Dwarsbed veranderen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
colla
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 jul 2017 15:12

Dwarsbed veranderen

Bericht door colla » vr 21 jul 2017 09:26

Heeft er iemand ervaring met het veranderen van een dwarsbed naar lengtebed? Eigenlijk is de kleerkast toch te groot en zouden we deze willen afbreken zodat we een lengtebed kunnen creeren, dan hoeft de wederhelft niet over de ander heen te stappen, heeft er iemand ervaring mee? Is dit mogelijk i.v.m. gewichtsverdeling? De trumaverwarming gebruiken we ook nooit, dus deze zou best uitgebouwd mogen worden. Voor de rest zijn we heel tevreden over onze caravan, Burstner Premio 400 ts. Daarom zoeken we ook een oplossing voor het dwarsbed. Wie heeft tips.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door karelV » vr 21 jul 2017 09:40

RE.gif


Complete metamorfose van de hut als ik het zo lees en toch tevreden over de caravan scratch.gif weenie.gif. Ervaring heb ik niet met meubelveranderingen maar is een hele ingreep vind ik wat je van plan bent, en van het één komt het ander als je alles weer netjes wilt maken/hebben.
In ieder geval Suc6 als je de werkzaamheden wilt uitvoeren thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door WillyL » vr 21 jul 2017 10:01

De caravan is niet te lang maar geeft de kleerkast geen extra stevigheid aan die ineengevezen sandwichplaatdoos?
Ik zou toch maar eens informeren of het verwijderen van de kast de sterkte van de caravan niet beïnvloedt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door evr66 » vr 21 jul 2017 10:13

dat wordt een aardige kluif om het netjes en stevig te krijgen. wellicht een optie om hem op mp te zetten en iets te zoeken dat meer in de richting ligt van de geeenste indeling?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

nerood

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door nerood » vr 21 jul 2017 11:19

RE.gif
Ik zou ook de MP methode kiezen.
Na verbouwing wil niemand je caravan nog hebben.
En je mist een kast....
En hoe zit het met kachel en electra? Zit dat ook in die kast?

Weinsberg
Berichten: 525
Lid geworden op: di 14 jun 2011 11:01

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door Weinsberg » vr 21 jul 2017 11:28

Ik zou dan denk ik verkopen en opnieuw iets kopen, wordt een behoorlijke verbouwing namelijk.

Als je verder tevreden bent met de caravan, waarom laat je het niet zoals is ....

Gebruikersavatar
Avdp
Berichten: 541
Lid geworden op: ma 1 aug 2016 17:03
Locatie: Friesland

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door Avdp » vr 21 jul 2017 12:22

als hij verder bevalt. dan haalde ik hem er ook uit.
je weet nu wat je hebt.

kachel is er ook zo uit en die electra zal ook iets meevallen.

qua sterkte deel ik de mening niet echt dat die uit de kasten etc komt.
kasten in onze huidige caravan zitten ook maar vast met 3 parkertjes in de wand. als die echt mee doen in de constructie verwacht ik dat dat wel een iets degelijkere bevestiging zou zijn.
Bmw e91 318d 2007
Beyerland 350/2 vitesse 1991
@Friesland Nederland

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door Daphne » vr 21 jul 2017 12:31

Ik vraag me eigenlijk af hoe je het hebt bedacht om een lengtebed te maken. Aan de andere kant heb je een treinzit, ga je die dan ook verwijderen?

buerstner-premio-400-ts-layout-2013.png
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

colla
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 jul 2017 15:12

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door colla » vr 21 jul 2017 12:41

Of we de caravan gaan verbouwen weten we nog niet, wilde gewoon eens informeren bij iedereen. Of het mogelijk zou zijn. Een nieuwe caravan zou inderdaad ook kunnen, maar met enkele bedden of queensbed wordt deze weer langer en zwaarder. Dit willen we eigenlijk niet. Of een kleine caravan bv. adria 4 four, waar je iedere dag de zithoek tot bed moet veranderen willen we eigenlijk ook niet. Vandaar mijn vraag. Maar het is leuk om jullie reacties te lezen.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door Jadatis » vr 21 jul 2017 13:15

Als je voor een Queensbed gaat, dus dat je aan beide kanten in kunt stappen, dan kun je mijn volgend document op webspace van home.nl eens bekijken , wat over ruimtebesparende bedvorm gaat.
Kortom daar, voeteneind smaller dan hoofdeind, is ook op frans bed toe te passen.
Zal ook plaatje van queensbed (in camper) bijvoegen, geeft mogelijk ideën .
Daar is mogelijk ook een voeteneind-verlengstuk in te bedenken waardoor bij rijden toch minder ruimte nodig, en als je slaapt omgeklapt langer bed, en kan dan mogelijk boven treinzit oversteken, waardoor die niet afgebroken hoeft te worden.
Afbeelding

Het document staat hier.
http://members.home.nl/jadatis/RUIMTEBE ... EDVORM.htm
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door evr66 » vr 21 jul 2017 13:23

maar eh, het eerste dat je van die treinzit tegenkomt, is toch de rugleuning??
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door Jadatis » vr 21 jul 2017 16:13

Als je het bed hoog genoeg maakt, en de rugleuning van treinzit is laag genoeg, dan kan het er net overheen, en geeft ook meer praktische opbergruimte daar onder.
Maar ook een neerklapbare rugleuning van de treinzit valt te overwegen.
Waren ook zomaar wat ideën, de topicstarter moet zelf ook zijn gezond ontwerpers-verstand blijven gebruiken.

