rot bovendeel bodemplaat disselbak

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
itdokter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 aug 2017 12:22
Locatie: Leek

rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door itdokter » do 17 aug 2017 21:06

Hoi allen,
Ik heb een Eifelland caravan 395TK en heb een probleem met vocht in de disselbak.
Vermoedelijk door inregening is vooraan het bovenste deel van de bodemplaat gaan rotten (onder het zeil). Ook onder de disselbakklep (wand) is het erg zacht geworden als ik er van de buitenkant tegenaan duw. Er is een rooster in het het midden van de disselbak (voor ventilatie) en de voorste schroeven hebben geen grip meer. Ook de voorste houders van de gasflessen hebben geen grip meer. Deze problemen wil ik graag aanpakken en ik hoop op een paar ideeën van jullie.

Klopt het dat de bodemplaat van de caravan bestaat uit drie delen? plaat, (piep)schuim, plaat?

Nu dacht ik dat ik een groot gedeelte van het zeil weg zou kunnen snijden uit de disselbak en voorzichtig het bovenste deel van de bodemplaat zou kunnen verwijderen. Ik zou dat dan willen vervangen door passende delen watervast multiplex. Vraag is dan hoe ik dat kan verlijmen met het piepschuim.
Iemand enig idee?

Voor het deel onder de disselbak zou ik een versteviging willen maken. Met een multitool alles onder de klep weghalen en vervangen door een stuk hardhout en die met PU-lijm bevestigen aan de buitenwand.

Tot slot zou ik graag nog ideeën willen over hoe de verbinding tussen wand en vloer waterdicht te maken zodat er geen vocht meer tussen kan komen. Op dit moment heb ik daar grijze tape voor gebruikt, maar er zijn vast betere oplossingen.

Een heel verhaal, maar hopelijk zijn er klussers die me kunnen helpen met ideeën. Ik zet er nog even een foto bij van de disselbak. Alvast bedankt.
Bijlagen
bodemplaat.jpg
huidige disselbak
bodemplaat.jpg (67.11 KiB) 5849 keer bekeken

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door Chris » do 17 aug 2017 21:16

Een vervangend stuk bodemplaat komt in ieder geval ook op het chassis te liggen.
Als je dan wat balkjes onder de caravan schroeft kan je best een stevig geheel maken.
Ik zou voor de bodemplaat in de disselbak gewoon multiplex nemen, lekker sterk...en het hoeft geen isolerende werking te hebben zoals in de caravan.
En de voorwand.. je voorstel klinkt goed, met een multitool eruit wat slecht is en vervangen met een lichte triplex-piepschuim-triplex constructie.
En kit... alleen Butylkit.. dik en overdadig overal tussen..

Succes, en hou ons met foto's op de hoogte.. thumbup.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door Gumm » do 17 aug 2017 21:33

Mijn ouders hebben een Eiffelland en hebben hetzelfde meegemaakt.
Als ik me het nog goed herinner was oorzaak lekkage via een horizontale strip boven de disselbak.
Deze strip er toen door de dealer vernieuwd en daarbij is behoorlijk wat kit vernieuwd/geïnjecteerd.
Hierna is er het e.a aan houtwerk uit de disselbak vervangen en was het euvel weer verholpen.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Kiep70
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door Kiep70 » do 17 aug 2017 21:38

Let op dat je het juiste hout gebruikt. Er zijn vele soorten plaatmateriaal in de handel onder de naam multiplex. Hier heb je zowel interieur als exterieur kwaliteit in. Zorg ook dat je het kops hout goed behandeld met een sealer om rotten tegen te gaan. Succes met de klus thumbup.gif
Gr. Chris
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door janvijn » do 17 aug 2017 21:59

