Koelkast koelt slecht op stroom

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gert71

Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door Gert71 » zo 1 sep 2013 22:03

Afgelopen zomer hebben we door erg warm weer geprobeerd hoe de koeling van de caravankoelkast werkt als we die op gas zouden aansluiten. En...perfect! Echter, op stroom koelt hij erg slecht. Op gas vind ik te duur, is het een bekend euvel dat caravankoelkasten beter koelen op gas? Onze caravan is 13 jaar oud, de koelkast vermoed ik ook.
Wie heeft tips, ideeen, ervaringen?

Thecaravanfreak

Re: Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door Thecaravanfreak » zo 1 sep 2013 22:49

Ik heb deze zomer in Italië de koelkast,welke ik op 220v gebruik,overdag op 3 gezet en s'nachts op 7.
Daarnaast had ik de (computer)ventilator die ik op het kader van het koelkastrooster gemonteerd heb aan en
De temperatuur bleef redelijk laag.

Dit alles met temperaturen van +40

blefke
Berichten: 4592
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door blefke » ma 2 sep 2013 08:17

RE.gif RE.gif
scratch.gif Gas duur dat valt toch wel mee,ik doe 3 weken met een 5kg fles en ook nog af en toe een eitje koken.
En als dit beter werkt maakt mij dit niks uit.
Kost 20 euro extra, nou op het hele budget een schijntje.

Ik heb overigens het zelfde probleem.
Mijn KK = wel iets ouder.
De mijn werkt prima tot onder de 30 graden, daar boven is het waardeloos.
Het vriesvak daarentegen doet het wel prima.
Heb 2 ventilatoren in gebouwd e kan niet zeggen dat dit helpt.

Ga binnenkort eens kijken of eriets mis is met mijn KK.

Succes,
Blefke

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door Wim Corduwener » ma 2 sep 2013 10:29

Kan ook zijn dat het 230 volt-element niet meer helemaal lekker werkt.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door JPGeetje » ma 2 sep 2013 13:46

Het is een bekend feit dat absorbtiekoelkasten bij heet weer vaak slecht koelen.
Men is dan geneigd om de koelkast een tandje hoger te zetten.
Omdat de oorzaak van dit slechter functioneren vaak is dat hij zijn warmte niet kwijt kan werkt het hoger zetten van de koelkast averechts.
Daarom moet je altijd proberen of de koelkast lager zetten in dat soort situaties geen soelaas biedt.
Ook de koelventilatie een beetje forceren door het aanbrengen van een ventilator in het uitstroomrooster van de koelkast is dan een probaat middel.
Vaak is het verwijderen van de roosters die voor de in en uitgang van het ventilatiegedeelte zitten al voldoende. Door het horrengaas wat daar in zit wordt de natuurlijke luchtstroming aanzienlijk belemmerd.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gert71

Re: Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door Gert71 » ma 2 sep 2013 19:52

Gaas in de horren heb ik al verwijderd. Het gaatmij erom dat de koelkast wel goed koelt op gas en niet op stroom...waar zou dat nou in kunnen zitten? Ik wil best de hele vakantie op gas koelen, maar waarom zou hij het op stroom zo slecht doen?

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door JPGeetje » ma 2 sep 2013 20:40

Voor het koelproces in een obsobtiekoelkast is een warmtebron nodig.
Voor 12v. is dit een verwarmingselement (zonder thermostaat),
Voor 230v. ook een verwarmingselement met thermostaat,
Op gas uiteraard een gasvlammetje.
Als hij het op 230v. wel doet maar ontoereikend zou de oorzaak ook aan een slecht functionerende thermostaat kunnen liggen.

Succes ermee,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door Ab » ma 2 sep 2013 20:50

Het kan ook aan de camping liggen.
Ik heb wel eens minder dan 200 volt gemeten aan de stroompaal..
Over het algemeen is de spanning wel voldoende op campings, maar het komt echt voor, dat door wat minder professioneel kabelwerk in de grond er een behoorlijk spanningsverlies is.
Dat merk je dan wel aan de koelkast. Even testen op een plek waar je zeker weet dat de spanning ok is, geeft zekerheid.

Gas doet 't altijd goed. Tenminste, als je wel regelmatig de brander en dat spiraaltje erboven even schoon maakt.
Ik gebruik 'm vrij veel op gas, onderweg altijd, een ook wel op campings zonder stroom.
Na elk seizoen moet ik 'm ie toch wel effe schoon maken. Het vervuilt op den duur toch behoorlijk bij veel gebruik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door moyzo » di 3 sep 2013 08:29

Ab schreef: Ik gebruik 'm vrij veel op gas, onderweg altijd, een ook wel op campings zonder stroom.
Rij je dan terwijl de koekkast op gas aangeloten is en in werking is? Dat lijkt mij eng en gevaarlijk scratch.gif of zie ik dat verkeerd?
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door Ab » di 3 sep 2013 22:01

Ja. :lol:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door WillyL » wo 4 sep 2013 17:13

Ab heeft dan ook een secumotion van Truma indien ik me niet vergis.
In geval van ongeval (een harde schok) verbreekt de gastoevoer en is dus veilig om rijdend de gastoevoer open te laten.
Alleen tijdens tanken kan het problematisch zijn in mijns inziens, dan mag er immers geen vuurtje zijn...
Maar we wijken af!
Een multimeter kost tegenwoordig niet erg veel meer -ik dacht er net nog een voor 10euro in reclame gezien te hebben - en kan je een idee geven over de spanningen. Op het net moet dit toch 220 en beter 230 zijn. Op de autobatterij bij draaiende motor moet er ook meer dan 12v zijn, liefst 13.
Tijdens het meten opletten dat je tussen de juiste draden meet en de instelling op de verwachte spanning staat! Dus >250v en wisselspanning of > 15 gelijkspanning.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Chrisvanwijk
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 7 mei 2017 16:33

Re: Koelkast koelt slecht op stroom

Bericht door Chrisvanwijk » di 22 aug 2017 14:09

Zoals velen hebben wij ook problemen met onze koelkast,in onze Knaus sport zit een Dometic RMS 8550.
Zolang de buiten temp. maar onder de 30 gr blijft gaat het goed, daar boven gaat het compleet fout, de temp loopt op tot boven de 10 gr. De koelkast draait op net spanning, deze spanning varieert tussen 200 en 220 volt.
Ik heb een ventilator in gebouwd die in het bovenste luik de lucht afzuigt, de zwarte koelribben zijn niet meer heet, zijn nu een beetje lauw.
de temp. zakt echter weinig of niet..ik heb hem via een laagspanningsvoeding op 13,8 volt gezet, ook dit heeft geen resultaat.
Wat mij opvalt, als de temp. onder de 30 graden blijft, ik de thermostaat hoor klikken als ik hem omhoog of omlaag draai.
Bij temp. boven de 30 gr. hoor ik hem niet meer, het verwarmingselement blijft dan dus onder spanning staan wat ik ook zie op de verbruiksmeter
in de caravan. De thermostaat staat nu ongeveer een kwart open, de temp in de kast is rond de 3 graden, de buiten temp. is nu 29 gr.
bij deze instelling en in de nacht een temp van rond de 10 gr bevriest de melk... temp -1a 2 gr.
De vraag: te lage netspanning of een slecht werkende thermostaat?
Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft...
Vriendelijke groet, Chris

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”