Adria unica 390 ds met waterschade

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
extreme

Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door extreme » zo 17 feb 2013 18:15

Beste forum gebruikers,

Ik zal beginnen bij het begin. ik kocht 2 jaar geleden een wilk 380 particulier dit was onze eerste caravan ervaring. De dag nadat we hem gekocht hadden ben ik deze beginnen opblinken en vanbinnen gaan aanpassen zodat we hier met onze 2 kindjes mee konden gaan kamperen. Op aanraden van een caravan verkoper ben ik toen ook begonnen met de bodem insmeren met een beits tegen het vocht. Door dit gedaan te hebben merkte ik een afbrokkelende vloer achteraan. Ik heb toen de vloer zon 40 bij 40 cm kunnen uitbrokkelen zodat ik tot op de grond kon kijken. Helemaal over het rooie gebeld naar de vorige eigenaars waarvan de neus bloede natuurlijk. Ik heb me er toch aan gewaagd om dit te herstellen en dit is redelijk goed gelukt.

We hebben hiermee zon 8 keer gaan kamperen en dit was echt een super tijd. Jammer genoeg tussen kerst en Nieuwjaar laatst had een gemeente arbeider in een pick up niet in de gate dat mijn caravan voor mijn deur stond en reed hierop in. De caravan was meteen tot schroot herleid en klaar voor de sloop. omdat de caravan van 1979 was kregen we hier nog een habbekrats voor.

Onze verlof voor dit jaar was reeds vastgelegd dus ben ik in allerijl op zoek gegaan naar een vervanger en die vond ik. Hij is een Adria unica 390 DS en na wat onderhandelen hebben we deze voor zon 3000 euro gekocht. Gisteren ben ik hier in beginnen klussen om her en der een stopcontact bij te zetten en om schabben in de kast te monteren..... dit had ik beter niet gedaan. Nu blijkt dat ik ondanks ik de caravan zeer goed had nagekeken (vooral de vloer) toch nog bedrogen. Achter de zijwand van de kast zag ik dat het papier ter hoogte van een vijsje naar binnen krulde en na hier op geduwd te hebben kwam er gewoon water uit de muur.ik ben in de muur beginnen prutsen en de balk/hout van boven tot beneden en met een breedte van +/- 10 cm tot aan de onderkant waar het breder wordt is helemaal verrot :( . In bijlage vind je enkele foto's. Ik zou er weer zelf in gaan klussen maar ik vermoed dat dit mijn petje te boven zal gaan. Ik ben er zo moedeloos van geworden na drie keer op rij pech te hebben dat ik niet meer weet wat te doen. Heeft er iemand ervaring met zulke schade te laten herstellen en wat dit ongeveer zou kosten of is dit niet meer te herstellen ???

groetjes een moedeloze Belg die graag met zijn sleurhutje en noorderburen op verlof gaat.
Bijlagen
totaal.jpg
totaal.jpg (80.87 KiB) 6757 keer bekeken
linksekast.jpg
linksekast.jpg (53.73 KiB) 6757 keer bekeken
natte wand.jpg
natte wand.jpg (75.53 KiB) 6757 keer bekeken

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door rovado » zo 17 feb 2013 19:13

Kijk eens op dit draadje.
viewtopic.php?f=80&t=18636
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

BertJan
Berichten: 2699
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door BertJan » zo 17 feb 2013 20:02

ik zou eerst een vochttest laten uitvoeren zodat je weet tot hoever je de wandplaat moet vervangen, en misschien is er nog wat te halen bij de verkoper als dit als verborgen gebrek is aan te melden, als de caravan onderhoud heeft gehad was deze schade misschien ook bekent bij de verkoper.

bij adria zijn gelukkig veel van de kasten los te schroeven om de plaat te vervangen, controleer ook of in de aluminium plaat geen gaten zijn gerot.

