kitten en binnenwerk beyerland

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » za 30 dec 2017 09:51

beste forum leden.

Ik heb een beyerland gekocht met vochtschade aan de vooorzijde rond het raam. schijnt een bekend euvel te zijn.
Ik wil het weer als nieuw repareren , ik heb het voorraam verwijderd en aan de binnenzijde het hout en bekleding verwijderd.

Het is is soort piepschuim met fineer er op

voor ik het raam kan terugplaatsen moeten de 'huidplaten' weer aan elkaar worden gekit . Nu zit er een soort butyleenkit tussen dat probeer ik er tussen uit te krijgen wat niet meevalt... vraag 1 welke kit zouden jullie adviseren anno 2017 ? enkele jaren geleden is de vraag ook gesteld maar de kit ontwikkelingen gaan zo snel..

vraag 2, Ik dacht de strip waar het raam aan hangt met MS polymeer vast te zetten...goed idee ?

vraag 3 zijn er iet van piepschuimplaten te koop met fineer er op , of is er iets anders te koop ? bestaat er iets van een groothandel die caravan spul verkoopt ?

graag jullie ervaringen !

Ferdi

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door Ferdi » za 30 dec 2017 10:58

Het is butylkit ook in 2018.
Styreenplaten als isolatie is altijd los van de binnenwand, deze zou je kunnen vernieuwen en de binnenwand voorzien van berkentriplex.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » za 30 dec 2017 13:17

Bedankt voor je reactie Ferdi,

Het lijkt mij dat butylkit het niet goed aan elkaar lijmt ...ik heb het idee dat vanwege het bewegen van de caravan de oude butylkit eruit is gewerkt...en/of dat er via de schroefgaatjes water naar binnen is gekomen...de kit hield het dan niet waterdicht.. MS polymeer of polyurethan kit is dan niet beter ?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door Ab » za 30 dec 2017 13:31

Voor het verlijmen van isolatieplaten aan hout heb je epoxylijm nodig. 2 component. Te verkrijgen bij Poly-Service o.a.
De meeste andere lijmsoorten lossen de isolatie op.
Het makkelijkst werkt wat dikkere ( thixotrope of pasteuze) lijm.
Dat kan je dan eenvoudig met een lijmkam opzetten.
Raamrubbers en afdeklijsten kan wel met butylkit of een vervanger daarvoor.
Als de kit maar niet uithardt en blijft kleven.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door MarcoC » za 30 dec 2017 13:43

Butylkit is dan ook geen lijm, maar wel de beste kit om de caravan waterdicht te houden.
Ondanks dat butylkit jarenlang zacht en kleverig blijft, heeft ook deze kit een zogenoemde houdbaarheids datum!
Daarom moet je regelmatig controleren of je kit nog goed is, zeker als de caravan veel buiten staat.

Bij oudere caravans kan het daarom voorkomen dat je de kit moet vervangen, zeker rondom de ramen en naden op de hoeken.
Butylkit is daarbij zo'n beetje de enige kit die daar goed voor is. De eigenschap dat het zacht en kleverig blijft, in tegenstelling tot vele andere soorten waarbij het uithard en opdroogt, is juist dat wat je moet hebben.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » za 30 dec 2017 14:03

dank ook Ab en Marco voor jullie reacties ,

De hoek verbinding tussen het voorfront en de zijkant zit ook niet meer goed aan elkaar vast , ook daar Butylkit of een meer lijmende kit ? ivm bewegingen ..?

weten jullie nog een goed adres voor caravan onderdelen , afwerkstrip rubbers/pees e.d ?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door Ab » za 30 dec 2017 14:19

Die hoekverbinding zit normaal gesproken geschroefd.
Jouw caravan is van binnen naar buiten gebouwd.
Bodemplaat, inventaris erin, zijwanden erop, als laatste voorkant achterkant en dak.
Als de verbinding niet goed vast meer zit, is waarschijnlijk de lat in de hoek ook aangetast.
Afdeklijsten en zo kon ik altijd bij een groothandel in Houten halen. Ze leverden echter niet aan particulieren, alleen aan dealers en camperfabrikanten. Ik sta echter niet meer als zodanig ingeschreven. Specifieke lijsten moet je dus bij een dealer of caravanboer bestellen.
Bij Obelink is ook nog wel een en ander aan standaard lijstwerk te koop. Evenals bij de Wit in Schijndel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door MarcoC » za 30 dec 2017 14:20

Het aluminium plaatwerk kun je (wat Ab al aangeeft) met epoxylijm oid op het houtwerk verlijmen. Alleen het hoekprofiel en rubber zou ik weer met butylkit terugplaatsen en schroeven.