Op de eerste plaats zou ook ik de oorzaak van de lekkage oplossen alvorens iets te gaan vernieuwen.
Als je een nieuwe bovenplaat op de isolatie wil lijmen, ben je afhankelijk van de soort isolatie, niet alle schuim verdraagd alle lijm. Zo kan PE isolatie bv. niet verlijmt worden met Bisonkit/tix omdat dit de schuim doet oplossen.
Het lijkt wel voor de hand te liggen om een contactlijm te gebruiken omdat je moeilijk kan klemmen denk ik.
Voor het deel onder de disselbak zou ik een versteviging willen maken. Met een multitool alles onder de klep weghalen en vervangen door een stuk hardhout en die met PU-lijm bevestigen aan de buitenwand.
Ik heb geen idee wat je hier bedoeld, maar let ook daar op met lijm. Hout tegen een (is het ABS) kunsstof lijmen met PU lijm, ik twijfel of dat constructief hecht, ik denk dat er betere soorten montagekit bestaan.
Is de onderplaat van de sandwich nog wel in goede staat, of moet dat ook vervangen worden. In dat geval is het dan niet eenvoudiger een nieuw vloerdeel (bodemplaat disselkast) te vervaardigen buiten de caravan, en dat in zijn geheel te monteren i.p.v. in de beperkte ruimte van de disselkast te gaan zitten/liggen klussen.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

itdokter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 aug 2017 12:22
Locatie: Leek

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door itdokter » vr 18 aug 2017 08:28

Bedankt voor alle reacties tot dusver....

Voor wat betreft de bodemplaat van de disselbak....het is een verlenging van de bodemplaat van de caravan. Dus alles in één stuk. in de hoeken zitten de uitdraaisteunen. ik wil natuurlijk geen stevigheid verliezen door een deel van de plaat eruit te halen. Hoe zou ik zoiets aan kunnen pakken?
Het is hardschuim wat tussen de onderplaat en de bovenplaat zit. Zou het een idee zijn om de bovenlaag te verwijderen, PU(bruis)lijm erop, multiplex erop en verzwaard laten drogen? De onderplaat van de 3-delige bodemplaat lijkt nog goed te zijn...de voorste tweee centimeter een beetje twijfelachtig.

De oorzaak van de lekkage heb ik hopelijk nu in beeld. Het ging vooral om regenwater tijdens het rijden dat in de kier tussen de bodemplaat en de voorwand (onder de klep) is gekropen. Heb daar nu een grijze tapelaag zitten. Drie week geleden twee dagen met regen gereden. Behoorlijk wat regenwater opgedept uit de disselbak. Vandaar ook mijn vraag over andere manieren om de kier te dichten. De strip boven het raam heb ik ook even goed bekeken. Bedankt voor de tip.

Aangaande de zachte plek onder de disselbakklep (wand). Er is helemaal geen kunststof. De wand is aluminium. Mogelijk zijn er betere lijmen dan contructielijm? (PU)

Willen jullie nog even verder met me meedenken?

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door nicolaas » vr 18 aug 2017 09:13

de tape en het zeiltje zorgen voor nog snellere, rot omdat het vocht ook niet meer weg kan, verdampen.

(heb buiten een vurenhouten, zeg waaibomen schutting staan, grof gezaagde planken, die eens in de vijf jaar een likje carboleum kregen. schutting is inmiddels 30 jaar oud)
microhome 370 luxe

itdokter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 aug 2017 12:22
Locatie: Leek

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door itdokter » vr 18 aug 2017 09:34

Hoi Nicolaas, dank voor je reactie. Die rot wil ik juist voorkomen in de nieuwe situatie. Overigens heb ik de tape aangebracht nadat de caravan al een jaar droog had gestaan. Ik vermoed dat er toen weinig vocht meer in zat. Dus als je tips hebt om de situatie te verbeteren, dan houd ik me aanbevolen.

Kiep70
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door Kiep70 » vr 18 aug 2017 09:48

Is het een optie om alleen het rotte gedeelte van de bovenste plaat te verwijderen, eventueel opvullen en dan in de gehele disselbak een nieuwe [dunne] plaat op de bestaande te lijmen. Uiteraard eerst het gehele zeil verwijderen. Voor wat betreft de oorzaak mogelijk eerst afkitten en daarna een alum. of kunststof strip plaatsen ? Het hout in ieder geval voldoende laten drogen en zorgen dat je alle rotten stukken weghaald.

