Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Kaatjeka

Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Kaatjeka » za 30 mar 2013 14:59

Hallo!

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Predom N126 met hefdak. Als het hefdak open staat, kan ik er middels klittenband een horgordijn voor maken tegen insecten, maar alle warmte gaat natuurlijk wel naar buiten.

Zijn er mensen die hier een handige oplossing voor bedacht hebben?

Ik heb al zitten denken om een viertal doorzichtige stroken van plexiglas op maat te maken, zodat ik die ertussen kan zetten. Kan je wel naar buiten kijken, en heb je licht, maar blijft de warmte een beetje beter binnen.
Maar voor ik het wiel opnieuw uit ga vinden, misschien hebben anderen dit al gedaan.

Dus ik ben benieuwd.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Diny » za 30 mar 2013 15:42

aflower.gif Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Met een foto erbij wordt het voor ons nog leuker, dus als je een keer tijd hebt.......!
Een hefdak geeft inderdaad warmteverlies zoals je opmerkte. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, omdat bij de 3 hefdakcaravans die gepasseerd zijn het dak aan de kant van de wind naar beneden kon. We caravannen niet in de winter, dus dat scheelt.
Ik weet niet of het deels laten zakken ook bij de Predom kan.
Plexiglas kan een oplossing zijn. Je kunt ook denken aan flexibel isolatiemateriaal, wat je in een op maat gemaakte hoes stopt.
Je kunt dan niet naar buiten kijken, maar dat kan bij veel hefdakcaravans amper, omdat er tentdoek gebruikt wordt tussen caravan en hefdak. Voor de luchtgaten zit muggendoek, dus het blijft turen!
Er zitten nogal wat Kip-fans hier, dus ik ben benieuwd naar hun reacties knipoog.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Micky » za 30 mar 2013 15:50

plexiglas zie ik persoonlijk helemaal niet zitten, ik zou ook gaan voor een isolatie materiaal in een hoes genaaid, zeg maar een soort lang dun en smal kussen.
eerlijk gezegd zou ik het gewoon accepteren, wij zitten nu ook heel het weekend gewoon in de voortent met de kachel aan op gas, goed het kost wel een beetje meer gas dat is zeker, maar die isolatie ligt je heel de tijd in de weg.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Kaatjeka

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Kaatjeka » za 30 mar 2013 16:09

Bij deze een foto van mijn Predom. :)

Een langwerpig stuk isolatie in een hoes, natuurlijk! Da's ook slim, en past ook sneller, want is een beetje te proppen. Goed idee!
Bijlagen
Predom1.jpg
Predom N126
Predom1.jpg (34.81 KiB) 8332 keer bekeken

sprite1

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door sprite1 » za 30 mar 2013 16:36

in plaats van plexiglas kan je ook het ruitenfolie gebruiken wat normaal in de voortent gebruikt wordt..............

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Diny » za 30 mar 2013 21:33

Leuk dat je een foto hebt geplaatst! Inmiddels wat meer gelezen over de Predom en het lijkt me een handzame caravan. Als ik nog jong zou zijn en veel vrije tijd had een ideale wagen om mee te toeren in landen als Noorwegen en bijv. de Alpenlanden. Succes er mee en hopen op warme dagen en weinig wind haphop.gif

Gert B
Berichten: 81
Lid geworden op: do 1 apr 2010 17:32

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Gert B » za 30 mar 2013 23:32

Ik weet dat er Eriba Touring eigenaren zijn die het horregaas, dat met klittenband aan de binnenkant van het hefdakdoek zit, verwijderen en er een op maat gemaakte tweede laag tentdoek tegen aan "plakken". Je hebt zo twee lagen doek met een isolerende laag lucht ertussen.

Gert
Afbeelding
Eriba Troll 510GT-2002

Kaatjeka

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Kaatjeka » zo 31 mar 2013 11:31

Ja, dat laatste is ook wel een goed idee. En dan zou ik ook nog (deels) van dat 'raamplastic' kunnen gebruiken, voor wat extra lichtinval.

Nu eerst eens gaan nadenken of ik de bekleding van de hele Predom wil gaan vervangen, want dan kan ik dit beter daarna (of meer gelijk) gaan doen.

Wel erg leuk om over na te denken allemaal! :)

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Aernout » zo 31 mar 2013 23:04

Kun je niet een paar stukken PIR plaat (van dat dakisolatieplaat) met een alu laagje op maat snijden en dat er aan de buitenzijde tegenaanzetten, onder het dakje haken zeg maar. Geen licht meer, maar wel isolerend.
Je kunt dat spul in elk gewenste vorm snijden, dus mooi pas voor be bolling van je dakje .....
En desnoods tape je de kopse kanten met alu tape dicht, dan is het nog redelijk water bestendig ook (al kan pir volgens mij zoiezo prima tegen water, het drijft prima!)

