kitten en binnenwerk beyerland

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door sjaak109 » wo 3 jan 2018 20:30

yup was bij mij ook zo.

side skirts losschroeven en voorzichtig opzij buigen, knikt erg snel.
ik heb met zo,n kleine cirkel zaag (88mm) het verrotte er van onder af uit gezaagd.(ondiep)
daarna alle balkjes vervangen en gelijmd weer met epoxy.
vooral het buitenste balkje waar de zijwand op rust op letten dat die weer goed komt.
schuim weer opgevuld waar het weg was. en toen plaatje betonplex er op gelijmd.
hier heb ik de bruisen epoxy voor gebruikt. alles meteen goed gevuld.
onderkant afgewerkt met ademende bijts.
heb eerst de onderkant gedaan en later toen alles stevig was de vloer aan binnenkant gerepareerd.
binnenzijde moet nog een nieuw zeiltje in, maar is onder het bed zie er niks van. komt wel.

leuk he? zo,n Beyerland die er van buiten goed uit ziet. knipoog.gif

ps. dit is zoals ik het gedaan heb, hoeft niet perse de juiste manier te zijn, het werkte voor mij.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » wo 3 jan 2018 22:50

bedankt weer voor je reactie Sjaak,

met side skirts bedoel je het onderste stukje aluminium ? zo,n 5 cm hoog meen ik..mijn hele zijkant is nu los van de vloer ..richting de wielkast wordt het beter .

Ik heb het idee dat het vocht vanaf de voorkant boven zich in een schuine lijn naar koelkast beneden heeft verplaatst .
Het kitwerk in de hoekverbinding is slecht vanaf de hoogte van het voorraam tot helemaal beneden . vanaf de bocht omhoog naar achteren zie ik met het oog geen kiertjes daar lijkt het dicht. heb jij ten je klaar was nog een kitrups boven op het hoekprofiel gelegd ?

Het verbaasd mij wel dat het vocht zich zijdelings zover naar achteren heeft verplaatst ..tenzij er door het rooster van de koelkast ook vocht naar binnen kon komen , hoe was dat bij jouw caravan ?

Ik probeer nu eerst al het natte fineer er af te steken met een plamuur mes , naar mate het droger is wordt dat alweer een stuk lastiger , maar wat vast zit kan wel blijven zitten lijkt mij , ik ga er dan met berkentriplex overheen.

Inderdaad heel leuk zo,n beyerland die er van buiten goed uitziet , ik had beter in m,n broek kunnen poepen :lol: maar we gaan het redden , we laten ons niet kennen natuurlijk .
De caravan staat nu droog in de schuur en met de houtkachel aan is het best uit te houden ..morgen met frisse moed weer verder

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » do 4 jan 2018 21:07

Ab schreef:Voor het verlijmen van isolatieplaten aan hout heb je epoxylijm nodig. 2 component. Te verkrijgen bij Poly-Service o.a.
De meeste andere lijmsoorten lossen de isolatie op.
Het makkelijkst werkt wat dikkere ( thixotrope of pasteuze) lijm.
Dat kan je dan eenvoudig met een lijmkam opzetten.
Raamrubbers en afdeklijsten kan wel met butylkit of een vervanger daarvoor.
Als de kit maar niet uithardt en blijft kleven.
Hallo Ab , ik wil van het weekend de hoeklatten en het hout om de ramen gaan maken en op het polyester lijmen , gebruik ik daarvoor ook epoxy ?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door Ab » vr 5 jan 2018 00:13

Ja. Je moet het zo zien: alle framewerk wat constructieve sterkte moet hebben doe je met epoxy. Dat zit echt muurvast.
Buitennaden die waterdicht moeten zijn met butylkit of een andere kit die soepel blijft en leerkracht houdt.
Dit omdat de lange naden van metalen plaat door uitzetting en krimp iets moeten kunnen werken zonder dat de verbinding lek raakt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » vr 5 jan 2018 09:38

bedankt voor je reactie ,

Nu doe ik een reparatie zodat alles opnieuw gekit moet worden , maar voor regulier onderhoud zou je dus ook om de ....jaar de daklijsten moeten los halen en de oude kit weg moeten halen en opnieuw in de butyl ?

