Inbouwtoilet stinkt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Robke

Inbouwtoilet stinkt

Bericht door Robke » do 28 sep 2006 09:49

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb al lopen snuffelen op deze site maar kan mijn vraag/antwoord niet vinden.

Sinds een tijdje (2 maanden) slapen we in onze caravan (LMC530TK) vanwege een grote verbouwing. Uiteraard wordt het toilet gebruikt maar dan alleen voor 's nachts. Om de 4-5 dagen wordt deze gereinigd. Het betreft een Thetford inbouwcassette. Nu wil het geval dat deze na een dag of 3 ontzettende begint te stinken. Heb de afdichtrubber al ingespoten met siliconen. Het dingetje wat je kan indrukken met zo'n veertje erin al eruit gehaald, schoongemaakt en ook ingespoten. Vorig jaar toen we terug kwamen van vakantie heb ik het toilet gereinigd met toiletreiniger van Thetford.

Wie kan mij helpen want de lucht is niet te harden en krijg ik inmiddels ook bijna niet meer eruit. Zelfs de lucht zit in de bak waar het toilet ingeschoven wordt. Gelukkig is het nog droog overdag, zodat ik het luikje kan openzetten.

Groeten en alvast bedankt.
Robke

DJ

Re: Inbouwtoilet stinkt

Bericht door DJ » do 28 sep 2006 14:55

RE.gif


gebruik je middel in het spoelwater en in de afval bak.
Laatst gewijzigd door Trina op di 14 aug 2018 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Robke

Bericht door Robke » do 28 sep 2006 15:59

Ja,

ik gebruik dat blauwe spul voor in het toilet en het spoelwater doe ik dat roze spul. Beide van Aqua kem.

Groeten,
Robke

Loes

Bericht door Loes » do 28 sep 2006 16:46

Ligt er niet een dode muis weg te rotten onderin?! :? :cry:

Robke

Bericht door Robke » do 28 sep 2006 16:51

Ik zal vanavond ergens een kat vandaan halen :lol:
Nee, helaas is het niet zo dan had ik het probleem wel gevonden met helemaal uitwassen van de binnenbak (wat een .... werk is).
Het is echt zo'n lucht die je ook ruikt als je hem leegkiepert.

groeten,
Robke

BDoets

Bericht door BDoets » do 28 sep 2006 17:33

Je zegt dat je het afdichtrubber hebt ingespoten... maar kan het zijn dat het evengoed niet meer goed afsluit? Dan zou je het gewoon moeten vervangen...
Gezien dat de lucht dezelfde is als wanneer je 'm leegkiept, is er dus iets loos met de afdichting van de tank. Dat kán bijna nergens anders zijn dan bij die afdichtring, of de schuif.
O ja... sluit die schuif wel goed?

Onze eerste (losse) Porta Potty, tweedehands gekocht, bleek een kapotte rail te hebben voor die schuif. Die was niet te vervangen... die is verlijmd met de tank. Toen hebben we tóch maar een nieuwe gekocht, en een paar jaar later een waar een hele caravan omheen zat...)

Succes,
Bart
Laatst gewijzigd door BDoets op do 28 sep 2006 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ

Bericht door DJ » do 28 sep 2006 18:38

Robke schreef:Ja,

ik gebruik dat blauwe spul voor in het toilet en het spoelwater doe ik dat roze spul. Beide van Aqua kem.

Groeten,
Robke

mischien te weinig.

*Peter*

Bericht door *Peter* » do 28 sep 2006 20:23

Vervang het grote ronde rubber. Smeer het vooraf goed in met olijfolie, daarmee kun je het ook goed onderhouden.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Inbouwtoilet stinkt

Bericht door JPGeetje » do 28 sep 2006 23:04

Robke schreef:Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb al lopen snuffelen op deze site maar kan mijn vraag/antwoord niet vinden.