Gebruikersavatar
rafc20
Berichten: 77
Lid geworden op: vr 9 nov 2012 20:11
Locatie: mortsel (belgie

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door rafc20 » zo 17 feb 2013 20:20

als het water uit de muur loopt zit er boven een lek ,vermoedelijk de schouw want die zit in de kast, los dit eerst op, dan de rest.(als je weet hoelang het al lekt kan je de ernst van de schade inschatten scratch.gif )het valt misschien nog mee en is hij bij verlaten van de winterberging of camping beschadigd geraakt stom.gif en is de schade na eens goed laten drogen ok thumbup.gif . sterkte en een beetje geluk gewenst
groeten luc
lodgy 1.6 of ford mondeo 2.0 tdci (130pk ) en sterckeman400

blefke
Berichten: 4605
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door blefke » zo 17 feb 2013 20:26

Voor alles is een oplossing thumbup.gif
Als je geen 2 linker handen hebt kom je al een heel eind.
Wellicht dat je van de wandbekleding de toplaag kunt loshalen,zie je meteen hoe ver het hout is aangetast.

Een vochtmeeting kan inderdaad uitsluitsel geven.
Je zult natuurlijk de oorzaak vh probleem ook moeten verhelpen.
waarschijnlijk de lijsten die niet meer waterdicht zijn, maar dat is een heel voorbarige conclusie.
Als je het zelf wilt proberen, zou ik de staande kast en de bovenkastjes afbreken en her en der wat plekjes open krassen.
Dan heb je al een globaal idee.
Vervangen moet je het toch......en 3000 euro is veel geld toch.
Ik vraag mij alleen af of het raadzaam is om de verwarmingop de plaat te zetten.
Ik zou het ieder geval niet doen.

Staat de caravan binnen??

Greetz,
Blefke

extreme

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door extreme » zo 17 feb 2013 20:32

Ik heb momenteel de kit naden bovenop de de caravan vervangen. Rond de schouw en aan het dak binnenin merk ik geen vocht nog is hier een vochtige plek dus ik denk niet dat het hiervandaan komt het zit 50 cm links van de schouw. Het is precies of het begint +/- 15 cm van het plafond en zo tot op de vloer. Het enige wat ik aan de buitenkant zie op deze hoogte zijn rails en een overlapping in het aluminium. Zou al dit vocht via een losse schroef van de rail zijn binnengekomen ???

De caravan heeft volgens de verkoper binnen gestaan enkel de laatste maand heeft hij buiten gestaan omdat zijn nieuwe caravan in de stalling moest, ( ik heb hem pas enkele dagen ) maar daar geloof ik niets van en nu staat hij ook bij mij voor de deur omdat ik de stalling voorlopig niet heb geregeld, ik wil eerst mijn caravan terug in orde hebben.

Als ik dit bij een hersteller zou laten doen enig idee wat dit zou kunnen kosten. (ik heb al naar 4 firma's foto's gestuurd voor een offerte.)

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door rovado » ma 18 feb 2013 08:53

Gezien de kosten die ik in 2006 had waarbij een deel van de zijwand (maar ook van het front) is vervangen door een reparatiebedrijf, denk ik dat je toch al snel op zo'n 2000 á 2500 euro moet rekenen.
Belangrijk is ook om te weten of de vloer op die plek misschien ook al is aangetast.
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door Kingpin1966 » ma 18 feb 2013 09:31

RE.gif
En ik denk dat een reparatiebedrijf aan de hand van een paar foto's moeilijk de kosten kan bepalen.
Daarvoor zal men toch echt de caravan in levende lijve moeten zien, de foto's tonen immers alleen maar de voor het oog zichtbare schade.
Maar onzichtbare schade is niet uit te sluiten.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

extreme

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door extreme » ma 18 feb 2013 10:20

De vloer is naar mijn mening gevrijwaard omdat het vocht tot op de wielkas is gelopen en dus niet in de vloer. Ik heb met een scherpe punt proberen in te drukken en rood omcirkeld de plaatsen waar ik kan inprikken de rest is nog hard. Is er een mogelijkheid dat zoiets niet meer te herstellen valt omdat de steunbalk volledig rot is? Ik wil toch nog een deel van de herstelling verhalen op de verkoper wegens verborgen gebreken want dit is de 2de caravan waarmee ze me bij mijn ..... hebben.
Bijlagen
totaal.jpg
totaal.jpg (33.99 KiB) 6659 keer bekeken

blefke
Berichten: 4605
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door blefke » ma 18 feb 2013 10:40

Alles is te herstellen, en volgens mij valt het ook nog wel om zo'n reparatie uit tevoeren.
Het kost alleen tijd en durf!!!!!

