Vast bed op disselbak

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
abmannetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 jun 2013 13:42

Vast bed op disselbak

Bericht door abmannetje » zo 3 mei 2015 12:20

Sinds kort zijn we in het bezit van een Dethleffs Rondo 460, voorzien van een vast bed.
Het bed is ruim genoeg, maar het grote nadeel is dat de disselbak onderdeel van het bed is.
De disselbak loopt schuin af, de spiraalbodem is daar tegenaan gemonteerd.
Door deze manier van monteren is het mogelijk om een spiraalbodem van 120 cm te gebruiken en een bedbreedte van 140 cm te creeren.
Het nadeel is, om op deze schuin-oplopende ondergrond een matras te leggen, is het matras ook schuin afgesneden, zodat de persoon die aan de raamkant ligt, de hele constructie voelt en door het aflopen van de disselbak en de slappe spiraal naar het midden van het bed rolt.

En dat slaapt niet lekker.

Nu wil ik dat gaan aanpassen, door een frame te maken die een gelijke hoogte heeft met de bovenkant van disselbak. Er zouden dan 2 lattenbodems moeten gaan passen (70x200 cm).
Maar ik weet nog niet hoe ik dat het beste kan aanpakken. Op internet is er blijkbaar niemand die hier last van heeft, of de verbouwing heeft gedaan.
Heeft iemand tips?
Een echt gelukkig mens geniet van het uitzicht tijdens een omleiding.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door Michel1975 » zo 3 mei 2015 12:22

Wellicht foto's ter verduidelijking?
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door deusjevo » zo 3 mei 2015 12:23

Maak even wat fotos van de situatie thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

abmannetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 jun 2013 13:42

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door abmannetje » zo 3 mei 2015 19:40

De caravan staat op dit moment in de stalling. Ik ben mij aan het oriënteren op de grote verbouwing.
Ik heb een schets gemaakt van de huidige situatie. Ik hoop dat die voldoende duidelijk is.
De tekening rechtsonder is mijn idee voor de toekomstige situatie.
De voorste hoeken moeten wel even bijgewerkt worden door het model van de caravan, maar er kan wel een matras op komen te liggen die overal een gelijke dikte heeft.
Bijlagen
image.jpg
Een echt gelukkig mens geniet van het uitzicht tijdens een omleiding.

abmannetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 jun 2013 13:42

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door abmannetje » zo 3 mei 2015 19:49

Ik moet nu een constructie bedenken van een raamwerk dat ongeveer 8cm omhoogkomt. Voldoende steun geeft voor een bed, rekening houdend met de ruimte onder het bed. Dus 2 latten bodems, waarvan de een wordt vastgezet en de ander kan scharnieren.
Daar zal een extra steun in moeten komen, een balk halverwege het bed, in de lengterichting van het bed (dus dwars in de caravan) maar ik wil eigenlijk liever geen pootjes midden-onder het bed ivm bereikbaarheid en het opruimen van grote spullen.
Hoe dik moet die extra balk gaan worden om dat gewicht voldoende te dragen?
En kan ik een beetje veilig schroeven in de wanden draaien?
Een echt gelukkig mens geniet van het uitzicht tijdens een omleiding.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door Patman » zo 3 mei 2015 21:12

Ik heb ongeveer hetzelfde, alleen de schuine hoeken niet. Ik heb de platen van de banken gehaald, 2 lattenbodems aan elkaar geschroefd, 2 balken in de breedte op de banken, (dikte bepaal jezelf, wat je nodig hebt) lattenbodems erop, matras erop en liggen maar mrgreen.gif

Zal even kijken of ik de foto's nog heb... [edit] nee helaas

joseke
Berichten: 48
Lid geworden op: za 20 feb 2010 16:12
Locatie: Zuid Limburg

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door joseke » ma 4 mei 2015 06:02

caravanbed 003.JPG
opgeklapte lattenbodem met houten blokjes als pootjes
Wij hebben houten blokken aan de lattenbodem vastgemaakt, aan het hoofd en voeteneinde en nog een keer op de plek waar ze steunen op het frame van de bank kast.
Hierdoor is het bed wel 11 cm hoger geworden. We hebben verder geen ondersteuning gebruikt en het gaat goed. Het deksel van een bank kast doorgezaagd zodat je nog bij de inhoud kunt als de lattenbodem omhoog geklapt wordt.

abmannetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 jun 2013 13:42

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door abmannetje » zo 13 mar 2016 15:23

Het is gelukt.

Ik heb vier balkjes schuin afgezaagd en in de lengterichting van de caravan geplaatst. Deze vastgemaakt aan het metalen frame van het oude bed.
Twee lattenbodems van de Leenbakker hierop gelegd. Een lattenbodem vastgemaakt en de ander met een pianoscharnier hieraan bevestigd.
Van het oude bed de houders gerecycled.
Tenslotte de scharnierende lattenbodem verstevigd, omdat anders de bodem eruit valt.
Hierop een tweepersoonsmatras en nu hebben een een bijna net zo goed bed als thuis.
Een echt gelukkig mens geniet van het uitzicht tijdens een omleiding.

abmannetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 jun 2013 13:42

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door abmannetje » zo 13 mar 2016 15:30

de afbeeldingen tijdens de verbouwing
Bijlagen
20150628_135401-edit.jpg
20150627_145813-edit.jpg
20150627_145808-edit.jpg
Een echt gelukkig mens geniet van het uitzicht tijdens een omleiding.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2823
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door AadB » zo 13 mar 2016 15:39

thumbup.gif
Goed gelukt zo te zien. Wordt lekker slapen mrgreen.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door MarcoC » zo 13 mar 2016 16:57

Ziet er goed uit thumbup.gif
Slaap lekker zou ik zeggen mrgreen.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Maurice1976

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door Maurice1976 » zo 31 jul 2016 22:13

Wij hebben sinds een jaar ook deze caravan en hebben hetzelfde probleem met het bed. Fijn dat u hier foto's geplaatst heeft!
Dit lijkt me een goede oplossing! Mag ik vragen of u geen probleem had met de schuine hoeken? Of heeft u een stuk van de hoeken van de lattenbodem afgehaald? U heeft lattenbodems van 70 bij 200 gebruikt denk ik? Alvast bedankt! Mvg Maurice

abmannetje
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 jun 2013 13:42

Re: Vast bed op disselbak

Bericht door abmannetje » ma 23 apr 2018 15:13

Sorry, ik ben niet heel erg actief op dit forum.
Ja, ik heb de balkjes schuin moeten afzagen. Met de dikte van de balkjes heb ik hier rekening mee gehouden.
Het is daardoor wel een beetje hoog geworden.

Eén lattenbodem heb ik in de hoeken moeten aanpassen. deze heb ik vervolgens vastgeschroefd op de dragende balkjes.

Met een pianoscharnier is de losse bodem aan de vaste bodem bevestigd.
Achteraf heb ik de losse bodem extra moeten verstevigen, omdat de lengte-latten een beetje gaan wijken en de latten in de bodem steeds los gaan. Door halverwege een extra lat te schroeven.
Lattenbodem 70 x 200
Een echt gelukkig mens geniet van het uitzicht tijdens een omleiding.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”