Sinds een tijdje (2 maanden) slapen we in onze caravan (LMC530TK) vanwege een grote verbouwing. Uiteraard wordt het toilet gebruikt maar dan alleen voor 's nachts. Om de 4-5 dagen wordt deze gereinigd. Het betreft een Thetford inbouwcassette. Nu wil het geval dat deze na een dag of 3 ontzettende begint te stinken. Heb de afdichtrubber al ingespoten met siliconen. Het dingetje wat je kan indrukken met zo'n veertje erin al eruit gehaald, schoongemaakt en ook ingespoten. Vorig jaar toen we terug kwamen van vakantie heb ik het toilet gereinigd met toiletreiniger van Thetford.
Wie kan mij helpen want de lucht is niet te harden en krijg ik inmiddels ook bijna niet meer eruit. Zelfs de lucht zit in de bak waar het toilet ingeschoven wordt. Gelukkig is het nog droog overdag, zodat ik het luikje kan openzetten.

Groeten en alvast bedankt.
Robke
Sluit de tank ook goed af als je hem eruit hebt gehaald en en kantelt of rechtop zet?
Als dat het geval is kan de stank mijns inziens alleen ontsnappen door de ontluchting die geopend is wanneer de tank in zijn houder zit.
Je schrijft dat het probleem zich telkens na een paar dagen voordoet. Zou er sprake van gisting kunnen zijn? Gebruikt een van jullie misschien medicijnen?
Je zou de tank natuurlijk ook dagelijks leeg kunnen maken als daar het probleem mee is opgelost.

Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » vr 29 sep 2006 01:05

Misschien tank halfvol/leeg zetten met heet water en een flinke hand soda.
Tank tijdje laten staan en als de lucht dan nog niet verdwenen is kun je maar beter Klazien ûût Zalk bellen..... :wink:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 29 sep 2006 07:55

Mensen, schei nou uit...! :roll:
Heus, er is niets anders aan de hand dan een lekkend rubber! Even een nieuwe halen en in tien minuten ben je van je eigengebakken geuren af....
Het is een veel voorkomend verschijnsel en sinds ik dat weet, vervang ik dat rubber sowieso elke twee jaar.

Ik heb nooit meer luchtjes en ik verzeker je: dat mag een wonder heten! :lol: :oops: :lol:

Robke

Bericht door Robke » vr 29 sep 2006 09:01

Dankje voor de antwoorden.

Spul zit er genoeg in. Ik doe 2x het maatstreepje van 75 (dat in de dop zit) van het blauwe spul in de tank.
Er gebruikt niemand medicijnen.
Wat me trouwens gisteravond opviel is dat de holtes bovenop (je weet wel waar die handvatten zitten) ook "gevuld" waren :evil: . Maar als ik hem rechtop houdt dan loopt er niets uit :?: .
Ik moet nieuw spul halen voor in de pot zelf. Zal dan meteen een nieuwe ring meenemen. Laat jullie wel iets weten of dit geholpen heeft.
Groeten en ik hoop dat een nieuwe ring oplossing biedt.
Robke

BDoets

Bericht door BDoets » vr 29 sep 2006 10:52

Aan de ene kant lijkt een nieuwe ring me een logische oplossing.
Aan de andere kant... er zit normaal gesproken geen overdruk in die tank. Dat betekent dat er geen duidelijke reden is waarom luchtjes eruit zouden komen door een minuscule opening, toch?
Zelfs als het lekt als je 'm draagt, dan zou je niet verwachten dat er bij normaal gebruik stank vrijkomt.
Bart

Bob1976

Bericht door Bob1976 » vr 29 sep 2006 13:48

Robke schreef:.....Wat me trouwens gisteravond opviel is dat de holtes bovenop (je weet wel waar die handvatten zitten) ook "gevuld" waren :evil: .....
Kan het dan niet zo zijn dat de aansluiting tussen zegmaar de pot en de tank niet meer waterdicht is, of dat de rubberring die er tussen zit vervormd tijdens het erin schuiven zodat de verbinding tussen de pot en de tank lekt...?!?

gr, Bob.

Robke

Bericht door Robke » vr 29 sep 2006 14:14

Zelf zat ik hier ook al aan te denken, maar hoe controleer en of verhelp je zoiets?

