schimmel aan voorruit

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
drtrimble
Berichten: 50
Lid geworden op: za 20 aug 2016 22:38

schimmel aan voorruit

Bericht door drtrimble » di 4 apr 2017 18:18

Blijkbaar een vaak voorkomend probleem bij een caravan is schimmel aan de voorruit. Met onze hobby uit 98 hebben wij er ook last van. Van buitenaf zie ik echter nergens een plaats van waar het zou kunnen komen.
Kunnen jullie mij effe uitleggen waar het vochtprobleem vandaan komt en hoe het eventueel kan opgelost worden?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: schimmel aan voorruit

Bericht door hoboken » di 4 apr 2017 20:05

Effe uitleggen gaat niet, schimmel betekend vocht inwerking of slechte ventilatie, als het alleen de voorruit is komt er waarschijnlijk ergens langs de ruit water binnen.
Een vochtmeting laten doen en je weet meer.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

jxp
Berichten: 74
Lid geworden op: zo 19 okt 2014 20:21

Re: schimmel aan voorruit

Bericht door jxp » di 4 apr 2017 21:00

Ik had bij mijn Adria condens en 4cm water aan de binnenzijde van het achterraam. Het vocht kwam binnen via een lek aan de bovenzijde tussen de twee schalen door. Als je het raam open doet kan je zien of de lijm plaatselijk los is. Probeer hier wat seconde lijm tussen te laten lopen. Om het vocht kwijt te raken heb ik een paar gaatje aan de onderzijde geboord van ca 2 mm. Al jaren geen condens meer. De ggatjes heb ik open gelaten.Ik had geen schimmel maar misschien kun je het wegspoelen via de geboorde gaatjes. Misschien met verdunde chloor?
Renault Captur 1.3 TCE 130 EDC Edition one bose en Adria Unica 431dd 1999.

drtrimble
Berichten: 50
Lid geworden op: za 20 aug 2016 22:38

Re: schimmel aan voorruit

Bericht door drtrimble » wo 5 apr 2017 09:22

ter verduidelijking.
met de schimmel bedoel ik wel schimmel aan de onderkant naast de ramen, dus net boven het tablet. Niet tussen het plastiek van de ramen.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: schimmel aan voorruit

Bericht door evr66 » wo 5 apr 2017 11:47

Ga je niet zo 123 oplossen via het forum :). Zou nom te beginnen het raam demonteren en dan eens kijken wat er tevoorschijn komt. Wellicht volstaat opnieuw kitten en monteren, maar als het hout al slecht geworden is, zal dit eerst bewerkt of vervangen moeten worden. Is het aan de binnenkant als zacht op de aangetaste plekken?

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: schimmel aan voorruit

Bericht door Ab » wo 5 apr 2017 14:00

Dit komt vaker voor.
Zeker bij dit type Hobby, met een vensterbank onder het raam.
Ik denk dat het bed hier onder zit?
Er kunnen meerdere oorzaken zijn.
1e. Doordat er geen luchtspleet onder het raam zit in de vensterbank waar warme lucht naar boven langs het raam kan circuleren, ontstaat er veel condens op de binnenkant van het raam.
Wat bij de 2 hoeken aan de onderkant naar beneden loopt.
2e Het kan ook vanaf de buitenkant komen, er zitten links en rechts van het raam 2 naden in het plaatwerk.
3e.Ook de 2 handvaten aan de voorzijde willen nog wel eens lekken.
Het kan meevallen, maar ik ben bang dat het houtwerk achter de binnenbekleding aan het rotten is.
Ik heb bij eenzelfde Hobby de complete vensterbank en een gedeelte van de voorkant van binnen uit al eens moeten restaureren.
De oorzaak was een combinatie van bovenstaande gebreken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

drtrimble
Berichten: 50
Lid geworden op: za 20 aug 2016 22:38

Re: schimmel aan voorruit

Bericht door drtrimble » do 6 apr 2017 21:14

RE.gif

Het bed zit inderdaad net onder het raam. Het is nog niet helemaal aan het rotten, alle hout voelt nog hard aan, maar de melaminelaag erop vertoont toch al schimmel.
Ik zal volgende week eens de handvatten eraf doen en kijken of ik de naden helemaal opnieuw kan kitten. De sporen van de schimmel zal ik wel niet meer weg krijgen maar het zal dan toch allesins weerhouden dat het nog verder schimmelt (hoop ik toch)
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op do 6 apr 2017 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Voorgaande berichten niet onnodig quoten, lees even de spelregels.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”