Gewoon gaan doen, met hulp van dit forum gaat het zeker lukken...
Greetz,
blefke

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door Kingpin1966 » ma 18 feb 2013 10:41

Ik vraag me af of dat verhalen nog zin heeft.
De gebreken zijn immers niet bij de verkoop geconstateerd en op schrift gesteld.
Ik ga er maar even van uit dat je helemaal geen contract hebt.
Bij een dealer gekocht heb je nog wel een bepaalde vorm van garantie, is de caravan particulier gekocht heb je vaak helemaal geen kans op verhaal.
Je kunt het proberen, maar of het helpt?

Mocht je besluiten de caravan te laten voor wat ie is en toch een ander exemplaar te overwegen dan kan ik je dit topic van harte aanbevelen:
viewtopic.php?f=129&t=12233
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

extreme

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door extreme » ma 18 feb 2013 10:56

RE.gif

Ik heb een contract opgemaakt met de de verkoper. Hierin stond dat als de caravan technisch werd afgekeurd de koop te niet zou gedaan worden. Hij was niet door de keuring omdat de remmen niet goed waren afgeregeld en de verkoper heeft dit nog laten doen alvorens hem aan ons te verkopen. Na herkeuring is hij door de keuring ok bevonden. Jammer genoeg keurt men in Belgie enkel het technisch aspect van de caravan en niet het interieur. In het contract is ook niet beschreven in de staat dat hij zich bevind.

Ik zou het zeer jammer vinden moest ik deze caravan op het schroot moeten gooien en mijn volledige aankoopbedrag verloren zijn. Ik hoop (weet niet of dit realistisch is ) om de caravan voor +/- 1500 euro te laten herstellen zodat ik alsnog op reis kan want verder ziet deze caravan er nog wel goed uit. Ik denk ook niet dat een caravanhandelaar nog veel zal geven voor de caravan in de staat waarin hij zich nu bevind.

Ik ben er een beetje moedeloos van geworden ik had gehoopt na de pech met de vorige nu zonder problemen op reis te kunnen vertrekken maar.....

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door Kingpin1966 » ma 18 feb 2013 11:00

blefke schreef:Alles is te herstellen, en volgens mij valt het ook nog wel om zo'n reparatie uit te voeren.
Het kost alleen tijd en durf!!!!!

Gewoon gaan doen, met hulp van dit forum gaat het zeker lukken...
Greetz,
blefke
Als extreme het zelf niet aandurft om de boel te repareren zou ik zeggen: begin er niet aan en laat het aan vakmensen over met kennis van zaken.
Waar je geen verstand van hebt moet je van af blijven, dan maak je het middel vaak erger dan de kwaal.
Je hoeft maar 1 plekje, waar toch vocht in blijkt te zitten, te vergeten en al je geklus is voor niets geweest.

Zoals al eerder is opgemerkt:
Laat, voordat je evt. toch zelf aan de slag gaat, de caravan goed nakijken op verdere vochtschade.
Reparatiebedrijven weten waar ze naar moeten kijken bij vochtinwerking
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door Kingpin1966 » ma 18 feb 2013 11:08