Bedenk me nu dat als Q-bed in midden zit, en treinzit aan de kant, dat dan een zijde geen doorgang is, wat nodig is om niet over elkaar heen te hoeven rollen.
Dan is natuurlijk maar net hoe belangrijk je dat vind.
Maar OK , dan de treinzit in het midden, maar dan wordt het toch weer een hele verbouwing.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door evr66 » vr 21 jul 2017 16:26

haha, badkamer eruit en dan de treinzit opschuiven, je moet er wat voor over hebben tenslotte :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door Jadatis » vr 21 jul 2017 16:59

En je doet het juist zodat de wederhelft niet over de ander heen hoeft te stappen.
Dan is ook een overweging om uit onderwerp van mijn link het koofbed idee te gebruiken , maar dan lig je wel met de voeteneinden uit elkaar, en gebruik je de middenpunt om in /uit te stappen. Voeten warmen is er dan echter niet meer bij kus.gif
Je kunt ook overwegen om om te wisselen , maar dan moet de andere wederhelft weer over iemand heen rollen blij.gif stom.gif
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door PD » vr 21 jul 2017 17:06

Lengtebed(den) in een 400 caravan... Ik denk dat je toch aan een grotere caravan moet whistle.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door karelV » vr 21 jul 2017 22:32

RE.gif

Heel veel groter hoeft niet hoor, Hobby komt in 2018 met een 460 met warempel een......... Queensbed knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door PD » vr 21 jul 2017 22:48

RE.gif
Voor prinsesjes awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

colla
Berichten: 4
Lid geworden op: do 20 jul 2017 15:12

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door colla » za 22 jul 2017 13:23

Bedankt voor de reacties en het meedenken. Het nadeel bij een andere caravan is, komt boven de 1200 kg uit, dit mag onze auto trekken. Dan moeten we ook een nieuwe auto kopen. Gelukkig hebben we afgesproken met onze duitse vakantievrienden om naar de camper/caravanbeurs te gaan in Dusseldorf in augustus. Hier kunnen we waarschijnlijk ook ideeen op doen, en nieuwe modellen zien die misschien voor ons van toepassing is. En hebben we nog genoeg tijd voordat we in 2018 met vakantie gaan wat het zal gaan worden.

linda
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 okt 2014 12:23

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door linda » za 22 jul 2017 15:17

het hangt ervan af hoe lang of hoe kort je bent. wij hebben van een dwars bed een langs bed gemaakt door de ruimte die er was tussen bed en kast en tussen bed en treinzit op te vullen. ik heb een houten frame gemaakt en daarop bij de plaatselijke matrassen zaak een passend matras laten maken. omdat wij niet langer zijn dan 1.60 m konden we op die manier een soort langs bed maken. we moeten dat wel een klein beetje schuin liggen maar dat gaat prima.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door Jadatis » zo 23 jul 2017 21:11

Als je plattegrond zo is als Daphne geeft in haar post, dan zou je een mijn ruimtebesparende bedvorm zoals in de camperkoof opstelling kunnen gebruiken.
Zal eens zien of ik dat plaatje kan intekenen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

donald
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 30 mei 2012 22:30

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door donald » ma 24 jul 2017 11:49

Probeer eerst eens een (caravan) opstapje. Hier mee stap ik probleemloos over mijn vrouw heen bij zowel in en uit het bed stappen.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door Jadatis » ma 24 jul 2017 12:54

Alvast een voorlopig tekeningetje .
Afbeelding
Heb gekozen voor 2 standaard matrassen ( 90 x 200) zonder veren er in, anders kun je ze niet op maat snijden.
Is een voorlopige schets, maar je zou daar mijn ideale doodskistvorm op kunnen projecteren.
Het matras achter de treinzit, loopt tot op de treinzit voorste zitting als zitkussen door, en als je dus aan tafel zit , zit je op het voeteneind van het bed.
Zou daar een hoes voor kunnen maken.
Dus bed op zelfde hoogte als zitting treinzit.
Daarvoor zal je dan de rugleuning er af moeten zagen, en een demontabele of wegklapbare rugleuning voor in de plaats maken.
De kledingkast , daarvan kan de onderkant blijven bestaan, waardoor je niet de kachel en evt boiler daar onderin hoeft te verplaatsen.
En ja, je slaapt dan met de voeten gescheiden, dus daar moet je dan je zelf afvragen of je dat wilt.
Maar zo heb je met een minimum aan verbouwing , toch je langsbed, waar je niet over elkaar heen hoeft te rollen, om uit te stappen.

Als je een lattenbodem maakt, kun je de latten scheef monteren, zodat als je scheef ligt op het matras, wat de bedoeling is, het toch recht aanvoelt.

Maten die ik aangenomen heb uit het plaatje ( als dat klopt)
bak onder treinzit 70x100 cm, bed 120 cm breed, en ruimte tussen bed en treinzitrugleuning 15 cm.
Kast 60x60
Het matras achter en op de treinzitting hoeft nouwelijks vermaakt te worden, een lichte schuine punt aan het hoofdzijde.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
verpro
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 11:37
Locatie: Westervoort

Re: Dwarsbed veranderen

Bericht door verpro » ma 24 jul 2017 13:28

weet dat veel mensen het een minder merk vinden maar waarom niet kijken naar een caravelair 420. deze caravans zijn vaak ook heel ligt. Wij hebben een 426 en deze weegt maximaal 1200 kilo.Afbeelding
Volvo V60 T5 2019 / Weinsberg CaraOne 450 FU 2015

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”