Groeten,
Robke

Bob1976

Bericht door Bob1976 » vr 29 sep 2006 14:25

Robke schreef:Zelf zat ik hier ook al aan te denken, maar hoe controleer en of verhelp je zoiets?

Groeten,
Robke
nou, je zou het kunnen testen met gewoon schoon water in de pot gooien, als je dan die klep op de tank niet open zet, dan onstaat er een plasje in de pot. In princiepe als alles waterdicht is zou dat plasje er na een paar uur nog moeten staan. Ik vermoed dat er bij jou na een paar uur dan bovenop de tank een plasje ligt.....

als dit zo is dan kan het natuurlijk zijn dat het rubber versleten is, maar misschien ligt bij jou de tank wel ietsje te laag zodat hij net niet goed aansluit op de pot, je zou een een stukje triplex ofzo onder de tank kunnen schuiven nadat je hem hebt geplaatst om zo de tank iets op te lichten, en dan kijken of het probleem weg is....

gr, Bob.

Robke

Bericht door Robke » vr 29 sep 2006 14:53

Oke dankje,

Ik zal dit weekend eens wat water tot net boven het rondje van de pot doen en kijken of dat er wel blijft staan.
Maar wat ik niet begrijp, is dat de gedane behoefte op of naast de pot (zoals je wil of niet :roll: ) ook zit. Direct na gebruik wordt netjes doorgespoeld zoals het hoort. Ook dacht ik dat de pot niet precies in het midden zou zitten. Dus tank niet precies op pot, maar dat heb ik gisteravond na gekeken en dat is niet het geval.


Bij mijn vorige caravans heb ik hier nooit last van gehad en ook niet van mijn draagbaar porta potti.
Wat me nu wel te binnen schiet is dat ik onderweg veel last heb van overdruk (in de tank wel te verstaan :lol: ) Als we een tijdje gereden hebben en er wordt gebruik gemaakt van het toilet moeten we heel voorzichtig het schuifje/klepje openen. zou dit er mischien iets mee te maken hebben?

Groeten,
Robke

BDoets

Bericht door BDoets » vr 29 sep 2006 15:03

Overdruk? Ook als je de bergen uit rijdt?
Overdruk verklaart in elk geval waarom de stank naar buiten komt en niet gewoon binnen blijft. Je mag verwachten dat het systeem waterdicht is, maar niet luchtdicht.
Dan is er toch iets aan de hand met ófwel jullie faecaliën (altijd een lekker woord om ertussen te gooien), ik denk aan die opmerking over medicijnen, ofwel het product dat jullie erin gooien. Of een reactie tussen die twee. Je zou eens azijn en afwasmiddel kunnen gebruiken, zoals hier en daar gesuggereerd wordt; wij hebben het gedaan op vakantie toen de fles AquaKem op was, het lijkt prima te werken!
Ik heb zelf nog nooit iets gemerkt van overdruk, zelfs niet als we de bergen in gereden waren; mogelijk is ons systeem daarvoor niet gasdicht genoeg, maar we merken ook niks van stank.
Bart

Robke

Bericht door Robke » vr 29 sep 2006 15:12

Zoals reeds vermeld gebruikt niemand van ons medicijnen en het toilet wordt alleen maar gebruikt voor de kleine boodschap. Het product dat ik erin kieper is de doodgewone blauwe aquakem.

Er is wel zo'n dingetje met een veer. In de pot zit dan rubber met een plastic eronder. Volgens mij moet deze als ik dat pennetje indruk loslaten van het plastic. Is dit mischien het "overdrukventiel" Echter deze plakt altijd vast aan het plastic.
Ik hoop dat er begrepen wordt wat ik bedoel.
Zoals al eerder vermeldt met de vorige toiletten nooit stank of "lekkage" gehad.

