Kussens rondzit Fendt veranderen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door petronella » zo 29 jan 2017 20:02

Wij hebben in onze Fendt een ronzit, de ronde kussens in de hoeken vinden wij niet echt lekker zitten.bij een hoop caravans zie ik nu dat de ronde kussens zijn verdwenen en er een " gewone " hoek in zit.
Dat zou betekenen dat we de kussens moeten aanpassen maar achter de kussens zit een soort plankje in beide hoeken. Zou je dat makkelijk kunnen verwijderen?
scratch.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door JPGeetje » zo 29 jan 2017 20:18

Ja, dat beroerd zitten in de hoek van die rondzit hebben wij ook ervaren.
Ik zie dat jij een Bianco hebt.
Wij hadden een Opal en ik meen me te herinneren dat het ronde kussen bij de Opal anders van vorm was dan bij de Saphir en de Bianco.
Bij de Opal kun je dat houten opvulstuk wat achter het kussen zit, er zo uit pakken.
Of dat voor Bianco ook geldt weenie.gif
Hoe zit het bij jullie caravan in de hoek boven de zitting.
Bij de onze had ik het idee dat je behoorlijk in de knoop ging komen met de schapjes die in de hoeken zaten als je helemaal in de hoek zou kunnen zitten.
Ik ben blij dat in onze nieuw bestelde LMC de rugleuningen van de rondzit helemaal doorlopen tot in de hoek en daar dus haaks de hoek om gaan. haphop.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door janvijn » zo 29 jan 2017 20:33

Beste Petronella,
Wij heeben ook een Bianco en kampen met hetzelfde probleem.
Heb gekeken en geinformeerd om hier nieuwe hoekstukken voor te maken, of laten maken, maar dat brengt hoge kosten met zich mee, en om hetzelf te doen,- ik twijfel nog steeds enorm.
De plankjes achter de bestaande rugleuning hoekstukken liggen er gewoon los in, althans bij ons wel.
We hebben inmiddels 4 grote,- stevige dikke kussens gekocht in een bijpassende kleur,- wat ik wil gaan proberen is de hoekstukken op te bergen en deze kussens (2 aan iedere kant) in de hoeken als rug te gebruiken.
Pas half April kan ik je zeggen of het gaat voldoen.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door Ad » ma 30 jan 2017 09:27

Tja, dat is voor ons destijds mede een reden geweest om voor LMC te kiezen, die had toen als enige een rondzit met rechte hoeken. Onze Bürstner Flipper had ook van die ronde hoeken,waardeloos. Je kunt het wel opvullen met losse kussens, maar dan wordt je bank weer kleiner. Bij ons in het Gooi zit een bedrijf die kussens in alle vormen kan maken www.moltana.nl/ , maar zoals al gezegd, dat is niet goedkoop.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door Ab » ma 30 jan 2017 10:39

Wij gebruiken 2 losse kussens.
Het zit prima, met de beentjes op de bank.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door Barreman » ma 30 jan 2017 10:44

RE.gif Wij ook, die kussentjes vullen als het ware de driehoek op het stuk waar het hoekkussen naar achteren wegloopt. voordeel is ( Ik zie dat Fendt in dat opzicht lijkt op Hobby ) dat je niet met je kruin in zo'n legplankje zit.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door PD » ma 30 jan 2017 10:44

Wij hebben in het voorjaar van 2016 de rondzit opnieuw laten stofferen incl. nieuwe kussenvullingen maar bewust de "3-knik" in de hoekkussens intact gelaten. Ook wij gebruiken net als Ab ieder een kussen wanneer we gaan "bankhangen"; daar zijn ook die rechtehoek kussens van een rondzit ongeschikt voor :(

De kussentjes op de foto zijn overigens de sierkussens die we soms ook wel gebruiken; de "echte" bankhangkussens liggen bij geen gebruik onder het bed mrgreen.gif
Bijlagen
DSC_9240-D mail.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door JPGeetje » ma 30 jan 2017 11:09

Zou Fendt zich de kritiek over de zitpositie in de rondzithoeken hebben aangetrokken.
In de 2017 modellen zijn de ronde hoeken rechthoekig geworden in de modellen Saphir, Biaca en de Tendenza.(als ik me niet vergis)
Opal en hoger hebben nog de traditionele ronde hoeken.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door PD » ma 30 jan 2017 11:24

RE.gif
Dan zou je dat juist eerder in de duurdere uitvoeringen verwachten knipoog.gif Nee, ik schat in dat ook Fendt met de ronde hoekkussens aanmerkelijk meer luxe wil uitstralen en bovendien zijn die haakse kussens toch ongeschikt om echt te bankhangen. Die haakse kussens verschaffen hooguit wat meer ruimte in een kleine(re) rondzit.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door JPGeetje » ma 30 jan 2017 12:33

