Kussens rondzit Fendt veranderen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door JPGeetje » ma 13 feb 2017 09:44

Ik ben eens even gaan zoeken in mijn fotocollectie en heb een foto gevonden waar e.e.a. wat duidelijker tot uiting komt.
P1050407.JPG
De grote boog die de rondzit bij Fendt beschrijft.
P1050407.JPG (145.5 KiB) 2368 keer bekeken
Achter de boog zit een houten opvulstuk om te voorkomen dat de rugleuning verder de hoek in wordt gedrukt.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Mariandel
Berichten: 435
Lid geworden op: wo 30 dec 2015 11:04
Locatie: Midden-Limburg

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door Mariandel » ma 13 feb 2017 10:10

Ook wij zaten met het probleem van de ronding in de kussens, van onze Burstner Belcanto 445 ts caravan.
Dit hebben we opgelost door zelf compleet nieuwe kussens te maken voor de ruggedeeltes.
Op de website caravanity.nl , staat stap voor stap beschreven hoe je dit heel makkelijk zelf kan doen.
De logge originele rugkussens er uit en compleet nieuwe rug kussens gemaakt, zodat het een hele hoek van 90 graden met kussens wordt.
Jammer genoeg geen foto's maar als je een beetje handig bent dan lukt dat best. Maar het afgelopen najaar hebben we hier volop van kunnen genieten.
Hyundai Tucson 2.0 | Burstner Belcanto 455TS 2007 | Hypercamp Prestige Mover 2015

Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door AvD » ma 13 feb 2017 11:08

RE.gif RE.gif
Inderdaad bij dat bedrijf heb ik de kussens laten maken. Keurig werk geleverd.
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door Ab » ma 13 feb 2017 11:11

Bij veel caravans zit de dwarsbank van de rondzit voor geen meter.
Omdat in het kader van ruimtebesparing het rugkussen bijna rechtop staat.
De lengtebanken zitten meestal wel goed.
Als je dus een rechte hoek maakt, heb je vaak alsnog losse kussens nodig om comfortabel te zitten.
Er zijn wel rondzitten waar je ook in het midden goed kan zitten, maar die vind je over het algemeen alleen in langere caravans met veel ruimte.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door JPGeetje » ma 13 feb 2017 13:05

RE.gif
Rugkussens van de rondzit staan in principe al kaarsrecht.
Alleen door het kussen onder wat dikker te maken kan het enigzins steun geven in de onderrug maar dat is miniem.
Dat kan ook niet anders want vaak dienen die kussens ook voor het maken van een bed en dan is het handig dat de dikte niet teveel varieert.
Gelukkig hoef ik daar nooit te slapen haphop.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door petronella » ma 13 feb 2017 17:52

Wie weet of dat onderste driehoek plankje makkelijk te verwijderen is?

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door janvijn » ma 13 feb 2017 18:25

Beste Petronella
Bij onze Bianco zit maar 1 plankje achter het 45* gedeelte, zit op vensterbank hoogte en dat ligt er los in, kan je zo wegnemen.
Als jij het hebt over "onderste driehoek plankje" weet ik echt niet wat je bedoeld.
Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat er "onder" ook nog zo'n plankje zit, zeker niet iets wat vast zit want jij kan toch ook wel alle deksels onder de zitbanken open doen, tot helemaal in de hoek toe.
Bij ons heeft iedere zitbank zo'n klep, en het zit gedeelte onder de vensterbank heeft drie kleppen.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door petronella » ma 13 feb 2017 18:45

image.jpeg
Hallo Jan,

Het is moeiljk uit te leggen, onze bianco is uit 2013. In de hoek zitten plankjes de bovenste 2 zijn afgewerkt met mat zilverkleurig randje. Onderaan, iets lager dan het kussen zit iets wat het kussen op zijn plaats houdt. Vlak daar boven zit een stopcontakt. Precies het zelfde als de foto van jpgeetje hier boven.
Mijn echtgenooot wil niet in de caravan gaan zagen, vandaar de vraag of je het gewoon los kan schroeven?
Als niemand het weet moet ik gewoon wachten tot de caravan uit de stalling komt en dan op onderzoek uit gaan. knipoog.gif
Niet onze caravan maar we hebben wel deze rondzit!
image.jpeg