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door Ab » vr 5 jan 2018 09:56

15 of 20 jaar schat ik.
Afhankelijk van gebruik en opslag.
Er zijn overigens zat caravans van 20 jaar die nog steeds potdicht zijn.
Maar ja..er zijn ook caravans die in de zomer 3 weken uit hun droge hok komen en daarna direkt er weer in..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » vr 5 jan 2018 11:20

ja situaties zullen steeds verschillen , eerst maar even deze klus goed afronden en dan maar zien hoed de rest er uit ziet.
Ik moet zeggen dat het er optisch erg goed uit ziet ..als ik de bies straks toch helemaal uit heb kan ik even de schroeven los draaien en dan evt een hele lading butyl erbij spuiten waar het evt schraal is..bedankt weer voor de feedback !

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » vr 5 jan 2018 14:05

roekie schreef:bedankt weer voor je reactie Sjaak,

met side skirts bedoel je het onderste stukje aluminium ? zo,n 5 cm hoog meen ik..mijn hele zijkant is nu los van de vloer ..richting de wielkast wordt het beter .

Ik heb het idee dat het vocht vanaf de voorkant boven zich in een schuine lijn naar koelkast beneden heeft verplaatst .
Het kitwerk in de hoekverbinding is slecht vanaf de hoogte van het voorraam tot helemaal beneden . vanaf de bocht omhoog naar achteren zie ik met het oog geen kiertjes daar lijkt het dicht. heb jij ten je klaar was nog een kitrups boven op het hoekprofiel gelegd ?

Het verbaasd mij wel dat het vocht zich zijdelings zover naar achteren heeft verplaatst ..tenzij er door het rooster van de koelkast ook vocht naar binnen kon komen , hoe was dat bij jouw caravan ?

Ik probeer nu eerst al het natte fineer er af te steken met een plamuur mes , naar mate het droger is wordt dat alweer een stuk lastiger , maar wat vast zit kan wel blijven zitten lijkt mij , ik ga er dan met berkentriplex overheen.

Inderdaad heel leuk zo,n beyerland die er van buiten goed uitziet , ik had beter in m,n broek kunnen poepen :lol: maar we gaan het redden , we laten ons niet kennen natuurlijk .
De caravan staat nu droog in de schuur en met de houtkachel aan is het best uit te houden ..morgen met frisse moed weer verder
weer een vraagje Sjaak , heb jij het schot van de disselbak ook nog weggehaald ?

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door sjaak109 » vr 5 jan 2018 16:22

nee schot was hard en goed.
alleen kun je dan slecht bij dat hoekbalkje. zodoende heb ik die bruisende epoxy gebruikt en een kleiner balkje wat ik er wel in kon frommellen.
en de schroeven ook nog grip hadden.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » vr 5 jan 2018 20:45

IMG-20180105-WA0005.jpg
het meeste natte hout is er nu uit
IMG-20180105-WA0006.jpg
IMG-20180105-WA0005.jpg
het meeste natte hout is er nu uit
Bijlagen
IMG-20180105-WA0004.jpg
Laatst gewijzigd door roekie op vr 5 jan 2018 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door MarcoC » vr 5 jan 2018 20:48

Controleer meteen het voorfront op haarscheurtjes.... dit kan ook veel nattigheid veroorzaken. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » vr 5 jan 2018 20:51

IMG-20180105-WA0007.jpg
morgen de hoeklijsten van wbp multiplex met epoxy vastzetten dan kunnen de zijkanten dik in de butylkit en weer vastgeschroefd.. daarna zelfde hout rondom het raam lijmen

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » vr 5 jan 2018 20:54

MarcoC schreef:Controleer meteen het voorfront op haarscheurtjes.... dit kan ook veel nattigheid veroorzaken. thumbup.gif
hallo marco , nog specifieke plekken ?

