deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door Bert007 » wo 8 mar 2017 20:07

Beste forumleden,

Ik heb een tweedehands Caravelair Ambiance 460 gekocht. Als ik de deur dicht trek langs de buitenkant, valt de deur meestal in het slot, zodat ik ze enkel nog open krijg met de sleutel. Vroeg of laat ga ik dus niet meer in mijn caravan geraken, mezelf kennende. Is hier een oplossing voor? Moet het volledige slot vervangen worden of kan het eenvoudiger/goedkoper?

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door RichTrip » wo 8 mar 2017 21:02

Het beste kun je even een foto plaatsen van het type slot, vooral de binnenkant.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door FWalraven » do 9 mar 2017 10:37

Vermoedelijk is het slot dusdanig versleten dat hij dan vanzelf op het nachtslot valt.

Wil je op het moment van net voor vertrekken of naar huis gaan niet meer in de caravan kunnen komen,
lijkt mij de meest logische oplossing een nieuw slot.

Mogelijk kun je slot uit elkaar halen en kijken wat het probleem is.
Palletje afgebroken, schroefje los, etc etc.

Frans

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door Ab » do 9 mar 2017 13:02

Dat is mogelijk, maar hoeft niet.
Bij bijv onze Fendt is het ook zo, dat je de deur op een bepaalde manier op slot doet.
Het slot werkt duidelijk anders dan je thuis gewend bent.
Ik zou ( met een sleutel in de zak) toch eens verschillende manieren uitproberen om de deur te sluiten.
Met of zonder de handgreep te gebruiken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Fam de Goeij
Berichten: 424
Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
Locatie: lage vuursche

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door Fam de Goeij » do 9 mar 2017 13:37

RE.gif

Herkenbaar probleem!

Wij hadden een Caravelair nieuw gekocht in 2009 en hadden op de eerste vakantie al dit
probleem als de deur te hard dichtgedaan werd of de wind deze dichtsloeg .
Op zo,n moment draaide de knop aan de binnen kant van het slot en zat de deur vergrendeld . [aschrik.gif]
Enige manier was met lange stok via het nog gelukkig open dakraam de knop weer in open stand tikken . :oops:

We hebben een extra reserve sleutel gekocht en die onder de caravan bevestigd ...voor t geval dat....
En daarvoor de caravan sleutel aan een keykoord aan je broek of om je nek altijd als je buiten de caravan was.

Het is dus een fout van het slot en heeft niets met de ouderdom te maken! Onze caravan was immers hagelnieuw!

Ik zou als ik niet een andere caravan gekocht had er nu een ander slot op gemaakt hebben ........ thumbup.gif

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door Leentje » do 9 mar 2017 18:09

Ook hier herkenbaar.Slot is jaar of 5 geleden vervangen, dus ouderdom lijkt uitgesloten. Reservesleutel ligt in auto. Moet de autosleutel wel buiten de caravan zijn ;-)
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1220
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door fortissimo » do 9 mar 2017 22:02

Hadden wij ook bij onze Caravelair.
Met als hoogtepunt twee sleutels in de caravan en een deur op slot en de ramen dicht.
We hebben toen voorzichtig met een kleerhanger de haakjes van het raam geopend en een klein meisje naar binnen gegooid om de deur te openen.

Bij thuiskomst is het slot vervangen en is het niet meer voorgekomen.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
JeanQuipers
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 9 mei 2016 22:44
Locatie: Hoogeveen

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door JeanQuipers » do 9 mar 2017 22:29

Wij hebben een Sterckeman 420CP met hetzelfde Zadi deurslot en een deur met dezelfde draairichting.
Ons deurslot was defect en ik heb een nieuwe besteld, zowel het binnen- als het buitendeel.
Na montage bleek dat ik de hendel aan de binnenkant naar beneden moest doen om de deur op slot te doen.
Bij het oude binnendeel moest ik de hendel omhoog doen om de deur op slot te doen. Daarmee had ik het tegenovergestelde probleem, nl. dat de deur vanzelf van het slot ging, omdat het mechanisme met een kogeltje + veertje, waarmee de hendel in de bovenste stand wordt gehouden, versleten was.
deurslot1.jpg
Het nieuwe slot
deurslot1.jpg (30.43 KiB) 4051 keer bekeken
deurslot2.jpg
Binnendeel rechts
deurslot2.jpg (29.01 KiB) 4049 keer bekeken
Het bleek dat ik een "deurslot rechts" had besteld, terwijl ik een "deurslot links" had moeten hebben. (links en rechts wordt niet bepaald door de plaats van het slot, maar door de plaats van het deurscharnier) Ik vermoed dat bij jou ook ter vervanging een deurslot rechts is gemonteerd.
Deze linker versie is echter alleen tegen zeer hoge kosten door de dealer te bestellen bij de fabriek.
Het buitendeel is echter wel gelijk voor de linker en rechter versie. Dat deel heb ik gebruikt en als binnendeel heb ik een universele linker versie gekocht.
Deze was alleen in zwart te krijgen, maar dat verkoos ik toch boven het risico dat de deur op een onbewaakt moment vanzelf in het slot zou vallen.
Het ziet er niet zo mooi uit, maar het werkt nu weer prima!
Sterckeman Evolution Comfort 420CP 2008 - Volvo V60 T3 2013