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door janvijn » ma 13 feb 2017 19:31

Hallo Petronella
Ik denk dat ik nu weet wat je bedoeld, het gaat jou over de legbordjes waar je mogelijk met je hoofd tegen zou komen als je de 45* hoek weg zou halen. (De legbordjes die duidelijk te zien zijn op de foto met die randafwerking).
Ik heb het over dat plankje wat net onder de bovenkant van het rugkussen zit, op vensterbankhoogte, dat ligt er nl. los in.
Ik denk niet dat het noodzakelijk is om die bovenste plankjes weg te halen als je van de 45* hoek een 90* hoek maakt. Je raakt die plankjes niet met je hoofd of schouder, althans niet in onze Bianco (540). Alles is te demonteren, waarschijnlijk is dat een samengestelde hoek betimmering. Waarschijnlijk vast geschroefd, maar om dat zeker te kunnen zeggen zou ik ook in de caravan zelf moeten kijken, en die staat nog ruim een maand in de stalling.
Wat ik wel zeker weet is dat wanneer je die betimmering weg zou willen halen je dan een oplossing moet bedenken wat te doen met de daar aanwezige wandcontactdozen (aan beide zijde) 230 v bedrading. Ik zou het laten zitten
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door janvijn » ma 13 feb 2017 19:40

Ik zie zojuist dat er mogelijk een wezenlijk verschil zit in jou (jullie) caravan en die van ons.
Onze zithoek zit aan de voorkant (front) van de caravan. Bij jullie is de zithoek tegen de achterwand geprojecteerd, waarbij de achterwand veel rechter staat dan bij ons het voorfront, dat loopt veel schuiner waardoor we een brede vensterbank hebben, daardoor geen hinder van die legbordjes, want die blijven ruim binnen de maat van de vensterbank.
Groetjes
Jan Vijn

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door Ab » ma 13 feb 2017 19:55

JPGeetje schreef:RE.gif
Rugkussens van de rondzit staan in principe al kaarsrecht.
Alleen door het kussen onder wat dikker te maken kan het enigzins steun geven in de onderrug maar dat is miniem.
Dat kan ook niet anders want vaak dienen die kussens ook voor het maken van een bed en dan is het handig dat de dikte niet teveel varieert.
Gelukkig hoef ik daar nooit te slapen haphop.gif
Ik ook niet..
Maar het zal bij elke caravan wel anders zijn.
Die dikte scheelt toch echt wel heel veel bij onze caravan.
Ik heb er ooit wel eens een bed van gemaakt.
Dan moet je echt de dikke kant aan de uiteinden leggen.
Maar wat ik eigenlijk bedoelde, is dat de kussens aan het eind of de voorkant van de caravan vaak wel plat of zo goed als plat zijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door JPGeetje » ma 13 feb 2017 20:28

RE.gif
Ik begrijp wat je bedoeld.
Wellicht een werkwijze bij eigenlijk te kleine caravans waar toch een rondzit in zit.
Daar is vaak de zitting van dat kopse gedeelte ook een stuk korter dan de zijbanken.
Waarschijnlijk wordt de rugleuning dan extra dun gemaakt om toch nog een beetje zitdiepte te hebben.
Die rugleuning is toch (meestal) niet nodig voor de bedmodus.

@Petronella
Bij ons zit dat onderste stukje gewoon vast maar daar net voor zit nog een houten opvulstuk om de ronding van het kussen op te vangen.
Dat opvulstuk kan er uitgenomen worden door het iets op te tillen. Het moet er ook uit anders zit het in de weg in de bedmodus.
Ik meen me te herinneren dat het bij de hoek zoals jij hem hebt, anders is opgelost maar vraag me niet hoe, ik kan het me niet meer herinneren :(
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door petronella » zo 19 feb 2017 14:00

We zijn bij een caravan dealer gaan kijken en idd, het plankje is niet zo makkelijk los te krijgen.....
Je kan er gewoon niet bij! boos.gif
En om nou te gaan zagen in een caravan uit 2013 scratch.gif . Nee, dat durven we niet.
Dus maar eens goed gaan nadenken wat een evt mogelijkheid zou kunnen zijn...
Misschien de kussens eronder door laten lopen?
Krijg je natuurlijk wel " hoogte verschil met de kussens die blijven zitten.Iemand nog een idee?