extreme schreef:
Ik heb een contract opgemaakt met de de verkoper. Hierin stond dat als de caravan technisch werd afgekeurd de koop te niet zou gedaan worden. Hij was niet door de keuring omdat de remmen niet goed waren afgeregeld en de verkoper heeft dit nog laten doen alvorens hem aan ons te verkopen. Na herkeuring is hij door de keuring ok bevonden. Jammer genoeg keurt men in Belgie enkel het technisch aspect van de caravan en niet het interieur. In het contract is ook niet beschreven in de staat dat hij zich bevind.
Ik weet niet of men in België bekend is met het fenomeen aankoopkeuring, die had je al deze ellende kunnen besparen.
Bij een aankoopkeuring wordt nl. de algehele staat van de caravan gecontroleerd, dus ook vocht en andere gebreken en krijg je het advies kopen of laten.
Je zou de verkopende partij kunnen wijzen op de geconstateerde gebreken, of daarmee de koop ongedaan gemaakt kan worden weet ik niet.
Ik ken het Belgische consumentenrecht niet en weet niet of die ook op caravans van toepassing is die particulier gekocht zijn.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12837
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door Trina » ma 18 feb 2013 11:08

@Extreme,

Heb je de verkoper al in kennis gesteld van je bevindingen?
ik begrijp heel goed dat je teleurstelling groot moet zijn.

blefke
Berichten: 4605
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door blefke » ma 18 feb 2013 11:16

@ kingpin1966
Als hij het niet durft inderdaad niet doen, maar dan is hij waarschijnlijk veel geld kwijt.
Ik zou er zeker een herstel bedrijf ernaar laten kijken.
Zo krijg je een idee wat er aan de hand is.

Op dit forum staan toch de nodige klussen m.b.t. waterlekkages en nagenoeg alles is te maken.
En zoals gezegd hier posten genoeg caravanners met kennis om iemand online van tips te voorzien.
Als de caravan van binnenuit te repareren is, is deze klus te doen.


En als extreme niethandig is of het niet aandurft, caravan meteen weg doen...

Greetz,
blefke

extreme

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door extreme » ma 18 feb 2013 11:25

Op zich heb ik gelukkig wel 2 rechter handen en ik kan bij wijze van spreken een huis bouwen van A tot Z maar een caravan is toch nog net iets anders niet? Ik heb van onze vorige caravan wel de vloer hersteld deze was helemaal verrot in de hoek maar ik denk dat een wand openmaken ne iets heftiger is.

Ik heb de verkoper al in kennis gesteld en na wat heer en weer gemail is deze persoon heb ik de indruk wel bereid om tussen te komen in de kosten maar hij wacht de offerte's af. Wij hebben jammer genoeg geen bovag of focwa keuring en dus ben je op je eiegen aangewezen om de caravan na te kijken en dit heb ik over het hoofd gezien ook omdat het papier zelf geen verkleruing gaf en zonder dat je aan wand kwam zag je ook niets.

Het volgende probleem is dan de tijd. Ik zou met de caravan 10 dagen gaan camperen vanaf 1 april en deze reis is al betaald. Ik moet dit zo snel mogelijk kunnen oplossen en ik weet niet als ik er zelf s'avonds na het werk nog aan moet gaan klussen of ik dit wel op tijd klaarkrijg.

Als ik het begrijp is jullie mening alsik het door een hersteller ga laten doen dat ik meer kwijt ben dan dat hij waard is?
Laatst gewijzigd door extreme op ma 18 feb 2013 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door Kingpin1966 » ma 18 feb 2013 11:31

extreme schreef: Ik zou het zeer jammer vinden moest ik deze caravan op het schroot moeten gooien en mijn volledige aankoopbedrag verloren zijn. Ik hoop (weet niet of dit realistisch is ) om de caravan voor +/- 1500 euro te laten herstellen zodat ik alsnog op reis kan want verder ziet deze caravan er nog wel goed uit. Ik denk ook niet dat een caravanhandelaar nog veel zal geven voor de caravan in de staat waarin hij zich nu bevind.
Ik zal het nog krasser vertellen, in deze staat ruilt een dealer hem niet eens in.
Wij hebben ooit een Roller Palace 380 proberen in te ruilen, dat ging goed totdat de dealer een gat in de bodemplaat ontdekte bij de eindkeuken.
Daarna wilde hij hem alleen nog maar inruilen als de schade gerepareerd zou worden.
Dat hebben we toen maar laten doen want we wilden toch graag van de caravan af, kosten incl. BTW Fl. 1000,-