RE.gif
Zou kunnen.
Dat juist die types zijn aangepast heeft waarschijnlijk ook te maken met de uitvoering van de rondzitten in die modellen die anders is als bij de Opal en hoger.
Hoe het ook zij, er zijn meerdere merken die ronde hoeken inruilen voor rechte.
Ik heb in Dusseldorf ook al Knausen gezien met een "vierkante rondzit"
Ik ga het ervaren hoe comfortabel de haakse hoek is, als we in maart onze nieuwe LMC in ontvangst mogen nemen. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door petronella » ma 30 jan 2017 14:38

In maart gaan we maar eens brainstormen hoe en wat we kunnen doen. Vrienden van ons hebben ook een lmc musica incl rondzit, die zit heerlijk!
Ook de rondzit van Dettlefs zit ook lekker. Toch eens kijken waar het verschil zit!

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door petronella » zo 12 feb 2017 09:58

Zou het een idee zijn het ronde kussen eruit te halen en die vervangen door rechte kussens in een bijpassende stof? Denk wel dat het onderste hoekplankje er dan uit moet ( wat achter de kussens zit?
Zou je ook via Fendt kussens of stof kunnen bestellen?
Of heeft er iemand een goed adres of tips?
image.jpeg
Zo als de foto zou ik het wel willen knipoog.gif

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door janvijn » zo 12 feb 2017 13:37

Beste Petronella,-

Ik heb op een beurs contact gehad met een dealer van engelse caravans en hem gevraagd wat het zou kosten om de kussens van onze beide banken (Fendt Bianco 540) te vervangen door kussens zoals in engelse caravans worden toegepast. 2 rechte zitkussens met rugleuning en een hoekstuk zoals op jou foto aangegeven. Zitkussens in engelse caravans zijn over het algemeen uitgevoerd met binnenvering.
De kosten af fabriek was ruim over de € 2.000,= zou misschien wel over de € 2.500,= heen kunnen gaan incl. alle bijkomende kosten.
Bij onze (Fendt) dealer heb ik ook geïnformeerd, maar die verwees me door naar een plaatselijke stoffeerder die dat soort veranderingen altijd voor hun doen. Hij vertelde dat het geen zin had om hiervoor bij de fabriek te informeren vanwege de absurd hoge prijs die daarvoor gevraagd zou worden. (Die plaatselijke stoffeerder kon trouwens geen gelijkwaardige kussens maken als toegepast in engelse caravans.
Deze banken,- rugleuning en hoeken laten maken op een traditionele manier,- vergelijkbaar met de huidige banken,- zou op ongeveer tussen de € 800,= en € 1.000,= uitkomen afhankelijk van de gekozen stof. Het binnen materiaal is dan samengesteld uit meerdere soorten koudschuim.
Ik hoop hiermee je vraag te hebben beantwoord
met vriendelijke groet
Jan Vijn

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door petronella » zo 12 feb 2017 17:51

RE.gif
Dankjewel voor dit duidelijke antwoord. Wat een bedragen zeg!
Dat gaat m niet worden, dan maar een extra kussen in de rug. Wie weet heb ik ooit nog de moed om het orignele ronde kussen eruit te laten en dan zelf wat te gaan fabriceren........ scratch.gif

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door JPGeetje » zo 12 feb 2017 18:24

RE.gif
Als je een beetje handig bent met naald en garen, zou ik dat zeker ook overwegen.
Probleem is echter dat in het huidige ronde hoekstuk niet genoeg stof zit om de twee hoekkussens mee te bekleden.
Je zou dan ergens dezelfde stoffering moeten zien te scoren maar dan nog zie je waarschijnlijk kleurverschil. scratch.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door PD » zo 12 feb 2017 18:42

janvijn schreef:Deze banken,- rugleuning en hoeken laten maken op een traditionele manier,- vergelijkbaar met de huidige banken,- zou op ongeveer tussen de € 800,= en € 1.000,= uitkomen afhankelijk van de gekozen stof. Het binnen materiaal is dan samengesteld uit meerdere soorten koudschuim.
Voor de hierboven geplaatste stoffering incl. nieuwe vullingen van onze rondzit hebben we uiteindelijk ca. € 1.200,- betaald. Wij zijn er erg blij mee thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door Daphne » zo 12 feb 2017 18:47

Je zou ook alleen de hoeken kunnen doen en dan een bijpassende of een contrasterende stof kiezen. Een paar extra kussentjes om de kleur terug te laten komen en het lijkt origineel. Oude ronde hoeken bewaren voor als je de caravan wil verkopen. Scheelt in prijs met de originele stof of een complete zithoek te laten stofferen. Als je de caravan nog lang wil houden, dan zou ik gewoon de hele zithoek laten doen.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door Patman » zo 12 feb 2017 18:51

Wij laten de 2 ronde hoekkussens thuis en als we willen "chillen" gebruiken we de hoofdkussens als rugkussens. We willen hier tzt wel 2 vaste bijpassende kussens voor, maar voor alsnog gaat het prima.