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door JPGeetje » zo 19 feb 2017 18:17

RE.gif
Andere caravan kopen scratch.gif
Hebben wij ook gedaan knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door petronella » do 23 feb 2017 21:25

RE.gif
Tsja, pas een nieuwe trekker, dus dat gaat hem even niet worden.
Ben benieuwd naar je nieuwe LMC, vrienden van ons hebben hem ook je zit er echt heerlijk in!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door Ab » do 23 feb 2017 21:54

Je kunt ook de gehele rondzit eruit halen..
En in navolging van Fred N er 2 relaxzetels al dan niet met massagefunctie inzetten.
Geen grap hoor.
Daar heb ik zelf ook wel eens aan gedacht.
Dan zit je prinsheerlijk..
2 van die stoelen koop je al voor € 200.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door petronella » do 23 feb 2017 22:09

Ohhh, nee hoor..... Geen losse stoelen erin! We gaan toch eens informeren bij PTS stoffeerders wat de mogelijkheden zijn en wat dat ons zou gaan kosten.
Zijn er nog meer forummers die goede ervaringen hebben met stoffeerders?

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door sindaco » do 23 feb 2017 22:18

ik zit nu in onze 2013 fendt 540 tg met dezelfde rondzit ook aan de achterkant van de caravan en heb even achter de hoekkussens gekeken en dat onderste plankje zit gewoon met zover ik kan voelen 2 schroeven vast en is er volgens mij in een handomdraai uit te halen.

als je onder het plankje voelt voel je namelijk de afdekkingsplaatjes waaronder het schroefje zit.

het is nu donker hier, maar ik zal morgen wel even een foto maken.
wat geschroefd zit kan ook los...

gr john
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door sindaco » vr 24 feb 2017 09:24

hier de plaatjes
we hebben hetzelfde zoals petronella beschrijft met het stopcontact net boven het plankje

de foto van de onderkant laat het afdekplaatje zien waar het schroefje onder zit.
deze vorm van schroefjes afdekken vindt je overal in de caravan.
plaatje eraf wippen en je kunt schroeven.

foto's zijn niet top, maar ik heb voor forum resolutie aangepast anders moet ik ze allemaal resizen.
aan de onderkant zit links en rechts zo een plaatje waar een schroef onder zit.

gr john
Bijlagen
DSCF1783.JPG
het afdekplaatje waar het schroefje aan de onderkant zich achter bevindt...er is er 1 links en 1 rechts
DSCF1782.JPG
hoek weg en bloot aanzicht
DSCF1781.JPG
normaal aanzicht
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door JPGeetje » vr 24 feb 2017 10:36

sindaco schreef:ik zit nu in onze 2013 fendt 540 tg met dezelfde rondzit ook aan de achterkant van de caravan en heb even achter de hoekkussens gekeken en dat onderste plankje zit gewoon met zover ik kan voelen 2 schroeven vast en is er volgens mij in een handomdraai uit te halen.

als je onder het plankje voelt voel je namelijk de afdekkingsplaatjes waaronder het schroefje zit.
Het zou mij niet verbazen als blijkt dat de zaak na het losdraaien van die twee schroefjes nog steeds vast zit aan de rechtopstaande panelen.
Dat zou zo maar één geheel kunnen zijn (verlijmd) en oa. aan de onderzijde uit het zicht zijn bevestigd.
Overigens denk ik dat het schapje erboven ook nog een irritant "kopstootje" kan vormen. weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door sindaco » vr 24 feb 2017 13:30

RE.gif

dat zou ook kunnen , maar als je de schroefjes los hebt weet je dat pas zeker
ik heb er ook nog nooit aan gedraaid.

het zit iets anders dan de rondzit van de LMC die we hiervoor hadden, en eenmaal de goede plek gevonden is het verder prima.
zoals je ziet kun je bij dit model wel als je de onderste plank weg hebt gewoon de hoek in want onder de zitkussens zitten geen verdere obstakels.