Voor profielen en rubbers zou ik gewoon naar een lokale caravandealer gaan. Pezen of inlegbiezen kun je prima via dewitschijndel.nl bestellen.

Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » za 30 dec 2017 17:44

nogmaals dank voor jullie input , de wit verkoopt ook butyl kit , ook in tape vorm..de biezen zijn universeel neem ik aan ? ik zal morgen wat foto's maken en proberen te plaatsen .
Misschien zie ik wat over het hoofd..

voor de biezen ..https://www.dewitschijndel.nl/dws-inleg ... rkprofiel/

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door Ab » za 30 dec 2017 18:22

Er zijn wel wat verschillen in breedte.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » za 30 dec 2017 19:08

toen ik het voorraam ging demonteren moest de strip er af en ook de bies natuurlijk , deze is nu wat hard maar zou ik hem plat drukken heb ik de maat dus.?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door Ab » za 30 dec 2017 19:57

Yep.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door BertJan » za 30 dec 2017 21:57

Kit dekalin 8936, geen ms kit gebruiken.
je kan voor de binnenplaat 3 m gefineerde plaat kopen, en zo netjes weer in elkaar zetten, doe het niet met een blanke houtplaat en behang.

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » zo 31 dec 2017 10:50

dank allen , ik ga dus voor een butyl achtige kit , ik zit zelf te denken aan een combi .

de zijkanten zitten dus niet meer goed vast aan de voorzijde , het hout aan de binnen zijde heb ik verwijderd en daar komt nieuw voor in de plaats. ws multiplex stroken.
Ik wil dan vanaf de binnenkant de naad vullen met een lijmende kit en vanaf de buitenkant met een butyl kit.

Dan heb ik hem sterk en waterdicht , de lekkage is ooit ontstaan op de plek waar de strip (waar het voorraam aan hangt) de hoekverbinding raakt , daar zat een extra schroef waad w.s. het eerste water door naar binnen kwam.. het hout wordt nat , de andere schroeven verliezen hun grip en de kier gaat meer wijken..en het wordt erger..

Nu ik alles er uit heb ziet de klus er overzichtelijk uit... ik zal wat foto's maken !

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » ma 1 jan 2018 23:15

Vandaag verder gegaan , blijkt dat het vocht toch ook de zijkanten heeft bereikt..als ik het fineer er af peuter is het daaronder ook vochtig .
Het lijkt er op dat de top laag helemaal dicht is m.a.w. het vocht kan er niet uit lijkt mij..
Als ik op het tempex druk is mijn vinger nat, gewoon maar doorgaan met het fineer loshalen tot dat het droog wordt ?
Beetje tegenvaller...

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door Micky » di 2 jan 2018 08:16

Met lekkage in een caravan valt het altijd tegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door sjaak109 » di 2 jan 2018 08:50

ik moest mijn beyerland 495 1997 tot voorbij de voorste ramen strippen voor ik droog hout tegen kwam.
begon met los stukje fineer/zeil.
eindigde met compleet binnenwerk er uit en alle latten en wanden vervangen.
mijn lekkage (eigenlijk van de vorige eigenaren) kwam van niet goed gekitte alu afdekrail.
sommige schroeven zaten door het aluminium en door het polyester, maar niet in het hout of enig kit er tussen.
dat gaat dus in de loop der jaren wel enigzins lekken.
ik heb alles gelijmd met epoxy en de moeilijk bereikbare plekken zoals in het front aan de zijkant waar dat balkje hoort te zitten, waar de zijkant aan vast zit geschroefd met bruis epoxy. dit is ook schroefvast.
ik kon er niet goed bij dus de iets te kleine nieuwe lat (om er in te frommelen) zat met de bruis epoxy toch muurvast.
de vloer onder het zeil was aan de zijkanten ook weg. ga daar ook maar eens kijken.
hier opgelost met balkjes en weer bruisende epoxy.
mocht mijn caravan ooit een ongeluk krijgen blijft het front heel, t,is nu net de boeg van een ijsbreker.
ben een paar week bezig geweest.

gr,
Sjaak

Afbeelding
Afbeelding

dit is bij de vloer onder het luik.
Afbeelding
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » di 2 jan 2018 09:36

dank voor je reactie Sjaak, jouw foto's hadden die van mij kunnen zijn..
woon je toevallig in de buurt van Lemmer ? zou graag eens bij je komen kijken !