Groeten,
Robke

Bob1976

Bericht door Bob1976 » vr 29 sep 2006 20:20

Robke schreef:.....Er is wel zo'n dingetje met een veer. In de pot zit dan rubber met een plastic eronder. Volgens mij moet deze als ik dat pennetje indruk loslaten van het plastic. Is dit mischien het "overdrukventiel" Echter deze plakt altijd vast aan het plastic.
Ik hoop dat er begrepen wordt wat ik bedoel.
Zoals al eerder vermeldt met de vorige toiletten nooit stank of "lekkage" gehad.

Groeten,
Robke
hmmm, het blijft een vreemd probleem, want als de caravan gewoon stil staat ligt "het spul" :wink: :lol: gewoon op de bodem, dus ookal is er dan overdruk dan nog zou er alleen maar lucht naar buiten moeten worden geduwd..... Het is misschien een idee om gewoon alles wat je kan demonteren aan de tank los te halen, goed schoonmaken en in te sprayen met siliconenspray en het dan weer monteren, wie weet helpt het...

gr, Bob.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Bericht door BertJan » vr 29 sep 2006 21:35

het kan ook lekken op de vlottor of op de ontluchter

gastjw

Bericht door gastjw » ma 2 okt 2006 00:01

Je zegt er niet bij hoe oud die caravan, of beter dat toilet, is.
In de loop der jaren namelijk verkalkt de boel. Op de schuif en het verdere mechaniek komt dan het soort aanslag dat je krijgt in een wc-pot. Dat gaat er alleen met zoutzuur of zo nog af.

In een cassette belemmert het niet alleen het sluiten van de schuif, maar ook het mechanisme dat het ventiel bedient. Probeer maar eens langzaam de klep te sluiten en zie dan dat je nog even verder moet draaien nadat de klep al dicht zit. Met die laatste beweging sluit je het ventiel.

Doe je dat niet (bijv. omdat ie dan bijna niet meer open te krijgen is!) dan blijft het ventiel open en krijg je al die heerlijke luchten op plaatsen waar je ze liever niet hebt.

De remedie is dus: met zuur de boel goed schoon maken (en na uitspoelen lekker met je arm in het gat...) en zonodig beide rubbers vervangen.
In de campingwinkel vind je bij de rubbers een duidelijke gebruiksaanwijzing (in het Engels) en neem vooral wel het juiste type! Even nakijken dus wat voor type cassette je hebt.

Robke

Bericht door Robke » ma 2 okt 2006 08:50

De caravan is 5 jaar oud. Het vreemde is dat het pas na een dag of 3 begint te stinken. Dit weekend heb ik alles wat ik los kreeg losgedraaid en ingespoten. Wacht dit resultaat nog even af anders denk ik dat ik de pot nog maar eens goed reinig met dat speciale aquakemspul anders breng ik hem maar eens naar een caravanwinkel om goed te laten reinigen en alle rubbers laat vervangen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Robke

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Bericht door deusjevo » ma 2 okt 2006 11:08

Robke schreef:De caravan is 5 jaar oud. Het vreemde is dat het pas na een dag of 3 begint te stinken.
Groetjes,
Robke
Drie dagen :!: :?:
Ons Porta Potti toilet van 20 jaar oud wordt dagelijks of om de dag geleegd op vakantie.
Alleen "kleine boodschappen" behalve de dagelijkse "grote boodschap" van mijn dochtertje.
Nog nooit geurproblemen gehad met dat ding.
Misschien iets vaker legen/reinigen :?:
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Robke

Bericht door Robke » ma 2 okt 2006 11:39

Zoals ik al aangaf wordt deze alleen maar 's nachts gebruikt. Wij zijn met een grote verbouwing bezig en hebben onze caravan als tijdelijke slaapkamer aangewezen. Op vakantie hoef ik ook maar om de 3 dagen te ledigen (de pot uiteraard). Ook hier treedt dit probleem op. Heb dit destijds bij de dealer waar wij de caravan hebben gekocht aangekaart. Hij wist van dit probleem af en zei dat het een kleinigheidje was. Hij heeft toen toen iets gedaan, ik weet alleen niet wat, waardoor het stankprobleem en drukprobleem :) een tijdje weg was. Echter ik kan niet meer terugvallen op deze dealer :( .

Groeten,
Robke

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”