Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marchien
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 1 nov 2017 19:13

Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door Marchien » do 2 nov 2017 08:31

Ik hoop dat mij vergeven wordt dat ik me niet officieel heb voorgesteld in de draad die daar specifiek voor is :). Mijn naam is Marchien en ik ben lid geworden vanwege een specifieke vraag.
Sinds begin dit jaar hebben we een hele leuke Eriba pan met twee zitjes, een oudje uit 1985 maar in een hele goeie conditie.
Daarvoor hadden we een Puck, maar iets meer ruimte maakt een heel groot verschil!

Mijn vraag is de volgende:
We zouden graag de dubbele zit waar het tweepersoonsbed van gemaakt kan worden, willen halveren zodat er een vaste plek kan komen voor het toilet. (Dat toilet hoeft niet perse ombouwd te zijn, misschien een klein schotje als dat kan). Dat houdt dus in dat de breedte van het bed van 140 naar 70 zou gaan, zoals het andere eenpersoonsbed.
Kan dit zonder de stevigheid van de caravan te compromitteren? Wellicht een stomme vraag, maar ik heb daar echt geen verstand van. Ik zie dat het wat bed betreft moet kunnen, dit halveren, maar wil dus graag weten of het verantwoord is qua geheel.
En stel dat het idd moet kunnen, zijn er dan dingen waar ik rekening mee moet houden?

Bij voorbaat hartelijk dank voor het meedenken!

Groet,
Marchien

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door Hobby Linka » do 2 nov 2017 08:42

Marchien schreef:Ik hoop dat mij vergeven wordt dat ik me niet officieel heb voorgesteld in de draad die daar specifiek voor is :). Groet,
Marchien

Is geen verplichting. knipoog.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door hoboken » do 2 nov 2017 09:08

Hoi, bij een Eriba Touring kan dat vanwege het metalen geraamte, het meubilair maakt geen deel uit van de opbouw.
Maar waarom de grote zithoek, ik heb in een grijs verleden een van de kleine bankjes verwijderd in een Familia voor een porta potti dan houd je je 4 persoons zithoek/2 persoons bed over.

Mvg Jean
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12778
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door Trina » do 2 nov 2017 10:11

RE.gif
Misschien willen zij liever 2 eenspersoonsbedden.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door Nimma » do 2 nov 2017 10:49

Het weglaten van één van de banken om er een toilet te plaatsen kan zonder problemen; kwestie van het toilet goed "vastzetten" Welkom met je Pan aflower.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Marchien
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 1 nov 2017 19:13

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door Marchien » do 2 nov 2017 12:35

Wat fijn dat ik zo snel zulke zinvolle reacties krijg! :)
Hartelijk dank daarvoor.

Inderdaad liggen wij liever elk in een eigen bed. (w.b. het slapen :oops:.. ), al zal ik zeker nog eens kijken naar de genoemde optie omdat het wel veel minder werk is lijkt me. (Bij de grote zit moet er gezaagd worden en kussens hersteld worden)
Maakt het verder uit dat het toilet daar zou staan (dat is dan achter de as, naast de hangkast of links van de middenkeuken) ivm de gewichtsverdeling?

Mvg
Marchien

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door Nimma » do 2 nov 2017 12:38

Je denkt aan een PortaPotti? Die weegt niet zoveel, misschien net zoveel als de spullen die je weg wil halen. Sowieso beter zoveel mogelijk spullen in de auto ipv in de caravan als je de ruimte hebt.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Marchien
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 1 nov 2017 19:13

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door Marchien » do 2 nov 2017 12:38

" Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht."
Wat een geweldig credo... :D

Gebruikersavatar
Marchien
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 1 nov 2017 19:13

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door Marchien » do 2 nov 2017 12:51

Bedankt Jakkemeiner, we nemen verder nooit zo heel veel mee en komen ook met het toilet (wat nu dus onder het tafeltje van de kleine zit staat) niet boven de 700 kg.
Het ging me vooral over de gewichtsverdeling, maar ik begrijp dat dat te verwaarlozen is. (Of we dan wel genoeg druk houden op de trekhaak)

gr.
Marchien

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door Nimma » do 2 nov 2017 12:58

Ik heb jaren lang door letterlijk Berg en Dal gereden in heel Europa met een Pan 1993 en nooit omgekeken naar de kogeldruk bij deze kleine caravan; het zal bij jullie Pan ook zo'n vaart niet lopen; zet 2 flessen gas in de bak voorin of 1 fles en nog wat bagage en tuffen maar.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door graaf » do 2 nov 2017 14:17

Bij mijn eerste Eriba Touring Familia uit 1993 kreeg ik van de verkoper een klein model Porta Potti er bij die precies onder de zitbank rechtsvoor (net naast de toegangsdeur) paste.
Dat zitbankje had ook aan de zijkant een luik herinner ik mij. Hoewel we nooit die Porta Potti gebruikt hebben was het toch een geruststellend idee dat mocht je onverhoopt
nachts (of op een locatie waar geen toilet voorhanden was), naar de wc moeten er een oplossing was. Om er een zitbank voor te gaan inkorten is misschien toch niet zo'n goed idee.
Immers, zoals gezegd, we hebben deze mogelijkheid nooit gebruikt. Verder verminder je de waarde van je Eriba daar mee. (Meeste kopers willen hem immers zo origineel mogelijk)

Misschien slimmer om je geld te investeren in een nieuwste Porta Potti model met elektrische pomp en een verhoginkje (5-6 cm) te maken die je er zijdelings er onder kan schuiven.
Zo'n kleine Porta Potti is wat lager zodat hij onder de klep van de zitbank past. Bij gebruik zit je dan ook op de rand van die zitbank.

Mocht je in de toekomst van caravan wisselen en heb je die Porta Potti niet (meer) nodig kan je hem altijd nog via MP slijten.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Marchien
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 1 nov 2017 19:13

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door Marchien » do 2 nov 2017 15:16

Dag Graaf,

Ik begrijp je reactie, maar we zijn zelf niet zo van 'de verkoopwaarde behouden' en willen gewoon vol op genieten van een caravan die helemaal op ons afgestemd is. Verder zagen we hoe snel de Puck werd weggekaapt die ook niet meer origineel was.
De oude Eriba's verkopen zichzelf redelijk snel volgens mij, maar we zijn verder ook helemaal niet van plan om niet samen oud te worden...;-)

We hebben een toilet dat hoger is dan de onderkant van de zittingen. Niet elektrisch, maar duur zat... mrgreen.gif
Verder is het gebruik van zo'n toilet ook iets van hoe je dat persoonlijk ervaart lijkt me, we kamperen al jaren en vinden het fijn om er midden in de nacht niet uit te hoeven, maar ook niet de volgende dag een emmer te hoeven legen...

Dank je wel voor je feedback!

:)

Gebruikersavatar
Marchien
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 1 nov 2017 19:13

Re: Eriba pan Familia 1985/Aanpassen

Bericht door Marchien » do 2 nov 2017 15:18

Okay Jakkemeiner, dat is geruststellend, dank je wel.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”