Gebruikersavatar
AvD
Berichten: 348
Lid geworden op: wo 3 feb 2010 14:36
Locatie: Creil

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door AvD » zo 12 feb 2017 19:31

Een aantal jaar geleden de rondrit van onze lmc ook verwijderd.Die zat voor geen meter. Bij een bedrijf in Twente 4 nieuwe kussen laten aanmeten en laten bekleden met dezelfde stof, die ook als een soort hoes om de bedden lag. Totaal 290 euro kwijt en we hebben een perfecte rechte hoek. thumbup.gif
Vriendelijke groet,
Albert.

Volvo XC60 AWD, automaat, 163 pk met LMC Musica 560E

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door petronella » zo 12 feb 2017 20:30

In de toekomst willen wij ws de caravan inruilen voor een model met twee losse bedden, dus lijkt mij een evt oplossing idd die van Daphne de hoekkussens op zolder en nieuwe met een leuke contrast kleur in de hoeken. Evt zelf maken.
Eind maart komt hij de winterstalling weer uit haphop.gif dan zal ik het een en ander eens goed gaan bestuderen. knipoog.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door Daphne » zo 12 feb 2017 21:59

JPGeetje schreef:RE.gif
Zou kunnen.
Dat juist die types zijn aangepast heeft waarschijnlijk ook te maken met de uitvoering van de rondzitten in die modellen die anders is als bij de Opal en hoger.
Hoe het ook zij, er zijn meerdere merken die ronde hoeken inruilen voor rechte.
Ik heb in Dusseldorf ook al Knausen gezien met een "vierkante rondzit"
Het lijkt erop dat de merken de "instap"modellen voorzien van een u-zit met rechte hoeken. Knaus doet dit bij de Sport serie en Eriba bij de GL. De duurdere Knaus Südwind en Eriba SL serie hebben/houden de ronde hoeken. Vrienden hebben een nieuwe Eriba GL gekocht en moesten voor de ronde hoekkussens bijbetalen.
Ik denk ook dat het uitmaakt hoe groot de u-zit is of je wel of geen last hebt van de ronde hoeken. Bij lange banken is het niet erg om er een lekker kussen tegenaan te doen, wij vinden het prima en hebben geen behoefte aan rechte hoeken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door PD » zo 12 feb 2017 22:36

Daphne schreef:Ik denk ook dat het uitmaakt hoe groot de u-zit is of je wel of geen last hebt van de ronde hoeken. Bij lange banken is het niet erg om er een lekker kussen tegenaan te doen, wij vinden het prima en hebben geen behoefte aan rechte hoeken.
Precies om die reden hebben wij ook bij de nieuwe stoffering bewust géén rechte hoeken genomen thumbup.gif
Bovendien zijn die rechte hoeken ook niet geschikt om comfortabel te chillen; daarvoor hebben we extra kussens :lol:

Edit: Oeps, dat had ik al een keer geschreven, ik begin het forummen te verleren awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door JPGeetje » zo 12 feb 2017 23:48

RE.gif
Jij omschrijft verder naar boven jouw hoeken als "3knik".
En als ik het goed begrijp zit daar dus het grote verschil.
In de Fendt Opal en hoger beschrijft dat ronde hoekstuk echt een straal zo diep als de zitbank is; een hele grote boog dus.
De "lagere" modellen van Fendt hadden in voorgaande jaren ook zo'n 3knik waarbij in de hoek een gedeelte van pak weg 30cm. onder een hoek van 45gr. de hoek om ging.
Die hoek is dus veel dieper. en niet ver meer verwijderd van een haakse hoek.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door PD » ma 13 feb 2017 06:23

RE.gif
Woensdag haal ik de caravan uit de stalling, dan zal ik eens kijken. Zelf heb ik de indruk dat onze "3-knik" eerder bijna een boogvorm beschrijft dan een haakse hoek.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Kussens rondzit Fendt veranderen

Bericht door RichTrip » ma 13 feb 2017 08:37

AvD schreef:.......Bij een bedrijf in Twente 4 nieuwe kussen laten aanmeten en laten bekleden met dezelfde stof, die ook als een soort hoes om de bedden lag. Totaal 290 euro kwijt en we hebben een perfecte rechte hoek. thumbup.gif
Was dit soms dit bedrijf?

http://www.schalktwente.nl/

Stonden ook op de Caravana, in de hal waar de caravans stonden. Bedrijf maakt complete zithoeken voor caravans en campers en kunnen ook matrassen op maat maken, inclusief bijvoorbeeld schuine hoek voor het Franse bed.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”