Gr. Chris
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

itdokter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 aug 2017 12:22
Locatie: Leek

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door itdokter » vr 18 aug 2017 21:19

Daar ben ik weer.....inmiddels is de schade toch groter dan ik dacht....
Ik zet wat foto's erbij. Ik ben begonnen met de wand onder de disselbakklep, omdat het daar vreselijk zacht was. Nou, dat bleek een en al rot te zijn.
Inmiddels heb ik op plaatsen al zoveel hout weggehaald dat ik de aluminium buitenplaat al zie. Vervolgens heb ik het zeil weggesneden en toen bleek ook daaronder een heleboel vocht en rot te zitten. Ik ben begonnen met het afschrapen van de rotte delen, maar het betreft bijna de hele bovenplaat van de bodem.
Nu blijkt dat de bodem in de disselbak uit twee delen bestaat. Vanaf de klep ligt eerst een dikke plank die pm 15 cm naar de rest van de bodemplaat loopt. Deze plank is rot.
Er zitten een viertal bevestigingspunten in die een verbinding hebben met het chassis. Die heb ik inmiddels los. Ook zit er in de plank aan weerszijden van de caravan een bevestigingspunt voor de uitdraaisteun. Het andere bevestigingspunt zit in de andere bodemplaat. Foto zal denk ik meer spreken.
Wat ik me nu afvraag is hoe het komt met de draagconstructie. De voorste bodemplank zal denk ik ook nog doorlopen onder de zijwand)
Een idee zou kunnen zijn om het bevestigingspunt van de uitdraaisteun ook los te maken en te kijken of ik de plank eruit kan halen. Mogelijk dat ik ook het gedeelte onder de zijkant netjes kan verwijderen. Vervolgens zou ik daar twee nieuwe delen in kunnen zetten. (in z'n geheel gaat niet omdat er niet een hele plank zo de disselbak in kan. Of ik zou vanaf de bodem moeten werken). Het idee van Chris begint me steeds meer aan te spreken. De bovenplaat weghalen en er een nieuwe op lijmen. Als dan de bodem er weer in zit, zou ik de plank voor wand onder de disselbakklep kunnen plaatsen.

Een heel verhaal. De huidige planken leken mij iets van vurenhout toe. Is natuurlijk een stuk lichter dan hardhout. Iemand een idee voor welk hout te gebruiken? Alle andere ideeën zijn welkom, want het is wel een project om de levensduur van de caravan te verlengen. Dus ik wil het graag zo goed mogelijk doen.

Bedankt weer voor het meedenken.
Bijlagen
IMG_7137.JPG
De plank voor is nu duidelijk zichtbaar
IMG_7137.JPG (131.32 KiB) 5666 keer bekeken
IMG_7136.JPG
disselbak met weggehaald zeil
IMG_7136.JPG (140.21 KiB) 5666 keer bekeken

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door nicolaas » vr 18 aug 2017 21:48

als je de rotte stukken eruit hebt gehaald, en de goede gedeeltes goed droog en schoon zijn, kun je weer beginnen met opbouwen. verlijmen met goede watervaste bruislijm, of als je er echt voor wil gaan met polyester. door overlappend te werken, in combinatie met schroeven en lijmen krijg je weer een sterk geheel. zelf zou ik voor de latten en balkjes vurenhout, en voor de triplex plaat wilgen hout gebruiken. maar kan uiteraard altijd beter en duurder.
succes!
microhome 370 luxe

itdokter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 aug 2017 12:22
Locatie: Leek

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door itdokter » di 29 aug 2017 07:40

