halen. Achterin zit zo'n groot blok multiplex, met die ronding erin, waar achterkant dak op rust. Die moet ik eigenlijk ook gaan namaken want die is ook niet helemaal hard meer. Dus het is nog wel een paar dagen klussen.

Vervolgens die profielen helemaal schoonmaken en terugkitten, vooral dat schoonmaken is ook nog wel een dingetje he? Welke kit moet ik bestellen, en waarmee maak ik het schoon?
En ik wil nieuwe schroeven erin gaan draaien, zou het verstandig zijn schroefjes te pakken van 1 maatje dikker voor goede grip?
Welke lijm gebruik je hiervoor, en kan ik dat bij bv Gamma halen?

Het is alleen een beetje jammer dat ik buiten op straat sta en er vanavond onweer aankomt, maarja.... Dekzeiltje eroverheen met ducttape en er maar het beste van hopen!
Het is verder wel een leuk klusje mrgreen.gif , maar over 2 weken willen we gaan inpakken voor de meivakantie dus ik hoop dat ie dan weer vakantieklaar is thumbup.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door deusjevo » di 10 apr 2018 14:08

Oef, waar ben je aan begonnen na 9 jaar. scratch.gif
Het was toch oude schade of lekte het nog steeds?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » di 10 apr 2018 14:19

Ik denk dat het opnieuw is gaan lekken, want de achterste hoek was nu zacht en eerdere jaren nooit. En er kwam steeds meer speling boven waardoor de kit losliet, hij had ook geen goede kit gebruikt bij reparatie destijds denk ik want het was keihard en niet flexibel.

Dus denk dat dit wel even nodig is om hem weer een aantal jaren door te laten rijden ..... het is wel ff een klusje zo onverwacht ineens ja. Ik heb alles weg gesloopt daar om een 3 stapelbed te maken waar nu een 2 stapelbed zit. Maar toen kwam ik alles zo zacht tegen daar, en van het één komt het ander.... ik heb nog twee weken om hem vakantie klaar te maken en kan wel aardig wat tijd overdag vrijmaken..

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » wo 11 apr 2018 19:24

Kleine voortgangsupdate, eerste nieuwe stukken zijn geplaatst.!

Vanavond maar eens onderlegrubber en hoekprofiel schoonmaken voor afmontage..

De bijlage E6509BFB-FF08-497A-BEF0-3713DD67509D.jpeg is niet meer beschikbaar
De bijlage 7922FA3B-190C-4BAB-BFCA-14D080C5B679.jpeg is niet meer beschikbaar
E6509BFB-FF08-497A-BEF0-3713DD67509D.jpeg

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » wo 11 apr 2018 19:25

Gelijmd
6F1BFD45-530D-4943-8F11-2BD79E5C70F4.jpeg
4C91A98F-6068-49C6-9838-1704B63FDCB2.jpeg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door Chris » wo 11 apr 2018 19:32

Dat wordt nog hard werken CR..
Als er naast de vochtschade ook nog een 3 stapelbed in moet.... 2 weken...
Buffelen dus..

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

CaravanRacer
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 28 mar 2018 10:39

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door CaravanRacer » do 12 apr 2018 08:46

Al met al wel een klusje ja, maar de caravan moet toch weer zo snel mogelijk dicht :-)

Gisteravong begonnen met het afdichtrubber schoon te maken, wat een rotklus. Ben na één avond halverwege. Er zitten 3 verschillende soorten kit op, wat een gerommel in het verleden met die caravan. En dan moet ik de caravan ook nog helemaal vrij van kit maken scratch.gif

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Vochtschade rond raam

Bericht door nicolaas » do 12 apr 2018 09:14

dit was voor ons de reden om afscheid te nemen van de kip, en een volledig polyestercaravan te kopen.
na het repareren, van de hele voorkant, en 3 hoeken had ik het wel gezien
zal de leeftijd wel zijn.
microhome 370 luxe

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”