Heb je eventueel een annuleringsverzekering afgesloten voor de camping?
En een economisch Total loss is zeker niet uit te sluiten, vochtschade kan aardig in de papieren gaan lopen.
Zeker als de caravan al behoorlijk is aangetast.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

blefke
Berichten: 4605
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door blefke » ma 18 feb 2013 11:37

Ik zou eerst naar een hersteller gaan om te kijken wat de kosten zijn..
Dan weet je pas of de kosten hoger zijn dan de caravan waard is
Als de verkoper bereidt is te betalen of je tegemoed te komen, valt de schade wellicht nog mee.

We ziten nu in februari en langsaam aan gaat druk worden bij de dealers service centers.
Wil je in april alsnog 100 dagen gaan trekken met de caravan, zou ik snel gaan handelen.

Succes ermee.

Blefke

extreme

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door extreme » ma 18 feb 2013 11:40

De annuleringsverzekering telt enkel voor ziekte.... en dus hebben we deze niet genomen :-( ja als het fout moet zijn is het ook fout. Onze grote verlof ligt ook al vast 3 weeken in frankrijk in juli dus worst case scenario is dat met de tent of ik probeer dat ding gewoon zelf te fixen want wat heb ik dan nog te verliezen als hij niks meer waard is.

Foutje moesten 10 dagen zijn in vorig bericht.

blefke
Berichten: 4605
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door blefke » ma 18 feb 2013 11:48

Ik zou toch een expert er naar laten kijken.
Wellicht kun je er toch mee rijden en kan de schade later hersteld worden.
Dan kun je toch met vakantie
Blefke

Gebruikersavatar
rovado
Berichten: 661
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 20:41
Locatie: Het beestendorp in Gelderland

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door rovado » ma 18 feb 2013 12:05

Ga zeker niet onder tijdsdruk zelf aan het klussen. Dat loopt dan zeker niet goed af want dan zie je snel wat over het hoofd.
Zoals Blefke ook adviseert zou ik de caravan in ieder geval door een expert laten checken en vragen waar de schade overal zit en of het in de termijn die je hebt (door hun) te repareren is. Shit heb je toch al.
Succes.
Renault Kadjar met een Carado Delight C167L (2012) aan de haak en een Unico Genua 280 voortent.

blefke
Berichten: 4605
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door blefke » ma 18 feb 2013 15:43

RE.gif
inderdaad geen hapsnap werk gaan uitvoeren.
wellicht als alles droog is en een techneut er naar gekeken heeft dat hij er toch nog mee kan rijden.

Greetz,
blefke

extreme

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door extreme » ma 18 feb 2013 15:56

Hoe krijg ik dit het beste droog door te verwarmen? ik heb ook een mobiele airco thuis staan die kan onvochtigen is dit een optie of zijn er nog betere opties. Heb er sowieso al een rupson vochtvreter ingezet ook.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Adria unica 390 ds met waterschade

Bericht door Kingpin1966 » ma 18 feb 2013 16:37

RE.gif
Eigenlijk liever geen vocht-vreters gebruiken, die zijn vaak op basis van natrium of calciumchloride en dat trekt vocht aan.
Niet alleen het vocht dat in de caravan zit maar ook vocht van buiten.
Extra vocht dus, en dat is nou net wat je niet moet hebben want de zaak is al nat genoeg.
Beter is kattenbak-vulling, dat absorbeert als een trein en trekt geen vocht van buiten aan.
Ik zou nog even wachten met ontvochtigen tot de specialist geweest is.
Als de zaak zo droog is dat de specialist niets meer "voelen" kan dan loop je het risico dat ie wat over het hoofd ziet.
En dan ben je weer terug bij af.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”