Bedankt voor alle reacties tot dusver....
Heb inmiddels de balk onder de disselbak die verlijmd was tegen de voorwand er gedeeltelijk uit. Naar de wand toe zaten er nog goede stukken in, dus die wil ik maar laten zitten en er een rechte snede op maken. Dit alles zodat ik het weggehaalde rotte gedeelte kan vervangen voor iets anders. De vragen die ik nog heb zijn de volgende...
- Op het aluminium zitten nog kleine (rotte) stukjes hout en lijmresten. Te weinig om weg te bikken, maar vermoedelijk te veel om een goede lijmbasis te geven. Iemand enig idee hoe je het aluminium van binnen schoonmaakt?
- Het te vervangen stuk lijkt een plaats waar het lekgevoelig is. Dit type Eifelland staat daar ook om bekend. Het te vervangen stuk is ongeveer lxbxh(dikte) 163 x 8,5 x 3 cm. Ik dacht aan een stuk composiet om die te gebruiken ter vervanging van hout. Nu lees ik dat composiet niet per se rot-ongevoelig is. Heeft iemand suggesties?

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door cadance » di 29 aug 2017 09:01

Bij ons Adria'tje is de bodem lijkt van betonplex 10mm. Er zit een gat in de bodem met een roostertje (Gasbun).
De randen zijn 8/10 mm vrijgehouden. En is los van de vloer van de caravan. Als we over een nat wegdek rijden is de bodem ook wat nat maar daar kan het hout tegen. En omdat die rondom vrij is kan die ook drogen.
Gisteren had ik het met een vriend over deze situatie en die heeft een oudere Eriba Nova en die heeft dezelfde constructie.
Mij lijkt de oplossing voor jouw geval om met een multitool de bodem af te zagen en er een nieuwe bodem in te maken van watervast Multiplex maar dan ook echt watervast Okoume want dat weegt dan weer minder. De plaat randen goed impregneren en met tuinbeits behandelen.
De naden vrij laten van zij/ voorkant want dan kan het hout ook makkelijker drogen. Er zijn natuurlijk goede Lijm kitten waar je de naden mee vol kan spuiten. Maar waarom?
Volgens mij lijd dit op d'n duur voor problemen.
Meestal staat er een gasfles in de dissel bak en dan moet er toch goed geventileerd worden. En geen vinyl of ander soort zeil op de bodem i.v.m. het drogen. De bodem moet kunnen ademen!
Bij het rijden met regenachtig weer wordt de bodem wat nat maar wij rijden gelukkig niet altijd door de regen.
We horen er van en succes.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door Gumm » di 29 aug 2017 10:30

Als eerder in dit draadje gemeld. De Eiffeland van m'n ouders had dit zelfde euvel.
Bij navraag komt dit doordat de dakplaat thv de bovenkant van de disselbak/ strip, die dwars over de caravan loopt is onderbroken en niet in een geheel doorloopt. Hier kwam bij hun de lekkage vandaan..
Bij de caravan van mijn vader en moeder is (vanaf de dissel gezien) het hout ed tot op het aluminium weggehaald, is de strip waarvan de schroeven bijna allen doorgeroest is vernieuwd met een flinke laag kit.
De bodem van de Disselbak was nog intact maar juist de rechter zijwand was verrot. Het e.a openbaarde zich door het zwart worden van het houtwerk in de beneden/boven hoeken van de disselbak.(bij hun rechts..)
Hier is het houtwerk vervangen.

Bij het inruilen van onze eerste caravan ( Knaus Sudwind 395E uit 1996) doken de mannen van de dealer bijna direct in de disselbak, vonden niets, maar het is wel iets om in de gaten te houden lijkt mij.
Het komt bij meer caravans voor!
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

itdokter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 aug 2017 12:22
Locatie: Leek

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door itdokter » di 29 aug 2017 12:55

IMG_7157.JPG
stukje hout ter vervanging van het rotte deel
IMG_7157.JPG (103.5 KiB) 5460 keer bekeken
De bodemplaat ga ik inderdaad vervangen (althans de voorste 15cm) vervangen. Die heb ik er al uit met inderdaad de multitool. Op de foto zie je dat ik een klein stukje van de sandwich bodem gevuld heb met een stuk hout en bruislijm. Dat stukje was ook verrot. Het te vervangen deel wordt Azobe hardhout (Ja, zwaar, maar rot niet). Onder houd ik het ademend.
Mijn vraag ging over het stukje dat tegen de aluminium voorkant onder de opening van de disselbak (dus verticaal) geplaatst moet worden.
Er zat een stuk vurenhout van ongeveer 8,5x3x207 cm in dat verlijmd was met het aluminium. Dat hout was met uitzondering van de zijkanten rot.