dus dan kun je iets maken net als de recente hoek cq rondzit modellen.

gr john
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door petronella » vr 24 feb 2017 13:36

Sindaco en jpgeetje, wat leuk dat jullie zo mee denken.
Stel dat het onderste plankje er niet uit gaat, zo je dan rechte kussen kunnen laten maken en ze er onderdoor laten lopen?
Je krijgt dan wel hoogte verschil, maar zou dat erg zijn??
Vraagje aan Sindaco: als je toch aan het fotograferen bent knipoog.gif zou je dan eens twee rechte kussens er onder kunnen proppen om te kijken of dat een mogelijkheid zou kunnen zijn?
Voel je niet verplicht hoor knipoog.gif

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door sindaco » vr 24 feb 2017 13:49

hallo petronella

ik voel me niet verplicht, maar dat plankje zit een cm of 8 lager dan de bovenrand van de normale zitting
daar zal zeker een recht stuk onder kunnen als je die iets lager maakt dan de normale kussens.
alleen steekt dan het plankje in je rug.
als je 2 rechte stukken er onder schuift om een hoek te maken.


gr john
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
sindaco
Berichten: 1089
Lid geworden op: za 13 aug 2016 18:17
Locatie: overloon

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door sindaco » vr 24 feb 2017 14:04

ik heb nog nader gekeken en kan zeggen dat het dus met die 2 stevige schroeven vastzit en daarnaast heb ik in dat plankje nog een stuk of 5 kleine schroefjes gevonden.

daarmee zit het plankje dus ook nog vast en je zult de witte platen die achter de kussens staan voor ventilatie ook moeten verwijderen wil je bij die kleine schroefjes kunnen komen.

dus het is wat werk , maar ik ga er vanuit dat ie gewoon weg te schroeven is.
of je maakt de kussens wat lager in de hoek en hebt dan wel altijd dat plankje toch in je zij want het plankje is dikker dan de 2 kussens die elkaar dan in de hoek zouden raken als je ze helmaal er onder schuift...ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

ik zou het wegschroeven en wat tijd aan besteden en dan kun je de kussens even hoog houden als de rest.

of je dan nog met je hoofd of schouders de 2 andere treden daarboven kunt raken zal de praktijk uitwijzen.

foto's laten ook de kleinere schroeven zien.
Bijlagen
DSCF1788.JPG
DSCF1787.JPG
DSCF1786.JPG
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door JPGeetje » vr 24 feb 2017 14:13

RE.gif X3
Ik denk dat dat flink proppen wordt Petronella.
Als je de verschillende foto's van Sindaco bekijkt dan kun je al zien dat het rugkussen er een heel eind bovenuit steekt.
Op de foto waar de bevestigingsplaatsen van het schapje zichtbaar zijn, zie je linksboven ook een stukje van het gordijn.
Op een andere foto zie je dat het gordijn achter het rugkussen verdwijnt.
Ik denk dus dat jouw voorstel geen optie is. Je zou overigens ook een dermate laag rugkussen krijgen dat je daar weinig zitcomfort van hoeft te verwachten.

Wellicht een andere overweging. weenie.gif
(Laat) een extra kussen maken wat in de hoek past en wel zodanig dat de schuine hoek wordt opgenomen in dat kussen; aan een kant dun en aan de andere kant dik dus.
Maak dat kussen zo breed dat het tot de overgang naar het volgende kussen komt.
Dat kussen zal als je er tegen gaat leunen, de neiging hebben om naar opzij weg te schuiven.
Omdat te voorkomen klem je een plaatje tussen de het oorspronkelijke hoekkussen en het midden-rugkussen.
Allemaal wat lastig uit te leggen, daarom even een schetje gemaakt met excuses voor mijn belabberde schetsvaardigheid :oops:
P1050804.JPG
Het opvulkussen in rood.
P1050804.JPG (169.5 KiB) 2131 keer bekeken
Het zwarte lijntje naast het kussen is een dun houetn of kunststof plaatje dat je tussen de bestaande kussens steekt om te voorkomen dat het opvulkussen wegschuift.
Je uiteindelijke zitruimte zal daardoor enkele tientallen centimeters afnemen maar je hebt wel een recht kussen in de rug.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”