Bert007
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 25 mar 2007 17:55
Locatie: Bilzen België

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door Bert007 » za 18 mar 2017 23:05

Dank voor de reacties. Ik heb ondertussen ondervonden dat de deur niet in het slot springt als ik ze zachtjes dicht duw. Vermits ik nog een 3de reservesleutel heb, ga ik deze 'ergens' buiten de caravan bevestigen, voor in het geval dat ik mezelf buitensluit.Als het probleem verergert, komt er een nieuw slot.

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door perry » zo 19 mar 2017 09:24

Wij hadden dat ook met onze oude Fendt.
Me vrouw komt uit de caravan doet de deur je stevig dicht.
Ik wil de caravan in jammer joh dus niet scratch.gif
Gelukkig ramen open dus me jochie van toen nog 5 de caravan in gegooid whistle.gif
Deur open ik naar binnen en vrouw weer deur dichtgooien en inderdaad hij viel in het slot.
Wij hebben dit op gelost door altijd als wij uit de caravan waren sleutel uit de caravan te hebben.
En inderdaad als de deur normaal dicht gedaan werd bleef het slot gewoon open.
Maar je kijkt wel raar hopelijk is dit in de Adria beter gedaan we gaan het meemaken haphop.gif
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 707
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door hoboken » zo 19 mar 2017 10:04

perry schreef:Wij hadden dat ook met onze oude Fendt.
Me vrouw komt uit de caravan doet de deur je stevig dicht.
Ik wil de caravan in jammer joh dus niet scratch.gif
Gelukkig ramen open dus me jochie van toen nog 5 de caravan in gegooid whistle.gif
Deur open ik naar binnen en vrouw weer deur dichtgooien en inderdaad hij viel in het slot.
Wij hebben dit op gelost door altijd als wij uit de caravan waren sleutel uit de caravan te hebben.
En inderdaad als de deur normaal dicht gedaan werd bleef het slot gewoon open.
Maar je kijkt wel raar hopelijk is dit in de Adria beter gedaan we gaan het meemaken haphop.gif
Ik heb dit bij alle 4 mijn Adria's nog nooit voor gehad.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
JeanQuipers
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 9 mei 2016 22:44
Locatie: Hoogeveen

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door JeanQuipers » zo 19 mar 2017 11:57

Ik vermoed dat in al deze gevallen een verkeerd binnendeel is gemonteerd, bedoeld voor een deur met het scharnier aan de andere kant.
Als je het goede binnendeel hebt, staat het hendeltje schuin omhoog als de deur op slot is.
Bij een versleten mechanisme valt dit hendeltje naar beneden als je de deur hard dichtgooid en gaat de deur juist van het slot. Evengoed een probleem, overigens.
Sterckeman Evolution Comfort 420CP 2008 - Volvo V60 T3 2013

JaapB

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door JaapB » zo 19 mar 2017 12:14

Ik ken het slot niet, maar is er in het binnendeel niet een pennetje met veertje dat in het tegenoverliggend gaatje kan?
Zodat je van een zogenaamd Links slot een Rechts slot kan maken.
Meestal zit deze voorziening er wel.

Gebruikersavatar
JeanQuipers
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 9 mei 2016 22:44
Locatie: Hoogeveen

Re: deur valt vanzelf in slot bij dichttrekken

Bericht door JeanQuipers » zo 19 mar 2017 12:38

Bij het originele Zadi binnendeel zijn er echt 2 verschillende versies. Ik heb ze beide in huis gehad: het kapotte deurslot links en een nieuw deurslot rechts. Het zijn 2 verschillende artikelnummers, die ook echt niet uitwisselbaar/aanpasbaar zijn.
Wellicht zijn de universele binnendelen wel aanpasbaar, dat heb ik niet gechecked bij het deurslot dat ik nu heb gemonteerd.
Sterckeman Evolution Comfort 420CP 2008 - Volvo V60 T3 2013

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”