Maten inbouwkoelkast
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Maten inbouwkoelkast
Afgelopen seizoen viel ons op dat de koelkast op 220 niet meer zo goed koelt. Koelkast is inmiddels 20 jaar oud dus ik ben bang dat het klaar is. Nu ben ik alleen vergeten de maten op te meten voor een nieuwe koelkast. Ik ga er bijna van uit dat het standaardmaten zijn alleen weet iemand welke maten het zijn?
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Maten inbouwkoelkast
Misschien is enkel het systeem verstopt geraakt, een bekende kwaal bij oudere absorptie koelkasten. Bouw 'm uit en zet een een dag of wat ondersteboven. Dan kom het bezinksel misschien los.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Maten inbouwkoelkast
Er zijn heel veel verschillende maten.
Je zult toch moeten gaan meten denk ik.
Je zult toch moeten gaan meten denk ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Maten inbouwkoelkast
Zie eens aan de binnenzijde. Daar staat een klever op met het type. Zo kan u zien in de boeken van Obelinck of Frits Berger. Heb in de jaren negentig rechtstreeks bij Elekrolux een nieuwe koelkast in Brussel af gehaald aan een derde van de prijs van de dealer. kerstboos.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22
Re: Maten inbouwkoelkast
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden een beetje off topic : ik zag bij obelink dat ze tegenwoordig caravan/camper compressor koelkastjes hebben die minder stroom vragen dan een absorbtie koelkast. En bovendien niet eens zo duur zijn in aanschaf. Kun je klakkeloos overstappen op een comperessor koelkastje van dezelfde maat ? Zijn daar nog andere nadelen aan ?
Ik vraag dat omdat je "vroeger" grote koelkasten eerst een uur moest laten rusten na transport. Geen idee of dat nog steeds zo is, maar het lijkt me dat voor een camper/caravan dat toch wel niet zo ontworpen zou zijn ?
Ik vraag dat omdat je "vroeger" grote koelkasten eerst een uur moest laten rusten na transport. Geen idee of dat nog steeds zo is, maar het lijkt me dat voor een camper/caravan dat toch wel niet zo ontworpen zou zijn ?
- motorfrits
- Berichten: 84
- Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25
Re: Maten inbouwkoelkast
Voel ook eens aan het verwarmings deel achter de koelkast, kan zijn dat deze niet meer goed warm word.
Re: Maten inbouwkoelkast
RE.gif RE.gif
Geen ervaring met de compressortoestellen.
Het enige waar ik voor vrees is dat ze lawaaieriger kunnen zijn dan de superstille absobtiekoelkasten, met uitzonderig fan van het eventuele ventilatortje dat velen (ik ook) op de ventilatierooster monteren.
Een volledig geluidloze motor moet mijns inziens nog uitgevonden worden.
Groot voordeel zal wel de betere koeling zijn, ook bij (extreem) grote koude of warmte en natuurlijk een lager verbruik.
Geen ervaring met de compressortoestellen.
Het enige waar ik voor vrees is dat ze lawaaieriger kunnen zijn dan de superstille absobtiekoelkasten, met uitzonderig fan van het eventuele ventilatortje dat velen (ik ook) op de ventilatierooster monteren.
Een volledig geluidloze motor moet mijns inziens nog uitgevonden worden.
Groot voordeel zal wel de betere koeling zijn, ook bij (extreem) grote koude of warmte en natuurlijk een lager verbruik.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Maten inbouwkoelkast
Toch worden er steeds meer compressorkoelkasten verkocht voor de recreatieve sector.
Het grootste voordeel is dat ze dusdanig weinig stroom verbruiken dat je ze kunt voeden met zonnepanelen.
De geluidsproductie is te verwaarlozen.
De compressormotor draait ook maar heel weinig, normaal gesproken.
Bij heel hoge temperaturen en vaak openen van de koelkast uiteraard meer.
Maar 's nachts is dat altijd niet of veel minder aan de orde.
Het grootste voordeel is dat ze dusdanig weinig stroom verbruiken dat je ze kunt voeden met zonnepanelen.
De geluidsproductie is te verwaarlozen.
De compressormotor draait ook maar heel weinig, normaal gesproken.
Bij heel hoge temperaturen en vaak openen van de koelkast uiteraard meer.
Maar 's nachts is dat altijd niet of veel minder aan de orde.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Maten inbouwkoelkast
Ik heb in mijn Hobby caravan van 1992 sinds 3à4 jaar een gewone compressorkoelkast ingebouwd.
Oude absorptiekast eruit, maten nemen, en op zoek naar een koelkast (ik heb de mijne trouwens in een Belgische Carrefour gevonden voor rond de 90€)
Het "lawaai" is verwaarloosbaar, en de koeling fenomenaal.. En ook de koelkastinhoud is veel ruimer...
En daarbij veel goedkoper dan zo'n Elektrolux?
Misschien ook voor jou een optie...
Oude absorptiekast eruit, maten nemen, en op zoek naar een koelkast (ik heb de mijne trouwens in een Belgische Carrefour gevonden voor rond de 90€)
Het "lawaai" is verwaarloosbaar, en de koeling fenomenaal.. En ook de koelkastinhoud is veel ruimer...
En daarbij veel goedkoper dan zo'n Elektrolux?
Misschien ook voor jou een optie...
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Maten inbouwkoelkast
Dank voor alle input. Dat wordt toch eerst even meten. Maar wat een geld vragen ze voor die koelkasten zeg. Dat alleen is al een reden om misschien toch een compressorkoelkast te overwegen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.