Eventuele lekkage vanuit de bovenstrip heb ik preventief aangepakt, maar het rubber van de disselbak zoog het water van de rand naar binnen. Dat water is in de kieren gaan zitten in de disselbak en vanwege geen ventilatie zorgde dat voor de rot.

De onderplaat is nu dus bijna vervangen. Zodra ik een oplossing heb voor de voorplaat (hout,composiet, betonplex of misschien ook wel azobe) dan wil ik de disselbak van binnen gaan lamineren met epoxy, met uitzondering van de gasventilatie uiteraard, en daarbij ervoor zorgen dat er geen water in de kieren kan komen.

Mijn redenering is als volgt: je ontkomt niet aan het feit dat er water in de disselbak komt. Dan wil ik er voor zorgen dat er geen water bij het hout of wat dan ook komt.

Iemand nog een idee hoe je het aluminium van binnen schoonmaakt?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door Micky » di 29 aug 2017 14:05

kom je wel weg je kogeldruk straks, die kan behoorlijk hoog worden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door j.dreves » di 29 aug 2017 14:17

Itdokter,
Mijn voorkeur zou uitgaan naar watervastmultiplex, beslist geen azobehout.
Ten eerst loeizwaar en slecht te bewerken doorzijn hardheid en het splijt snel door zijn hardheid.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Kiep70
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door Kiep70 » di 29 aug 2017 19:45

Hoi ITdokter,
Ik zou inderdaad niet kiezen voor Adobe. Dit hout word met name gebruikt in de waterbouw vanwege zijn duurzaamheid maar is voor een caravan veel te zwaar en bijna niet te behandelen. Daarnaast trekt het snel scheluw/krom wanneer je er bijvoorbeeld planken van maakt. In de waterbouw praat je altijd over grotere afmetingen. Ik neem aan dat je niet een blok voor in wil leggen.
Gr. Chris
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

itdokter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 aug 2017 12:22
Locatie: Leek

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door itdokter » wo 30 aug 2017 07:43

De Azobe die ik heb is 207 x 15 x 3cm. Is ongeveer 10,5kg. Leek mij in eerste instantie prima omdat het ongeveer het gewicht van een gasfles is. Dus kogeldruk maakte ik mij niet zo druk om. Vanwege het niet rottende karakter en vanwege de stevigheid leek dat mij een prima keus voor het voorste bodemdeel.
De opmerking van Chris vind ik echter wel hout snijden (om in de terminologie te blijven). Kromtrekken kan ik zeker niet gebruiken. Dus toch nog maar even kijken naar okoumee (multiplex of triplex?). Ik las even terug in de antwoorden en zag dat je de kopse kanten moet behandelen. Nu zag ik daar drie suggesties....impregneren, tuinbeits en sealer. Ik ben maar een leek op dat gebied. Is alles even goed? Heeft iemand een goede prijsbewuste keuze?
Dus nog drie vragen:
-hoe de aluminium voorwand zo schoon mogelijk krijgen van lijmresten en ministreepjes hout
-prijsbewuste keuze behandelen kopse kanten (en wellicht ook de bodem (ik las iets over decaphon 9750))
-okoumee, is er nog verschil tussen multiplex of triplex behalve misschien de dikte
Gelukkig kom ik weer wat verder in mijn zoektocht dankzij jullie input.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door cadance » wo 30 aug 2017 09:35