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » vr 5 jan 2018 20:56

IMG-20180105-WA0009.jpg
Bijlagen
IMG-20180105-WA0010.jpg
de buitenkant zonder het voorraam , veel plakbandresten van de vorige eigenaar

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door MarcoC » vr 5 jan 2018 20:58

rondom het raam, waar de breedtelichten zitten, en waar het voorfront vastgeschroefd zat onder de hoeklijsten. Vaak willen de gaten waar de schroeven doorheen zitten nog wel eens scheuren. Bekend probleem van de Beyerlands.
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » vr 5 jan 2018 21:03

bij verbinding aan de zijkanten zijn de gaten allemaal heel , wel is aan de zijde die het dak verbind er meerdere gaten uitgescheurd , maar daar lijm ik ook een strook multiplex met epoxy , moet dan loeisterk worden ! ik ben gewend om met lijmtangen te werken , met epoxy kan je dat beter niet doen ?
Bijlagen
IMG-20180105-WA0011.jpg
en nog even een foto van voor ik begon , je kunt zien dat de bovenkant van het raamrubber er al helemaal los bij hangt , compleet rot er achter , de zijkanten zien er zo nog als nieuw uit...schijn bedriegt..volgende keer vochtmeter mee...

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door Ab » za 6 jan 2018 00:23

Jawel hoor. Maakt niet veel uit. Als het te lijmen deel maar op zijn plaats blijft.
Als het niet te zwaar is hoef je niks te doen. De aanvangssterkte van de epoxy is voldoende om alles op zijn plek te houden.
Tenminste, als je de lijm dik genoeg maakt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door BertJan » za 6 jan 2018 22:21

Dit is een 1996 beyerland sprinter van Engelse makelaardij met polyether front, dit front scheurt niet, lekkage al vanaf de fabricage boven het raam en langs de zijlijsten, het Front is prima op deze wagen.

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » za 6 jan 2018 22:58

BertJan schreef:Dit is een 1996 beyerland sprinter van Engelse makelaardij met polyether front, dit front scheurt niet, lekkage al vanaf de fabricage boven het raam en langs de zijlijsten, het Front is prima op deze wagen.
Ik heb inderdaad geen scheurtjes kunnen ontdekken BertJan , dat valt weer mee ! wel zijn de gaten uitgescheurd w.s door het gewicht van het front en dat de gaten dicht bij de rand zitten , ik lijm er nu eerst met epoxy een wbp strook multiplex achter dat maakt hem lekker sterk en stabiel ! dan dik in de butyl met de dakaansluiting en eerst wat extra rvs schroefjes voor ik de raamstrip weer monteer .

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » zo 7 jan 2018 21:43

ik lees op het forum dat er vaak berkentriplex wordt gebruikt om te repareren , hardhout triplex is ook een optie zitten daar nog nadelen aan t.o.v berken ?

Ferdi

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door Ferdi » ma 8 jan 2018 05:10

Gewicht, berken is licht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door Ab » ma 8 jan 2018 11:53

Populierentriplex is ook niet zwaar. Is ook verkrijgbaar met afgewerkt oppervlak in lichtgrijs.
De heel dunne uitvoering wat lastiger of niet verkrijgbaar in de standaard bouwmarkten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » ma 8 jan 2018 12:28

bedankt weer , ik zal eens gaan neuzen bij de gammel ... :lol:

roekie
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 29 dec 2017 23:04

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door roekie » di 9 jan 2018 21:25

vandaag kitresten verwijderd met wd40 , met droge doek nagewreven maar er zal wat wd40 achter blijven waarmee kan ik het beste ontvetten ? wasbenzine ? thinner ? de nieuwe butyl moet natuurlijk wel goed hechten..

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: kitten en binnenwerk beyerland

Bericht door MarcoC » di 9 jan 2018 21:27

Ik gebruik altijd gewoon Ammonia voor het ontvetten, werkt perfect. Wel ff je adem inhouden knipoog.gif thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”