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » di 2 jan 2018 09:40

Sjaak , heb je ook de ramen en rubbers er uit moeten halen ?

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door sjaak109 » di 2 jan 2018 17:03

ik woon in wieringerwerf.
maar hij staat nu in de stalling bij een boer achter 20 (kunnen er ook 3 zijn ik weet het niet) trekkers.

de rubbers van mijn ramen zijn helemaal niet gekit, waren ze ook niet. weet niet of dat standaard moet?
ik kon mijn rubber om het hout weg trekken en weer terug vouwen/drukken.
onder het rubber zat ook geen lekkage, dus heb het zo gelaten.
ik heb het nieuwe triplex over laten lopen in de bekleding wat er nog in zat en goed was. dus onder het raam rubber zit nog origineel en een paar cm. er onder begint mijn triplex. beetje poly plamuur en schuurmachine en je ziet er niets van (bijna)

btw. heb voor de binnen afwerking berken triplex gebruikt. en na een middag vloeken en schelden met plakplastic en behang heb ik alle plak spul er weer uitgehaald, blikje mooi kleurtje grijs bij de action gehaald en alles geschilderd.
ik vind het mooi.(wat een ander er van denkt? boeien!!)
we hebben de caravan (te) goedkoop gekocht zijn er tot nu toe tevreden mee en hij gaat voorlopig toch niet weg.
dus ik heb het zo gemaakt dat ik (en natuurlijk mijn vrouw) er blij van wordt.

btw2. de latjes in de wand zijn trouwens een niet standaard maat. dus die heb ik bij ons bouwmarktje op maat laten zagen/vrezen.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » di 2 jan 2018 17:18

Dank voor je bericht , ik denk dat ik het ook zo ga doen. het tempex heb je gewoon laten zitten ? moest het lang drogen ? daarna weer het berkentriplex er op geplakt met epoxy neem ik aan ? als je nog een foto hebt van het eind resultaat zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door sjaak109 » wo 3 jan 2018 08:36

het goede tempex heb ik laten zitten want zit/zat aan de buitenwand verlijmd.
wat echt zwart en zeiknat was heb ik verwijderd en nieuw ingelijmd maar dat was maar weinig.
ik heb inderdaad alles verlijmd met epoxy. je kunt er een filler bij doen zodat deze dikker wordt en beter/gemakkelijker verlijmd.
je moet even zoeken op epoxy hier op het forum. er is al veel over geschreven. ook door mensen die het beroeps matig doen.

het drogen is wel een puntje. het is zo droog dat spul. en als je de verhouding niet goed aan houd droogt het te snel.
dus niet meer aanmaken als dat je nodig hebt.

dit is 1 van de bedrijven die het verkoopt https://www.mrboat.nl/mrboat-epoxy/. zijn er veel meer, even zoeken.
de gewone epoxy met filler voor verlijmen
en de bruis epoxy voor als het ook moet vullen. (vloer/hoekjes waar je niet bij kunt/naden.

heb geen foto,s van als het klaar is. maar de zijwand om het raam heen is glad en een mooi soort licht grijs.
heb alleen 1 zichtbaar naadje waar het nieuwe triplex over gaat in het oude, had me vergist met de dikte. en om die epoxy er weer af te krijgen als het droog is ?????????????? da ga nie. dus daar liggen nu de hoofdkussens.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » wo 3 jan 2018 09:41

Sjaak , dank voor je reactie.

Ik had net gisteravond epoxylijm met filler besteld bij poly-service , zo,n 1,5 kg met glas filler daar moet ik een aardig eind mee komen.
ga van de week kijken of ik nog veel meer bekleding moet verwijderen dan kan hij goed drogen en kunnen de versteviging latten er in !

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » wo 3 jan 2018 10:21

Sjaak , dank voor je reactie.

Ik had net gisteravond epoxylijm met filler besteld bij poly-service , zo,n 1,5 kg met glas filler daar moet ik een aardig eind mee komen.
ga van de week kijken of ik nog veel meer bekleding moet verwijderen dan kan hij goed drogen en kunnen de versteviging latten er in !

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » wo 3 jan 2018 18:33

vandaag er mee verder gegaan , helaas is de hoek vloer wand ook slecht , ik zal tot aan de wielkast het moeten repareren , de bovenzijde vloer is redelijk... onderzijde is verrot....hoe ga ik dat oplossen...?

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”