Wat een voorgaande schrijver al melden dat Azobe geen goede keus is. Het kan goed tegen water maar het werkt te veel (o.a. scheuren en kromtrekken) en bewerkt moeilijk en is te zwaar. Voor dit doel is het ongeschikt.
De kopse kanten kun je conserveren met watervaste houtlijm met een G4 aanduiding. Bruislijm/PU is dat ook maar weer niet zo geschikt om die randen te behandelen omdat het schuimt en zie dat dan maar weer schoon te maken.
In de bouwmarkt heeft men over het algemeen naast de PU of bruislijm G4 alleen een waterbestendige G3 lijm en die is totaal ongeschikt voor deze klus.
Met Epoxy is ook een goede oplossing maar daar heb je dan wel meer ervaring voor nodig maar super spul.
Bij de vakhandel heeft men o.a. van Bison watervaste witte houtlijm G4 ( allen verkrijgbaar in 750 ml.). die kun je dan ook gebruiken om de plank te verlijmen lijmen. Als materiaal voor die plank kun je gewoon vurenhout gebruiken en die smeer je dan met de kwast na montage ook helemaal in met deze lijm alvorens die eventueel te schilderen.
Als de vloer afzagen niet zo goed gelukt is kun je op dat gedeelte wel weer beter een randje bruislijm smeren (naad vullend) de bruislijm en de Bison G4 lijm bijten elkaar niet. Dus kan je naast elkaar gebruiken.
Bij deze vakhandel hebben ze ook speciale primer/sealer om de randen van multipex te conserveren. Maar dat kan dus ook met die G4 lijm.
Tuinbeits is een onschadelijk goedje en die het hout beschermd en toch goed laat ademen (drogen).
Triplex bestaat uit 3 lagen. Mulitiplex uit een veelvoud aan lagen. Als het goed is hoe dikker des te meer lagen.
Voor een Multitool zijn ook een soort gladde verf stekers ter krijgen en die kun je eventueel gebruiken om lijm resten te verwijderen.
Noot: Met bruislijm kun je veel dingen mee lijmen maar het valt soms ook weer tegen omdat de verwachtingen te hoog zijn.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door cadance » do 31 aug 2017 09:05

SORRY, fout, fout. dom.dom. Gisteren heb ik in mijn reactie geschreven over de aanduiding op de verpakking (knijpfles) over G3 en G4 watervaste houtlijm.
Maar dat moet D3 en D4 zijn.
Volgende keer beter.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door evr66 » do 31 aug 2017 09:55

of doe wat ervaring op met epoxy. is echt niet zo meilijk te verwerken en (soms met wat filler) heel veelzijdig te gebruiken. alleen niet te veel in 1x aanmaken ivm warmte-ontwikkeling in de pot, maar dat valt bij deze toepassingen wel mee :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door Ab » do 31 aug 2017 12:02

Inderdaad. Epoxy is voor dit werk superspul.
Je kunt het ook compleet met filler krijgen.
Waardoor je een smeuïge samenstelling krijgt die uitstekend te smeren is, en waar ook heel gemakkelijk hoekverbindingen gemaakt kunnen worden met bijv. een ijslolly stokje.
In tegenstelling tot bijna alle andere lijmsoorten kan je er ook uitstekend tempex of piepschuim mee verlijmen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

itdokter
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 aug 2017 12:22
Locatie: Leek

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door itdokter » do 31 aug 2017 12:20

Super bedankt voor de reacties...G3 en G4 meende ik al door te hebben. Heb de stap maar genomen om epoxy te gebruiken en eea besteld.
Vraagt wel wat voorbereiding, maar dat heb ik er graag voor over. Altijd bereid om weer te leren...

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: rot bovendeel bodemplaat disselbak

Bericht door evr66 » do 31 aug 2017 12:28

Goede keuze. Echt voor heel veel dingen te gebruiken in de caravan. Goed gemaakte verbindingen zijn vak sterker dan het gelijmde materiaal zelf. Hier wat tips om je op weg te helpen: https://www.mrboat.nl/handleiding-epoxy/

Erg houden in minimale verwerkingstemperatuur in ieder geval (vaak plm 10 graden)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”