Afbeelding

Kaatjeka

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Kaatjeka » ma 1 apr 2013 17:23

Ook een prima plan.
Keuzes genoeg! :)

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Aernout » ma 1 apr 2013 21:41

Nog even een korte reactie op de dubbele lagen doek ...... lucht isoleert alleen als het volledig stil staat .... ben bang dat je dat niet voor elkaar gaat krijgen.

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door hermanVB » ma 13 mei 2013 21:53

Aan het hefdak van en Eriba zit normaal tentdoek.
In dat doek zitten openritsbare vakken waar in de recentere Eriba's muggengaas vast zit.
In mijn Eriba regel ik de temperatuur min of meer door deze vakken open of toe te laten.
Als het doek dicht zit werkt dat zoals een tent en houdt het de warme lucht (redelijk) binnen.

Hoop dat je hier wat aan hebt?
Bijlagen
$(KGrHqJ,!rgFE4V3qTM4BRh9olCF+Q~~60_84.JPG
$(KGrHqJ,!rgFE4V3qTM4BRh9olCF+Q~~60_84.JPG (34.02 KiB) 7781 keer bekeken
Knaus Komfort 325

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Technichien » vr 17 mei 2013 18:39

Isolatiedeken als meterwaar te koop. Gemakkelijk te knippen en omzoomen met ducttape. Bevestigen met klitteband. Te koop bij oa. de Wit,Obelink en Boranko. Gebruikten wij in de winter, met onze Eriba Feeling. thumbup.gif
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Diny » vr 17 mei 2013 20:04

RE.gif
Eriba heeft een hefdak met tentdoek, Predom zonder tentdoek. Het bevestigen van isolatie lijkt me dan ook een stuk lastiger dan bij Eriba.
Toen we afgelopen voorjaar op de camping stonden met ijzige wind en kou heb ik het hefdak naar beneden gedaan, omdat ik dat behaaglijker vond.
De isolatie die je gebruikt lijkt me ook wel iets!
Overigens ben ik wel benieuwd hoe Kateejeka haar probleem op gaat lossen.

Fonz
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 30 apr 2012 19:46
Locatie: kruising A15-A2 midden nl

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Fonz » zo 19 mei 2013 11:14

zilveren radiatorfolie ??????? (is maar een tip)
mein Hobby, mooi niet, het is onze Hobby

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Micky » zo 19 mei 2013 23:06

RE.gif

lijkt erg op de foto die ik vandaag hier op de camping gemaakt heb speciaal voor dit onderwerp, ik ga proberen morgen deze te plaatsen, dit ging om een VW transporter camper thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kaatjeka
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 12 mei 2017 13:25

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Kaatjeka » zo 14 mei 2017 11:16

Ik begon dit onderwerp ooit voor m'n vorige Predom (waarna een Kip kwam, waarna ik nu weer een Predom heb). Ik heb destijds uiteindelijk nooit een oplossing voor dat 'probleem' gemaakt, als het koud was, deed ik gewoon het dak naar beneden, zo lang ben ik ook niet, dat scheelt.

Maar voor deze Predom ga ik denk ik wel wat maken. Zal nog even duren, want zo ver ben ik nog láng niet. Maar er lagen maarliefst van 6 verschillende caravans kussens in deze Predom, en ik heb er veel meer dan nodig. Dus ik ga van één van die kussens stukken knippen die een fractie groter zijn dan de opening tussen de caravan en het hefdak, hoezen erom maken (omdat dat nou eenmaal leuker staat), en dan kan ik ze er gewoon tussen klemmen. Weegt weinig, is makkelijke te hanteren, en isoleert goed (waarschijnlijk beter dan de rest van de caravan :? )

Als ik dit ooooooit gemaakt heb, zal ik foto's plaatsen.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door nicolaas » ma 15 mei 2017 17:38

onze kip 300kk had een katoenen hefdakrand met 3 roosters en lapje ervoor. in het voorjaar sliepen we in zuid frankrijk wel eens met de kachel en kleren aan onder twee (donzen) slaapzakken en hadden het nog koud. deze hefdak caravan (microhome) heeft een rand van zeildoek (ik denk polyester) dat veel dikker en stugger is met 1 groot rooster. vanwege de warmte in de caravan, heb ik er al een extra vloerrooster in gemaakt, en omdat het te warm is staan snachts ook nog een stel ramen open.
de isolatie van deze caravan is ongetwijfeld beter dan de oude kip. maar ik denk dat het dikke zeildoek aan het hefdak veel meer doet.
microhome 370 luxe

Famke2
Berichten: 7
Lid geworden op: do 19 nov 2015 22:51
Locatie: Friesland

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Famke2 » ma 15 mei 2017 22:40

Deze man heeft een "hefdaksjaal" gemaakt voor een VW.
https://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/ ... sjaal.html

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Oplossing tegen warmteverlies door hefdak?

Bericht door Micky » di 16 mei 2017 20:46

RE.gif

Dat is top, zoiets moet je hebben, echt zonde van je energie als je dit niet gebruikt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”